Poika keskeytti armeijan, pettymys koko perheelle
Armeijan piti olla se viimeinen mahdollisuus, jossa häneen tulisi vähän ryhtiä. Meni maanantaina, mutta eilen ilmestyi kotiin, oli kuulemma lopettanut kesken. Ihmettelen tätä, kaikkien muiden tuttujen pojat ovat käyneet sen ongelmitta :/ Nyt sitten arvatenkin alkaa taas se huoneessa makaaminen ja videopelien pelaaminen. En tiedä mitä tuon kanssa pitäisi tehdä. Isovanhemmille en viitsi edes kertoa, pitää miettiä joku tekosyy ensin.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on käsittämätöntä, että KOLMASOSA keskeyttää.
Tällaisten "miehien" varaan Suomea rakennetaan? Voi Suomea ja voi myös tyttäriämme.
Mistä tieto, että kolmasosa keskeyttää?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006414136.html
Vaikka tuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuseri. Meidän jätkä lähtee ensi vuonna eikä ole asiaa meidän mökkiin ennenkuin hoitaa homman niinkuin miehen kuuluu. Toisaalta en edes sitä epäile, hänessä saattaisi olla ainesta vaikka ammattisotilaaksi.
Entäs jos vaikka mielenterveys prakaa? Tai joku muu terveydellinen syy? Väkisinkö siellä vaan pitää rämpiä ettei äiti suutu?
Mielenterveys nyt ei ole kuin tekosyy yhtään mihinkään. Mutta toki jos on jalka poikki tms. niin sitten sielä katsovat voiko palvella kevennetyllä palvelulla vai tuleeko myöhemmin jatkamaan. Ei tämä mikään ongelma ole.
No sitten voit olla varma ettei mun poika armeijaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten "miehien" varaan Suomea rakennetaan? Voi Suomea ja voi myös tyttäriämme.
Vaikka tuolta.
Arvostan omaa poikaani entistä enemmän tuon luettuani.
Vierailija kirjoitti:
Myös minun poika keskeytti armeijan, tästä on jo vuosia. Ymmärsin täysin hänen ratkaisun ,hän tuumasi että ei ala todellakaan hyppimään puskissa aseen kanssa ja leikkimään sotaa. Minulle ja pojalleni oli aivan sama nitä muut ihmiset ajatteli, se on jokaisen oma henk.koht valinta ! Myös minun jo nyt edesmennyt isäni eli pojan pappa ei tuominnut poikaa mitenkään, hän sanoi viisaasti että ainahan poika saa kotiinsa tulla!
Hyvin perusteltu ja samoin ajattelen kun poikasi. Ei pätkääkään kiinnosta muiden mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nähdään miten älytöntä on ylläpitää asevelvollisuutta. Lähes kaikissa sivistysmaissa se on lakkautettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tuolta.
Luulin vitsiksi, mutta kyllä, kolmasosa keskeyttää. Onhan se järkyttävää. Ja nettiriippuvuus kasvavana syynä! Onhan tää sairasta ja huolestuttavaa.
Ei armeija tee miestä, sieltä tuöee jsein paljon henkisesti epäkypsempiä. Minä kävin vapaaehtoisen asepalveluksen, mieheni keskeytti oman armeijapalveluksensa. Silti hän nykyään kunnollinen työssäkäyvä perheenisä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko yhtä jyrkkiä kaikessa vai vain lastanne kohtaan?
Entäpä he jotka joutuvat keskeyttämään terveyssyistä? ja unohdetaan nyt ne psyykkiset syyt, oikeat sellaiset ja mahdolliset feikki, koska tosiaan on niitä muitakin syitä, fyysisiäkin, joita armeija voi ns pahentaa, vaiva voi niissä oloissa eskaloitua ja tehdä intin suorittamisesta liian vaikeata ellei jopa mahdotonta.
Olisitteko silloinkin kilpaa tuomitsemassa ja haukkumassa? Miksi? Ja ennenkaikkea millä kapasiteetilla/oikeudella?”Unohdetaan psyykkeset syyt” Ai skitsofreenikko, persoonallisuushäiriöinen, psykoosipotilas... armeijaan? Antaisin mielelläni tuollaiselle aseen käteen ja lähettäisin luoksesi.
tunnen skitsofreenikon joka on käynyt armeijan , olisko hänen sairaus sitten lievempää sorttia sitä en tiiä
Nykypäivänä vai ennen?
mies on nyt 60 vuotias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuseri. Meidän jätkä lähtee ensi vuonna eikä ole asiaa meidän mökkiin ennenkuin hoitaa homman niinkuin miehen kuuluu. Toisaalta en edes sitä epäile, hänessä saattaisi olla ainesta vaikka ammattisotilaaksi.
Entäs jos vaikka mielenterveys prakaa? Tai joku muu terveydellinen syy? Väkisinkö siellä vaan pitää rämpiä ettei äiti suutu?
No jos joku jalka katkeaa TST-harjoituksessa niin lienee parempi tulla kotiin sitä parantelemaan kuin että arvokas koulutusmahdollisuus menisi ohi.
Jos pää ei edes tuota harjoitusvaihetta kestä niin lienee parempi hakeutua johonki hömppätieteen yliopistoon jos sieltä vaikka löytyisi joku safe space missä voi syödä keksejä sikiöasennossa ja katsella koiravideoita.
Riippuu syystä.
Kaksi poikaani käynyt armeijan. Toisella oli suuria ongelmia käydä armeijaa, kun se kasarmi oli niin homeessa. Ollut jo pitkään ja jopa kapiaisetkin kuulemma puhuu itiöpyhätöstä.
Sanoin silloin pojalle, että jos tulee kesken pois, niin ei haittaa mitään. Sitten kutsuntojen kautta uudelleen jonnekin muualle, jossa olisi terveempää olla.
Armeijan keskeyttämisen ei pitäisi olla ongelma, ei se varmastikaan kaikille sovi. Minulla särähtää APn tapauksessa kuitenkin korvaan tuo "ettei poika pärjäisi edes sivarissa". Kieltämättä tulee kuva saamattomasta laiskimuksesta, joka ei viitsi nähdä vaivaa tai tekemään mitään vähääkään epämieluista, joten jää vain kotiin vetelehtimään, nukkumaan, pelaamaan ja syrjäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu syystä.
Kaksi poikaani käynyt armeijan. Toisella oli suuria ongelmia käydä armeijaa, kun se kasarmi oli niin homeessa. Ollut jo pitkään ja jopa kapiaisetkin kuulemma puhuu itiöpyhätöstä.Sanoin silloin pojalle, että jos tulee kesken pois, niin ei haittaa mitään. Sitten kutsuntojen kautta uudelleen jonnekin muualle, jossa olisi terveempää olla.
Näitä on ollut surullisen monta. Liian monta
https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/yle-huippunyrkkeilijan-palvelus…
Vierailija kirjoitti:
Myös minun poika keskeytti armeijan, tästä on jo vuosia. Ymmärsin täysin hänen ratkaisun ,hän tuumasi että ei ala todellakaan hyppimään puskissa aseen kanssa ja leikkimään sotaa. Minulle ja pojalleni oli aivan sama nitä muut ihmiset ajatteli, se on jokaisen oma henk.koht valinta ! Myös minun jo nyt edesmennyt isäni eli pojan pappa ei tuominnut poikaa mitenkään, hän sanoi viisaasti että ainahan poika saa kotiinsa tulla!
Ymmärsin ap:n tekstistä, että pelkkä keskeyttäminen ei ollut se suurin ongelma, vaan pojan muu saamaton elämäntapa; makoilee ja pelaa.
Armeijasta ap oli sitten toivonut ratkaisua ongelmaan...
Jos on koko elämänsä ns maannut kotona, niin ilmankos tulee sieltä kotiin. Kynnys on nykyään madaltunut. Toki mielenterveysongelmat ovat yksi vaihtoehto, mutta kaikilla keskeyttävillä niitä ei ole. Oma kaveri keskeytti parin päivän jälkeen koska hänestä oli tyhmää olla kuin päiväkodissa ja kulkea jonossa joka paikkaan. Totesin hänelle siinä kohtaa kyllä että sitä kutsutaan ryhmänhallinnaksi ja teitä nimenomaan koulutetaan siellä siihen että toimitaan ryhmässä tietyllä tavalla johdon alaisina.
Eli niitäkin on jotka lopettaa todellakin koska ei huvita ja sieltä on helppo ne paperit saada ettei muka nuppi kestä. Sitten takaisin kotiin äidin helmoihin.
Yleensä kyllä nämä nimenomaan vässykät harvoin muutenkaan ovat valmiita menemään koskaan epämukavuusalueelle, asuvat kotona tekemättä mitään hyödyllistä pitkälle aikuisikään. Äiti tekee kaiken puolesta jne. Niitäkin on.
APn tapauksesta paha vetää yhtä ainoaa johtopäätöstä tämän perusteella mutta särähtää kyllä korvaan kun AP sanoo että pelaa ja nukkuu. AP siis itse mahdollistanut tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nähdään miten älytöntä on ylläpitää asevelvollisuutta. Lähes kaikissa sivistysmaissa se on lakkautettu.
Ei pidä paikkaansa. Toki riittävän suuri ja hyvin varusteltu palkka-armeija olisi hyvä vaihtoehto, mutta siihen meillä ei taida olla varaa. Haluan kuitenkin että täällä on Suomen eikä jonkun muun maan armeija
Vierailija kirjoitti:
Niin no, armeijassa kyllä opitaan muutakin ja eikös sen armeijan idea ole se että opetellaan perusjuttuja siitä miten sotatilanteessa toimitaan ja miten esim siellä metsässä tehdään? Miten sitä asetta kuuluu kohdella. Rauhan aikana siitä ei toki hyötyä ole, mutta on silti olemassa koulutus jos tilanne tulisi.
Kun tilanne on päällä niin ei silloin auta marinat siitä ettei kiinnosta hyppiä pusikoissa aseen kanssa. Ei siitä Suomenkaan sota-ajoista niin kauaa ole että kannattaisi avoimesti huudella ettei kiinnosta moinen.
Armeijan lopettaminen kesken kertoo vain korkeasta ÄÖ:stä. Monet fiksut odottaa armeijalta jotain hyvää, mutta kyllästyvät jo alkuvaiheessa siihen lapselliseen - elämänkoulu meininkiin.
Tässä tällainen tylsä kommentti 50-vuotiaalta reservinupseerilta, jonka poika 19 v. meni juuri armeijaan.
Suurin syy armeijan keskeytyksiin on se, että näiltä keskeyttäviltä nuorilta miehiltä ei useinkaan ole vaadittu heidän nuoressa elämässään yhtään mitään ennen armeijaan menoa. Ja nyt en puhu koulusta, vaan kodista. Lapset ovat kavereita, joiden annetaan elää miten tykkäävät. Mitään velvoitteita ei ole. Netissä ja pelien syövereissä saa roikkua yökaudet. Lapsille hankitaan kaikki, mitä he haluavat. Ja yleensä vastikkeetta. Koulu ei Suomessa ole pystynyt vaatimaan lapsilta ja nuorilta yhtään mitään enää pitkään aikaan, ja miten pystyisikään, kun kotien tuki puuttuu. Jos koulusta otetaan kotiin yhteyttä joidenkin ongelmien takia, niin seurauksena yleensä on vain kodin ja koulun vastakkainasettelu.
Armeijassa kaikki muuttuu yhdessä yössä. Siellä pitää täsmälleen sopeutua käskyihin ja komentoihin. Saattaapa siellä joku esimies jopa hieman korottaa ääntänsä. Tämä on sitten monelle nuorelle niin kova shokki, että kotiin lähtöhän siitä seuraa. Ei armeija voi hetkessä korjata sitä vahinkoa, joka löysällä kasvatuksella on saatu aikaan.
Ennen sanottiin, että armeija on miesten koulu. Ei se ole. Eikä ole koskaan ollutkaan.
Miesten koulu on siellä lapsuudenkodissa ja pojasta miehen kouluttavat omat isät ja äidit. Tai sitten eivät kouluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Toki riittävän suuri ja hyvin varusteltu palkka-armeija olisi hyvä vaihtoehto, mutta siihen meillä ei taida olla varaa. Haluan kuitenkin että täällä on Suomen eikä jonkun muun maan armeija
NATO + nykyiset kapiaiset/värvätyt + vapaaehtoisen varusmiespalveluksen suorittaneet viikonloppusoturit.
Mikä siinä on niin vaikeaa?