Avioero, ositus ja eron peruminen?
Meillä on varsin mielenkiintoinen tilanne ja olisi kiva kuulla teidän kokemuksia ja ajatuksia. Pitkä liitto ja lapsia ja miehellä ilmeisesti paha neljänkympin kriisi. Herran menojalka vipattaa ja perhe on suolesta.
Mies ehdotti, että laitetaan vetämään avioeron 1. vaiheen hakemus ja ositetaan omaisuus. Olin että wtf? Kuulemma ei tarvitse lopullisesti sitten hakea avioeroa, kunhan nyt ositetaan omaisuus. Meillä siis ei ole avioehtoa ja ihan tavallinen keskiluokkaisen perheen omaisuus, joka hankittu yhdessä avioliiton aikana.
Kysyin mieheltä, että mikä tämä kuvio on? Ettäkö nyt yhtäkkiä pitäisi laittaa avioero vireille, jakaa omaisuus , ehkä ilmoittaa jotain lapsille (mitä?) ja sitten puolen vuoden päätä mies toteaisi että ei vaiskaan, mitä turhaan erota, jatketaan liittoa siitä mihin jäätiin. Jos liittoa jatkettaisiin niin peruuntuisiko ositus?
Olen puulla päähän lyöty. Miksi mies tällaista ehdottaa? Ja olen kysynyt, en saa vastausta. Paitsi että ei kuulemma ole toista naista.
Mulle itselleni ero on ero enkä oikein näe mitään uudelleenyritystä tapahtuvan osituksen jälkeen.
Kommentit (74)
Miehellä on toinen nainen, mutta ajattelee, että asian kieltämällä eron vireillepano ja ositus menee jouhevammin. Kohta sitten huomaa, että joo no onhan mulla tossa tollainen pirkko, meikä lähtee nyt moro.
Kuulostaa oudolta, on outoa, mieheltä nyt puuttuu selkäranka.
Onko mahdollista että hänelle olisi jostain tulossa rahaa, perintö tai muuta, ja ei halua että se olisi avio-oikeuden alaista, eli eron tullessa puolet jäisi sinulle.
En lähtis pelleilemään, jotainhan sillä on mielessä. Voisko sillä olla kiikarissa toinen nainen ja tarttis sille todisteen että olette eroamassa. Voi pitää sua varalla jos se uusi juttu ei onnistu.
Pakkaisin ukon %ttuun ja äkkiä ja kertoisin heti lapsille mikä on tilanne. Yhteys lakimiehen ja kysuosin siltäkin että mitä tässä voi olla takana.
Luota intuitioosi, eli älä luota enää siihen ukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se omaisuutenne "ositu" ennen kuin ero tulee voimaan. Voitte toki tehdä sen alustavasti eli kartoittaa kummankin omaisuudet, velat jne. ja katsoa miten ositus toteutuisi eron tullen. Mutta ei omaisuudellenne siis tapahdu mitään jos ero ei tule lopullisesti voimaan.
Onko varma tieto? Meillä on kaikki omaisuus yhteistä 50/50 molempien nimissä. Asuntolainakin yhteinen.
Miehen puheiden perusteella meidän pitäisi tehdä juristin kanssa nyt omaisuuden ositus niin kuulemma "sitten se olisi tehtynä" ja lisäksi mies sanoi, että "eihän tämä lopullista avioeroa välttämättä merkitse".
Olen kyllä ihan ymmälläni. Joku koukku miehellä on mielessä, mutta mikä.
AP
Niin, se olisi valmiiksi laadittuna mutta edelleenkään se ei tule voimaan ennen kuin ero on tullut voimaan.
Ainoa koukku tuossa on se että mies ehkä ajattelee että jos hän löytää toisen naisen niin sinä olet sitten niin "pahana" että osituksesta tulisi myöhemmin tehtynä enemmän vääntöä. Siksi haluaa että asia on valmiiksi sovittuna jo nyt ja tapahtunut sopuisammin.
Pidän tätä todennäköisimpänä, joku iso paljastus sieltä on tulossa.
Sanoisin miehelle ehkä ja katsoisin kuinka se kiemurtelee ja yrittää saada asioita järjestymään. Mihinkään ei nimeä paperiin ennen kuin todellinen tilanne on selvillä.
Siis tämä kuulostaa juuri siltä, että mies haluisi päästä vielä kokeilemaan sinkkuelämää, mutta ei uskalla sanoa suoraan ja yrittää ehdotella jotain hämäriä systeemeitä, jottet suuttuisi. Josko löytyisi vielä joku uusi parisuhde keski-iässä ja sitten jos ei löydykkään niin tilanne pedattu, että voi palata turvalliseen vanhaan parisuhteeseen.
Mielenkiinnolla kuulisin selityksiä miksi miehesi oman sanojensa mukaan tämän avioerovaiheen haluaa käynnistää.
Kokemuksesta sanon, että pahalta kuulostaa ja mitä ikinä teetkin niin älä laita nimeä paperiin ilman että olet keskustellut asiasta juristin kanssa. Ota huomioon myös miten tilanne vaikuttaa omaan asemaasi jos mies haluaa myöhemmin virallisesti erota. Kenen nimissä on asunto tuossa vaiheessa, entä autot, kenelle tulee laskut, kenelle kertyy varallisuutta, oletko oikeutettu elatukseen avioeroprosessin aikana, onko jommallekummalle tiedossa perintöä joka vaikuttaa aviovarallisuuden määrään yms.
Todennäköinen selitys käytökselle on että mies haluaa erota ja näin valmistelee eroa omalta kannaltaan parhaalla tavalla, mutta mahdollista on myös että mies esimerkiksi samalla salaa omaisuuttaan sinulta. Hyväksyttyäsi osituksen tilannetta on jälkikäteen vaikeampi muuttaa eli paperit kerralla kuntoon jos siihen ryhdytte.
Täällä kerrottu tieto siitä, että tilanne peruuntuu jos avioeron toista vaihetta ei haeta ei pidä paikkaansa, joten tee vain ratkaisuja joiden kanssa voit elää myös mahdollisen eron jälkeen. Ja tosiaan ota ehdottomasti yhteys asianajajaan ennen mitään päätöksiä ja pyydä asianajajaa selittämään sinulle mitä asiat tarkoittavat myös tilanteessa jossa avioliittoa päätetäänkin jatkaa ja esimerkiksi ero tulisi myöhemmin, esim. 5 vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista että hänelle olisi jostain tulossa rahaa, perintö tai muuta, ja ei halua että se olisi avio-oikeuden alaista, eli eron tullessa puolet jäisi sinulle.
En lähtis pelleilemään, jotainhan sillä on mielessä. Voisko sillä olla kiikarissa toinen nainen ja tarttis sille todisteen että olette eroamassa. Voi pitää sua varalla jos se uusi juttu ei onnistu.
Pakkaisin ukon %ttuun ja äkkiä ja kertoisin heti lapsille mikä on tilanne. Yhteys lakimiehen ja kysuosin siltäkin että mitä tässä voi olla takana.
Voittanut lotossa potin?
Virheellistä tietoa jaetaan taas.
Jos ositus tehdään harkinta-aikana eikä avioeroa lopullisesti haeta, EI tehty ositus peruunnu. Se jää voimaan. Puolisoilla ei ole enää avio-oikeutta toistensa omaisuuteen.
Eri asia on sitten se, että jos myöhemmin tulee lisää omaisuutta, niin siitä pitää sitten tehdä uusi ositus tarvittaessa.
Fatalji, asianajaja
En todellakaan aio odottaa, että mies harkinta-ajalla testailisi naismarkkinoita ja sitten jossain vaiheessa tulisi takaisin luokseni ja luulisi että otan takaisin. En todellakaan. En ole varalla odottamassa, ei vaimoa ja perhettä voi heittää romukoppaan.
Olen kysynyt nätisti ja vähemmän nätisti, että onko toinen nainen mutta mies kieltää. Voisiko olla lehtolapsi? Tämä on kamalaa!
Meillä on ollut ns. kunnollinen lapsiperhe. Ei alkoholiongelmia, ei raha- tai terveyshuolia. Niin tavallinen ja normaali perhe kuin olla ja voi. Ja nyt tämä pska. Olen aivan rikki.
Kai mun täytyy alkaa miettimään lopullista eroa todellisena vaihtoehtona.
AP
Ja miehellä ei ole tulossa mitään perintöjä eli mitään äkkirikastumista ei pitäisi olla tiedossa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tämä olikin hyvä pointti! Mies on kieltänyt toisen naisen olemassaolon mutta mistä sitä tietää. Jos mun pitäisi arvata niin ehkä nainen olisi joku miehen työpaikalta, koska mies ei käy juuri missään työajan ulkopuolella. Mutta miten saan selvyyden?
Ja se mikä tässä on tosi kummallista, että miksi mies ei käy itse laittamassa avioerohakemusta vireille? Juttelee mun kanssa ohimennen tuosta 1. vaiheesta kuin hyvän päivän tutulle. Sehän saisi eron etenemään kun kävisi itse laittamassa eron vireille, ei siihen mun lupaa tarvita.
AP
Vanha ketjuni löytyi. Miehellä oli kuin olikin toinen nainen koko ajan.
Nainen on miehen työpaikalta, muutaman pienehkön lapsen yh.
AP
Erositteko ennen kuin asia selvisi sinulle?
Voi ei, kurja juttu. Mutta niin vaan vaisto ihan oikein sitten kertoi että jotain on pahasti pielessä. Joko olette erohakemuksen laittaneet?
Vierailija kirjoitti:
Erositteko ennen kuin asia selvisi sinulle?
Nyt eron 1. Vaihe käynnissä , mies haki eroa. Eli harkinta-ajalla olemme. Heti erohakemuksen jälkeen mies oli ehdottoman varma erosta , mutta näkyy empimisen merkkejä.
Kun kysyin, haluaako varmasti eron niin mies vastasi että ei ole varma.
AP
Tuossa oli kyllä kaikki merkit toisesta naisesta.
Hienoa että asiat nyt etenee. Pääsette kaikki eteenpäin
Vierailija kirjoitti:
Tuossa oli kyllä kaikki merkit toisesta naisesta.
Hienoa että asiat nyt etenee. Pääsette kaikki eteenpäin
Mikähän se eteenpäin lienee. Mies asuu edelleen kodissamme, mutta viettää naisen kanssa aikaa vapaa-ajalla eli mies ei muuttanut naisen luo. Mies sanoi että ei halua muuttaa naisen kanssa yhteen. Mitä tästä voi tulkita?
Mies tosiaan sanoi kysyessäni että ei ole varma haluaako eron vaikka harkinta-aika menossa. Onko hän jo katumassa? Nainen kuitenkin vielä elämässä ja mies ei yövy naisen luona.
Itse ehkä haluaisin yrittää korjata meidän liiton, mutta olisiko enää luottamusta?
AP
Miksi edes kyselet mieheltä? Eiköhän tuo ole jo selvä että takaisin ei ole paluuta.
Miksi haluat olla tuollaisen miehen kanssa?
Asuu kodissasi mutta tapailee toista..
vaikka hän sanoisi ettei halua erota ja lupaisi tähdet taivaalta niin luottaisitko sinä häneen enää? Pahinta ei ole edes se nainen vaan se valehtelu.
Joka kerta kun mies lähtee töihin tai kavereiden kanssa viettämään aikaa, sinä puhuisit sitä että onko taas naisen kanssa.
Älä ole kynnysmatto vaan tee omat päätelmät ja aseta nyt hitto vie toiminnalle rajat.
Lisään vielä, että se että mies sanoo ettei halua muuttaa, voi olla myös se että nainen ei ota häntä sinne luoksensa asumaan.
Miestä ahdistaa perhearki ja nyt miettii pakokeinoa?