Mistä johtuu satunnainen ahminta terveellä?
Enkä puhu nyt mistään herkuttelusta, vaan jostain syystä toisinaan itselle iskee ihan älytön tarve ahmia. Silloin yleensä ahmin kaapista kaikkea, mitä normaalisti en söisi. Tänään vedellyt kohtauksessa mm. omenasosetta pelkältään, pelkkää kylmää jauhelihakastiketta ja kuivaa mysliä paketillisen. Siinä meni itsellä huomisen ruoka ja monet välipalatkin.
Kovin vakavaa tämä ei varmasti ole, mutta outoa on. Olen ihan normaalipainoinen, syön riittävästi, mutta silti toisinaan iskee ihan hallitsematon tarve ahmia. Ne ruuat mitä ahmii, ei edes ole erityisen herkullisia. Pitää vaan nopeasti saada ängettyä jotain suuhun. Nyt on tietysti hankala olo, kun vatsa ihan ääriä myöten täynnä.
Kommentit (22)
Hormoneista johtuu naisilla varsinkin.
Ja jos nukun huonosti, olen usein seuraavana päivänä käsittämättömän nälkäinen. Normaalisti olen pieniruokainen.
Ennen menkkoja tulee minulle ahmimis kohtaus. Kaapista kelpaa kaikki mikä ei normaalisti ehkä maistu. Ja kauheinta on se ettei sitä vaan saa loppumaan, kestää yleensä pari päivää.
Minulla tarkoittaa, että tulollaan on joko kuukautiset tai migreenikohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Lohtusyönti.
Jos aikuisen tarvitsee lohdutella itseään jatkuvasti, ei ole tainnut aikuiseksi kasvaakaan.
Eikö hankalaa oloa todella voi kestää ilman että tutti pitää heti saada suuhun?
Minulla se on osittain ahdistuksen purkamista, osittain sitä, että elimistö ei tunnista kylläisyyttä ennen kuin vatsa on ihan täynnä.
Ja kylläisyyskin on hormonien säätelemään, eli ihmiset on erilaisia senkin suhteen. Hormonit määrää sen, kenellä ei ole ikinä nälkä ja kenellä on aina.
Itselläni näin käy päivää tai kahta ennen menkkoja. Tuntuu siis kirjaimellisesti siltä, että mikään määrä ruokaa ei riitä!
Ruokailu rytmin puutteesta. Verensokeri on joko alhainen tai liian korkea eli se tasapaino puuttuu.
Oletko ollut huomaamattasi nälässä? Minä pärjään jonkin aikaa hyvin vähillä ruuilla. Aamiainen ei aina maistu, enkä halua pakottaa itseäni syömään. Tai sitten unohdan lounaan. Jos vielä kulutus nousee tavallista pidemmän lenkin tai raskaamman työrupeaman seurauksena, niin päivää tai paria myöhemmin iskee hillitön nälkä ja tunne, ettei mikään riitä. Silloin syön ja paljon, enimmäkseen kunnon ruokaa.
- Joko syöt yksinkertaisesti liian vähän, tai epäsäännöllisesti.
- Tai ravintoarvoiltaan sellaista ruokaa joka aiheuttaa verensokerin jyrkkää heilahtelua.
- Tai sitten ruokavaliossasi on mahdollisesti jotain hivenaine-, vitamiini- tms. puutteita.
Nämä ainakin aiheuttavat merkillistä ahmimishimoa ja mielitekoja.
Terveellisen rasvan puute saa ahmimaan myös jo täällä mainittujen asioiden lisäksi. Itsellä auttoi, kun lisäsin ruokavaliooni pähkinöitä, siemeniä, oliivi - ja rypsiöljyä sekä lisäsin rasvaisen kalan syöntiä. Auttoi
Ennen migreenikohtausten, päivää, paria ennen tulee mulla kamala ruuanhimo.
Menkat aiheuttaa mulla. Yhtenä iltana yleensä on niin kova nälkä, ettei mikään riittäisi. Yleensä sorrun ottamaan pari leipää iltapalan lisäksi. Mulle se on ahmintaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohtusyönti.
Jos aikuisen tarvitsee lohdutella itseään jatkuvasti, ei ole tainnut aikuiseksi kasvaakaan.
Eikö hankalaa oloa todella voi kestää ilman että tutti pitää heti saada suuhun?
No tämä on se mekanismi, jolla monista tulee esim alkoholisteja. Suomessa on kuitenkin niin paljon hyväksyttävämpää lohduttaa itseään juomalla kuin syömällä. Alkoholiin vaan sitten syntyy se riippuvuus.
Mistä lyödään vetoa, että sinäkin turrutat tunteitasi joskus alkoholilla.
Mulla väsymys aiheuttaa tota. Lomien alku ja loppu pahimpia. Se on inhottavaa kun ei vaan pysty lopettamaan sitä ja sitten meneekin näkkärin perään lasten karkit. Iskee aina illalla kun muut nukkumassa ja itse rauhoittuu aloilleen. Jonkin sortin ahmimishäiriöhän se on.
Mulla on ollut joskus haasteita syömisen kanssa ja sen seurauksena myös lihoin ylipainoiseksi, kunnes laihdutin takaisin normaali/alipainon rajoille. Olen hengaillut tässä painossa jo monta monta vuotta. Nykyään syön hallittuja annoskokoja, en kyllä mitään parhainta terveysruokaa. Mutta: nykyään syömisessä ei ole mitään ahdistavaa, vaan saatan viikolla ns. säästää kaloreita viikonlopulle, koska tykkään mässätä ja silloin saan surutta survoa navan täyteen. Paino pysynyt tällä taktiikalla samana. Ahmin siis säännöllisesti hallitusti eikä se ahmiminen tuo minulle negatiivisia tunteita. Mikä on ollut mukavaa.
Koska ahminta saa aikaan hyvää oloa, ennen kuin se kamala ähky iskee, siksipä siihen jotkut jää koukkuun ja saa syömishäiriön.