Lapsen numerot todistuksessa
Mistä johtuu 12 vuotiaalla, että ne pyöristetään aina alaspäin? Eli jos saa 7,5 tai enemmän kokeiden keskiarvona, niin saa todistukseen 7. Tai jos saa 9 niin saa todistukseen vain 8. Tämä nähtävissä sekä luokanopettajan antamissa numeroissa että englannin numeroissa. Liikunnassakaan ei saa kiitettävää millään vaikka harrastaa 2 urheilulajia ja open mukaan on hyvä tunneilla.
Kommentit (29)
Ne kokeet on vain osa. Sen lisäksi pitää olla tunnilla aktiivinen ja muutenkin osoittaa osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä poika?
On.
Tuntiaktiivisuus puuttuu tai sitten häiritsee muita oppilaita. Tai on läksyt tekemättä ja kamat koko ajan hukassa. Tai kaikki nuo yhdessä. Tuo liikunta vähän kyllä ihmetyttää, oma kokemus on ihan päinvastainen: että vaikka kuinka perseilisi tunnilla ja jättäisi tekemättä, mutta on harrastaa jotain se on 10 aina... Uudessa OPSissa on hyvä ymmärtää se, että 8 on numero, joka annetaan kun osaa asian OPSin mukaisesti, siitä eteenpäin on sitten soveltavaa osaamista ja tuntiaktiivisuutta jne.
Kyllä, ainakin ennen maailmassa kokeet muodostivat vain osan lopullista arvosanaa. Kyllä siellä koulussa tulisi olla aktiivinen ja osata ns. käyttäytyä oppitunnilla oli tyttö tai poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä poika?
On.
Tämä on pojilla tyypillistä. Usein todistusarvosanat nousevat yläkoulussa ja vielä lisää lukiossa, jos panostus pysyy samanlaisena. Mitä pidemmälle mennään niin sitä enemmän numero alkaa kuvaamaan oikeaa osaamista ja vähemmän temperamenttiin ym. epäoleellisuuksiin liittyviä seikkoja.
Tuntiaktiivisuus vaikuttaa myös. Liikunnan numeroon vaikuttaa siellä tunnilla tehdyt jutut, ei vapaa-ajan harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä poika?
Mitä sillä on merkitystä onko tyttö vai poika? - Jos opettja (eli arvosnan antaja) osaa työnsä, niin ei hän huomioi lapsen sukupuoleen merkiystä, arvosanaa antaessaan. - Vai miksi kiinnittäisi?
_Se vähän yksinkertaisempi mies
Vierailija kirjoitti:
Tuntiaktiivisuus puuttuu tai sitten häiritsee muita oppilaita. Tai on läksyt tekemättä ja kamat koko ajan hukassa. Tai kaikki nuo yhdessä. Tuo liikunta vähän kyllä ihmetyttää, oma kokemus on ihan päinvastainen: että vaikka kuinka perseilisi tunnilla ja jättäisi tekemättä, mutta on harrastaa jotain se on 10 aina... Uudessa OPSissa on hyvä ymmärtää se, että 8 on numero, joka annetaan kun osaa asian OPSin mukaisesti, siitä eteenpäin on sitten soveltavaa osaamista ja tuntiaktiivisuutta jne.
Kokeet ei merkkaa mitään eikä numerot. Vieläkö luullaan että numeroilla pääsee eteenpäin?? Taidetaan luulla koska jos jollain on kymppi todistus hänet otetaan vaikka se ei ole kiinnostunut siitä niin paljon kuin vitosen saanut
Olisi hyvä että ei tulisi läksyjä kenellekkään oppilaalle silloin ei tulisi unohduksia ja se on koulu haloo.
Ei tarvi kotona opiskella koska se on koulu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntiaktiivisuus puuttuu tai sitten häiritsee muita oppilaita. Tai on läksyt tekemättä ja kamat koko ajan hukassa. Tai kaikki nuo yhdessä. Tuo liikunta vähän kyllä ihmetyttää, oma kokemus on ihan päinvastainen: että vaikka kuinka perseilisi tunnilla ja jättäisi tekemättä, mutta on harrastaa jotain se on 10 aina... Uudessa OPSissa on hyvä ymmärtää se, että 8 on numero, joka annetaan kun osaa asian OPSin mukaisesti, siitä eteenpäin on sitten soveltavaa osaamista ja tuntiaktiivisuutta jne.
Kokeet ei merkkaa mitään eikä numerot. Vieläkö luullaan että numeroilla pääsee eteenpäin?? Taidetaan luulla koska jos jollain on kymppi todistus hänet otetaan vaikka se ei ole kiinnostunut siitä niin paljon kuin vitosen saanut
Olisi hyvä että ei tulisi läksyjä kenellekkään oppilaalle silloin ei tulisi unohduksia ja se on koulu haloo.
Ei tarvi kotona opiskella koska se on koulu
Sori mutta nyt oli hieman vaikeuksia ymmärtää, mitä halusit sanoa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä poika?
On.
Tämä on pojilla tyypillistä. Usein todistusarvosanat nousevat yläkoulussa ja vielä lisää lukiossa, jos panostus pysyy samanlaisena. Mitä pidemmälle mennään niin sitä enemmän numero alkaa kuvaamaan oikeaa osaamista ja vähemmän temperamenttiin ym. epäoleellisuuksiin liittyviä seikkoja.
Täyttä puppua. Jos poika on tunnilla aktiivinen, se numero nousee just sinne ysiin. Jos ei ole, se laskee kasiin. Siis tilanteessa, jossa koe on 8,5.
Ja ihan sama ilmiö koskee tyttöä.
Hyvä opettaja tosin teettäisi muutakin kuin sitä tuntiviittaamista, jolloin esim ujot oppilaat saisi osaamistaan paremmin esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntiaktiivisuus puuttuu tai sitten häiritsee muita oppilaita. Tai on läksyt tekemättä ja kamat koko ajan hukassa. Tai kaikki nuo yhdessä. Tuo liikunta vähän kyllä ihmetyttää, oma kokemus on ihan päinvastainen: että vaikka kuinka perseilisi tunnilla ja jättäisi tekemättä, mutta on harrastaa jotain se on 10 aina... Uudessa OPSissa on hyvä ymmärtää se, että 8 on numero, joka annetaan kun osaa asian OPSin mukaisesti, siitä eteenpäin on sitten soveltavaa osaamista ja tuntiaktiivisuutta jne.
Kokeet ei merkkaa mitään eikä numerot. Vieläkö luullaan että numeroilla pääsee eteenpäin?? Taidetaan luulla koska jos jollain on kymppi todistus hänet otetaan vaikka se ei ole kiinnostunut siitä niin paljon kuin vitosen saanut
Olisi hyvä että ei tulisi läksyjä kenellekkään oppilaalle silloin ei tulisi unohduksia ja se on koulu haloo.
Ei tarvi kotona opiskella koska se on koulu
Kyllä sun ois kannattanu opiskella vähän kotonakin....
Tuntiaktiivisuus ja käyttäytyminen vaikuttaa. Jos ei osallistu tunneilla, niin helposti jää kokonaisen numeron alle kokeen. Jos on kovasti aktiivinen, niin se voi olla korkeampi kuin kokeesta saatu.
Opetan yläkoulussa, mutta keväällä etäaikaan tein kokeiden lisäksi niin, että pidin Exceliä oppilaiden suorittamista tehtävistä. Laitoin ylös suoritettujen tehtävien määrän ja sen, oliko tehtävään nähty vaivaa. Jos oli vastannut luetunymmärtämistehtävään edes sinne päin ja kokonaisilla lauseilla, sai automaattisesti plussan. Laitoin myös etätunneilta merkintöjä aktiivisuudesta, myös chatin puolelta, koska osa ei uskalla puhua mikkiin. Arviointien tekeminen oli helppoa. Sukupuolella ei ole merkitystä, mutta äidinkielessä poikien minimipanostus näkyy.
Juuri tälläisissä tapauksissa on merkitystä sillä, minkälaisia lahjoja on antanut opettajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä poika?
On.
Tässäpä on selitys. Tutkimusten mukaan pojat saavat samalla tai paremmalla osaamisella huonommat arviot kuin tytöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä poika?
On.
Tässäpä on selitys. Tutkimusten mukaan pojat saavat samalla tai paremmalla osaamisella huonommat arviot kuin tytöt.
Jos kokeesta saa 8,5 ja tunnilla on passiivinen, myös tytön arvosana on se samainen 8.
Opettaja on epäpätevä. Ota yhteyttä rehtoriin. Yhdentoista jälkeen illalla on hyvä hetki soittaa hänelle. Silloin hänellä on aikaa perehtyä ongelmaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä poika?
On.
Tässäpä on selitys. Tutkimusten mukaan pojat saavat samalla tai paremmalla osaamisella huonommat arviot kuin tytöt.
Jos kokeesta saa 8,5 ja tunnilla on passiivinen, myös tytön arvosana on se samainen 8.
Ei pidä paikkaansa tutkimusten mukaan.
Onneksi mun kouluaikoina opet huomasivat, että osaan oikein hyvin, vaikka en viittaillut tunnilla (silloin vain se oli tuntiaktiivisuutta). Pelkäsin nolaavani itseni, jos vastaankin väärin, ja muutenkin jännitti kauheasti olla äänessä. Mutta nykyään on toisin tai ainakin monien opettajien kohdalla. Mun kuopuksen alakoulun ope ei voinut mitenkään hyväksyä lapsen hiljaisuutta, ujoutta ja vetäytymistä, mikä näkyi numeroissakin. Yläkoulussa tuli parempia numeroita, vaikka ei tyttö sen aktiivisempi ollut. Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli 9,8.
Onko kyseessä poika?