Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko liian tiukkis? Kyse lapsen kavereiden kyläilystä..

Vierailija
08.01.2021 |

Esikoinen 7v ja leikitkin rajummat mitä aikaisemmin. Ennen leikittiin kaverin kanssa nätisti omassa huoneessa. Nykyään vierailut enemmänkin ärsyttää. Kyllähän lapsista ääntä lähtee enkä oleta tuol ikäisten hiiren hiljaa leikkivän. Meillä menossa rakennusprojekti ja asutaan pienessä vuokra kolmiossa ja vaikka tilaa olisi kuinka minusta sisällä juokseminen ja kiljuminen ei ole ok, kehoitan silloin menemään ulos leikkimään kyseistä leikkiä.

Olen myös lapselle teroittanut, että meidän aikuisten makuuhuoneeseen ei ole asiaa. Myöskin monilla tuntuu olevan joku tarve avata ja tutkia kaapit mikä ei myöskään tunnu erityisen mukavalta. En tykkää, että kotonani
Ollaan miten huvittaa, mutta taas en halua mikään tiukkapipo olla ettei pojalla kohta kaverit katoa....

Äsken oli tilanne, että pojilla alkoi kauhea riuhuminen. Juostiin alhaalta ylös ja alas kiljunnan kera. Vauvakin säikähti ja mulla meni hermot, jouduin sanomaan pojille että nyt vaihtoehtona mennä sinne ulos leikkimään tai keksiä rauhallisempaa tekemistä. Toinen ilmoitti, et mennään heille kun heillä saa kyllä huutaa jos haluaa. Toinen itselleni vieraampi lapsi taas jatkuvasti hoki miten mikäkin asia on tyhmä ja sivukorvalla kuuntelin kun lyttäsi muiden toiveita, esim "piirtäminen on vauvojen puuhaa" yms. Miten meillä on tylsää yms.

Tuosta aloinkin miettiä olenko liian tiukka vai mikä homman nimi on? Itsekin olen 27 vuotias, eikä kyllä omassa lapsuudessa saanut meillä eikä kavereilla kiljua ja huutaa, mennä kaapeille penkomaan yms..

Sekä toinen mikä kiinnostaa, kehitatteko lapsia menemään omaan huoneeseen vai saako teillä lapset tuoda leikit olkkariin?

Hyvä, että lapsellani Kaverit riittää mutta voi vitsit jos tää tämmöistä on! Eikö nykyään oo käytöstapoja ja opeteta lapsilleen miten ollaan kun vieraiden luokse mennään 😱 eräänkin sukulaisperheen vierailuja varten piilotettava puolet tavaroista kun lapset hajottaa kaiken.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään riehuta, huudeta tai juosta sisällä. Enkä minä ainakaan koe olevani tiukkapipo, kun moiset hulinat kiellän.

Vierailija
2/14 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen antanut lasten leikkiä, juosta ja riehua, ja pomppia sohvalla ja sängylläkin. Se ei kuitenkaan ole maailman pahimpia asioita, ja jos lapset siitä nauttii niin miksei. 

Nyt ne ovat teinejä, eivätkä juuri huoneistaan ulos tule, haikeus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei sisällä juosta eikä kiljuta eikä kaappeja pengota. Jos on tyhmää, voi mennä sinne missä on kivaa.

Vierailija
4/14 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta, jos on vauva ja pieni koti ei tietenkään kannata antaa riehua. Jos on iso maalaistalo ja vanhemmat navetassa hommissa, niin ei kai se ketään haittaa jos lapset riehuu sisällä. Ellei oteta laskuun sitä, että haavereiden syntymistä sillä säännöllä haluttaisiin estää.

Vierailija
5/14 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meilläkään kyllä kaappeihin ollut kavereilla asiaa ja jos huuto ja melske yltyi mielestäni liikaa, sanoin siitä. Joskus siirtyivät ulos riehumaan, joskus taas keksivät edes vähän rauhallisempaa puuhaa.

Vaikeahan tuohon on rajaa vetää. Liikaa ei viitsi nipottaa, mutta jotain sääntöjä kuitenkin saa ja pitääkin olla.

Edelleen teineinä nuo samat naamat meillä näköjään aikaa viettää, ihan pieleen ei kai oma rajanveto mennyt.

Vierailija
6/14 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tullaan toiselle kylään niin siellä käyttäydytään sen perheen sääntöjen mukaan. Niin minut on ainakin kasvatettu. Eli et ole, sinä määräät säännöt teidän kodissa, eivät alaikäiset vieraat lapset.

Vierailija
7/14 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen päättää oman kotinsa säännöt. Ei tarvitse vertailla muiden sääntöihin tai muuttaa omiaan siksi, että lapsen kaveri nurisee. Tämän olen oppinut kahden nyt jo lähes aikuisen lapsen kanssa eläessäni.

Vierailija
8/14 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kukaan ei mene toisen makuuhuoneeseen luvatta, eli aina on kysytään oli sitten perheenjäsen tai vieras. Ja luonnollisesti mitään kaappeja ei pengota. Kyllä säännöt pitää olla!

Vierailija
9/14 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai teillä nyt mikään ihan pieni kolmio ole jos yläkertakin löytyy. Laita lapset sinne riehumaan :D Mutta joo, hyvähän se on olla käytöstapoja ja voithan sinä hieman opettaa niitä myös lapsesi kavereille. Joskus vaan tulee näistä aloituksista mieleen että omaa lasta pidetään enkelinä ja toiset ovat niitä hirviölapsia joilla ei ole mitään käytöstapoja. Ihan hyvin se tilanne voi olla samanlainen kaverin luona, poikasi uskaltaa riehaantua siellä kun kaveri taas käyttäytyy kiltisti omien vanhempien silmien alla.

Kaappien tutkiminen ei ole ok mutta siitäkin voi sanoa että kaappeihin ei ole asiaa, makkarin ovi kiinni. Jo kavereiden tullessa tehdä säännöt selviksi, kyllä ne joskus alkaa menemään perille. 

Jokaisessa perheessä on ne omat säännöt. Jonkun mielestä voi olla nipoa ettei lapsi saa leikkiä omassa kodissa, omassa olkkarissa mutta mitä väliä. Te teette omat säännöt ja sillä selvä mutta muista että toisessa perheessä voi olla eri säännöt. 

Vierailija
10/14 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai teillä nyt mikään ihan pieni kolmio ole jos yläkertakin löytyy. Laita lapset sinne riehumaan :D Mutta joo, hyvähän se on olla käytöstapoja ja voithan sinä hieman opettaa niitä myös lapsesi kavereille. Joskus vaan tulee näistä aloituksista mieleen että omaa lasta pidetään enkelinä ja toiset ovat niitä hirviölapsia joilla ei ole mitään käytöstapoja. Ihan hyvin se tilanne voi olla samanlainen kaverin luona, poikasi uskaltaa riehaantua siellä kun kaveri taas käyttäytyy kiltisti omien vanhempien silmien alla.

Kaappien tutkiminen ei ole ok mutta siitäkin voi sanoa että kaappeihin ei ole asiaa, makkarin ovi kiinni. Jo kavereiden tullessa tehdä säännöt selviksi, kyllä ne joskus alkaa menemään perille. 

Jokaisessa perheessä on ne omat säännöt. Jonkun mielestä voi olla nipoa ettei lapsi saa leikkiä omassa kodissa, omassa olkkarissa mutta mitä väliä. Te teette omat säännöt ja sillä selvä mutta muista että toisessa perheessä voi olla eri säännöt. 

No jos 30-40 neliötä molemmissa kerroksissa niin ei kyllä tilaa ole! Ja kun päästään uuteen kotiin en silti ajattele, että olisi ok. Eri asia jos ollaan vaikka välipalalla ja siitä juoksevat huoneeseen leikkimään. Mut et juostaan, jahdataan ja huudetaan kun syötävät ympäri olohuonetta yhtä syöttöä.

No enhän mä voi toki varmaksi osaa sanoa, mutta muiden vanhemmille olen saunonut että komentakaa kuin omaa ja ilmoittakaa jos jotain tulee. En kyllä ymmärrä, miten tästäkin joku voi keksiä että pitäisi omaa enkelinä. :D

Vierailija
11/14 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset villit lapset kyllä riehuu, jos se sallitaan. Siksi tarvitaan aikuisen ohjausta. Ei se ole mitään nipottamista, vaan kasvattamista. Ne on kuitenkin lapsia, ei aikuisia.

Vierailija
12/14 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kavereita tavataan nyt kotona-aikana vain ulkona.

Vierailija
13/14 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tiukkis. Muistatko omaa lapsuuttasi? Kuinka monta kertaa sinä itse sanoit "kyllä muualla saa.... " tai siellä muualla sanoit " meillä kyllä saa..."=?

Meillä lapset hyppivät sohvien päällä ja kun kysyin, saatteko te hyppiä kotona, vastasivat "kyllä saa". Arvaatko, mitä sanoivat vanhemmat, kun kysyin heillä. Ehkä sinunkin lapsesi sanoo kavereitten luona " kyllä meillä saa..."

Mutta minun puolestani saavat hyppiä kotonaan vaikka kattolamppuun, mutta meillä ei!

Vierailija
14/14 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun koti, sun säännöt. Ja ilmoita heti vieraan saapuessa, että teillä on pieni vauva, joten ei juosta tai heitellä mitään, kun voi tulla haaveri pikkuisellekin. Ja saat komentaa muiden lapsia ihan siinä missä omiakin. Et ole tiukkis, olisin itse täysin stressaantunut raksaprojektista, vauvasta ja pienistä neliöistä! Nostan hattua ja pidä oma linjasi, et muuten jaksa tuota kaikkea.