Miksi ihmisiä painostetaan lisääntymään?
Siinäpä kysymys. Miksi koette vapaaehtoisesti lapsettomat yksilöt niin suurena uhkana? Miksi uskottelette naisille, että paras asia jota he voivat tehdä on synnyttää lapsia?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Ilman lisääntymistä ei ole elämää. Yksinkertaista. Vain lisääntyvät ihmiset jatkavat geeniperimäänsä. Lapsettomien geenit poistuvat.
Jos populaatio lopettaa lisääntymisen, se kuolee sukupuuttoon.
Se on tietysti selvää, mutta en edes yrittämällä näe asiassa minkäänlaista ongelmaa.
Nykyään mielestäni ainakin mediassa ihannoidaan sellaista ikinuoren, vapaan ja kauniin ihmisen elämää, mihin ei lapset mahdu. Eletään mukamas vapaasti matkustellen ilman huolen häivää, vaikka tuo nyt ei ole todellisuudessa mahdollista kenellekään pitkään. Usein ihmiset alkaa lopulta kaipaamaan jotain merkityksellisempää, ja useille lapset on sellainen asia mikä tuo elämään merkitystä ja sellaista elämän jatkuvuuden tunnetta. Sekin on tietysti ok jos ei lapsia halua, turhaa ketään tuomita sen perusteella haluaako lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ilman lisääntymistä ei ole elämää. Yksinkertaista. Vain lisääntyvät ihmiset jatkavat geeniperimäänsä. Lapsettomien geenit poistuvat.
Totta! Tällaisesta ei tosin ole mitään merkkejä näköpiirissä!
Haluatko olla vanhuksena vailla hoivaa ja ruokaa?
Kuka hoivaa ja ruokkii jos kaikki on vanhuksia?
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuossa jo todettiinkin, niin tällaista ei ole näköpiirissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tietysti selvää, mutta en edes yrittämällä näe asiassa minkäänlaista ongelmaa.
Onko se esim sinulle ongelma jos et saa mistään vettä ja ruokaa?
Onko ihmiset oikeasti näin tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se esim sinulle ongelma jos et saa mistään vettä ja ruokaa?
Onko ihmiset oikeasti näin tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hoivaa ja ruokkii jos kaikki on vanhuksia?Kuten tuossa jo todettiinkin, niin tällaista ei ole näköpiirissä!
😂😂😂
Uskomaton kommentti, täysin sokeakin näkee että tässä asiassa ajetaan täysillä päin seinää jos ei syntyvyys lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku entinen hitsari tai ompelija, jolta automaatio vei työt. Tosin miksei ihan robottikin, onhan tässä vuosikymmeniä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että usein vanhemmat jotka painostavat muitakin saamaan lapsia, katuvat valintaansa tavalla tai toisella. Vaikka lapset olisivat rakkaita, elämää ei voi elää niin vapaasti ja itseään varten kuin lapseton. En tiedä mikä ajatusmaailma siinä on, kenties katkeroituminen siitä että joku elää miten tosiaan tahtoo?
Tässä voi muuten olla perää. Ollaan omasta tahdostamme lapseton pariskunta ja monilla kavereilla lapsia taas on. Eivät painosta tai syyllistä, korkeintaan ihmettelevät miksi joku ei halua niin hienoa asiaa kokea, jos aihe jostain syystä sattuu tulemaan puheeksi. Siis ovat sellaisia jotka itse tykkäävät perhe-elämästä, niin pystyvät elämään senkin kanssa että joku ei tykkää :)
Minua kaduttaa, että ryhdyin vanhemmaksi, mutta mä ajattelen todellakin, että toivottavasti kukaan muukaan ei tee lapsia. En tajua, miten lasten kanssa elämisen inhoaminen voi tuottaa ajatuksen, että kaikkien muidenkin pitää hankkia lapsia. En oikein usko tuota selitystä, koska se on täysin järjetön.
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs ajatus. Rupeapa kuntoilemaan, äläkä syö itsellesi sv-tauteja, niin voit hoidella itse itsesi vanhanakin. Lisäksi jos makaat sairaana ja avuttomana jossain sairauksinesi, niin mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hoivaa ja ruokkii jos kaikki on vanhuksia?Kuten tuossa jo todettiinkin, niin tällaista ei ole näköpiirissä!
😂😂😂
Uskomaton kommentti, täysin sokeakin näkee että tässä asiassa ajetaan täysillä päin seinää jos ei syntyvyys lisäänny.
Mitä ihmettä oikein selität? Maailman väkiluku kasvaa joka vuosi noin 80 miljoonalla! Ja vielä pitäisi lisääntyä enemmän...?
Mä en painosta ketään, ja mulle on oikein ok jos joku haluaa elää lapsettomana.
Mutta jos joku kysyy asiasta tai haluaa keskustella, niin kerron kyllä rehellisesti oman kokemukseni. Ja oma kokemukseni on niin päin, että mietin lapsen hankkimista tosi pitkään (en kylläkään nykyisessä suhteessa, vaan näin yleisesti että haluanko koskaan äidiksi) ja nyt olen jälkikäteen äärimmäisen onnellinen että muutin mieltäni ja hankin lapsia. Olin siis jonkin aikaa aika vakuuttunut siitä etten haluaisi lapsia. Ajattelen oikeasti kauhulla sitä että lapset olisi jääneet tekemättä.
Samanlaisen mutta vielä rajumman esimerkin tiedän aivan lähipiiristä, jossa ystäväni tuli vahingossa raskaaksi. Oli vannoutunut vela, ja abortti oli alkuun ainut vaihtoehto. Ystävän mies sai kuitenkin tämän puhuttua ympäri, ja ystäväni piti lapsen. Ollaan monesti puhuttu tästä ja puhuu että se oli hänen elämänsä paras päätös. Sai myöhemmin toisenkin lapsen (suunnitellusti).
Omasta lähipiiristä en tiedä ketään joka lapsen hankintaa olisi katunut. Ymmärrän, että nämä on tabuja, mutta väitän että lähimmäisistään näkee ovatko nämä onnellisia elämäntilanteeseensa vai eivät. On siis vaikea sanoa kenellekään lapsettomalle, että joo älä vaan hanki lapsia, ilman on ihan jees. Koska se mitä on itse nähnyt ympärillään kertoo muuta. Ja se oma kokemus, kun joskus sitä luuli että lapset ei tekisi itseä onnelliseksi. Mutta kun sitä ei VOI tietää ennen kun se on kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Mä en painosta ketään, ja mulle on oikein ok jos joku haluaa elää lapsettomana.
Mutta jos joku kysyy asiasta tai haluaa keskustella, niin kerron kyllä rehellisesti oman kokemukseni. Ja oma kokemukseni on niin päin, että mietin lapsen hankkimista tosi pitkään (en kylläkään nykyisessä suhteessa, vaan näin yleisesti että haluanko koskaan äidiksi) ja nyt olen jälkikäteen äärimmäisen onnellinen että muutin mieltäni ja hankin lapsia. Olin siis jonkin aikaa aika vakuuttunut siitä etten haluaisi lapsia. Ajattelen oikeasti kauhulla sitä että lapset olisi jääneet tekemättä.
Samanlaisen mutta vielä rajumman esimerkin tiedän aivan lähipiiristä, jossa ystäväni tuli vahingossa raskaaksi. Oli vannoutunut vela, ja abortti oli alkuun ainut vaihtoehto. Ystävän mies sai kuitenkin tämän puhuttua ympäri, ja ystäväni piti lapsen. Ollaan monesti puhuttu tästä ja puhuu että se oli hänen elämänsä paras päätös. Sai myöhemmin toisenkin lapsen (suunnitellusti).
Omasta lähipiiristä en tiedä ketään joka lapsen hankintaa olisi katunut. Ymmärrän, että nämä on tabuja, mutta väitän että lähimmäisistään näkee ovatko nämä onnellisia elämäntilanteeseensa vai eivät. On siis vaikea sanoa kenellekään lapsettomalle, että joo älä vaan hanki lapsia, ilman on ihan jees. Koska se mitä on itse nähnyt ympärillään kertoo muuta. Ja se oma kokemus, kun joskus sitä luuli että lapset ei tekisi itseä onnelliseksi. Mutta kun sitä ei VOI tietää ennen kun se on kokenut.
Eihän sun tietenkään tarvitse sanoa lapsettomalle, että älä vaan hanki lapsia. Miksi ihmeessä tarvitsisi? Jos nyt joku lapseton haluaa väkisin aiheesta keskustella niin voit kertoa että sinun kohdallasi kannatti hankkia lapsia. Samalla kuitenkin arvostaen myös sitä valintaa, että kaikki ei halua lapsia. Ei tarvitse alkaa vertailla näkemyksiä, kumpi olisi nyt sitten parempi, sillä jokaisen kohdalla on oma tilanteensa ja kaikilla oma tausta.
Itselläni on ihan lähipiirissä (omat vanhemmat) esimerkki siitä, että kaikkien kohdalla lapsia ei olisi ilmeisestikään kannattanut hankkia. Oma isäni ei halua olla kanssani missään tekemisissä ja äitini on monesti sanonut, miten hankalaa me lapset olemme hänen elämästään tehneet ja nyt aikuisena pitäisi olla jossain suuressa kiitollisuudenvelassa kun hän on meidät kasvattanut, samalla uhraten oman elämänsä. Eli ilmeisesti heidän kohdallaan ei olisi kannattanut ja jotain katkeruutta se on aiheuttanut. Tietysti toivoisin, että näin ei olisi ja lapsia syntyisi vain niihin perheisiin, joihin heitä oikeasti halutaan. Valitettavasti asiat ei mene aina niin.
Minulla aiheuttaa vaan entistä kielteisempiä fiiliksiä tuollaiset kommentit. Tulee vaan entistä negatiivisempi fiilis. Niin kauan kun ei ole mitään mielenkiintoa lapsiin eikä perhe-elämään niin en lapsia tee enkä toki välttämättä edes niitä saa.
Kai se on jotenkin ihmisen biologiassa että jos lapsia hankkii niin ei ainakaan muille kuin sille lapselle kerro että kaduttaa.
Mua kyllä aika harvakseltaan kukaan on painostanut. Viittaan kinttaalla lisääntymiseen painostajille ja parisuhdetta tuputtaville. Niin pitää teidänkin. Elämän tarkoitus ei ole mielyttää muita. MGTOW
Itse ajattelin joskus, että no onko muka oikeasti ihmisiä, jotka tivaavat muilta lastentekoaikeista ja kummeksuvat jos lapsia ei haluta. Olen todennut nyt ihan itsekin, että tällaisia ihmisiä todella on.
Olen itse sairaanhoitajaopiskelija (30-vuotias) ja kun olen tehnyt keikkatöitä eri paikoissa, on minulta useampaankin otteeseen kysytty jonkun työkaverin toimesta, että onkos minulla lapsia ja kun vastaan kielteisesti, jäädään odottamaan ikäänkuin perusteluja että miksi ei. En kuitenkaan koe tarvetta perustella. Ihan absurdi kokemus oli kun ruokatauolla eräs osaston iäkkäämpi mieslääkäri kysyi minulta montako lasta minulla on. No tähän toki vastasin, että ei yhtään, jonka jälkeen sain kuulla, että no nyt minun pitäisi kiireesti alkaa lastentekohommiin, mieluummin jo heti kun pääsen kotiin töistä. Hänellä ei käynyt ilmeisesti mielessäkään, että on mahdollista, ettei nainen halua lapsia. Joten tämän jälkeen olen todennut, että ihmiset todella käyttäytyy todella id*oottimaisesti mitä tulee näihin(kin) asioihin ja työntävät nenänsä sellaisiin asioihin, mikä ei heille pätkääkään kuulu. Mikään ei siis yllätä enää.
Lapseton yksilö ei tuota tähän maailmaan yhtään uutta ihmistä maksamaan hänen eläkkeitään.
Jokainen joka tuntee suomalaista eläkejärjestelmää tietää, että nyt työelämässä tienaamasi eläkerahat menevät jo nyt eläkkeellä olevien eläkkeiden maksamiseen. Jos jäät jonain päivänä eläkkeelle, tarvitset muiden nyt tuottamien lasten työelämästä keräämiä eläkemaksuja omien lokoisten eläkepäiviesi rahoittamiseen.
Haluttiin tai ei myös nykyisenlaisen sosiaaliturvan ja terveyspalveluiden jatkuminen on suoraan sidoksissa työssäkäyvien määrään ja mitä vinoutuneemmaksi ikärakenne menee, sitä todennäköisemmin tulevaisuudessa on edessä laaja hyvinvointipalveluiden alasajo.
Jokainen voi miettiä tämän pohjalta mitä laajamittainen lapsettomuus tarkoittaa tuntemallemme Suomelle, mutta sehän on jokaisen oma valinta pitääkö sitä tärkeänä vai ei.
Mutta tärkeintä on että alapää toimii. Yläpään toimivuus on ihan turhaa älämölöä, ei sillä mitään tee.