2-kymppisenä vrs. 3-kymppisenä äidiksi tulleiden suvut
Kulkeeko lapsensaanti-ikä suvussa vai onko suvun kaikki naiset synnyttäneet eri ikäisinä?
Mietin, kun mulla on ns. vanha suku. Tunsin mummoni, mutta hän oli "aina" vanha. Meidän suvussa on synnytetty vasta päälle kolmekymppisenä, kun taas tosi moni mun ikäinen on syntynyt itse kaksikymppiselle äidille, jonka oma äiti on synnyttänyt myös kaksikymppisenä, jolloin on voinut olla monta sukupolvea elossa yhtä aikaa. Tyyliin vauva 0 v. -äiti 20 v. - mummo 40 v. - isomummo 60 v. jne.
Mitä luulette, miten tulevaisuudessa käy? Jos synnytysikä vielä nousee, saadaanko tulevaisuudessa lapsia vasta 4-kymppisenä, jolloin mummoksi tullaan vasta 8-kymppisenä? Jos nyt oletetaan, ettei lasten hankinta länsimaissa kokonaan lopu.
Kommentit (5)
Nyt tuntuu hyvin tyypillinen ensisynnytysikä olevan joku 32-38 vuotta. Julkkiksista löytyy vastikään esikoisensa saaneita mm. Krista Siegfrids (35 v. ), Li Anderson (33 v.)ja Triana Iglesias (38 v.).
Mutta ei synnytysikä tosiaan voi loputtomiin nousta. Yli neljäkymppisenä raskaaksi tulo on aina riskiraskaus, ja jaksaminenkin tulee väkisin vastaan.
Ei kulje, ennen on ollut pakko tehdä lapset nuorena, ei ole ollut ehkäisyä eikä laillisen abortin mahdollisuutta.
Mummoni sai äitini 41-vuotiaana , toinen mummoni isäni 42 vuotiaana
äitini sai minut29 -vuotiaana, olin esikoinen.
Minä sain lapseni 19-vuotiaana.
Lapseni 22vuotiaana sanoi, että äläpä odota lastenlapsia ainakaan kymmeneen vuoteen
Ja tämähän nyt vain on yksi esimerkki.
En tiedä mummosta, mutta äitini oli 17 kun synnyin. Itse sain esikoisen 30-vuotiaana. Ei se mummokaan varmaan teini ollut kun ensimmäisen sai, en tiedä syntymävuotta enkä ensimmäisen lapsenkaan.
Meillä on suurin osa suvusta saanut lapset parikymppisenä. Meillä oli yhtä aikaa elossa neljä sukupolvea ja se oli mielestäni ihanaa. Lapsillani oli ihanan lämpimät välit isoisoäitiinsä. Ei se lastensaanti-ikä voi ihan lopullisesti nousujohteinen olla, ihan biologisista syistä ja mm jaksamisesta.