Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset puetaankin niin ärsyttäviin väreihin?

Vierailija
12.01.2021 |

Aina jotain adhd-kuosilla silmille hyppivää kirkuvaa pinkkiä, ja kaikkien muiden kirkuvien värien sekamelskaa ihan jo talvivaatteissakin kauniin valkoisen luonnon keskellä. Vaikka ovat muutenkin meluineen, pahoine hajuineen ja täineen erittäin ärsyttäviä niin pitääkö se rasittavuus vielä maksimoida kaikelle kansalle.
Ei mikään ihme jos tulee hiihtoladulla sauvasta!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin ongelmat. Ei hyvää päivää

Vierailija
2/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne aamulääkkeet....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin häiritsee se värisekamelskaoksennus lasten vaatteissa. Mihin sillä pyritään? Se on todella rumaa.

Vierailija
4/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin häiritsee se värisekamelskaoksennus lasten vaatteissa. Mihin sillä pyritään? Se on todella rumaa.

Nythän ovat muodissa tosi neutraalit sävyt, murretut vaaleanpunaiset, liilat ja siniset, beige, harmaa, okra...

Toki osa tykkää kirkkaistakin väreistä.

Vastauksena kysymykseesi, värit ruokkivat lapsen mielikuvitusta ja kannustavat leikkimään eli tukevat kehitystä. Lapsen elinympäristössä on tärkeää olla värejä.

Vierailija
5/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se lasten mielestä rumaa? Eikö ole pääasia, että lapset tykkäävät. 

Vierailija
6/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aikuinen, joka pitää väreistä. En välttämättä mistään kirkuvasta pinkistä, mutta mun neuleet on lähtökohtaisesti smaragdinvihreitä, oransseja tai punaisia. Niiden kanssa puen sitten jonkun kukkamekon tai hameen.

Mä en taas ymmärrä ihmisten intoa pukeutua mustaan ja sisustaa valkoisella. Etenkin mustaan pukeutuminen talvella tuntuu ihan järjettömältä, kun samalla ihmiset sitten valittaa talven pimeydestä.

Ja sitten neutraalista pukeutumisesta on vielä tehty joku hyve, koska kirkkaat värit häiritsevät ihmisten visuaalisuutta. Kukaan ei katso siltä kannalta, että se musta masentaisi toisia ennestään.

En sinäänsä välitä toisten pukeutumisesta eli pukeutukaa vaan mustaan, jos haluatte, mutta ei muakaan kiinnosta kuulla valitusta värikkäästä pukeutumisesta.

Vierailija
7/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan sun kiusaks me puetaan omat lapsemme niin nuin puetaan. Ihan vaan et sulla olisi mahdollisimman paha olla ja kurjaa

Vierailija
8/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 44v vanha akka ja ostin just pinkit juoksukengät. Ai että kun ne ovat omaan silmään nätit kauniin valkoisen luonnon keskellä. Ostanpa vielä joskus pinkin juoksutakinkin.

Lapseni käyttävät mieluiten mustaa. Sun mielestä varmaan siksi kun ovat joutuneet niin kovasti häpeämään värejä käyttävää äitiään. No, aikuisiahan nuo jo ovat eikä värejä tarvitse siksikään niin käyttää että tulisi huomatuksi esim liikenteessä.

Vierailija
9/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset yleensä itse tykkäävät kirkkaan värisistä ja kuviollisista vaatteista. Siksi.

T.päiväkodin täti

Vierailija
10/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan tule koskaan ymmärtämään tätä pukeutumisväreistä ärsyyntymistä. Ensin valitetaan siitä, että suomalaiset kulkevat aina niin mustissaan ja nyt kirkkaat värit ovatkin ärsyttäviä myös lastenvaatteissa. Beige taas on liian tylsää ja neutraalia, valkoinen sopii vain morsiuspukuun. Palataan juurillemme ja ruvetaan kaikki kulkemaan alasti, niin ei kenenkään tarvitse enää ärsyyntyä muiden vaateväreistä.

Vierailija
11/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona liikkuessa on hyvä olla kirkkaita värejä päällä. Jos valkoisiin puettu lapsesi kaatuu lumihankeen, niin eihän se löydy ennen kuin keväällä.

Vierailija
12/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa, kun olin lapsi. Noin 5-vuotiaana ne lapsille suunnatut "hauskat" ja söpöt kuosit alkoivat inhottaa. En kyllä nähnyt niiden millään tavalla ruokkineen mielikuvitusta tai luovuutta. Tai no toki sillä tavalla, että haaveilin aikuisen elämästä ihan pienestä asti ja kaipasin pois kaiken lässytyksen, lorujen, laulujen ja tyhmemmille suunnatun opetuksen keskeltä. Aikuisuus on onneksi juuri niin ihanaa kuin kuvittelinkin, lapsuus oli hirveää.

Vierailija
13/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan sun kiusaks me puetaan omat lapsemme niin nuin puetaan. Ihan vaan et sulla olisi mahdollisimman paha olla ja kurjaa

Teidän lapsillahan se kurja olla on, ei meillä ulkopuolisilla. Mutta odotahan nyt se 10-15 vuotta, niin Siiri-Ellakin pääsee psykoterapian kamalan lapsuutensa vuoksi ja Eelis-Aapo tarttuu ruiskuun turruttaessaan muistoja eltaantuneesta tekopirteästä lapsuudestaan.

Vierailija
14/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sama, joka otti pari päivää sitten pulttia lasten pipoissa olevista ”korvista”?

Vierailija
15/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas ei pueta kovinkaan värikkäisiin ulkovaatteisiin.

Ainakin oman lapseni erotan heti päikyn ulkoilusta. On oranssi toppahaalari. Välikausihaalari taas oli paloautonpunainen ja päikkytäditkin sanoi että helposti erottaa minun lapsen muiden seasta.

Asusteet sitten taas neutraalin värisiä mutta nekin näkyviä. Oranssin haalarin kanssa mustat asusteet ja punaisen haalarin kanssa kerman väriset.

Sadehaalari taas musta-valkoraidallinen ja sen kanssa keltaiset asusteet ja keltaiset kumpparit.

Mun pojan lempiväri tuntuu olevan punainen ja hän tykkää väreistä.

Sisävaatteissa löytyy kaikkia värejä. Myös vaaleita ja hempeämpiä kuten vaaleansinistä, vaaleanvihreää ja beigeä.

Mun teinit lähti kaikki kouluun mustissa, tummansinisissä ja tummanluumun väreissä että tuokin aika tulee.

Vierailija
16/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin oman lapseni erotan heti päikyn ulkoilusta. On oranssi toppahaalari. Välikausihaalari taas oli paloautonpunainen ja päikkytäditkin sanoi että helposti erottaa minun lapsen muiden seasta.

Asusteet sitten taas neutraalin värisiä mutta nekin näkyviä. Oranssin haalarin kanssa mustat asusteet ja punaisen haalarin kanssa kerman väriset.

Sadehaalari taas musta-valkoraidallinen ja sen kanssa keltaiset asusteet ja keltaiset kumpparit.

Sisävaatteissa löytyy kaikkia värejä. Myös vaaleita ja hempeämpiä kuten vaaleansinistä, vaaleanvihreää ja beigeä.

Mun teinit lähti kaikki kouluun mustissa, tummansinisissä ja tummanluumun väreissä että tuokin aika tulee.

En ota avaukseen kantaa (koska se on provo), mutta tästä tulee mieleen oma filosofiani lasten ulkovaatteiden suhteen: mä ostan lapsille mahdollisimman värikkäät ulkovaatteet, jotta he näkyisivät paremmin. Heijastimet on tosi tärkeitä, mutta kyllä myös värit auttavat näkymistä. Lapsillani on mm. kirkkaan vihreitä, keltaisia ja oransseja ulkovaatteita. Housut saavat olla kyllä mustat, mutta takit ja haalarit oon ostanut mahdollisimman erottuvissa sävyissä.

Vierailija
17/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on puettu koko ruskeaan aina. Nykyäänkin kun ovat 10-vuotiaita puen heidät.

Vierailija
18/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota avaukseen kantaa (koska se on provo), mutta tästä tulee mieleen oma filosofiani lasten ulkovaatteiden suhteen: mä ostan lapsille mahdollisimman värikkäät ulkovaatteet, jotta he näkyisivät paremmin. Heijastimet on tosi tärkeitä, mutta kyllä myös värit auttavat näkymistä. Lapsillani on mm. kirkkaan vihreitä, keltaisia ja oransseja ulkovaatteita. Housut saavat olla kyllä mustat, mutta takit ja haalarit oon ostanut mahdollisimman erottuvissa sävyissä.

Miksi lasten pitäisi näkyä?Kyseessä ei ole mitään näkemisen arvoista koska eivät ole seksikkäitä, älykkäitä, millään lailla kiinnostavia tyyppejä josta olisi mitään hyötyä kenellekään täyspäiselle aikuiselle. Lapsethan on älyllisesti jossain sian tasolla. Miksei sikoja pueta kirkuvien väreihin?Lasten pukeminen tärkeisiin väreihin on sama kuin laittaisi huulipunaa sialle.

Kyllä sen huomaa vähemmästäkin, kun on vaikeita henkisiä ongelmia.

Vierailija
19/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt samaa. Mun lapsuudessa lapset puettiin sukupuoleen katsomatta tummanruskeaan tai -siniseen, punaista ja keltaista näkyi, mutta ei räikeässä määrin eikä varsinkaan ärsyttävän psykedeelisinä kuvioina. Luovia ja iloisia oltiin silti, eikä ollut edes sukupuoli-identiteettiongelmia kun pinkkiä ei oltu vielä keksitty, vaan samat värit kävi kaikille. Ei ollut adhd:ta eikä aistiyliherkkyyksiä, eikä lapset hakanneet toisiaan kun ei ollut kirkuvia värejä ja kuvioita ärsyttämässä. Monilla vaatteet oli isommilta sisaruksilta tai serkuilta pieneksijääneitä, kun vanhemmillakaan ei ollut paineita ostaa uusia kalliita muotirytkyjä jotta se kaksivuotias ei syrjäytyisi heti hiekkalaatikolla.

Vierailija
20/21 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ysörinä ja kasarina oli niin paljon paremmat värit ja kuosit kuin nykyään lastenvaatteissa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme