Avioero, ositus ja eron peruminen?
Meillä on varsin mielenkiintoinen tilanne ja olisi kiva kuulla teidän kokemuksia ja ajatuksia. Pitkä liitto ja lapsia ja miehellä ilmeisesti paha neljänkympin kriisi. Herran menojalka vipattaa ja perhe on suolesta.
Mies ehdotti, että laitetaan vetämään avioeron 1. vaiheen hakemus ja ositetaan omaisuus. Olin että wtf? Kuulemma ei tarvitse lopullisesti sitten hakea avioeroa, kunhan nyt ositetaan omaisuus. Meillä siis ei ole avioehtoa ja ihan tavallinen keskiluokkaisen perheen omaisuus, joka hankittu yhdessä avioliiton aikana.
Kysyin mieheltä, että mikä tämä kuvio on? Ettäkö nyt yhtäkkiä pitäisi laittaa avioero vireille, jakaa omaisuus , ehkä ilmoittaa jotain lapsille (mitä?) ja sitten puolen vuoden päätä mies toteaisi että ei vaiskaan, mitä turhaan erota, jatketaan liittoa siitä mihin jäätiin. Jos liittoa jatkettaisiin niin peruuntuisiko ositus?
Olen puulla päähän lyöty. Miksi mies tällaista ehdottaa? Ja olen kysynyt, en saa vastausta. Paitsi että ei kuulemma ole toista naista.
Mulle itselleni ero on ero enkä oikein näe mitään uudelleenyritystä tapahtuvan osituksen jälkeen.
Kommentit (74)
Minulla on ja juuri siksi vastasinkin niin, että lopeta kynnysmattona oleminen.
Tai ydinperheen pelastaminen.
Minä yritin ja roikuinkin jopa ja se kyllä kaduttaa.
Nyt jos ikinä tulisi sama tilanne niin laittaisin saman tien rajat- marssisin itse ovesta ulos ja se olisi siinä.
Meidän erosta on jo monta vuotta, aluksi oli riitaisampaa. Ja tottakai valehtelu satuttaa, mutta olen työstänyt sitä itsessäni.
Meillä oli 16 yhteistä vuotta ja kaksi lasta. Miehellä oli ollut toinen nainen jo vuosia.
Olen onnellinen että se liitto loppui, mutta me olemme hyvissä väleissä edelleen.
Kenelläkään muulla omakohtaista kokemusta?
AP
Miehelläni iski neljänkympin kriisi muutamia vuosia sitten. Pisti eropaperit vetämään, alkoi etsiä omaa asuntoa. Puhui samaa että katsotaan, ehkä hän haluaa palata vielä yhteen vuoden päästä tms. Sanoin että en suostu eroon enkä tosiaankaan lupaa mitään yhteenpaluusta, kun en halua edes erota alun perinkään. Kului aikaa, mies ei muuttanut muualle eikä pyörittänyt muita naisia ainakaan näkyvästi. Ei pistänyt toisen vaiheen eropapereita enää vetämään. Nykyisin olemme onnellisia ja yhdessä. Mies ei osaa selittää mikä häneen meni silloin, oli kuulemma masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat olla tuollaisen miehen kanssa?
Asuu kodissasi mutta tapailee toista..
vaikka hän sanoisi ettei halua erota ja lupaisi tähdet taivaalta niin luottaisitko sinä häneen enää? Pahinta ei ole edes se nainen vaan se valehtelu.
Joka kerta kun mies lähtee töihin tai kavereiden kanssa viettämään aikaa, sinä puhuisit sitä että onko taas naisen kanssa.
Älä ole kynnysmatto vaan tee omat päätelmät ja aseta nyt hitto vie toiminnalle rajat.Haluaisin ehkä pelastaa ydinperheen. Ja entä jos tämä oli miehen ikäkriisi? Meillä on pitkä ihan hyvä liitto takana ja monesti kuulee ikäkriiseistä. Luullaan , että uusi kumppani tuo onnen, mutta hintana on avioero ja erosta kärsivät lapset . Eli ehkä olisin valmis antamaan miehelle mahdollisuuden, jos haluaa sen.
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta ?
AP
Tämä on kypsästi ja fiksusti sinulta ajateltu. Kriisitilanteet, oli sitten aito kriisi tai ikäkriisi, ovat monesti sellaisia, että ihminen menee ikään kuin autopilotilla ja vaikka 6kk päästä ei ymmärrä, miten onkaan voinut ajatella ja toimia noin.
Sinä tunnet miehesi parhaiten, joten luota omaan vaistoosi. Voisittehan sopia vaikka, että ns. vedätte henkeä pari viikkoa, sitten sitoudutte käymään parisuhdeterapiassa x kertaa. Sen myötä luulisin molemmille jo hieman selkiytyneen se, mitä on tapahtumassa ja mitä oikeasti haluaa.
Ei ole helppo paikka sulla. Ihminen on kuitenkin lopulta vain ihminen, ja tuollaiset ailahtelut kuuluvat elämään, vaikkei se reilua sinua kohtaan olekaan. Nuo miehen tunteet uutta naista kohtaan eivät välttämättä ole edes pintaa syvemmät, mutta kokee jotain ahdistusta siitä, että on jo tämän ikäinen ja jääköhän jotain kokematta kuitenkin jos en nyt tee suuria muutoksia.
Kuitenkin jos koet, että voisitte olla vaikka 5 vuoden päästä onnellisia (ettekä vain tyytyneet tilanteeseen) jos selättäisitte tämän kriisin ja jatkaisitte yhdessä, niin näen järkeväksi edes yrittää selvittää asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat olla tuollaisen miehen kanssa?
Asuu kodissasi mutta tapailee toista..
vaikka hän sanoisi ettei halua erota ja lupaisi tähdet taivaalta niin luottaisitko sinä häneen enää? Pahinta ei ole edes se nainen vaan se valehtelu.
Joka kerta kun mies lähtee töihin tai kavereiden kanssa viettämään aikaa, sinä puhuisit sitä että onko taas naisen kanssa.
Älä ole kynnysmatto vaan tee omat päätelmät ja aseta nyt hitto vie toiminnalle rajat.Haluaisin ehkä pelastaa ydinperheen. Ja entä jos tämä oli miehen ikäkriisi? Meillä on pitkä ihan hyvä liitto takana ja monesti kuulee ikäkriiseistä. Luullaan , että uusi kumppani tuo onnen, mutta hintana on avioero ja erosta kärsivät lapset . Eli ehkä olisin valmis antamaan miehelle mahdollisuuden, jos haluaa sen.
AP
Tämä on kypsästi ja fiksusti sinulta ajateltu. Kriisitilanteet, oli sitten aito kriisi tai ikäkriisi, ovat monesti sellaisia, että ihminen menee ikään kuin autopilotilla ja vaikka 6kk päästä ei ymmärrä, miten onkaan voinut ajatella ja toimia noin.
Sinä tunnet miehesi parhaiten, joten luota omaan vaistoosi. Voisittehan sopia vaikka, että ns. vedätte henkeä pari viikkoa, sitten sitoudutte käymään parisuhdeterapiassa x kertaa. Sen myötä luulisin molemmille jo hieman selkiytyneen se, mitä on tapahtumassa ja mitä oikeasti haluaa.
Ei ole helppo paikka sulla. Ihminen on kuitenkin lopulta vain ihminen, ja tuollaiset ailahtelut kuuluvat elämään, vaikkei se reilua sinua kohtaan olekaan. Nuo miehen tunteet uutta naista kohtaan eivät välttämättä ole edes pintaa syvemmät, mutta kokee jotain ahdistusta siitä, että on jo tämän ikäinen ja jääköhän jotain kokematta kuitenkin jos en nyt tee suuria muutoksia.
Kuitenkin jos koet, että voisitte olla vaikka 5 vuoden päästä onnellisia (ettekä vain tyytyneet tilanteeseen) jos selättäisitte tämän kriisin ja jatkaisitte yhdessä, niin näen järkeväksi edes yrittää selvittää asiat.
Mies myönsi minulle, että tunteet minua kohtaan eivät ole kadonneet. Hän kuitenkin kuulemma haluaa erilaisen elämän. Tasainen kotielämä tylsistyttää ja hän haluaa alkaa ”elämään”. Haluaa ostaa moottoripyörä ja vesiskootterin (ei ole koskaan omistanut). Mielestäni kaikki ikäkriisi merkit täyttyvät . Kuin elämä olisi loppumassa ja pitää kokea yhtä jos toista, siihen kylkeen vielä työkaveri -yh uudeksi kumppaniksi ja uusperhe pystyyn.
Mies on sen sporttinen että ei tule koskaan ääneen katumaan ja pyytämään paluuta. Olen tarjonnut paluuta yhtenä vaihtoehtona. En roiku hänessä , mutta haluan hänen tietävän että olen valmis anteeksiantoon.
AP
Vaikka haluat olla ymmärtäväinen ja antaa mahdollisuuden paluuseen, toisen voi olla vaikea kunnioittaa sellaista ihmistä joka suostui mihin vaan. Tällä tarkoitan juuri sitä, että joskus tajuaa mitä menettää kun sen kokee. Nyt mies kerää parhaat päältä ja nautiskelee tilanteesta.
Kun mä lopetin siinä exässä ja ydinperheessä roikkumiseen, aloin saada ihan erilaista kohtelua.
Mies oli selkeästi jopa mustasukkainen minusta ja ei halunnut että menen eteenpäin, minä taas nautin vapaudesta täysillä, puhkesin oikein kukkaan.
Mies otti sen naisen kenen kanssa oli salaa seurustellut jo. Heillä on suhteessaan ihan samat ongelmat kuin mitä meillä oli aikanaan, minä taas käsittelin omat asiat parhaani mukaan. Menin terapiaan ja käsittelin mm sitä että minkälainen itse haluan suhteessa olla
Ja usein juuri eron jälkeen pystyy elämään eri tavalla. Saa joka toisen viikon vapaata lapsista ja pystyy harrastamaan ja lomailemaan vaikka itsekseen.
Monella suomalaisella tuntuu olevan sellainen vaikutelma, että perheessä ja parisuhteessa pitää kaikki asiat tehdä koko ajan yhdessä.
Ei se ole kovinkaan monelle normaalia, ja uskon, että perheet ja suhteet voisi paremmin kun annettaisiin enenmmän tilaa toiselle olla itsekseen ja yksin
Vierailija kirjoitti:
Vaikka haluat olla ymmärtäväinen ja antaa mahdollisuuden paluuseen, toisen voi olla vaikea kunnioittaa sellaista ihmistä joka suostui mihin vaan. Tällä tarkoitan juuri sitä, että joskus tajuaa mitä menettää kun sen kokee. Nyt mies kerää parhaat päältä ja nautiskelee tilanteesta.
Kun mä lopetin siinä exässä ja ydinperheessä roikkumiseen, aloin saada ihan erilaista kohtelua.
Mies oli selkeästi jopa mustasukkainen minusta ja ei halunnut että menen eteenpäin, minä taas nautin vapaudesta täysillä, puhkesin oikein kukkaan.
Mies otti sen naisen kenen kanssa oli salaa seurustellut jo. Heillä on suhteessaan ihan samat ongelmat kuin mitä meillä oli aikanaan, minä taas käsittelin omat asiat parhaani mukaan. Menin terapiaan ja käsittelin mm sitä että minkälainen itse haluan suhteessa olla
Puhut viisaasti. Haluaisin vain välttää tilanteen että mies tajuaa katuvansa eroa ja huomaa että samat haasteet ne on uudessakin suhteessa. Arki on aina arkea. Eli ettei tulisi turhaa eroa, lapsethan siitä kärsii eniten.
Yritän edistää miehen poismuuttoa . Olen pakannut hänen tavaroitaan banskulaatikoihin. Mutta ilmaissut että olen valmis anteeksiantoon. Hän kuitenkin tietää että edesauta hänen muuttoaan koko ajan pakkaamalla hänen tavaroitaan.
AP
AP
Miksi ihmeessä sinä pakkaat hänen tavaroita?
Tätä juuri tarkoitan, tee rajat.
Sanot, että kun hän nyt seurustelee jonkun toisen kanssa, hän voi hakea tavaransa 15.6.menssessä.
Helppoa.
Hän siellä paneskelee uuden naisen kanssa ja sinä istut himassa lajittelemassa hänen vaatteita.
Wake up.
Sanoisinko tyttärellesi tai ystävällesi nämä ohjeet?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sinä pakkaat hänen tavaroita?
Tätä juuri tarkoitan, tee rajat.
Sanot, että kun hän nyt seurustelee jonkun toisen kanssa, hän voi hakea tavaransa 15.6.menssessä.
Helppoa.Hän siellä paneskelee uuden naisen kanssa ja sinä istut himassa lajittelemassa hänen vaatteita.
Wake up.
Sanoisinko tyttärellesi tai ystävällesi nämä ohjeet?
Koska hän ei itse tee mitään poismuuton eteen. Pakkaan tavaroita, jotta hän tajuaisi lähteä. Asunto yhteinen, joten en voi heittää häntä pois enkä voi ottaa avaimia pois.
En voi itse lähteä tästä asunnosta pois (en halua kertoa syytä tässä).
AP
Hei ,nyt on aika sun toimia ap. Uudistaudu, laita hehkeäki itsesi, kaunis valloittava kampaus, eikä mikään hapsu homelö. Älä pilaa kasvojasi botoxeilla sun muilla, että iloinen herkkä ilme säilyy.
Ja eiku menoksi kesäiltoihin, anna itsesi rakastua sinäkin.
Et ole riippuvainen tästä pettävästä miehestä .anna samalla mitalla takaisin. Olet lapsillekin silloin iloinen itsevarma äiti.
Pääasia , että käyttäydyt niinkuin mies olisi ilmaa ja menet menojasi ( epäilen ,että lapset ei tarvitse sinua koko ajan ja onhan heillä isä, jolla on aina velvollisuutensa.
Nyt on sinun aika irrotella. Aika näyttää eroatteko vai ette. Mutta päästä irti . Ja sen alkaa ,että satsaat itseesi ja hurmaat jonkun!
Juurikin noin- olette kämppiksiä ja lapset näkee sen. Älä alistu edes riitelemään hänen kanssaan mistään.
Oletko itse mielestäsi viehättävä?
Vierailija kirjoitti:
Juurikin noin- olette kämppiksiä ja lapset näkee sen. Älä alistu edes riitelemään hänen kanssaan mistään.
Oletko itse mielestäsi viehättävä?
Tilanne on kammottava. En ole ikinä kuullut vastaavasta.
AP
Jos onkin voittanu lotossa? Nostaa voiton sitten kun ositus tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies otti sen naisen kenen kanssa oli salaa seurustellut jo. Heillä on suhteessaan ihan samat ongelmat kuin mitä meillä oli aikanaan, minä taas käsittelin omat asiat parhaani mukaan. Menin terapiaan ja käsittelin mm sitä että minkälainen itse haluan suhteessa ollaPuhut viisaasti. Haluaisin vain välttää tilanteen että mies tajuaa katuvansa eroa ja huomaa että samat haasteet ne on uudessakin suhteessa. Arki on aina arkea. Eli ettei tulisi turhaa eroa, lapsethan siitä kärsii eniten.
Yritän edistää miehen poismuuttoa . Olen pakannut hänen tavaroitaan banskulaatikoihin. Mutta ilmaissut että olen valmis anteeksiantoon. Hän kuitenkin tietää että edesauta hänen muuttoaan koko ajan pakkaamalla hänen tavaroitaan.
AP
AP
Kuule, lapset kärsii nimenomaan tuosta epätietoisuudesta; onko vanhemmat yhdessä vai ei, lähteekö isä vai ei, rakastaako äitiä/meitä vai ei. Parasta kun potkaset tuollaisen vätyksen pihalle ja äkkiä, ei tarvitse lasten elää epätietoisuudessa (vaikka itse pystyisitkin) ja voitte jatkaa eloa. Ei myöskään ole hyvä esimerkki lasten nähdä miten huonosti isä äitiä kohtelee ja äiti antaa sen tapahtua. Voimia nyt, ukolle potku perseelle äläkä ota takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies otti sen naisen kenen kanssa oli salaa seurustellut jo. Heillä on suhteessaan ihan samat ongelmat kuin mitä meillä oli aikanaan, minä taas käsittelin omat asiat parhaani mukaan. Menin terapiaan ja käsittelin mm sitä että minkälainen itse haluan suhteessa ollaPuhut viisaasti. Haluaisin vain välttää tilanteen että mies tajuaa katuvansa eroa ja huomaa että samat haasteet ne on uudessakin suhteessa. Arki on aina arkea. Eli ettei tulisi turhaa eroa, lapsethan siitä kärsii eniten.
AP
AP
Kuule, lapset kärsii nimenomaan tuosta epätietoisuudesta; onko vanhemmat yhdessä vai ei, lähteekö isä vai ei, rakastaako äitiä/meitä vai ei. Parasta kun potkaset tuollaisen vätyksen pihalle ja äkkiä, ei tarvitse lasten elää epätietoisuudessa (vaikka itse pystyisitkin) ja voitte jatkaa eloa. Ei myöskään ole hyvä esimerkki lasten nähdä miten huonosti isä äitiä kohtelee ja äiti antaa sen tapahtua. Voimia nyt, ukolle potku perseelle äläkä ota takaisin!
Tämä! Olet lapsillesi roolimalli. Haluaisitko, että tyttäresi kokee, että naisen kuuluu sietää kaikkea tuota parisuhteessaan? Haluatko antaa hänelle tuollaista esimerkkiä?
Entä haluatko, että poikasi kasvaa isänsä kaltaiseksi mieheksi? Oppii, että vaimon tehtävä on ymmärtää ikäkriisejä, kun mies menee eikä meinaa.
Enkä tiedä, mitä sukupuolta lapsesi ovat, siksi kysyin molemmat esimerkit.
Mutta tosiaan, olet roolimalli sille, millaista on olla nainen parisuhteessa. Onko tämä se malli, jonka haluat lapsillesi antaa?
Voit olla ymmärtäväinen exääsi kohtaan ja näyttää sen lapsille, mutta pitää kiinni itsekunnioituksestasi.
"Isällänne on tarve etsiä itseään, nähdä, mitä elämällä on tarjottavana, kokea jotain uutta. Minä en voi häntä kieltää ja rajoittaa, vaan toivon hänelle kaikkea hyvää uuteen elämään. Me haemme eroa koska isänne on jatkanut elämäänsä. Me teemme samoin. Nyt opetellaan, miten ollaan eroperhe."
Ei todellakaan olisi turha ero vain siksi, että mies saattaa ehkä joskus mahdollisesti tulla siihen lopputulokseen, että teki virheen.
Eikä mies varmasti tajua, mitä menettää, jos sinä odotat hänen tekevän päätöksen. Hän voi antaa sinun odottaa vaikka ikuisesti.
Jos hän ei osaa harkinta-aikana päättää, päätä sinä. Vie ero loppuun ja päästä miehestä irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse mielestäsi viehättävä?Tilanne on kammottava. En ole ikinä kuullut vastaavasta.
AP
Jos joku nyt on kammottavaa, niin eikö juuri se ole, että ukko käy kotona vaihtamassa kalsarit ja nai päivällä työkaveriaan. Olet todella kynnysmatto.
No mutta pitäähän miehen saada olla mies! Naisen paikka on palvella.
Haluaisin ehkä pelastaa ydinperheen. Ja entä jos tämä oli miehen ikäkriisi? Meillä on pitkä ihan hyvä liitto takana ja monesti kuulee ikäkriiseistä. Luullaan , että uusi kumppani tuo onnen, mutta hintana on avioero ja erosta kärsivät lapset . Eli ehkä olisin valmis antamaan miehelle mahdollisuuden, jos haluaa sen.
AP