Miten seurustelette, kun teette ruokaa (avokeittiö)?
Lienen ihan kelvollinen kotikokki. Osaan tehdä monenlaista, niin arkista kuin hienompaakin, teen paljon ja olen hakenut oppia erilaisilta kursseilta.
Minulle ruoanlaitto on intensiivinen ponnistus, jossa täytyy koko ajan valvoa päällekkäisiä prosesseja ja tehdä keskittyneesti toimintoja, esimerkiksi pilkkoa suuria määriä vihanneksia.
Kun teen ruokaa, en ajattele mitään muuta, koska en yksinkertaisesti pysty. Siksi myös rentoudun ruoanlaiton parissa, että se vie huomion kokonaisvaltaisesti.
Siksi ihmetyttävät ihmisten puheet, joissa he kertovat, kuinka avokeittiö on kätevä, koska ruokaa laittaessa pystyy samaan aikaan seurustelemaan.
Miten se tapahtuu?
Kommentit (2)
Miehen kanssa jutellaan samalla kun laitetaan ruokaa. Toinen pilkkoo, toinen on hellan luona. Välillä vaihdetaan tehtäviä. Maistellaan ehkä ruokaviiniä samalla.
Jos meillä on perhettä tai ystäviä syömässä aloitamme aina saarekkeen luota. Sille katetaan alkupalat ja alkujuomat. Siinä menee vähintään puoli tuntia-1h. Ruoka on esivalmisteltu joten se on helppo tässä vaiheessa laittaa lämpiämään tai leikata lihaa tarjolle. Alkuruoka tarjotaan sitten kun siirrytään pöytään. Usein meilläkin porukka osallistuu ruuanlaittoon
Isoissa juhlissa saareke toimii buffetina
Jos minulla on vieraita, esivalmistelen mahdollisimman paljon etukäteen. Esimerkiksi kaikki pilkkomiset teen valmiiksi aiemmin, jotta voin keskittyä vieraiden ollessa paikalla keskittyä siihen seurusteluun. Käytän ruokaa tehdessäni myös ajastimia ja muistiinpanoja, joissa on esimerkiksi aikataulu kullekin ruokalajille ja niiden eri osien valmistukselle. Välillä tietysti voi olla hetki, joka vaatii tarkempaa ajattelua ja keskittymistä mutta tällaisia on harvemmin ja ne eivät kuitenkaan kestä kauaa.
Monesti myös ne vieraat tai puoliso tulevat auttamaan ruuanlaitossa.