Miksi suomalaisia ärsyttää kauheasti sellainen elintaso, joka muualla Euroopassa, Amerikassa ja Australiassa on ihan tavallista?
Siis se, että ihmiset asuvat isoissa, kauniissa omakotitaloissa, ajavat viimeistä mallia olevilla autoilla, pukeutuvat muodikkaisiin ja kauniisiin vaatteisiin, matkustelevat lentokoneella eksoottisiin kohteisiin.
Kaikkialla muualla tällaista pidetään ihan hyvänä juttuna, mutta Suomessa kun elät näin, jotkut elämäntapaköyhät ja puritaanit ristiinnaulitsevat sinut somessa.
Ihme vajaata köyhäilyä Suomessa!
Kommentit (75)
aika mielenkiintoinen kuva aloittajalla on ulkomaaseesta
Me ollaan köyhiä. Ei näillä palkoilla osteta 1200m2 asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan köyhiä. Ei näillä palkoilla osteta 1200m2 asuntoja.
Täällä ei taida pystyä elämään niissä jenkkien 1200 neliön vaneri"kartanoissa"
Mulla asuu kavereita eri puolilla maailmaa. Saman tasoista väkeä kuin minä ja osa asuu samoin kuin minä ja osa paljon vaatimattomammin.
Osa keskiluokkaisista ihmisistä asuu jopa vuokrakaksiossa suurkaupungissa.
Vastaavasti täällä asuisivat isossa omakotitalossa.
Miksi muualla sitten täytyy linnottautua ettei rosvot ryöstä kaikkea?
En haluaisi olla jenkki joka joutuisi koko elämänsä olemaan töissä, olemattomat kesälomat ja muutkin vapaat. Turhaa krääsää vaan kertyisi nurkkiin, eikä näitä edes ehtisi käyttämään. Hölmöläisen hommaa.
Koska suomalaiset ovat köyhää rupusakkia. Tulot ovat Portugalin luokkaa ja omaisuus huomioon ottaen kustannukset vastaa Afrikka.
Olen asunut useassa eri Euroopan maassa ja vieraillut vielä useammassa. Asuntojen laatu on poikkeuksetta huonompi kuin Suomessa.
Tiesitkö muuten, että esimerkiksi Saksassa on ihan tavallista, että hyvätuloinenkin asuu vuokralla koko elämänsä? Kaverini isä on hyvätuloinen lääkäri, mutta he eivät koskaan ostaneet omaa asuntoa, koska sellainen olisi ollut liian kallis kaupungissa. Ovat kuitenkin asuneet samassa talossa yli 40 vuotta. Tai no, kaverini ei tietenkään enää siellä asu.
Ärsyttää, että rahaa menee joillekuille liikaa. Esim näyttelijä saattaa saada sarjasta miljoonan per jakso.
Kun se on aina vastaavasti muilta pois, jos omaisuus kertyy harvoille.
Monet Amerikassa asuvat ovat korviaan myöten veloissa. On pakko olla iso talo ja hieno auto, koska muuten status heikkenee. Mutta oikeasti he eivät pysty edes kustantamaan elämäntyyliään.
Elintaso Suomessa ei ole sen huonompi kuin muissakaan läntisissä teollisuusmaissa. Ostovoimakorjattu BKT on ihan keskitasoa. Lisäksi meillä on pienet tuloerot. Vaikka esimerkiksi keskipalkka on pienempi kuin vaikkapa Yhdysvalloissa, niin mediaanipalkka on korkeampi.
Sulla on väärä käsitys elämästä noissa maissa. Ei se ole noin.
Suomessa on pienet palkat ja meillä on aika kova verotus, mutta me saadaan kaikenlaista niillä veroilla, kuten esim. lähes ilmaisen terveydenhuollon, ilmaisen koulutuksen ja turvallisuuden mitä noissa ihailemissasi maissa ei ole.
Ne jenkkien talot ovat ihan pahvia. Kun mennään täkäläisen rakentamisen ja eristämisen tasolle, hinnat 20 kertaistuvat.
Voit itse katsoa pohjoisemmasta amerikasta talojen hintoja. Ei niitä mitkään perusperheet osta.
Minua ärsyttää vanhempien yliisojen talojen lämmityskustannukset ja toisaalta taas energiatehokkaiden passiviitalojen rakentamisesta seuraava härdelli. Ei niidenkään rakentaminen ja ylläpito ole edullista, vaikka lämmityskuluissa säästyisikin. Uusia veroja keksitään tarpeen mukaan niin, että kustakin uutuudesta ehtii hyötymään rajallisen ajan.
Juoksevat kulut kasvavat, kun omistaa tarpeettoman paljon. Vihreä politiikka ei toimi.
Taidan rakastaa luontoa enemmän kuin ihmisten hullutuksia ja ihmisten aikaansaamaa materiaa. Tykkään omistaa itselleni riittävästi eli vähäisessä määrin kauniita, toimivia ja laadukkaita vaatteita.
Matkustan kerran vuodessa pidemmälle lomalle lentokoneella. Ympäristön vuoksi pyrin nauttimaan kohtuudesta, enkä lennä tätä useammin. Koronan vuoksi peruin kyllä lomani.
Jenkeissä burnout on kansantauti ja siellä vedetään duunareista johtoportaaseen nappeja, jotta jaksettaisiin painaa työelämässä kovempaa.
No, joo. Onhan se noinkin.
On se kuitenkin kumma, että keskimäärin jokaisella suomalaisella on keskimäärin parempi elämisen taso kuin USA:ssa. Vaikka asutaankin pienemmissä asunnoissa, ajetaan huonommilla autoilla ja käytetään vanhempia vaatteita, niin
otan mieluummin 6-7 viikkoa lomaa vuodessa kuin USA:n yleisesti olevan 10 päivää vuodessa.
otan mieluummin alle 40 tunnin työviikon kuin USA:n yli 50 tunnin työviikot.
otan mieluummin sairasloma-ajan palkan kuin olen palkattomana.
Otan mieluummin turvallisen yhteiskunnan, jossa voi asua missä tahansa, kuin yhteiskunnan, jossa on todella vaarallisia asuinalueita.
Otan puhtaan luonnon, jossa saa vapaasti liikkua ja syödä ja kerätä puhtaita marjoja ja sieniä. Tämä siis verrattuna, että saisi käydä vain kansallispuistoissa.
Otan mieluummin yhteiskunnan, jossa voi käyttää ekologisesti vaatteet loppuun kuin yhteiskunnan, jossa status pitää näyttää mm. vaatteilla.
Ymmärrän, että halut eivät ole samanlaisia. Itse nautin turvallisista oloista, siitä että kaikilla on asiat jotensakin hyvin ja vapaasta. Lomilla ehtii nauttimaan kotonaolosta, sukuloinnista, pienistä retkistä lähiseudulle ja vielä jonkin pidemmän matkan, joka ei ehkä loe amerikkalaisen mielestä tarpeeksi hieno loma.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on väärä käsitys elämästä noissa maissa. Ei se ole noin.
Suomessa on pienet palkat ja meillä on aika kova verotus, mutta me saadaan kaikenlaista niillä veroilla, kuten esim. lähes ilmaisen terveydenhuollon, ilmaisen koulutuksen ja turvallisuuden mitä noissa ihailemissasi maissa ei ole.
Sulla itselläsi on väärä käsitys.
Verotus on kova muuallakin Euroopassa. Usein kovempaa kuin Suomessa. Ja terveydenhoito ei kansalaisille sen kalliimpi kuin Suomessa (mutta sitäkin parempi!) ja koulu ilmainen. Tuosta turvallisuudesta en tiedä että miten sen voisi saada, tai että millälailla se on Suomessa saatu/parempi.
Vai että "ihan tavallista". :D Ei sen tavallisempaa kuin Suomessakaan. Huomaa, että olet asunut vain Suomessa etkä noissa muissa maissa. Silloin monesti on kummallinen ihannoiva vääristynyt kuva niistä muista maista...
Ei ole eroa Suomen ja mainitsemiesi maiden välillä. Sinä vain luet vääriä some-palstoja.