Ketä nämä laturaivoajat oikein on?
Herranjestas! Lapsille huudetaan ja käsketään pois hiihtämästä. Mä olen luullut että latuja tehdään just lapsia varten.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a2f4e375-1272-461e-9a63-47f6aeac3cb2
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin lapsi, ei ollut hulluja laturaivoajia, kaikki antoivat tilaa toisilleen. Nykyään ihmisillä ei ole mitään käytöstapoja, junttius on lisääntynyt.
Nainen50
Aivan, junttius on lisääntynyt. 2020-luvulla on arvot vähän vinksallaan, jostain syystä. Kyllä ennen, siis vielä 1990- ja 2000-luvuilla arvostettiin hyviä tapoja.
Silloin osattiin hävetä omaa käytöstä. Nykyisinhän häpeä on tuntematon käsite ja tämä näkyy ja kuuluu koko ajan selvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin lapsi, ei ollut hulluja laturaivoajia, kaikki antoivat tilaa toisilleen. Nykyään ihmisillä ei ole mitään käytöstapoja, junttius on lisääntynyt.
Nainen50
Kyllä näitä raivohulluja oli ainakin 80-luvulla, kun olin lapsi ja hiihdettiin isän kanssa paljon. Kerran yksi ukko alkoi huutamaan ja hosumaan sauvalla, kun en lapsena heti tajunnut antaa latua. Isä nappasi siitä sauvasta kiinni ja alkoi sitten karjumaan ukolle. Se lähti siitä menemään, mutta isäkin puuskutti sitten raivon vallassa koko illan ja hiihdot meni pilalle.
Huono käytös ja itsekkyys on nykyään kansantauti. Sama kokemus myös uimahallista lapsiryhmän kanssa. Päälleni suihkutettiin vettä, kun olin vaatteet päällä valvontahommissa. Lapset tönittiin edestä ja kerrottiin olevansa maksavia asiakkaita. Surullista, että joillain on noin paha olo, että pitää muihin purkaa.
Tulipas hiihtämisestä hyviäkin lapsuusmuistoja mieleen. Hiihdeltiin tosi paljon 80-luvulla, siis ihan arki-iltaisinkin perheen kanssa käytiin sivakoimassa. Ja porukkaa oli laduilla paljon. Kotiin päästyä kuuma kaakao ja kylläpä nukutti hyvin. Koulussa tuli hankittua lusikka ja parikin kun suksi luisti kilpailuissa, vaikka en nyt mikään sen kummempi hiihtäjä ollut.
Mutta tosiaan oli näitä ärhenteleviä tyyppejä jo silloinkin. Ihan törkeää käytöstä ja nimittelyä olen todistanut jo silloin, taitaa olla niin että se on se tietty ihmistyyppi, mikä vuosikymmenestä toiseen ei osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana: Boomer
Pitäisi keksiä oma nimitys näille, jotka eivät ymmärrä boomer-sanan merkitystä, vaan käyttävät sitä jatkuvasti väärin.
Tervetuloa Helsingin Arabianrantaan. Täällä on jo 15v perinne laturaivosta.
Rantaa mukailee kolme ulkoilureittiä. Ja täällä PITÄÄ tietää, missä kävellä. Muuten tulee huutia ja huutoa talvella hiihtäjiltä ja kesällä pyöräilijöiltä.
#menintights
Vierailija kirjoitti:
Samoja tapauksia, jotka kesällä ovat
pyöräraivoojia, lenkkipolkuraivoojia yms.
Just näin !!
Ja näitä on meillä Arabianrannassa kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
”Mee pois tieltä tai ajan sun päältä”, ne huusivat. Ja myös: ”Menkää pois kakarat”
Tai ajan sun päältä?? Hullujahan nuo on.
Ei ole mitään hullua. Kakarat voi painua leikkipuistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko siellä lasten joukossa on hiihtää? Varmasti riittää latuja jokaiselle.
Koululuokka tunkenut aikuisten hiihtoladulle.
Ei ole olemassa mitään aikuisten hiihtolatuja. Ihan verovaroilla on kustannettu ladut ja kaikkien käytettävissä ovat.
Aikuiset nekin ovat siis maksaneet, eivät kakarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuuppa näyttämään missä siellä LASTEN hiihtolatu.
Lapsille ovat leikkipuistot ja lasten tapahtumat.
Vierailija kirjoitti:
Laturaivoajat ovat oikeasti mt-ongelmaisia. Pari vuotta sitten olin harjoittelemassa hiihtämistä fysioterapeuttini kanssa. Olen sairastanut aivoinfarktin, mikä näkyy liikkumisessa. Olimme yleisellä ladulla, kun paikalle rynnisti tällainen raivoaja. Huusi mm. v&ttu pois tieltä ja kaatoi minut tahallaan nurin. Enpä ole sen jälkeen uskaltanut mennä ladulle.
Miksi raivoajat kaataisivat just ikäisensä ihmisen? Ja miksi sun pitää mennä "hiihtelemään" ladulle, kun et siihen pysty?
tässä oli näiden lasten kertoma tarina, mikäköhän on aikuisten kertomus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään aikuisten hiihtolatuja. Ihan verovaroilla on kustannettu ladut ja kaikkien käytettävissä ovat.
Juu, minä olen veroistani maksanut ja minun lapseni käyvät siellä hiihtämässä. Ihan on heillä siihen oikeus. Ja me hiihdetään ihan just sitä vauhtia mikä nyt sillä hetkellä tuntuu hyvältä. Ihan sama mitä sinä siellä skitsoilet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain eläkeläismammoja, kun on arkena keskellä päivää aikaa himohiihtää lapset kumoon. Kaikki tänne mulle heti nyt -seniorisukupolvea, jolle mikään ei riitä, ne jotka katsovat oikeudeksen ryövätä tulevienkin sukupolvien eläkkeet itselleen heille anteliailla diileillä.
Minä olen eläkeiässä, mutten kuitenkaan vielä eläkkeellä.
Minusta on aina ihanaa nähdä lapsi- ja koululaisryhmiä ulkona hölkkäämässä tai kävelemässä tai hiihtelemässä liikuntatunneilla. Ajattelen, että he saavat nauttia välillä keuhkot täyteen raitista ilmaa terveydekseen kaikkien sisäoppituntien keskellä :)
En taida uskaltaa eläköityä ollenkaan, jos muutunkin sitten ihmisvihaajahirviöksi...:(
Näin ihmisvihaajana voin sanoa, että olen ollut sellainen aina. Se on tosin vain kasvanut vanhetessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, minä olen veroistani maksanut ja minun lapseni käyvät siellä hiihtämässä. Ihan on heillä siihen oikeus. Ja me hiihdetään ihan just sitä vauhtia mikä nyt sillä hetkellä tuntuu hyvältä. Ihan sama mitä sinä siellä skitsoilet.
Eli sinä itse saat käyttää. Kakara ei ole maksanut mitään.
Hiihtäminen kuuluu kaikille, oli sitten kokenut latuhaukka tai opetteleva noviisi. Itse kyllä ihailen, että ihmiset tulevat pois mukavuusalueeltaan ja menevät laduille, vaikka eivät välttämättä hiihdäkään kymmeniä kilometrejä kerralla. Ja lapset laduilla on kyllä ihana näky. Itse jos haluan hiihtää, menen suosiolla syrjempään, enkä läheiselle hiihtomajalle, jossa luonnollisesti paljon porukkaa, eikä pääse välttämättä sitä omaa vauhtia. Kun vie auton jonnekin pidemmän reitin varrelle, saa lykkiä eteenpäin rauhassa. Ja ainahan sitä voi ohittaa, jos tulee joku ohitettava. Kunhan sen tekee turvallisesti. En yhtään ymmärrä kyllä laturaivoa toisia hiihtäjiä kohtaan. Kaikki siellä ollaan harrastamassa ja jos joku tekee jotain huomauttamisen arvoista (esim. kulkee ylämäkeen väärän puolen latua -> vaaratilanne) niin siitä kannattaa kohteliaasti huomauttaa. Ei kaikki voi valmiiksi tietää, miten laduilla toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakaroiden vanhemmat ovat. Olisi idea, mene vaihteeksi siihen Paloheinän jäähallin ovelle huutelemaan kiekkojunnuille, onhan sinulla hallin maksajana toki oikeus siinäkin rähistä. Ai niin, mutta he ovat lihaksikkaita, aikuisen kokoisia teinejä, ethän sinä sellaisille uskalla aukoa päätäsi.
Tää on ihan totta. Tunnen lähipiirissä tuollaisen ja kaikki pitää paikkansa. Ei sellainen raivoaja ole normaali. Ja normaalin on vaikea uskoa että meidän joukossa on aika paljonkin noita empatiakyvyttömiä. Kun ei niitä diagnosoida.