Miksi monet eivät enää varaa saunavuoroa kerrostaloissa?
Minulle se joka lauantainen saunavuoro on viikon kohokohta, en ole ikinä jättänyt saunavuoroani väliin. Minulla on viimeinen saunavuoro, joka on 21-22, mutta usein saatan oleskella saunassa jopa 23.15 asti! Tässä kerrostalossa asuu muutamia kymmeniä perheitä, mutta jostain syystä minun lisäkseni vain 8 perheellä on varattuna saunavuoro, vaikka kellään ei ole omaa saunaa. Kyllä vielä 80-luvulla ainakin 90% kerrostalon väestöstä oli saunavuoro, mutta nykyään vain harvalla, en tajua miksi. Eikö muka nykyään ihmisiä kiinnosta sauna? Minulle saunavuoro on yksi elämäni tärkeimmistä asioista!
Kommentit (196)
Jahas, se olisi jälleen 3 tunnin päästä saunavuoro! Hyvää lauantai-iltaa ja saunaa kaikille!
Ap
Koko talon kanssa jaettu sauna ei ole enää tätä päivää. Hygieniavaatimukset ovat korkeammat kuin joskus 70-luvulla eikä saunominen ventovieraiden jäljitä samoilla lauteilla samoissa suihku- ja pukeutumistiloissa oikein nappaa. Lisäksi saa pelätä kaikenlaisia sikailijoita ja pervoja. Eli, joko oma sauna tai ei saunaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää saunasta, saan aina huonon olon, ihan pienestä saakka huomasin, että se kuumuus saa veteläksi ja sydämen tykytykset päälle.
Ei nykysuomalaiset kestä saunaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Koko talon kanssa jaettu sauna ei ole enää tätä päivää. Hygieniavaatimukset ovat korkeammat kuin joskus 70-luvulla eikä saunominen ventovieraiden jäljitä samoilla lauteilla samoissa suihku- ja pukeutumistiloissa oikein nappaa. Lisäksi saa pelätä kaikenlaisia sikailijoita ja pervoja. Eli, joko oma sauna tai ei saunaa ollenkaan.
No sitten voi käyttää peflettiä, ja ainakin meidän kerrostaloyhtiön saunassa saa pukuhuoneiden ovet lukkoon kylpyhuoneen puolelta.
Ap
Viimeks käynyt taloyhtiön saunassa, mummolassa reilu 30v sitten.
Nytkin on oma sauna, siellä istunut viimeiseen kolmeen vuoteen ehkä tunnin verran yhteensä.
En ole ymmärtänyt saunan hienoutta.
Jos on nuoria perheitä, niin eivät monesti ole samanlaisia innokkaita saunojia kuin vanhemmat ihmiset.
Ukko38 kirjoitti:
Viimeks käynyt taloyhtiön saunassa, mummolassa reilu 30v sitten.
Nytkin on oma sauna, siellä istunut viimeiseen kolmeen vuoteen ehkä tunnin verran yhteensä.En ole ymmärtänyt saunan hienoutta.
Minusta tuntuu todella oudolta ajatella, ettei joku pitäisi saunaa hienona asiana, kun olen itse koko ikäni rakastanut saunaa ja käynyt saunassa vähintään kerran viikossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoinen aloitus. Ei tullut aloittajalle mieleen, että kaikki eivät voi/pysty käymään saunassa lainkaan. Mulla ei ole koskaan saunavuoroa, inhoan jo ajatustakin. Lisäksi yleiseen saunaan en menisi hygieniasyistä.
Sivukommenttina sen verran, että yleinen sauna on eri juttu kuin taloyhtiön sauna. Yleisessä saunassa istutaan äijä- tai naisporukalla ventovieraiden kanssa lauteilla samaan aikaan.
En tykkää saunoa sähkösaunoissa. Onneksi nykyisessä asunnossa ei ole saunaa eikä taloyhtiösaunaakaan. En kaipaa saunaa, suihku riittää minulle. Mutta ei minua haittaa, jos joku tykkää saunoa. Siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoinen aloitus. Ei tullut aloittajalle mieleen, että kaikki eivät voi/pysty käymään saunassa lainkaan. Mulla ei ole koskaan saunavuoroa, inhoan jo ajatustakin. Lisäksi yleiseen saunaan en menisi hygieniasyistä.
Sivukommenttina sen verran, että yleinen sauna on eri juttu kuin taloyhtiön sauna. Yleisessä saunassa istutaan äijä- tai naisporukalla ventovieraiden kanssa lauteilla samaan aikaan.
Yleinen saunakin voi olla yhteissauna molemmille sukupuolille.
Vierailija kirjoitti:
Muutin marraskuun alussa tähän asuntoon, enkä ole kertaakaan käynyt saunassa, vaikka sauna on omassa huoneistossa. Pari muuttolaatikkoa on lauteilla säilössä.
Jos tästä joskus muutan, niin oma sauna ei ole seuraavan asunnon kriteeri. Mulle riittää saunominen pari kertaa vuodessa.
Ilmeisesti tämäkin käytös on yleistynyt, että saunaa pidetään varastona ja samalla viedään toisilta mahdollisuus saunoa. Vielä yleisempää on ottaa parvekkeellinen asunto, vaikka Suomessa juuri kukaan ei oleskele parvekkeella. Muutoin kuin tupakoinnin yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää saunasta, saan aina huonon olon, ihan pienestä saakka huomasin, että se kuumuus saa veteläksi ja sydämen tykytykset päälle.
Lämpöhalvaus, itelle tuli kerran kesällä, olin polkenut ja menin pesulle saunaan. Olisi pitänyt juoda reilusti enemmän. Sen jälkeen en muista käyneeni.
Vuorotyö yksi iso syy. Ei ole kerrostaloissa kevyttä virka-aikatyötä tekeviä vaan alempaa duunaritason töitä tekeviä. Ei meillä saa ainakaan aamuvuoroa toivoa saunavuoron vuoksi. Tai saa muttei anneta.
En pidä saunomisesta sähkösaunassa.
Asuin lapsena taloyhtiössä, jossa sauna lämmitettiin puilla ja saunoimme kerran viikossa.
Kotiini haluaisin kylpyammeen.
Minulla on pitkien syöpähoitojen jälkeen huono vastustuskyky, joten en haluaisi peseytyä tilassa, jossa on ollut paljon muita ihmisiä, ts. tartuttajia.
Meillä on saunavuoro, vieläpä tosi kivasti lauantai-iltana. Saunatilat ovat puhtaat ja hyvin pidetyt, joten uskallamme mennä. Se vaan harmittaa, että varsinaista saunomisaikaa on noin puoli tuntia (sauna jaettu kahden vuoron kanssa), tämä uudistus tuli kun omistaja vaihtui taloyhtiöllä. Aiemmin sai saunoa tunnin rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Asuin lapsena taloyhtiössä, jossa sauna lämmitettiin puilla ja saunoimme kerran viikossa.
Minulla on pitkien syöpähoitojen jälkeen huono vastustuskyky, joten en haluaisi peseytyä tilassa, jossa on ollut paljon muita ihmisiä, ts. tartuttajia.
Miksi haluat tuoda sairastamisesi esille tähän, ei sitä muutkaan halua, selvä kävelevä tautipesäke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tuoda sairastamisesi esille tähän, ei sitä muutkaan halua, selvä kävelevä tautipesäke.
Mielenkiintoinen kommentti.
Terveillä ihmisillä on tetenkin parempi vastustuskyky.
Ehkä kannattais aloittaa uus saunaketju....liian vilkas mielikuvitus joillakin.