Kestääkö taloutemme tässä tilanteessa vauvaa?
Alkaa ikä painaa päälle, joten pakko alkaa vakavissaan pohtimaan jo perheenlisäystä.
Itselläni tällä hetkellä bruttotulot noin 3000€/kk. Mies opiskelee vielä kolme vuotta, saa tällä hetkellä noin 250€/kk opintotukea + opintolaina. Valmistuu alalle, jossa työtilanne suht hyvä. Yksin minun nimissä reilu 130k suht tuoretta asuntolainaa.
Onko jollain vastaavaa tilannetta, kuinka taloutenne on kestänyt? Mitä tukia tässä tilanteessa olisi mahdollista saada, miten pankit suhtautuu lyhennysvapaan anomiseen?
Toki tiedän, että vauvan kanssa voi selvitä hyvinkin vähällä rahalla suosimalla käytettyä, tai rahaa saa uppoamaan tonneja ostamalla hienoja merkkejä. Lähinnä minua mietityttää tässä kombossa tämä asuntolaina, entä jos sen kanssa tulee ongelmia. Huolettaa, jos joudun laittamaan vauvan päivähoitoon hyvin nuorena, koska talous ei kestäisi pelkkää kotihoidontukea sinä aikana kun mies opiskelee. Olen "jo" 34, joten lähinnä stressaa se, jos vauvaa ei alkaisi kuulumaan pian ja joutuisi turvautumaan lapsettomuushoitoihin. Vuodet kuitenkin vilahtelevat nopeasti vain ohi ja hedelmällisyys laskee jatkuvasti. Jos lasta joutuisi yrittämään useamman vuoden, huomaan kohta olevani 40 ja lapseton.
Kokemuksia, keskustelua ja mielipiteitä olisin vailla. Oma lapsi tuntuu unelmien täyttymykseltä, mutta pakko sitä on kuitenkin jollain elää ja katto pään päällä maksaa.
Kommentit (42)
Jos mies ei ole oikeasti valmis hoitovapaaseen, älä ryhdy lapsentekoon. Teillä ei ole varaa siihen, että sinä jäät kotiin.
Ei se vauva paljoa tarvitse, käytettynä saa todella hyväkuntoista tavaraa rattaista ja pinnasängystä lähtien. Vaatteita vauvalle saa myös halvalla ja usein ilmaiseksi. Meillä oli asuntolainan maksu tauolla vuoden, ei ollut pankille kuin ilmoitusasia. Olen kyllä samaa mieltä muiden kanssa että miehen kannattaa jäädä lapsen kanssa kotiin, kun tiputte kotihoidontuelle. Silloin teillä ei tulot tipu kuin hieman äitiys ja vanhempainvapaan ajalta ja se tiputus ei ole niin iso etteikö pärjää kun alatte jo nyt säästämään rahaa sivuun :) en jäisi odottamaan iän puolesta, lapsettomuushoidot ne vasta kalliita ovatkin.