Naurattaa ja ärsyttääkin tuo etelä-suomen lumitianne.
Ollaan ihan paniikissa kun tuli lunta.
Aamu tv.ssä haastateltiin jotakin ohikulkijaa ja toimittaja tokaisi " olet eri sissi" kun meni pyörällä töihin.
Noin VÄHÄN lunta ja tuollainen haloo!!!
Mitähän sanoisivat kun tulisivat pohjoiseen.
Viime talvena olisivat etelän ihmiset pyörtyneet täällä meillä.
Ei millään pahalla, mutta vähän ärsyttää tuollainen kohu.
Kommentit (605)
Vierailija kirjoitti:
Helsingin pyöräilijät käyttävät pipoa jos sitäkään. Suojaudutaan nyt enintään lumihiutaleilta. Mutta kypärää ei näy ainoallakaan polkupyöräilijällä vaikka tiet huonossa kunnossa ja isompi riski jäädä auton alle
Mutta paljastamme nilkat.
Sorry jos harmittaa et meilläkin on nyt lunta :) Musta on ihana ollut tehdä lumitöitä viime päivinä, vaikka ei oikein enää tiedä, minne sen kaiken lykkäisi. Nyt onneksi myräkät rauhottui.
Pakkasta niin lumi pysyy ainakin tovin, se on talvi nyt täälläkin <3
Heikkoa tekoa kirjoitti:
No eiväthän noi Etelä -Suomalaiset kestä muutenkaan mitään.
Opettele suomea. Se kirjoitetaan "eteläsuomalaiset".
Vierailija kirjoitti:
Oi oi. Nyt iski pakkaset. Joko etelän prinsessat ovat kauhuissaan😱
Joista suurin osa on teikäläisiä, eli junantuomia :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oijoi kun pohjoisen ”sissit” täällä nyt pätee miten ovat niin hyviä kuskeja ja lumi on ihan ok! Kiva tehdä lumitöitä se on nautinto ja tietävät helsingin ja koko Uudenmaan tilanteen paremmin kuin me itse jotka täällä asutaan.
Mä inhoan talvea, en oo mikään lappalainen! Nelivedolla mennään eteenpäin, lämpimästä hallista lähden. Mutta sitten onkin edessä sellaista mitä pohjoisen laiskat ei tajua, sitä nyt on edes turha teille idiooteille selventää,
Ja te pohjoisen vellihousut ette edes täällä stadissa uskalla ajaa!
Edes kesällä!Ikävä tuottaa pettymys mutta ollaan me maalaiset ajeltu isommissakin kirkonkylissä kuin se teidän pikku tsadi. Tosin se teidän autoilu on kesälläkin sellaista pullopersesikamaista sykyilyä että pelottaahan se täysijärkistä.
Ne meidän maalaisserkut jättää aina auton meille ja sitten me kuskataan, kun kukaan heistä ei uskalla ajaa Helsingissä. Itse väitän, että täällä on paljon helpompi ajaa, sillä muita autoilijoita huomioidaan paljon enemmän kuin landella, jossa "MINÄ" on ensimmäinen liikennesääntö kaikista.
Lapin -30 on tee-paita -keli verrattuna Stadin -20 lukemiin. Meri tuo pienen ripauksen jotain mitä eivät lappalaiset eivät aina tajua.
No, ihmettelin minäkin tuota uutisointia.
Toisaalta täällä on niin paljon autoja, ettei pääse auraamaan ja autot ns. uppoilee, kun hanki tiellä ei kannA.
Ei oo tilaa parkkiin tienvarsilla, kun ne on lunta täys.
Toki isot väylät on auki.
Isot koneet ja pienet välillä, niin jää niin paljon putsaamatta.
Ja mihin sen lumen täältä vie?
Aurata pitää, mutta aurattu lumi täyttää nää pienet tilat tiheillä alueilla.
Ei täällä kukaan lunta pelkää. Ja kyllä täällä on ihan osaavaa väkeä.
Tää logistiikka on vaan haasteellisempi kuin laajassa isossa tilassa.
Toisaalta pukeutumisessa on joillakin haastetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan oli 12 000 kotitaloutta eilen ilman sähköä. Mulle ei tulisi ikinä mieleenkään naureskella ja irvailla näille ihmisille.
Teillä ei olisi sähköä ollenkaan jos sitä ei kehä3:n ulkopuolelta teille sitä toimitettaisi.
Niin ja tässä on keskusteltu lumimyräkästä :D. Mutta voit toki tehdä oman aloituksen sähköntuotannostakin.
Sitä mieltä minäkin olin, mutta olihan se kohteliasta vastata aiheeseen kun valitettiin että 12000 kotitaloutta oli isolla kirkolla ilman sähköä. Eikö sinusta?
Millä isolla kirkolla? Maallahan noi sähkökatkot aina tulee.
Viime vuosikymmenen ilmiö tämä, että aina jostain vähänkin isommasta tuulesta tai lumisateesta tehdään mediassa iso uutinen. Olen jo oppinut olla seuraamatta median "hengenvaarallisia lähestyviä säätiloja".
Hesassa on nyt tosi ihanaa kun on paljon lunta! Meillä on kerrostalossa parkkihalli, niin itselläni ei ole hätää auraamisen kanssa. En tosin ole pariin päivään minnekään ajanut, kun ei ole tarvinnut. Ulkoillut olen ja on niin kaunista ja tunnelmallista, kun on paljon puhdasta lunta!
Lipsikka kirjoitti:
Vitsit mitä parkumista FB:n puskaradio -ryhmissä kuinka lumiaura on mennyt väärästä kohtaa, tai jättänyt lumikasan väärään kohtaan, tai tehnyt kasan oman talon tien kohdalle. Oikeesti, mitä neitejä etelä-Suomi pullolaan. Kuinka vaikea on tarttua lumikolaan, ja vähän heilutella sitä ja korjata, jos jossain on aura tehnyt huonoa jälkeä. Ihan naurettavaa. Pitäis olla kiitollinen, että aurauskalusto liikkuu yötä myöten ja pitää tiet edes jotenkin ajettavassa kunnossa.
Maalaisilla on erikoiset huvit kun lukevat E-Suomen fb-ryhmiä.
Terkkuja Stadista! Ei täällä ole kenelläkään mitään hätää eikä kriisiä, mutta Suomessa on tosi tärkeä kuvio, että joka talvi annetaan ymmärtää näin olevan. Tästä on vastuussa lähinnä iltapäivälehdet ja muu hömppämedia. Muu Suomi saa sitten nauraa ja pilkata pk-seudun tyhmiä ihmisiä. Antakaa palaa vaan, kun tuntuu olevan teille niin iso ilo! Jos joku toimittaja tulisi haastattelemaan, varmaan itsekin kertoisin ihan solidaarisuudesta itkeneeni jo viikon, niin olisi teillä muilla hauskaa. Ei ole multa pois.
Jokseenkin ketään ei kiinnosta, jos jotain maalaista ärsyttää.
Sincc
Who cares ?
Olen lapin tyttöjä ja muutin helsinkiin aikoinaan. Vanhempani naureskelivat näille helsingin lumitilanteille vuosia. Kunnes eräänä lumisena talvena olivat meillä hoitamassa lapsia kun olimme miehen kanssa matkoilla 2 viikkoa. Siinä kun elivät arkeamme (lapset päiväkotiin ja kouluun, sekä harrastuksiin, kaupassa käynnit yms) niin eipä enää naurattanut heitä helsingin lumitilanne.
Se on hyvä naureskella siellä pohjoisessa. Siellä todennäköisesti tiet aurataan paremmin (ehditään paremmin ja nopeammin), siellä on vähemmän liikennettä ja esimerkiksi auto- ja rengasvalinnoissa on todennäköisesti varauduttu paremmin talveen ja lumeen. Olen viettänyt paljon aikaa pohjoisemmassa, missä on ollut paljon lunta ja ei siellä ole ikinä tarvinnut edes miettiä, onko tiet aurattu. Tai onko kävelytiet aurattu. Kun ne kuitenkin on. Täällä ei. Meidän katua ei ole vieläkään aurattu eilisen jäljiltä. Kyllä siinä pystyy ajamaan, mutta ei se nautinto ole ja varovasti saa mennä. Jos asuisimme pohjoisemmassa, meillä olisi varmasti autossa nastarenkaat. Nyt ei ole, koska kitkat vaan on YLEENSÄ fiksumpi vaihtoehto täällä etelässä. Mutta tähän säähän ne ei tietenkään ole sopivimmat. Autokaan ei ole neliveto, koska miksi sen tarvitsisi täälllä olla, jos kolmena päivänä vuodessa tulee lunta?
Kyllähän itsekin vähän naureskelen vaikka nyt Espanjan tilanteelle, mutta totuus on, että he ovat varautuneet talveen vielä vähemmän kuin vaikkapa minä, joten onko ihme, että seurasi kaaos? Kuinka moni olisi varustautunut vaikka tulvaan? Tai johonkin muuhun mahdolliseen, mutta ei missään määrin jokapäiväiseen sääilmiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oijoi kun pohjoisen ”sissit” täällä nyt pätee miten ovat niin hyviä kuskeja ja lumi on ihan ok! Kiva tehdä lumitöitä se on nautinto ja tietävät helsingin ja koko Uudenmaan tilanteen paremmin kuin me itse jotka täällä asutaan.
Mä inhoan talvea, en oo mikään lappalainen! Nelivedolla mennään eteenpäin, lämpimästä hallista lähden. Mutta sitten onkin edessä sellaista mitä pohjoisen laiskat ei tajua, sitä nyt on edes turha teille idiooteille selventää,
Edes kesällä!Ikävä tuottaa pettymys mutta ollaan me maalaiset ajeltu isommissakin kirkonkylissä kuin se teidän pikku tsadi. Tosin se teidän autoilu on kesälläkin sellaista pullopersesikamaista sykyilyä että pelottaahan se täysijärkistä.
Ne meidän maalaisserkut jättää aina auton meille ja sitten me kuskataan, kun kukaan heistä ei uskalla ajaa Helsingissä. Itse väitän, että täällä on paljon helpompi ajaa, sillä muita autoilijoita huomioidaan paljon enemmän kuin landella, jossa "MINÄ" on ensimmäinen liikennesääntö kaikista.
Ne onkin sinun sukulaisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne onkin sinun sukulaisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä Suomessa eniten lunta Helsinki-Vantaan lentoasemalla, 58 cm. Tuosta 50 cm tullut kolmessa päivässä....
Just oli uutisissa, että eniten lunta on Lapissa, tuo lentoaseman mittaus oli tuulen myötä tullutta nietostumaa, todellinen lukema oli alle 50cm.
Hurjaa, Lapissa enemmän lunta, miten mahdollista! Tuliko 3 päivässä?
Ei, siellä on oikea talvi ihan marras-joulukuusta alkaen. Oli joulunakin hanget, eikä nurmikot paljaana.
Niinpä. Siinä sitten onkin ollut aikaa kaksi kuukautta sitä lunta aurata ja kolata. Pääkaupunkiseudulle se lumimäärä tuli kahdessa päivässä, ja aurattavia katuja ja teitä on aika paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi oi. Nyt iski pakkaset. Joko etelän prinsessat ovat kauhuissaan😱
Joista suurin osa on teikäläisiä, eli junantuomia :-)
Ja toinen puoli kumiveneen tuomia.
Luettuani kommentteja tajusin, että vain trollit ylläpitäisi tälläistä keskustelua.
Aloittajakin on trolli, sillä muutenhan hän olisi pahoittanut mielensä ja poistanut aloituksen.
Hyvillä mielin seurataan, kun pöndepaukut astui lankaan. Teillehän voi valehdella mitä vaan ja te uskotte? Ihanan tyhmiä.