Ketä nämä laturaivoajat oikein on?
Herranjestas! Lapsille huudetaan ja käsketään pois hiihtämästä. Mä olen luullut että latuja tehdään just lapsia varten.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a2f4e375-1272-461e-9a63-47f6aeac3cb2
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laturaivoajat ovat oikeasti mt-ongelmaisia. Pari vuotta sitten olin harjoittelemassa hiihtämistä fysioterapeuttini kanssa. Olen sairastanut aivoinfarktin, mikä näkyy liikkumisessa. Olimme yleisellä ladulla, kun paikalle rynnisti tällainen raivoaja. Huusi mm. v&ttu pois tieltä ja kaatoi minut tahallaan nurin. Enpä ole sen jälkeen uskaltanut mennä ladulle.
Minuakin joku tönäisi ja tein rikosilmoituksen. Raivostutti niin paljon ja tuo nyt vaan on väärin. Ne sai selville henkilön nimen koska siellä oli kameroitakin ja annoin hyvät tuntomerkit. Ei siitä mitään seurannut, mutta periaatekysymys. Ohikulkijoita ei tönitä, lyödä, yms kadulla, hiihtoladulla tai missään. Tuo tönijä oli ainakin ilmeisesti päihdeongelmainen ja syrjäytynyt, muuta en tiedä.
Voisit yrittää ymmärtää sitä syrjäytynyttä päihdeongelmaista vähän. Olet täysin empatiakyvytön.
Oli niitä raivoajia jo ysärilläkin ja ihan tuolla landella. Olin todella huono hiihtäjä eikä se hiihtotaito sillä karttunut että vihaisena huudettiin takaa LATUA. Pitäisi hiihtäjillekin olla niitä hitaita latuja kuten uimahalleissakin hitaille ja nopeille omat radat. Olen hiihtänyt aikuisena tasan yhden kerran, kiitos vaan kaikki kilpahiihtäjät kun tapoitte innostukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana: Boomer
Pitäisi keksiä oma nimitys näille, jotka eivät ymmärrä boomer-sanan merkitystä, vaan käyttävät sitä jatkuvasti väärin.
Okei, boomer. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko siellä lasten joukossa on hiihtää? Varmasti riittää latuja jokaiselle.
Koululuokka tunkenut aikuisten hiihtoladulle.
Ei ole olemassa mitään aikuisten hiihtolatuja. Ihan verovaroilla on kustannettu ladut ja kaikkien käytettävissä ovat.
Aikuiset nekin ovat siis maksaneet, eivät kakarat.
Juu, minä olen veroistani maksanut ja minun lapseni käyvät siellä hiihtämässä. Ihan on heillä siihen oikeus. Ja me hiihdetään ihan just sitä vauhtia mikä nyt sillä hetkellä tuntuu hyvältä. Ihan sama mitä sinä siellä skitsoilet.
Eli sinä itse saat käyttää. Kakara ei ole maksanut mitään.
Iltalääkkeet on tainneet jäädä sinulta ottamatta. Ja minulla ei ole kakaroita vaan minulla on lapsia.
Ei ole mitään lääkitystä. Taidat itse vedellä pillereitä.
Näitä raivoajia mahtuu joka paikkaan ja näitä on ollut aina.
Tässä muutama esimerkki.
Itse olin kuntoutuksessa eräässä kylpylässä. Meillä oli kuntosalivuoro, ja pappojen vuoro alkoi kello 10.00. Emme siis edes tienneet, että papparaisilla on vuoro klo 10.00. Klo 9.55 papat tulivat sisälle ja aloittivat kettuilun ja uhottelun siitä, miten nyt on heidän vuoronsa.
Kerran odotin pankissa vuoroani (tästä on aikaa 30 vuotta, eli aikana, jolloin asiat hoidettiin vielä pankissa). Jonot olivat pitkät. Minun takanani odotti setä vuoroaan. Minun vuoroni tuli, mutta en sitä heti huomannut, niin tämä takanani ollut setä tönöisi minua.
Pari vuotta sitten oltiin ystävän kanssa baarissa. Istuttiin pienen pöydän ääressä semmo7silla baarijakkaroilla. Eräs mies tuli iskemään ystävääni. Pöytämme oli pieni, ja tämä mies äbkedi väliimme seisomaan niin, että hän käytännössä istui sylissäni.
Aika usein ihmisten mielipiteet muuttuu tilanteen mukaan. Jos alamäessä lapsiporukka on edessä ja ei pysty väistämään niin tottakai raivoaa lapset pois alta. Sitten ollaan laturaivoaja ??? Tosin sitten jos lapset istuu maantiellä niin sitten raivoavat autoilijat on oikeassa?
Tähän sopii hyvin stereotypiaan...siis keski-ikäisistä jotka luulevat että heitä tulee kunnioittaa kuin kuningatarta. Jos näitä ’tätejä’ seuraa baarissa parin lasillisen jälkeen niin tämä uutinen ei yhtään yllätä, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin lapsi, ei ollut hulluja laturaivoajia, kaikki antoivat tilaa toisilleen. Nykyään ihmisillä ei ole mitään käytöstapoja, junttius on lisääntynyt.
Nainen50
NIIn on, junttius ja hulluus lisääntyneet. Valitettavasti. Ei ole tervettä käytöstä aikuisilta tuollainen, ei lähellekään.
Sellaisia jotka käyvät hiihtämässä ennen kun lähtevät iltavuoroon. Sitten, kun ladulla onkin tukoksia ja tulee vaara myöhästyä töistä, niin alkaa riehuminen.
T.tarinankertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin lapsi, ei ollut hulluja laturaivoajia, kaikki antoivat tilaa toisilleen. Nykyään ihmisillä ei ole mitään käytöstapoja, junttius on lisääntynyt.
Nainen50
Olen samaa ikäluokkaa ja meillä lapset ja hitaat hyppäsi nopeasti ladun viereen , kun takaa joku huusi latua. Eikä sitä huutoa otettu pahalla, vaikka nykymittapuussa se oli aika törkeää. Nopeat hiihtäjät karjaisi aina latua. Sivuun piti ehtiä niin ettei nopeannvauhtk hidastunut.
siinä on tiinu ja liinu hidasteleet rinnakain ja höpötelleet
En kyllä muista omasta lapsuudesta tuollaisia sekoilijoita, vartuin pienessä kaupungissa. Joku toisinaan pyysi latua mutta en mitenkään kokenut aggressiiviseksi sitä. Kamalaa käytöstä kyllä tuommoinen.
Jotenkin luulisi tässä maassa riittävän lääniä että ei tarttis muksuille raivota turpa punaisena kun hänen korkeutensa hiihtää.
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Samanlaista menoa Helsingin pyöräteillä.
Juu, fillaristeja minäkin ensimmäisenä epäisin. Siihen sakkiin on pesiytynyt oikein harvinaisen sekaisin olevaa sakkia mukaan joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko siellä lasten joukossa on hiihtää? Varmasti riittää latuja jokaiselle.
Koululuokka tunkenut aikuisten hiihtoladulle.
Ei ole olemassa mitään aikuisten hiihtolatuja. Ihan verovaroilla on kustannettu ladut ja kaikkien käytettävissä ovat.
Aikuiset nekin ovat siis maksaneet, eivät kakarat.
Juu, minä olen veroistani maksanut ja minun lapseni käyvät siellä hiihtämässä. Ihan on heillä siihen oikeus. Ja me hiihdetään ihan just sitä vauhtia mikä nyt sillä hetkellä tuntuu hyvältä. Ihan sama mitä sinä siellä skitsoilet.
Opetatko lapsillesikin sanan skitsoilla?
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ylivoimaisen vaikeaa tehdä hiihtotaidottomille lapsille oma parisataa metrinen latua? Ilmeisesti.
Mikäli oikein facebookin paikallisryhmästä ymmärsin, niin nämä lapset olivat hiihtäneet 1 km tasaisella lenkillä ns. stadionalueella, eli eivät olleet lähteneet millekään pururadan "oikeille laduille". Jokainen meistä Paloheinässä hiihtävistä tietää, että tuolla stadionalueella on kaiken tasoista menijää ja jokaisen pitäisi osata se oma tahti tuolla alueella niin sovittaa, että pystyy turvallisesti ohittamaan. Siellä metsän siimekseksessä "oikeilla laduilla" voi sitten päästellä niin kovaa kuin haluaa ilman pelkoa koululuokista ladulla. En tiedä, mitä vaihdevuosioireista kärsiviä oman elämänsa Marjo Matikaisia nuo kaksi taulapäätä ovat olleet, mutta toivon todella, että he ovat Paloheinän alueen hiihtäjien facebook-ryhmän jäseniä, niin ovat eilen ja tänään saaneet lukea, mitä mieltä muut latujen käyttäjät heidän käytöksestään ovat.
Huvittava yleistys. Eivät ne vaihdevuosi-ikäiset naiset ole pahimpia laturaivoajia. Miehet syyllistyvät väkivaltaan (verbaalinen väkivalta, fyysinen väkivalta) paljon enemmän kuin naiset. Testosteroni tekee miehet raivohulluiksi. Huvittavaa kyllä, myös testosteronin vähyys aiheuttaa raivoamista: viisikymppiset vihaiset setämiehet ovat ladulla räyhäämässä usein.
Elämäänsä pettyneitä miehiä on jonkin verran ja vanhempana sitten päästetään kaikki skeida ulos.
Typerää yhtä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla sitä 44+ porukkaa joka menee tuima ilme kasvoilla ripeää sauvakävelyä tuulessa ja tuiskussa. Ovat varsin happamia ja ilottomia ihmisiä, ei ole mitään kipinää enää. Pientä haaleaa nautintoa saavat juustoista ja viinistä. Elämässä ei ole hauskaa röhönaurua ei härskejä vitsejä ei mitään innostavia harrastuksia...
Laitetaan tuohon yksi kymmenen vuotta ainakin lisää, jopa kaksi, niin sitten voidaan olla oikeassa ikäryhmässä. :) Nelikymppiset naiset ovat vielä nuoria ja aktiivisia, monet pienten koululaisten vanhempia. Eivät taatusti ole keskellä päivää (koska työt) raivoamassa lastensa ikäisille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että maalaiset ei sopeudu kaupunkiin, kun täällä on enemmän ihmisiä, ruuhkaa jne, sitten raivotaan, kun ei voida tehdä asioita yhtä väljästi. Maalta tulleet ovat myös kovaäänisiä, huutavat junassa puhelimeen ja muilla julkisilla paikoilla myös. Kannattaa muuttaa takaisin, jos ei sopeudu!
Muista kuitenkin, että Suomessa ei ole yhtään oikeaa kaupunkia. Stadi on lähellä, mutta ei ihan kumminkaan. Räkänaurut sain ns. paljasjalkaisen oululaisen maalaiskunnassa asuvaan kohdistuneesta landettelusta. Luuli siis olevansa kaupunkilainen oululaisena! T:stadilainen, melkein kaupunkilainen
Iltalääkkeet on tainneet jäädä sinulta ottamatta. Ja minulla ei ole kakaroita vaan minulla on lapsia.