Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestääkö taloutemme tässä tilanteessa vauvaa?

Vierailija
08.01.2021 |

Alkaa ikä painaa päälle, joten pakko alkaa vakavissaan pohtimaan jo perheenlisäystä.
Itselläni tällä hetkellä bruttotulot noin 3000€/kk. Mies opiskelee vielä kolme vuotta, saa tällä hetkellä noin 250€/kk opintotukea + opintolaina. Valmistuu alalle, jossa työtilanne suht hyvä. Yksin minun nimissä reilu 130k suht tuoretta asuntolainaa.
Onko jollain vastaavaa tilannetta, kuinka taloutenne on kestänyt? Mitä tukia tässä tilanteessa olisi mahdollista saada, miten pankit suhtautuu lyhennysvapaan anomiseen?
Toki tiedän, että vauvan kanssa voi selvitä hyvinkin vähällä rahalla suosimalla käytettyä, tai rahaa saa uppoamaan tonneja ostamalla hienoja merkkejä. Lähinnä minua mietityttää tässä kombossa tämä asuntolaina, entä jos sen kanssa tulee ongelmia. Huolettaa, jos joudun laittamaan vauvan päivähoitoon hyvin nuorena, koska talous ei kestäisi pelkkää kotihoidontukea sinä aikana kun mies opiskelee. Olen "jo" 34, joten lähinnä stressaa se, jos vauvaa ei alkaisi kuulumaan pian ja joutuisi turvautumaan lapsettomuushoitoihin. Vuodet kuitenkin vilahtelevat nopeasti vain ohi ja hedelmällisyys laskee jatkuvasti. Jos lasta joutuisi yrittämään useamman vuoden, huomaan kohta olevani 40 ja lapseton.
Kokemuksia, keskustelua ja mielipiteitä olisin vailla. Oma lapsi tuntuu unelmien täyttymykseltä, mutta pakko sitä on kuitenkin jollain elää ja katto pään päällä maksaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rehellisen mielipiteen haluat kuulla: älä hanki. Et selvästikään osaa tehdä itse päätöksiä. Keskity itsesi kehittämiseen ja jätä lastenhankinta niille, jotka ovat siihen valmiita, kiitos!

Vierailija
22/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en hankkisi, jos noin epävarma olisin, että vauvapalstalta kyselisin kannattaako lapsi tehdä vai ei! Kyllä se niin on, että elämä Suomessa on todella kallista - ja kallistuu vuosi vuodelta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Et vaikuta olevan ehkä valmis siihen henkisesti... Sorry....

Perustelet varmaan kantasi tarkemmin? Mielestäni AP vaikuttaa normaalia kypsemmältä henkisesti, kun pohtii asioita etukäteen, eikä voivottele sitten täällä jälkikäteen, kun ei sossu maksanutkaan tukia tarpeeksi upeaan elämään. Sinun kannattaisi varmaan kasvaa henkisesti, ennenkuin tänne palstalle kirjoitat. Ap osaa ainakin kirjoittaa parempaa suomea kuin sinä.

Vierailija
24/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tein lapsia vaikak en ollu varma pärjäänkö taloudellisesti. huonosti kävi. eka lapsi ok toka lapsi sairastui vakavasti ja mies jätti. luulin että saan töitä amk koulutksella mutta niin ei käyny. kovat velat niskassa ja asunto menee ulosottoo iha jusnt :(

Vierailija
25/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestä. Vauvaa ei voi hankkia, jos ei ole vähintään miljoonan pesämunaa. Tämä on fakta. 

Vierailija
26/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa tilanteessa sen opiskelevan kannata jäädä lapsen kanssa kotiin.

Vierailija
27/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelet varmaan kantasi tarkemmin? Mielestäni AP vaikuttaa normaalia kypsemmältä henkisesti, kun pohtii asioita etukäteen, eikä voivottele sitten täällä jälkikäteen, kun ei sossu maksanutkaan tukia tarpeeksi upeaan elämään. Sinun kannattaisi varmaan kasvaa henkisesti, ennenkuin tänne palstalle kirjoitat. Ap osaa ainakin kirjoittaa parempaa suomea kuin sinä.

Hoida pääsi kuntoon. Tsemppiä!

Vierailija
28/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kestää, lopulta lapsi tuo leivän tullessaan, ei lapsi kuitenkaan vie lähimainkaan sitä mitä pelotellaan. Meilläkin on 3 pientä lasta ja asuntolainaa 230 000, monta autoa pihassa, eikä meidän käteenjäävät tulot ole kuin 3500€ kuussa. Lopulta kun eletään järkevästi, ei meillä ole vielä koskaan olleet rahat loppu. Ei huolen häivää.

Vierailija
29/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisen tarvitsee kysyä tältä palstalta, kannattaako hankkia lapsi, hän ei ole henkisesti valmis lapsen tuomaan vastuuseen. Pikkulapsen äitinä ei voi tulla joka välissä av:lle kysymään kannattaako se ja tuo. Pitää kyetä itsenäiseen päätöksentekoon. Siksi ei pidä hankkia lapsia ennen kuin kykenee itse päättämään, kannattaako se vai ei. Raha ei ole ongelma, kun suhteuttaa menot tuloihin eikä havittele opiskelijan tuloilla omakotitaloa merinäköalalla tms. 

Vierailija
30/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisen tarvitsee kysyä tältä palstalta, kannattaako hankkia lapsi, hän ei ole henkisesti valmis lapsen tuomaan vastuuseen. Pikkulapsen äitinä ei voi tulla joka välissä av:lle kysymään kannattaako se ja tuo. Pitää kyetä itsenäiseen päätöksentekoon. Siksi ei pidä hankkia lapsia ennen kuin kykenee itse päättämään, kannattaako se vai ei. Raha ei ole ongelma, kun suhteuttaa menot tuloihin eikä havittele opiskelijan tuloilla omakotitaloa merinäköalalla tms. 

Olen täysin samaa mieltä!

Vierailija
31/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö osaa itse laskea riittävätkö rahat vai ei? Vaikea neuvoa, kun en sinun elämästäsi ja rahankäytöstä mitään tiedä! Haloo, nyt valoja päälle!! Kaikkeen sitä törmääkin...

Vierailija
32/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan googlailemaan mitä tukia mahdollisesti saat. Jesscsuksen uusavuton! Vielä äidiksi haluaa! Ei st. na !

Vierailija
33/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hanki vaan. hanki samal edunvalvoja ;)

Vierailija
34/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisista kommenteista. Olen hyvin tarkka rahan kanssa ja siksi täältä kysyinkin kokemuksia ja mielipidettä asiaan liittyen, en faktatietoa rahojen riittävyydestä. Surullista, että minut on leimattu jo nyt huonoksi äidiksi sen vuoksi, että yritän tarjota mahdolliselle lapselle vain parasta sillä, että saan talouden pidettyä kasassa. En ymmärrä miten tällaiseenkin keskusteluun voidaan saada aikaan näin ilkeitä kommentteja ja pahoittaa mieli. Haukkukaa nyt sitten siitä seuraavaksi, kuinka en ole sovelias äidiksi, kun olen näin herkkä ja otan kaiken itseeni, ja kuinka vauvan kanssa tulee paljon isompia vastoinkäymisiä kuin nimettömät kommentit netissä. Surullista, kuinka huonosti ihmiset voivat.

Ap

Vierailija
35/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipäs ei?

Vierailija
36/42 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille asiallisista kommenteista. Olen hyvin tarkka rahan kanssa ja siksi täältä kysyinkin kokemuksia ja mielipidettä asiaan liittyen, en faktatietoa rahojen riittävyydestä. Surullista, että minut on leimattu jo nyt huonoksi äidiksi sen vuoksi, että yritän tarjota mahdolliselle lapselle vain parasta sillä, että saan talouden pidettyä kasassa. En ymmärrä miten tällaiseenkin keskusteluun voidaan saada aikaan näin ilkeitä kommentteja ja pahoittaa mieli. Haukkukaa nyt sitten siitä seuraavaksi, kuinka en ole sovelias äidiksi, kun olen näin herkkä ja otan kaiken itseeni, ja kuinka vauvan kanssa tulee paljon isompia vastoinkäymisiä kuin nimettömät kommentit netissä. Surullista, kuinka huonosti ihmiset voivat.

Ap

pää kuntoon ekaks

Vierailija
37/42 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on aina ollut nettotulot noin 2000e ja silti on 2 lasta ja talolaina maksettu aina ajallaan.

Vierailija
38/42 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies töihin opintojen ohelle, niin saatte rahaa säästöön. Lapsenteon aloittaisin heti, olet jo iällä ja lapsensaanti on voinut jo vaikeutua.

Vierailija
39/42 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainan voi laittaa tauolle ja maksaa vain korkoja. Korot ovat niin matalalla, että ei tule edes pahasti takkiin. Asuntolaina antaa enemmän joustoa kuin vuokra-asunnossa asuminen. Selvitä tämä mahdollisuus pankista.

Muuta en osaa sanoa, kuin toivottavasti lapsihaaveesi toteutuvat

Vierailija
40/42 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molemmat haluavat alkaa yrittää lasta nyt, niin alkakaa. Alkakaa nyt jo säästää. Asuntolainaan saa varmaan lyhennysvapaata, jos sitä ei ole aikaisemmin otettu. Ensin sinä olet lapsen kanssa äitiysvapaan ja vanhempainvapaankin vaikka. Sitten mies pitää isäkuukauden ja jää hoitovapaalle, jos ette halua laittaa lasta hoitoon alle vuoden ikäisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän