Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä itsevalmistettua ruokaa voisit säilyttää huoneenlämmössä?

Vierailija
08.01.2021 |

Isovanhempani ja vanhempani säilyttävät usein tekemäänsä ruokaa huoneen lämmössä. Itse hieman epäröin, että uskaltaako sitä syödä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kauan säilöö, kalaa en jättäisi, mutta monesti illalla valmistettu keitto tai laatikko on ollut yön yli pöydällä ja syöty pois seuraavana päivänä.

Pullat, leivät, kiisselit, piirakat, puurot (ei maito) säilyy vaikka kuinka pitkään huoneenlämmössä...

Vierailija
2/20 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku makaronilaatikko nyt varmaan säilyy ihan jonkin aikaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo oli säilyttänyt riisipuuroa huoneen lämmössä vuorokauden ja tarjosi sitä, mutta en uskaltanut syödä. - ap

Vierailija
4/20 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään söisi riisipuuroa, sehän on maitoon keitetty. Vispipuuro vois olla ainoita itse tehtyjä, jota uskaltaisin säilyttää huoneenlämmössä, mutta kyllä mä senkin jääkaappiin aina laitan.

Ruoka kyllä unohtuu usein jäähtymään ikkunalle useammaksi tunniksi, mutta aina on ollut ihan hyvää. Kerran jäi broilerivuoka yli 12 tunniksi ja sitä ei enää uskallettu syödä.

Vierailija
5/20 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ajattelen, että 12h on aika maksimi. Ehkä joku pizza, piirakat ja pullat nyt menee kauemmin. Mä en oo ihan varma, mutta kerran katsoin että mummo säilytti kiisseliä huoneen lämmössä lähes viikon. En haluais olla ilkeä, mutta en tiedä miten saan hänet ymmärtämään, että siirtäisi ruoat kylmään.

Vierailija
6/20 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

rusinapähkinäsekoitus

leipä

hedelmät kokonaisina

Vierailija
7/20 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää voi säilyttää huoneenlämmössä.

Vierailija
8/20 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi. En säilytä mitään lämmintä ruokaa huoneenlämmössä noin paria tuntia kauempaa.

Vierailija
9/20 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rusinapähkinäsekoitus

leipä

hedelmät kokonaisina

Miten valmistat pähkinöitä ja hedelmiä itse?

Mitään ruokaa en säilyttäis huoneenlämmössä. Ainoostaan leivonnaisia.

Vierailija
10/20 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö itse kyllä ruokaa jota on säilytetty huoneenlämmössä pitkään. Mutta itsekin olen huomannut että vanhemmilla ihmisillä lähipiirissäni tämä on tapana, eivätkä he näe siinä mitään kummallista. Kyllähän he itse myös syövät sitä ruokaa sitten, ja pakko myöntää että en muista että kukaan heistä koskaan olisi siitä saiarastunutkaan. Joten voihan olla että nuoremmat ovat turhankin tarkkoja tässä asiassa. No en kyllä muuta silti omia tottumuksiani. Jotenkin inhottaa jokatapauksessa ajatus ruoasta jota on seisotettu pitkään huoneenlämmössä...

Vierailija
11/20 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Vain leivät, hedelmät, säilykkeet ja kuivatuotteet. Ei mitään valmistettua. Olen muuten miettinyt onko ihan ok säilyttää sinappia ja ketsuppia huoneenlämmössä? Niinhän ravintoloissakin tehdään. Siellä ne on pöydissä aamusta iltaan. Ehkä yönkin yli, en tiedä. Itse säilytän kyllä nekin jääkaapissa.

Vierailija
12/20 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku makaronilaatikko nyt varmaan säilyy ihan jonkin aikaa...

Miten niin? Onhan siinäkin maitoa.

Vierailija
13/20 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rusinapähkinäsekoitus

leipä

hedelmät kokonaisina

Itsevalmistettua ruokaa nämä?

Vierailija
14/20 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan mitään. Jos jotain unohtuu yöksi huoneenlämpöön, niin en sitä heitä pois vaan syödään mahdollisimman pian pois.

Kyllähän ennen säilytettiin kaikkea huoneenlämmössä, mutta ne taidettiin myös kiehauttaa kunnolla ennen syömistä. Sopivan lämpöiseksi lämmittäminen ei ehkä riittäisi. Ja kyllähän se vatsa tottuu sietämään, jos aina syö sellaista ruokaa, mutta tottumattomalla voi mennä herkemmin sekaisin.

Vierailija
15/20 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunijuurekset, kasvispata tms.

Vierailija
16/20 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useasti syönyt pöydälle pariksi päiväksikin kattilaan jäänyttä ruokaa, hengissä vielä, ei edes vatsa mene sekaisin. Maitoa sisältäviä tai kalaruokia en kyllä söisi.

Vierailija
17/20 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on lähellä Albaniaa, ja Suomessa on paljon sieltä 90-luvulla pako laisina tulleita, Suomeen kotoutuneita ihmisiä. Lentävät sukulaisten luoksi ja tulevat takaisin.

Aivan! Ei olisi tullut mieleen. 

Vierailija
18/20 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mäkin oon miettinyt, että vanhemman väen vatsat on varmaan tottunut siihen, että syövät lämpimässä säilytettyä ruokaa. Sitä taas on vaikea ehkä isovanhempien ymmärtää, kun itse yrittää tällaista välttää. Varsinkin, kun oon sellaisessa tilanteessa, missä vatsaa ei saisi kuormittaa millään haitallisia bakteerilla. - ap

Vierailija
19/20 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo oli säilyttänyt riisipuuroa huoneen lämmössä vuorokauden ja tarjosi sitä, mutta en uskaltanut syödä. - ap

Mummo varmaan itse sitä söi, miten kävi?

Kaikkea  muuta säilytän ja syön, paitsi kalaruokia ja sellaisia, joissa on maitoa tai vastaavaa. Kalakeitto on se, jonka huolella jäähdytän ja säilytän kylmässä, mutta lihakeitto säilyy huonelämmössä.

Tietenkin siinä on kansi päällä eikä räävitä likaisilla lusikoilla ja kauhoilla vaan yhdellä otetaan omalle lautaselle.

Vierailija
20/20 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo varmaan itse sitä söi, miten kävi?

Kaikkea  muuta säilytän ja syön, paitsi kalaruokia ja sellaisia, joissa on maitoa tai vastaavaa. Kalakeitto on se, jonka huolella jäähdytän ja säilytän kylmässä, mutta lihakeitto säilyy huonelämmössä.

Tietenkin siinä on kansi päällä eikä räävitä likaisilla lusikoilla ja kauhoilla vaan yhdellä otetaan omalle lautaselle.

Kai se söi, mutta eipä hän kerro, miten kävi. Ei varmaan mitenkään, kun on tottunut. Tai sitten mahan sekaisuus voi ummetusta kärsivälle olla helpotus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme