Kolmasluokkalainen hukkaa tavaransa
Meinaa kyllä hermo mennä. Taas on uudet ulkohousut kadonneet. Lapsi ei tiedä, opettaja ei tiedä. Kukaan ei tiedä. Ja minä sitten maksan palkastani. Huomenna ostetaan uudet, kun pitäähän sitä talvella olla ulkohousut. Ärsyttää, ettei koulussa voida valvoa sen vertaa, ettei kolmasluokkalaiselta menisi uudet ulkohousut hukkaan. Ja ei siis ole kyse pelkästään ulkohousuista, vaan välillä on hukassa joku kirja (minkä nään Wilmasta) tai kerran oli juomapullo, jota ei muuten koskaan löytynyt. Olen pyytänyt, että opettaja pitäisi silmällä ja vaikka pakkaisi kirjat lapsen reppuun (lapsi siis tosiaan vasta kolmannella eikä voi vielä vaatia, että on aina vastuullinen kaikesta), mutta ei voi ope tätä(kään!) tehdä. Turhauttaa ja suututtaa. Tulee kalliiksi, kun ei voi tavaroita pitää tallessa. Ei ollut näitä ongelmia eskarissa. Siellä pidettiin lapsista oikeasti huolta.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Kun 7-vuotias menee kouluun, niin yhdessä yössä se muuttuu vastuulliseksi isoksi lapseksi joka ei enää tarvitse peräänkatsomista, vaikka edellisenä päivänä vielä päiväkodissa tarvitsi.
No on siinä koko kesä aikaa opetella vastuullisuutta. Eikä ne eskarilaisetkaan mitään vauvoja ole, jotka eivät yhtään osaa vastuuta kantaa. Sitä varten se lapsi sen eskarin käy, että harjoittelee koulussa tarvittavia taitoja, kuten vastuullisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun 7-vuotias menee kouluun, niin yhdessä yössä se muuttuu vastuulliseksi isoksi lapseksi joka ei enää tarvitse peräänkatsomista, vaikka edellisenä päivänä vielä päiväkodissa tarvitsi.
No on siinä koko kesä aikaa opetella vastuullisuutta. Eikä ne eskarilaisetkaan mitään vauvoja ole, jotka eivät yhtään osaa vastuuta kantaa. Sitä varten se lapsi sen eskarin käy, että harjoittelee koulussa tarvittavia taitoja, kuten vastuullisuutta.
Miten niin koko kesä? Esim. jos koulu alkaa tiistaina 12. elokuuta, niin aika moni lapsi on päivähoidossa vielä maanantaina 11. elokuuta.
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei ole mikään päiväkoti, jossa hoidetaan lapsia.
Siellä opetetaan.
Turha ärhennellä opettajille, jos kolmasluokkalainen ei osaa pitää huolta edes housuistaan.
Miksi sitten 1-3-luokkalaisia ei saa laittaa etäopetukseen? Jos kerran koulu ei ole lastenhoitolaitos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin koko kesä? Esim. jos koulu alkaa tiistaina 12. elokuuta, niin aika moni lapsi on päivähoidossa vielä maanantaina 11. elokuuta.
Päivähoidossa 24/7? Ei hetkeäkään aikaa opetella vastuullisuutta?
Enpä kyllä ole kuullut yhdestäkään koululaisesta, joka olisi edeltävänä päivänä vielä päivähoidossa. En, vaikka olen ollut esikouluryhmässä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä opetetaan.
Turha ärhennellä opettajille, jos kolmasluokkalainen ei osaa pitää huolta edes housuistaan.
Miksi sitten 1-3-luokkalaisia ei saa laittaa etäopetukseen? Jos kerran koulu ei ole lastenhoitolaitos?
Eikös tuo ole itsestään selvää? Niin pienet eivät kykene itsenäisesti huolehtimaan OPISKELUSTA, vaan heidän on parempi tehdä se opettajan johdolla valvotusti.
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on teidän tuomita, mutta minä olen se, joka maksan. Koululla pitäisi olla vakuutus, jos kerran sen tiloissa katoaa tavaroita. Tai sitten joku vastuu pitäisi olla opettajalla, jonka luokalla oppilas on. Kolmasluokkalainen ei ole vielä mikään yläkoululainen, vaan vasta OPETTELEE huolehtimaan tavaroistaan. Ei minulla ole varaa olla jatkuvasti ostamassa uusia tavaroita. Pitäisi olla korvaussysteemi. Juu, juu, lapsi on minun MUTTA tavaroiden katoaminen tapahtuu kouluaikana, joten se on KOULUN vastuulla.
Jos lapsesi varastaa banaanin prismasta, onko se prisman kassahenkilön vika?
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tylsä, etten jaksa edes leikillä tarttua. Keksi uus.
Juu, olet oikeassa. Trollaustahan tämä oli. Ei mulla edes ole lasta, kolmasluokkalaista tai muutoinkaan. Yritin vain hetkeksi unohtaa sisäisen tyhjyyteni ja tulin siksi tänne provoilemaan.
ap
Meillä oli sama juttu. Yhtenä iltana poika kertoi, että häneltä varastetaan ne takit, housut, kirjat jne. Lapsi oli koulukiusattu eikä opettaja muka huomannut mitään, vaikka kaikki tapahtui hänen silmiensä edessä. Tekijät saatiin kiinni, kun erikseen maksoin kouluavustajalle siitä, että katsoo lapsen perään.
Älä suutu lapselle kauheasti, jos turhaudut - monen vanhempi on hermoheikko raivokohtausten saaja vielä 70+ - et halua olla sellainen. Kehitä käytäntöjä että joissakin tavaroissa ja vaatteissa on oma nimi päällä koulussa. Kertaa aina lapsen kanssa mihin ne laitetaan ja että tavaroista voi pitää huolta. Vahinkoja sattuu silti silloin tällöin, kun on kyse lapsista. Aikuinen osaa katsoa tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoidossa 24/7? Ei hetkeäkään aikaa opetella vastuullisuutta?
Enpä kyllä ole kuullut yhdestäkään koululaisesta, joka olisi edeltävänä päivänä vielä päivähoidossa. En, vaikka olen ollut esikouluryhmässä töissä.
Tulisikohan siitä lasu, jos alle kouluikäinen olisi arkipäivät yksin kotona sillä aikaa, kun vanhemmat ovat töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä opetetaan.
Niin tai miksi on ip-kerhoja vaikka siellä ei opiskella...
Taas sama kolmasluokkalainen, joka ennen joulua repeli sisarustensa lahjat auki?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittakaa nimi ja luokka kaikkiin tavaroihin, niin palautuvat helpommin.
Kirjoitetaan
Vierailija kirjoitti:
Kolmasluokkalaisen pitää osata jo itse pitää tarvaroistaan huolta. Jos on koko ajan tuon asian kanssa ongelmia, niin kannattaa miettiä onko asennevammaa tai esim joku neuropsykiatrinen ongelma jonka vuoksi niistä tavaroista on normaalia vaikeampi pitää huolta.
T: ADHD-aikuinen joka sai diagnoosinsa vasta kolmekymppisenä mutta kaikki tavarat oli aina kateissa ja on edelleen
Tämä. En halua ns. maalata piruja seinille, mutta olin itse sellainen lapsi, joka helposti hukkasi tavaroita. Olin todella turhautunut, sillä tosissani yritin pitää kaikesta huolta, mutta silti kaikki tuntui vain valuvan kuin hiekka sormien välistä. Sain ADD-diagnoosin 30-vuotiaana ja se selitti monta asiaa. Alakoululainen on vielä tosi nuori ja monta asiaa on korjattavissa. Ei siis kannata epäröidä hetkeäkään tutkimuksiin ryhtymistä. Niissä ei menetä mitään vaikka kyseessä olisi väärä hälytys, mutta jos diagnoosi tulee, sillä saatetaan parhaassa tapauksessa muuttaa lapsen koko elämä paremmaksi.
Joku varastaa? Minun lapsi ei koskaan kadottanut mitään, mutta 3.luokalla alkoi kalliit ulkovaatteet kadota yksi kerrallaan. Lopulta tajusin, että ne varastettiin ja ansa paljasti että erään aikuisen toimesta.
Aika kova tahti. Skippas eskarin, eikä päässyt edes kesälomalle?