Omille kaistoilleen erotettu yhdistetty kävely- ja pyörätie ei toimi. Varsinkaan talvella.
Harva niissä kulkee siellä missä pitäisi ja varsinkaan talvella, kun kaistaviivaa ei näy.
Normaali yhdistetty kävely- ja pyörätie toimii paljon paremmin ja loogisemmin. Kävelijä kävelee oikeassa reunassa ja pyöräilijä kulkee vähän keskemmälläm kuten kuin loogisesti kuuluukin, eli nopeampi ohittaa hitaammaan vasemmalta puolelta, mutta kumpikin kulkee vastaantulijoihin nähden oikealla puolella.
Kommentit (7)
Jep. Kuulin kautta rantain, että asian takana on ihmisiä, jotka fanittavat Köpiksen ja Damin pyöräilyä. Just näitä "ulkomaila kakkakin haisee paremmalta" -tyyppejä. Unohtavat, että Suomessa on talvikin.
Talvella kävelijöiden puoli on monesti kokonaan paksun lumipenkan alla. Kiva siinä sitten kuunnella kun sukkahoususuhari kiukkuaa etten kävele oikeassa kohdassa.
Eikö voisi maalata ne kaistat niin, että molemmissa reunoissa on kävelytie ja keskellä pyörätie?
Minusta se oli kesällä aivan toimiva ja ainakin täällä ihmiset pysyivät oikeilla kaistoilla. Nyt talvella tosiaan ei näy kaistoja niin puolet vuodesta tuo jako on turha.
Kesällä tuo on erittäinkin toimiva ratkaisu, niin nopeammat pyöräilijät eivät suhaile siellä jalankulkijoiden joukossa ja ainakin osa jalankulkijoistakin tajuaa pysyä poissa pyöräilijöiden osiolta. Talvella sitten tuleekin ongelma, kun kaistaviivaa ei näy ja ilmeisesti kersivertoihmiselle on täysin mahdoton arvioida, missä väylän keskikohta kulkee. Ne liikennemerkit kun kyllä edelleen kertoisivat, miten kuuluu kulkea, jos niitä osaisi katsoa ja viitisisi noudattaa. Mutta suurimmalla osalle sekä kävelijöistä että pyöräilijöistä näyttää olevan täysi mahdottomuus tuota tehdä.
Oulussa on sellaisia "pyöräbaanoja", joissa on kolme kaistaa: kaksisuuntainen kävelykaista ja kaksi yksisuuntaista pyöräkaistaa. Toimii älyttömän hyvin kesällä, mutta mietin samaa juuri, että mitenhän toiminee nyt talvella.
Miksi näitä edes tehdään?