Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14v tyttö ahdistunut leirikoulusta

Vierailija
09.01.2021 |

On aina ollut hyvin kotihiiri eikä ole tykännyt nukkua missään muualla kuin kotonaan; pienempänä on haettu esim yökylästä pois kun koti-ikävä on kasvanut liian suureksi. Nyt surkuttelee siis keväälle suunniteltua kolmen yön leirikoulua ja paras kaveri on ehtinyt ilmoittautumaan jonkun toisen tytön huonekaveriksi. Mikä avuksi, voiko tuota nyt edes pakottaa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin päiväkotiin kehotetaan jättämään reippaasti ja iloisesti, samalla tavoin lasta pitäisi muutenkin kannustaa ylittää itseään.

Vierailija
22/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua, ei mene.

Sinällään oon sitä mieltä että tekee karhunpalveluksen jos hakee yökylästä pois. Siinähän sitä olisi jo oppinut ettei siihen jännitykseen kuole.

Minusta se on yökyläpaikan vanhemmille aika kamala kokemus lohduttaa koko yö pelkäävää lasta. Olen tehnyt tämän kahdesti, koska "kyllä meidän Aadan pitää oppia olemaan yökylässä". Hemmetin hienoa yöllä klo 3 selittää kaipailijalle, että vielä 5 tuntia ennen kuin voidaan edes soittaa sun äidille, sun täytyy nyt vaan pärjätä. Ja lapsi itkee niin lohduttomasti, että se sattuu minuunkin.

Harjoitteluun kuuluu sekin, että saa epäonnistua ja palata kesken kaiken kotiin. Omani olen hakenut kerran pois, kun hän pelästyi juopottelevia aikuisia. lapsi oli pyydetty yökylään, jotta kaverin vanhemmat sai rauhassa juhlia ja omalla lapsella oli seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua, ei mene.

Sinällään oon sitä mieltä että tekee karhunpalveluksen jos hakee yökylästä pois. Siinähän sitä olisi jo oppinut ettei siihen jännitykseen kuole.

Minusta se on yökyläpaikan vanhemmille aika kamala kokemus lohduttaa koko yö pelkäävää lasta. Olen tehnyt tämän kahdesti, koska "kyllä meidän Aadan pitää oppia olemaan yökylässä". Hemmetin hienoa yöllä klo 3 selittää kaipailijalle, että vielä 5 tuntia ennen kuin voidaan edes soittaa sun äidille, sun täytyy nyt vaan pärjätä. Ja lapsi itkee niin lohduttomasti, että se sattuu minuunkin.

Harjoitteluun kuuluu sekin, että saa epäonnistua ja palata kesken kaiken kotiin. Omani olen hakenut kerran pois, kun hän pelästyi juopottelevia aikuisia. lapsi oli pyydetty yökylään, jotta kaverin vanhemmat sai rauhassa juhlia ja omalla lapsella oli seuraa.

No ei pidä ottaa yökylään ollenlaan lasta jota ei tunne kunnolla.

Eikä myöskään sen emännän lähteä mulaan siihen tunnetilaan.

Vaan todeta ystävällisesti ja nätisti että kaikki on hyvn, että sinä kyllä selviät jne.

Se ei ole harjoittelua että veivataan ja vellotaan lapsen mukana.

Vierailija
24/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko varmasti se 14v ei pelkää poissaoloa kotoa, vaan sitä, että jos paras kaveri jo nyt hylkää, niin miten kamalia kiusaamiskokemuksia on tiedossa. Leirikoulu on mainio paikka jakaa nolaavia videoita siitä, jonka salaattiannoksessa on kastematoja ja tyynyliinan sisään tungettu ulostetta.

Vierailija
25/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua, ei mene.

Vaan todeta ystävällisesti ja nätisti että kaikki on hyvn, että sinä kyllä selviät jne.

Voi kuule, vaikka miten selität lapselle, että kaikki hyvin, kyllä sinä selviät, niin lapsi itkee silti ja valvoo. Eikä auta, että tuntee lapsen kunnolla.

Miksi sinä et salli sitä, että kaikki ei suju? Oletko niitä vanhempia, jotka pakottavat lapsen tekemään ikäviä asioita ja tyynesti toteavat, että minä en sinua halua kuunnella, minä en auta, jos epäonnistut.

Vierailija
26/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua, ei mene.

Voi kuule, vaikka miten selität lapselle, että kaikki hyvin, kyllä sinä selviät, niin lapsi itkee silti ja valvoo. Eikä auta, että tuntee lapsen kunnolla.

Miksi sinä et salli sitä, että kaikki ei suju? Oletko niitä vanhempia, jotka pakottavat lapsen tekemään ikäviä asioita ja tyynesti toteavat, että minä en sinua halua kuunnella, minä en auta, jos epäonnistut.

En ole. Mutta jos lapsi jo on menossa, en ala huutelemaan että ei tästä mitään tule, vaan sanon että tästä tulee jotain ihan varmasti ja että se onnistumisen tunne on vaivan arvoinen.

Ennen yökylään kannattaa jutella mikä auttaa onnistumaan. Meillä se oli pehmolelu.

Aikuisen tehtävä on tukea lapsen kasvua. Ei tukahduttaa sitä.

Mieluummin sitten ei sitä yritystäkään. Kuin tuollaista epäonnistumisen kertautumista.

Vierailija
27/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko varmasti se 14v ei pelkää poissaoloa kotoa, vaan sitä, että jos paras kaveri jo nyt hylkää, niin miten kamalia kiusaamiskokemuksia on tiedossa. Leirikoulu on mainio paikka jakaa nolaavia videoita siitä, jonka salaattiannoksessa on kastematoja ja tyynyliinan sisään tungettu ulostetta.

Tämä voi olla hyvinkin mahdollinen syy miksi lasta pelottaa. Nykyaika on perseestä.

Vierailija
28/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en alkais kotona lohdutella vierasta lasta, se olis jonkun läheisemmän tehtävä (isovanhemmat vaikka). Jos meille tulee lapsi yökylään, niin oletan että nukkuu yön eikä ylimääräistä hässäkkää synny. Jos alkais itkeä, soittaisin vanhemmat hakemaan kotiin.

Vierailija
29/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin vanhan pitäisi jo osata nukkua muuallakin kuin kotona.

Miksi? En minäkään osaa vaikka aikuinen olenkin. 

Näin miehenä olisi ollut ikävä suorittaa asepalvelus tai siviilipalvelus ilman kykyä nukkua muualla...

Vierailija
30/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v on aika hankalassa iässä. Sinne leirille viedään Alkoa, budii yms. Jos nämä ei kiinnosta, voi kynnys lähteä olla iso.

Vierailija
31/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompana sitte märisee ku ei oo kavereita ja on yksinäinen. Pois sieltä kotisohvalta!

Vierailija
32/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt mitään leirikouluja ole, coronatime.

Vierailija
33/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14v on aika hankalassa iässä. Sinne leirille viedään Alkoa, budii yms. Jos nämä ei kiinnosta, voi kynnys lähteä olla iso.

Ei meillä ainakana riparilla tälläisiä ollut ja silloin oltiin “jo” 15-vuotiaita. Eikö siellä muka ole valvontaa?

Vierailija
34/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et todellakaan pakota. Sanot, ettei ole mikään pakko mennä. Hän voi olla vaikka mahataudissa sillon, jos ei muuten kehtaa jäädä pois.

Ei tarvitse olla mahatautikaan. Nuhakin riittää näin korona-aikaan.

Vierailija
35/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona varmaan hoitaa ongelman pois.

Mutta leikitään että leirikoulu toteutuisi, moni täällä sanoo ettei tyttöä pidä sinne laittaa. Itse kyllä yrittäisin rohkaista tyttöä menemään, siellä on varmasti paljon kivaa tekemistä josta tyttö jää ulkopuolelle jos ei mene. 14-vuotias ei niin pienikään ole ettei hänelle voisi selittää että kannataa mennä mukaan yhteiseen tekemiseen. Ei toki väkipakolla leirille jos ei mitenkään kykene mutta ei minusta pidä heti mennä siitä mistä aita on matalin.

Vierailija
36/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et todellakaan pakota. Sanot, ettei ole mikään pakko mennä. Hän voi olla vaikka mahataudissa sillon, jos ei muuten kehtaa jäädä pois.

Ei tarvitse olla mahatautikaan. Nuhakin riittää näin korona-aikaan.

En kyllä lähtisi valehtelemaan sairauksia tai tekosyitä vaan kertoisin opettajalle suoraan mistä kiikastaa. Väärä esimerkki lapselle käyttää keksittyä sairautta syynä.

Vierailija
37/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppini kasvatti kaksi tytärtään juurikin niin, että aina kun nämä juuri ja juuri uskalsi jotain, tuli pupu pöksyyn, anoppi oikein kiljuen ryntäsi ottamaan kotiin takaisin. Hössötti ja sössötti, miten "maailma on paha".

Sitä oli oikeasti ihan kamala katsoa. Jos yksi työhakemus ei johtanut mihinkään, se oli maailmanloppu, minkä seurauksena maattiin vuosi taas lapsuudenkodissa.

Molemmilta jäi lopulta opinnot kesken, työttöminä vuosikausia ja kyhjöttivät sellaisen elämättömän elämän anoppilan naapurissa.

En voi ymmärtää, että miten voitiin vielä sitten kasvattaa poika ihan eri tavalla. Hänet kyllä laitettiin 13-vuotiaana kesätöihin ja 15-vuotiaana interrailille jne. Näitä tyttöjä "varjeltiin" ja pilattiin koko elämä siinä sitten.

Vierailija
38/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut kahdesti kesäleirillä, kummallakin kerralla lähdin ensimmäisen yön jälkeen kotiin. Olen 56-vuotias, eikä minua edelleenkään saisi leirikouluun ilman hyvin isoa rahamäärää. Jotkut meistä vain eivät ole joukkoyöpyjiä ja kimppaihmisiä koko ikänään.

Yökylä ja lomamatkat pienessä joukossa ovat eri juttu, koska niissä on edes jonkinlaista päätösvaltaa ja tutut ihmiset. Minä en niistäkään välitä, mutta ne eivät tunnu niin inhottavilta ajatuksilta kuin leirikoulu.

Kuvittele ahdistunutta 14-vuotiasta kotihiirtä yöllä valveilla kuuntelemassa muiden kyljenkääntämistä. Aamulla sitten laumana hereille, laumana aamiaiselle ja laumana kaikkialle. Hän saattaa oppia sietämään sitä, mutta jollei opi, olet tehnyt lapsellesi ilkeän tempun, jonka hän muistaa lopun ikäänsä. Jos lähetät hänet matkaan, kerro hänelle selvästi, että jos hän haluaa, tulet hakemaan hänet kotiin. Ja sitten pidät lupauksesi.

t. Kotihiiri

Vierailija
39/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta huonekaveriasiasta voi olla yhteydessä opettajaan. Meidän lasten opettajat ovat tehneet huonejaon, oppilaat ovat esittäneet 3 toivetta. Ja jos on ongelmaa, niin opettajan hyvä tietää. Mutta voihan se olla, että leirikoulua ei edes pystytä järjestämään.

Vierailija
40/41 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronapelkokin on hyvä syy. Ei siellä maskit päässä nukuta. En usko, että koulu ssa edes järjestää nyt mitään leirikouluja tai luokkaretkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme