Miksi suomalaisia ärsyttää kauheasti sellainen elintaso, joka muualla Euroopassa, Amerikassa ja Australiassa on ihan tavallista?
Siis se, että ihmiset asuvat isoissa, kauniissa omakotitaloissa, ajavat viimeistä mallia olevilla autoilla, pukeutuvat muodikkaisiin ja kauniisiin vaatteisiin, matkustelevat lentokoneella eksoottisiin kohteisiin.
Kaikkialla muualla tällaista pidetään ihan hyvänä juttuna, mutta Suomessa kun elät näin, jotkut elämäntapaköyhät ja puritaanit ristiinnaulitsevat sinut somessa.
Ihme vajaata köyhäilyä Suomessa!
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan köyhiä. Ei näillä palkoilla osteta 1200m2 asuntoja.
Näillä palkoilla ei osteta edes 120m2 asuntoja
Suomessa kuvitellaan, että muualla maailmassa ei muka saada palveluita ilmaiseksi/puoli-ilmaiseksi, vaikka verotus olisikin kevyempää. Kuitenkin esim. Briteissä terveydenhuolto on täysin ilmaista, aikuisillekin. Japanissa taas hinnat yksityisellä ovat samaa luokkaa kuin meillä kunnallisella, ja valtio tukee eri tavoin esim. lapsiperheitä (lapsista maksetaan ns. onnittelurahaa, lisäksi valtio antaa rahalahjan naimisiin menneelle parille jonka on tarkoitus kannustaa lastentekoon jne.). Mutta Suomessa maksellaan iloisesti kovia hintoja, ja kuvitellaan että me ainoina maailmassa saamme "ilmaista" terveydenhuoltoa/kouluruokaa/mitä tahansa. :)
Ap on kattonu telkkaria ja nyt muka tietää, millaista elämää tavalliset ihmiset viettävät.
Esim jenkit keskimäärin EI oo nähny paljookaan jenkkilän ulkopuolista maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on väärä käsitys elämästä noissa maissa. Ei se ole noin.
Suomessa on pienet palkat ja meillä on aika kova verotus, mutta me saadaan kaikenlaista niillä veroilla, kuten esim. lähes ilmaisen terveydenhuollon, ilmaisen koulutuksen ja turvallisuuden mitä noissa ihailemissasi maissa ei ole.
Sulla itselläsi on väärä käsitys.
Verotus on kova muuallakin Euroopassa. Usein kovempaa kuin Suomessa. Ja terveydenhoito ei kansalaisille sen kalliimpi kuin Suomessa (mutta sitäkin parempi!) ja koulu ilmainen. Tuosta turvallisuudesta en tiedä että miten sen voisi saada, tai että millälailla se on Suomessa saatu/parempi.
Missä ihmemyyteissä alapeukuttajat elävät?? Suomi on hyvä maa mutta moni Euroopan vaan vähän rikkaampi ja toimivampi. Ilmainen koulu yms. ei ole Suomen oma juttu vaikka tätä harhaa moni mielellään jakeleekin.
Suomessa lapset saa kulkea vapaasti.
Miten niin ärsyttää? Mä en ole tullut edes ajatelleeksi tuollaista.
Mä asun ihan mukavasti omassa talossa omalla maalla ja mulla on kaikki mitä tarvitsen, en ole huomannut, että mun elämänikään ketään ärsyttäisi.
Tuulesta temmattu keskustelun aloitus nyt taas.
Jälkitaistolainen ajatusmaailma: Vain politbyroo ja lähipiiri saa nauttia elintasosta ja kansan osa on pelkistetty rekvisiitaksi jota sijoitetaan näytöksen ulkopuolella betonilähiöihin.
Suomen politbyroo on vihervasemmisto ja heidän kerskakuluttaja asuntosijoittaja poliitikkonsa.
Vierailija kirjoitti:
No, joo. Onhan se noinkin.
On se kuitenkin kumma, että keskimäärin jokaisella suomalaisella on keskimäärin parempi elämisen taso kuin USA:ssa. Vaikka asutaankin pienemmissä asunnoissa, ajetaan huonommilla autoilla ja käytetään vanhempia vaatteita, niin
otan mieluummin 6-7 viikkoa lomaa vuodessa kuin USA:n yleisesti olevan 10 päivää vuodessa.
otan mieluummin alle 40 tunnin työviikon kuin USA:n yli 50 tunnin työviikot.
otan mieluummin sairasloma-ajan palkan kuin olen palkattomana.
Otan mieluummin turvallisen yhteiskunnan, jossa voi asua missä tahansa, kuin yhteiskunnan, jossa on todella vaarallisia asuinalueita.
Otan puhtaan luonnon, jossa saa vapaasti liikkua ja syödä ja kerätä puhtaita marjoja ja sieniä. Tämä siis verrattuna, että saisi käydä vain kansallispuistoissa.
Otan mieluummin yhteiskunnan, jossa voi käyttää ekologisesti vaatteet loppuun kuin yhteiskunnan, jossa status pitää näyttää mm. vaatteilla.
Ymmärrän, että halut eivät ole samanlaisia. Itse nautin turvallisista oloista, siitä että kaikilla on asiat jotensakin hyvin ja vapaasta. Lomilla ehtii nauttimaan kotonaolosta, sukuloinnista, pienistä retkistä lähiseudulle ja vielä jonkin pidemmän matkan, joka ei ehkä loe amerikkalaisen mielestä tarpeeksi hieno loma.
Minä voin pitää vähemmän lomaa jos vastaavasti saan reilusti enemmän rahaa. Voin tehdä pidempää työviikkoakin jos saan enemmän rahaa.
Yhdysvalloissa on melkein sääntö kuin poikkeus elää velaksi. Ainoa maksukortti on luottokortti, ja niitä saattaa olla useammalta eri yhtiöltä. Puhumattakaan kauheista opintolainoista yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan köyhiä. Ei näillä palkoilla osteta 1200m2 asuntoja.
Täällä ei taida pystyä elämään niissä jenkkien 1200 neliön vaneri"kartanoissa"
Miten suomalaiseen rakentamiseen tottuneella on kanttia puhua vanerikartanoista. Ei taalla kuulu naapurin vessatouhut seinien lapi eika tule hajut naapurista.
Kovasti on taas "tietamysta" mika ei pohjaudu totuuteen. 40 tunnin tyoviikko on on aivan normaali ja lomiakin kertyy tyovuosien mukaan. Loma- sairaus- ja muista eduista voi neuvotella ennenkuin lupautuu toihin. Hyvasta tyosta palkitaan hyvin. Suomessa tuijotetaan tutkintoihin ja junnutetaan samalla paikalla loppuelama, USAssa pyrkimys on aina eteen- ja ylospain ja se myos toteutuu oli papereita tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kuitenkin kumma, että keskimäärin jokaisella suomalaisella on keskimäärin parempi elämisen taso kuin USA:ssa. Vaikka asutaankin pienemmissä asunnoissa, ajetaan huonommilla autoilla ja käytetään vanhempia vaatteita, niin
otan mieluummin 6-7 viikkoa lomaa vuodessa kuin USA:n yleisesti olevan 10 päivää vuodessa.
Otan mieluummin turvallisen yhteiskunnan, jossa voi asua missä tahansa, kuin yhteiskunnan, jossa on todella vaarallisia asuinalueita.
Otan puhtaan luonnon, jossa saa vapaasti liikkua ja syödä ja kerätä puhtaita marjoja ja sieniä. Tämä siis verrattuna, että saisi käydä vain kansallispuistoissa.
Otan mieluummin yhteiskunnan, jossa voi käyttää ekologisesti vaatteet loppuun kuin yhteiskunnan, jossa status pitää näyttää mm. vaatteilla.
Ymmärrän, että halut eivät ole samanlaisia. Itse nautin turvallisista oloista, siitä että kaikilla on asiat jotensakin hyvin ja vapaasta. Lomilla ehtii nauttimaan kotonaolosta, sukuloinnista, pienistä retkistä lähiseudulle ja vielä jonkin pidemmän matkan, joka ei ehkä loe amerikkalaisen mielestä tarpeeksi hieno loma.
Minä voin pitää vähemmän lomaa jos vastaavasti saan reilusti enemmän rahaa. Voin tehdä pidempää työviikkoakin jos saan enemmän rahaa.
Mitä meinasit sillä kaikella rahalla tehdä? Ja mikä estää ottamasta kokoaikatyön kylkeen osa-aikatöitä? Onnistuu se lomattomuus ja pidemmät työviikot Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, haluja ja makuja on monia. Itse olen unelmatyössäni, mutta elämässäni on paljon muutakin sisältöä kuin työ. Pidän siis arvossa vapaa-aikaani, vaikka jonkun mielestä mm. av:lla palstailu ei ole minkään arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lapset saa kulkea vapaasti.
Miksi vaikkapa Saksassa lapset eivät saisi kulkea vapaasti? Suurkaupunkien keskustat erikseen, mutta ihan tavallisessa kaupungissa maaseudusta nyt puhumattakaan? Itse kävelevät 6-vuotiaista lähtien kouluun.
Vierailija kirjoitti:
aika mielenkiintoinen kuva aloittajalla on ulkomaaseesta
Mitä että...?Mistä siis? Ihan rimanalitus hoonosoomi.
Esim. Love it or List it Australiassa näkee taas niiden asumisen. Joo, hienoa sisustusta tehdään vimpan päälle mutta itse talo on ohutta rimaa ja kipsilevyä ja katto on vaan ruotoje päälle nostettu aaltopelti. Onhan se helppo nostaa sisäkorkeutta, kun vaan puretaan kipsilevy välistä ja maalataan peltikaton alapinta valkoisella, heitetään muutama kuollut lepakko ja opossumi kompostiin. Avot, muutaman päivän juttu! Menee keittiökaappien asennuksessakin enemmän aikaa kuin kattorempassa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on kattonu telkkaria ja nyt muka tietää, millaista elämää tavalliset ihmiset viettävät.
Esim jenkit keskimäärin EI oo nähny paljookaan jenkkilän ulkopuolista maailmaa.
TÄMÄ! On katottu remppa- ja sisustusohjelmia oikein kunnolla!
Vierailija kirjoitti:
Esim. Love it or List it Australiassa näkee taas niiden asumisen. Joo, hienoa sisustusta tehdään vimpan päälle mutta itse talo on ohutta rimaa ja kipsilevyä ja katto on vaan ruotoje päälle nostettu aaltopelti. Onhan se helppo nostaa sisäkorkeutta, kun vaan puretaan kipsilevy välistä ja maalataan peltikaton alapinta valkoisella, heitetään muutama kuollut lepakko ja opossumi kompostiin. Avot, muutaman päivän juttu! Menee keittiökaappien asennuksessakin enemmän aikaa kuin kattorempassa.
Ota huomioon etta ilmasto on aivan erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Monet Amerikassa asuvat ovat korviaan myöten veloissa. On pakko olla iso talo ja hieno auto, koska muuten status heikkenee. Mutta oikeasti he eivät pysty edes kustantamaan elämäntyyliään.
Joillakin voi olla näin, mutta todellisuudessahan amerikkalaiset ovat hyvätuloisia ja hoitavat talouttaan hyvin. Jos velkarahalla yrittää pitää statusta yllä, niin eihän se pitkään onnistu, koska Yhdysvalloissa ollaan aika hanakoita pistämään raha-hanat kiinni sellaisilta ihmisiltä. Ei onnistu velkarahalla eläminen, ja laskut pitää maksaa ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa on melkein sääntö kuin poikkeus elää velaksi. Ainoa maksukortti on luottokortti, ja niitä saattaa olla useammalta eri yhtiöltä. Puhumattakaan kauheista opintolainoista yms.
Kuinka monella suomalaisella perheella on elakkeelle jaadessaan muutama miljoona pankissa? Siis ihan tavallisella perheella jossa molemmat ovat olleet toissa? Meilla on.
t.USA
Mä niin rakastan sinua, olen 1000% samaa mieltä.
Kirjoitit ihan mun ajatukseni.
Kiitos!
😘🤗😍