Pietari ja nähtävyydet
Onko joku käynyt Pietarissa? Kun korona hellittää, kiinnostaisi käydä katsomassa kulttuuritarjontaa. Erityisesti kiinnostaa Eremitaasi. Onko se vaikuttava?
Kommentit (34)
Pietariin kannattaa matkustaa jos piti 80-luvun Suomesta. Pietarissa on nyt samanlaista konservatiivisuutta kuin Suomessa 80-luvulla. Vähän luin menisi ajassa taaksepäin.
Eremitaasi on yksi mahtavimmista rakennuksista missä olen käynyt, ja mä olen matkustanut tosi paljon.
Pietarin posti kannattaa ehkä tsekata, Mietin vaan miten se mahtaa toimia kun alle puolen kilon pikkupaketin toimitus sieltä maksaa 25€ Suomeen ja toimitus kestää noin 2-6 kuukautta! Kulkeeko toimitus kenties Vladivostokin kautta Muurmanskiin ja vielä pari-kolme rundia varmuuden vuoksi ennenkuin luovutetaan rajan yli. Noihin toimitusaikoihin on Suomen postillakin vielä tekemistä.
Onhan siellä paljon nähtävää ja koettavaa. Eremitaasi on upea, ja sitä varten kannattaa varata koko päivä tai jopa kaksi päivää. Siihen upeuteen ikään kuin "turtuu", eikä enää jaksa keskittyä, jos haluaa ja aikoo todella perhrtyä asioihin. Itse tykkäsin myös Kunstkamerasta, oli aika mielenkiintoinen ja erikoinen kokemus. Ruoka oli erinomaista lähes kaikkialla missä söin. Upeita hotelleja saa varattua nyt ihan pilkkahintaan - hinnat ovat olleet jo entuudestaan huokeat, ja nyt heikenneen ruplan kurssin takia erityisen edulliset.
Pietari on kaunis kaupunki. Eremitaasin lisäksi suosittelen Faberge-museota, kanavaristeilyä (jos sää sallii) ja kesäaikaan risteilyä Pietarhoviin, tai voi myös tehdä niin, etta kulkee toiseen suuntaan laivalla ja toiseen junalla/bussilla.
Yöllinen siltojen nostaminen on varsinainen spektaakkeli! Ja jos yhtään baletti kiinnostaa, niin varaapa liput balettiinkin.
Ja tosiaan, Pietarista saa hyvää ruokaakin:)
Lisään vielä Pietari-Paavalin linnoituksen alueen.
Nyt iski matkakuume:)
Vierailija kirjoitti:
Pietariin kannattaa matkustaa jos piti 80-luvun Suomesta. Pietarissa on nyt samanlaista konservatiivisuutta kuin Suomessa 80-luvulla. Vähän luin menisi ajassa taaksepäin.
Hahaha, sä et ole tainnut siellä käydä 😂
Huikea paikka. Eremitaasi oli jotenkin jopa liikaa, jossain vaiheessa aivot vain lakkasivat rekisteröimästä asioita.
Vieläkö Jusupovin palatsiin pääsee? Siellä on hienoin näkemäni kotiteatteri. Kellarin Rasputin-näyttely tosin oli aika korni.
Eremitaasi, Pietarhovi, Pietaripaavalin linnoitus.
Pietarissa on paljon nähtävää ja itse tykkään kauoungista.
Iisakin kirkossa käytiin eremitaasin lisäksi, rakennustelineet paikallaan🤣 mutta oli upea! Samoin jonkinlainen akvaario/meritieteellinen museo/tiedekeskus, nimi on nyt hukassa mutta vaikuttava sekin. Harmitti, kun tsarskoje selo ei tuohon pietarinviikkoon mahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Huikea paikka. Eremitaasi oli jotenkin jopa liikaa, jossain vaiheessa aivot vain lakkasivat rekisteröimästä asioita.
Juuri tätä tarkoitin turtumisella. Sitten sitä vaan kävelee loput läpi, ja voi mennä vaikka mitä jännää ohi. Ehdottaisin Eremitaasin jakamista kahdelle eri vierailukerralle. Esim. päivä 1: aamusta Eremitaasi 4 h, ja sitten kevyempää aktiviteettia. Päivä 2: repeat. Sen sijaan jos ne jutut ei oikeasti niin kiinnosta, eikä huvita panostaa, niin kyllähän sen kerralla läpi menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä tarkoitin turtumisella. Sitten sitä vaan kävelee loput läpi, ja voi mennä vaikka mitä jännää ohi. Ehdottaisin Eremitaasin jakamista kahdelle eri vierailukerralle. Esim. päivä 1: aamusta Eremitaasi 4 h, ja sitten kevyempää aktiviteettia. Päivä 2: repeat. Sen sijaan jos ne jutut ei oikeasti niin kiinnosta, eikä huvita panostaa, niin kyllähän sen kerralla läpi menee.
Ja vielä voisi etukäteen vähän perehtyä "highlighteihin". Siellä on niin paljon nähtävää, että menee helposti ihan sekaisin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Eremitaasi, Pietarhovi, Pietaripaavalin linnoitus.
Pietarissa on paljon nähtävää ja itse tykkään kauoungista.
Samaan aikaan sekä hieno, että kauhea kaupunki. Myös minä pidin Pietarhovista, Eremitaasista ja monista muista nähtävyyksistä. Jos menee kesällä, kannattaa mennä Nevan risteilylle katselemaan maisemia, nauttimaan kansanmusiikista ja syömään kaviaaria.
Ai niin, vaikken todellakaan ole mikään baletin ystävä, Mariinski-teatteri oli upea kokemus. Toisaalta en edes Rio de Janeiron favelassa pelännyt yhtä paljon kuin kävelimme yöllä metroasemalta hotelliin. Autiot kadut, paitsi joka kadunkulmassa lauma sekakäyttäjiä.
Suosittelen lisäksi opastettua bussimatkaa, jolloin näkee mm. Petroskoin samalla reissulla. Lisäksi on turvallista ja helppoa venäjää osaamattomalle. Onkin varmaan ainoa paikka, jossa olen bussimatkalla ollut.
Jos pidät klassisesta musiikista, niin kannattaa tsekata matka-ajankohtanne konserttitarjonta. Olen pari kertaa ollut Pietarin Filharmonikkojen konsertissa - maailmanluokan solisteja pilkkahintaan upeassa vanhassa, mutta akustiikaltaan mahtavassa salissa
Eremitaasiin kannattaa ehdottomasti varata se lippu jo netistä etukäteen, jonot voivat olla äärimmäisen pitkiä...
Minusta ruma ja likainen kaupunki. Tuntuu kuin olisi Helsingin pimeä isoveli.
Onhan varmaan kiva jos balettikonsertteja haluaa nähdä
Ja ilman muuta pysähdyt Viipuriin, aikanaan Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin. Ihailet vanhaa Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Eremitaasiin kannattaa ehdottomasti varata se lippu jo netistä etukäteen, jonot voivat olla äärimmäisen pitkiä...
Samoin Faberge-museoon, sinne ei muistaakseni ainakaan silloin muuten päässytkään.
Matka Allegrolla on mielestäni kiva. Mukavaa ja helppoa matkantekoa, sopivan mittainen matka, jolla näkee mielenkiintoisesti maisemien ja rakennuskannan vaihtumisen.
Oli se hieno, kannattaa varata tarpeeksi aikaa sen kiertämiseen.