Onko normaalipainoisen tahditonta kertoa ylipainoisille kavereille omasta laihdutusprojektistaan?
Huomenna nähdään pitkästä aikaan, perinteinen "mitä kuuluu, mitä suunnitelmia tälle vuodelle" -tapaaminen. Olen ainoa normaalipainoinen ja ajattelin tiputtaa kesäksi 5 kg. Olen asiasta innoissani ja suunnitellut, miten tämän toteutan.
Olenko törppö, jos kerron suunnitelmistani kavereilleni?
Kommentit (30)
Kyl mä oon kertonut. Sanonut että housujen vyötärö kiristää, pakko tiputtaa tulleet pari kg.
Ei ole tahditonta. Se voi olla jopa innostavaa. Sitten se on tahditonta, jos rupeat haukkumaan itseäsi läskiksi tai muuta. Mutta esim. terveyssyyt tai se, että kertakaikkiaan haluat vaan laihtua koska koet siihen tarvetta, on ok sanoa.
Tottakai saat kertoa, en ymmärrä mitä taas ajat takaa.
Ai niin, läskivihaa.
Saahan sitä kertoa, ainakin hyvälle ystävälle. Tuttavaporukan laihimmalle yleisenä kuulumisena pidän kuitenkin hieman tahdittomana.
En tiiä, keskittyisin itse tuossa tilanteessa itse ennemmin hyvinvoinnin lisäämiseen, kehonhuoltoon ja kiinteytymiseen. Mua kyllästyttää pelkät laihdutusjutut sellaisenaan, tulee tylsämielinen vaikutelma jos peilikuva on projektina.
Riippuu paljon tavasta, jolla asian esittää, ja myös siitä, onko aihe herkkä kuulijoille vai ei. Miksi ylipäätään pitää puhua laihduttamisesta, jos tavoitteena on painonpudotus normaalipainon sisällä? Voithan puhua elämäntapamuutoksesta, ruokavalion tarkistamisesta, liikunnan lisäämisestä tai vastaavasta.
Minusta tuo kyllä kuulostaa kuulumisten vaihdon aiheena vähän oudolta, kun projekti on vasta ihan alussa. Vähän kuin sanoisi, että tänä vuonna aion saada vauvan, ja yritystä on viikko takana. Toki joku saattaisi näinkin sanoa, mutta tuskin lapsettomuudesta kärsivien ystävien kuullen.
No jos karsii kaiken, missä lukee perunakuitu, lähtee jo sillä melkoisesti nestettä. Mikä siinä sitä kerää?
Normaali ihminen kestää toisten ihmisten aikomuksia ja mielipiteitä ja tekoja, kunhan nyt ne on mielekkäitä.
Ehkä joo, ohimennen, mutta en miten hieroisi sitä naamaan.
Kyllä se hieman on. Varmaan sulle jotain muutakin kuuluu 😊
Jos se tulis luonnollisesti puheeksi niin sitten voisin mainita.
Outoa olisi jos vaan heti sen kerrot kuulumisten vaihdon yhteydessä. Kun aluksi kaikki vastaa sen "hyvää kuuluu, töitä töitä" jne. small talkkia.
Jos tulee vaikka uuden vuoden lupaukset puheeksi niin kertoisin.
Riippuu ihan henkilöstä. Kaikille ei kannata, jos häntä ahdistaa oma paino vaikkei sano sitä ja hänellä on -ikuinen laihdutus- menossa. Lyhyenä lauseena parempi jos pakko sanoa, ei asiaan syvälle mennen /siihen jääden ja ehkä toista ei kiinnosta se asia kun hänellä on pahemmassa jamassa se ongelma. Se voi myös lisätä toisen ongelmaa.
Mitä jos on 20 vuotta sitten laihduttanut 20 kg ja pysynyt tiukalla itsekurilla hoikkana ja on sitten uusia tuttuja, jotka voivottelee, ettei millään laihdu vaikka syö kuin lintunen. Pitääkö huokailla mukana ja todeta, että kyllä on vaikeaa, kyllä on, ihan mahdotonta joo.
Kiitos kommenteista! Ajattelinkin, että tähän on monenlaisia vastauksia. Kyllä taidan asiasta mainita ja jos joku siitä ottaa huomenna nokkiinsa, jätän jatkossa aiheen pois kyseisen henkilön läsnäollessa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Ajattelinkin, että tähän on monenlaisia vastauksia. Kyllä taidan asiasta mainita ja jos joku siitä ottaa huomenna nokkiinsa, jätän jatkossa aiheen pois kyseisen henkilön läsnäollessa.
ap
Miksi sinulle on tärkeää päästä asiasta sanomaan, vaikka itsekin pidät mahdollisena, että se jotakuta loukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi sinulle on tärkeää päästä asiasta sanomaan, vaikka itsekin pidät mahdollisena, että se jotakuta loukkaa?
Aivan! Jos ystävä on tärkeä ja olet epävarma, jätä sanomatta. Näkee hän tuo sen sitten itsekin, jos näkee. Ylipäätään omasta laihduttamisesta puhuminen on hieman tahditonta. Vähän kuin kertoisi suolentoiminnoistaan.
Entä jos tilanne olisikin raha eikä paino? Jos velaton omaisuus olisi selvästi suurempi kuin muilla ja suunnitelmissa olisi ostaa vaikka uusi auto, josta ihminen on innoissaan ja tehnyt paljon suunnitelmia sen rahoittamiseksi tienaamalla lisää rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olen siitä todella innoissani. Projekti on lähtenyt hyvin käyntiin ja se on mielessäni aamulla ensimmäisenä ja illalla viimeisenä.
Kaikestahan voi loukkaantua. Aiheen tahdittomuus tuli mieleeni, koska olen huomattavasti muita laihempi ja tämän voi nähdä yhdellä silmäyksellä.
Emme ole tällä porukalla istuneet alas koko illaksi noin vuoteen. Onhan joku voinut innostua vaikka jostain poliittisesta suuntauksesta, ruokavaliosta, ideologiasta tai muusta, jota ei näe päällepäin. Jos innostumiseni aihee olisikin pikamuoti ja joku kavereistani olisi vastaavasti innostunut ympäristöasioista ja asketismista, hän voisi loukkaantua kulutussuunnitelmistani. Tätä en voi kuitenkaan nähdä ulkokuoresta. Painon näkee päälle päin, jonka takia se voisi olla tahditon aihe.
ap
Saahan sitä kertoa, jos ei jankkaa asiasta loputtomiin ja ala tuputtaa omaa diettiään kaverille.