Maskien hyödyllisyys
Moni maskeja puolustava suosittelee niiden käyttöä vedoten terveydenhuollon henkilökunnan käyttöön. Käyttääkö tavis maskia niin kuin kirurgi? Käyttääkö kirurgi maskia viruksia vai bakteereja vastaan ja käyttääkö molemmat ryhmät samoin?
Moni käyttää maskia, koska politikot ja viranomaiset sitä suosittelevat. Miksi sitä suositellaan, vaikka tieteelliset tutkimukset todistavat "väärinkäytön" melko hyödyttömäksi? Moni kansalainen noudattaa määräyksiä vain, koska uskoo, eikä tiedä niiden taustoista. Taustalla on varmaan enemmän halu olla sosiaalisesti hyväksytty, ns. kunnon kansalainen tai pelko.
Entä jos THL tai hallitus suosittelisi pitämään peukkua peräpäässä? Perusteluna, että siitä saattaa olla hyötyä, eikä ainakaan ole todistettu, että siitä sanottavampaa haittaakaan olisi. Olen varma, että monella olisi kohta ulostetta kynnen alla.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Maskin ansiosta olen välttynyt viime vuoden ajan flunssalta ja koronalta. Siinä on minulle riittävästi todistetta maskien hyödystä. Aion koronankin jälkeen käyttää maskia aina julkisilla paikoilla ja tavatessani omaan perheeseen kuulumattomia ihmisiä.
Itselläni ei ole vuosikausiin ollut flunssaa. Tuo johtuu siitä että ihmiset ovat opetelleet käsiään pesemään ja desiä käyttämään. Ja tautiset saa jäädä etätöihin vähäisistäkin oireista niin etteivät kulje tuolla levittämässä tauteja. Meillä on ettei vähäisssäkään oireissa saa lähteä vaan pitää etäilyyn jäädä. Ennen ne flunssaiset ja köhäiset painoi julkisissa kulkuvälineissä niin että nokka tuhisi.
Väittäsin, että suurempi vaikutus on ollut muilla asioilla, mutta pidä maskia jos koet sen hyväksi. Kiinassakin sitä pidetään kohteliaisuudesta.