Te naiset joilla on koira tai koiria
Miltä tuntuu kun alatte seurustelemaan miehen kanssa ja omat lemmikki(t) ottaa johtajakseen uuden kumppaninne?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Just, tuo omani ei ainakaan ottanut. Mulla oli pidempi suhde kontrolloivan miehen kanssa, jota koirani tietysti myös totteli yms, mutta, kun tuli päivä, että mies alkoi todella uhkaavaksi ja meinasi käydä käsiksi minuun niin näin koirani uskollisuuden: Mun oli täys työ saada koira pois, ettei se olisi käynyt ex mieheeni kiinni, suojeli minua.
Mun isompi koirani suojelee paitsi mua, myös pienempää koirakaveriaan. Se tietää kyllä, ettei kääpiökoira pärjää isompiaan vastaan. Vieraita koiria ei päästä sen koiran lähelle ja tunkeileville miehille murisee, eli puolustaa minua. En itse koskaan edes opettanut sille niitä asioita, ne vaan tulee sillä luonnostaan. En tiedä johtuuko siitä, että on paimenkoira.
Miehestäni molemmat tykkää kovasti ja mikä ei oliskaan tykätessä kun mies on kunnollinen. Oon kuitenkin melko varma, että jos mieheni kävisi käsiksi minuun niin kyllä se isompi koira varmasti tulisi puolustamaan, jos kerran vieraille miehillekin murisee, siis jos pelkään niitä miehiä. Koirilla on ihmeellinen vaisto että ne tunnistaa pelon. Jos mä en pelkää vierasta miestä, on koirakin sen kaveri yleensä heti. Kaikki riippuu omista tunnetiloistani. Joskus harvoin koirani on murissut jollekin miehelle vaikken pelkääkään sitä miestä. Mutta ehkä silloin se mies on pelännyt koiria ja koira on vaistonnut sen miehen oman pelon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just, tuo omani ei ainakaan ottanut. Mulla oli pidempi suhde kontrolloivan miehen kanssa, jota koirani tietysti myös totteli yms, mutta, kun tuli päivä, että mies alkoi todella uhkaavaksi ja meinasi käydä käsiksi minuun niin näin koirani uskollisuuden: Mun oli täys työ saada koira pois, ettei se olisi käynyt ex mieheeni kiinni, suojeli minua.
Mun isompi koirani suojelee paitsi mua, myös pienempää koirakaveriaan. Se tietää kyllä, ettei kääpiökoira pärjää isompiaan vastaan. Vieraita koiria ei päästä sen koiran lähelle ja tunkeileville miehille murisee, eli puolustaa minua. En itse koskaan edes opettanut sille niitä asioita, ne vaan tulee sillä luonnostaan. En tiedä johtuuko siitä, että on paimenkoira.
Miehestäni molemmat tykkää kovasti ja mikä ei oliskaan tykätessä kun mies on kunnollinen. Oon kuitenkin melko varma, että jos mieheni kävisi käsiksi minuun niin kyllä se isompi koira varmasti tulisi puolustamaan, jos kerran vieraille miehillekin murisee, siis jos pelkään niitä miehiä. Koirilla on ihmeellinen vaisto että ne tunnistaa pelon. Jos mä en pelkää vierasta miestä, on koirakin sen kaveri yleensä heti. Kaikki riippuu omista tunnetiloistani. Joskus harvoin koirani on murissut jollekin miehelle vaikken pelkääkään sitä miestä. Mutta ehkä silloin se mies on pelännyt koiria ja koira on vaistonnut sen miehen oman pelon.
Kandee ehkä ottaa johtajuudesta koppi niin että sinä päätät milloin koira puolustaa ja milloin ei.
T. Toinen paimenkoiranainen
Tuo AP:n kuvailema tilanne voi olla ihan mahdollinen tapauksessa jossa naisella on seurakoira jota ei liikaa kouluteta.
Jos naisella on työ- tai palveluskoira joka on hyvin hallinnassa, se yleensä on sen naisen koira. Mies voi olla koiran mielestä kiva, jos se huomaa että nainen pitää miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Koira usein palvoo miespuolisia. En tiedä mistä johtuu.
Tän oon huomannu kanssa. Meidän narttukoira lumoutuu meille tulevista miehistä, ihan eri käytös kuin yleensä. Mut mä oon myös, edelleen ainoa oikea johtaja, ja jos multa on saatavissa huomiota, valitsee aina mut. Suosio on eri asia kuin johtajuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kandee ehkä ottaa johtajuudesta koppi niin että sinä päätät milloin koira puolustaa ja milloin ei.
Ei mulla ole mitään ongelmia ollut johtajuudessa paimenkoirani kanssa. On hyvin koulutettu, pystyn sen päästämään vapaaksi ihan missä vaan ja tulee luokseni käskystä heti. Ja on ihan oikeissa tilanteissa mua puolustanut, eli silloin kun joku epäilyttävä tyyppi tulee jotain mölisemään. Mikä siinä on väärin?
Se miksi se puolustaa tota pikkukoiraa johtunee siitä, että tän paimenkoiran itsensä kimppuun on pari kertaa hyökännyt joku vapaaksi päästetty kouluttamaton iso koira. Joten se on "katuviisas" eikä halua päästää vieraita vapaana kulkevia koiria pienen kaverinsa lähelle mikä on mullekin enemmän kuin ok. Koska pikkukoirat ei niistä hyökkäyksistä monesti edes selviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu koirasta. Nykyinen koira rakastaa vanhoja miehiä, edellinen vihasi kaikkia miespuolisia vaikka mitään huonoja kokemuksia ei ollut.
Riippuu miehestä paremminkin.
Edesmennyt koirani rakasti avomiestäni, tuli ero. Ikävöivät varmaankin molemmin puolin.
Koira inhosi uutta miesystävää, vaistosi että hänessä on jotain outoa. Olisi pitänyt luottaa koiran vaistoon!!
Tuonkin päivän kun näkisi :D ei kyllä haittaisikaan, mutta oma koirani taitaa totella eniten ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu koirasta. Nykyinen koira rakastaa vanhoja miehiä, edellinen vihasi kaikkia miespuolisia vaikka mitään huonoja kokemuksia ei ollut.
Riippuu miehestä paremminkin.
Edesmennyt koirani rakasti avomiestäni, tuli ero. Ikävöivät varmaankin molemmin puolin.
Koira inhosi uutta miesystävää, vaistosi että hänessä on jotain outoa. Olisi pitänyt luottaa koiran vaistoon!!
Mulla kävi samoin. Koirani joka on vain pieni ja söpö kaikkien kaveri ei jostain syystä lämmennyt kunnolla yhdelle miehelle jota tapailin. Ei se murissut eikä mitään sellaista, mutta oli oudon etäinen ja välttelevä sen miehen kanssa, vaikka normaalisti tykkää miehistä(kin). Ja minä hölmö en tajunnut mitään. Tästä lähtien jos koirani muuttuu oudoksi miehen seurassa, ei se mies pääse jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole mitään ongelmia ollut johtajuudessa paimenkoirani kanssa. On hyvin koulutettu, pystyn sen päästämään vapaaksi ihan missä vaan ja tulee luokseni käskystä heti. Ja on ihan oikeissa tilanteissa mua puolustanut, eli silloin kun joku epäilyttävä tyyppi tulee jotain mölisemään. Mikä siinä on väärin?
Se miksi se puolustaa tota pikkukoiraa johtunee siitä, että tän paimenkoiran itsensä kimppuun on pari kertaa hyökännyt joku vapaaksi päästetty kouluttamaton iso koira. Joten se on "katuviisas" eikä halua päästää vieraita vapaana kulkevia koiria pienen kaverinsa lähelle mikä on mullekin enemmän kuin ok. Koska pikkukoirat ei niistä hyökkäyksistä monesti edes selviä.
No, et selkeästikään ole sille niin kova auktoriteetti että kysyisi lupaa puolustamiselle. Oikeissa tilanteissa puolustanut? Joo, mutta kertomasi mukaan sen lisäksi myös silloin kun joku ihan vaaraton mies on arkaillut koiraa.
Jos pelkäät tilanteessa, koira ottaa ohjat. Ja onko se pelkosi aina edes perusteltua, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa jo nuo johtajuusjutut.
Tää toimii siinä tilanteessa, kun sanotaan että unohtakaa johtajuuden näyttäminen (vanhanaikainen koirankoulutus jossa koiralle koko ajan osoitetaan niiden paikkaa.)
Sen sijaan monet paimen- ja palveluskoirat tarvitsee johtajan. Niille ei edes tarvitse erikseen osoittaa johtajuutta - se kyllä tulee siinä oman käytöksen myötä kun koiraa kouluttaa.
Vierailija kirjoitti:
En oo kyllä tätä kuullut, mutta monesti koirista tai hevosista sanotaan, että ne pelkäävät miehiä. Koskaan en ole yhdenkään koiran tai hevosen kuullut pelkäävän naisia.
Koirallani meni vuosi, ennen kuin se alkoi huomioida mieheni paikalla oloa millään tavoin. Olin todella iloinen, kun alkoi vihdoin osoittaa jotain kiinnostusta miestä kohtaan ja totella tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän oon huomannu kanssa. Meidän narttukoira lumoutuu meille tulevista miehistä, ihan eri käytös kuin yleensä. Mut mä oon myös, edelleen ainoa oikea johtaja, ja jos multa on saatavissa huomiota, valitsee aina mut. Suosio on eri asia kuin johtajuus
Ottaa ehkä tiedostamattaan sinusta mallia. Nainen kun on. Naisilla on tapana ihailla miehiä
mies52v
Koira on läheisin sen kanssa, joka sitä eniten ruokkii.
Mitään laumanjohtaja-alistumiskuvioita ei koieärankoilutuksessa ole ollut enää aikoihin, ne teoriat ovat täysin vanhentuneet. Nykyään koira nähdään lauman jäsenenä ja ymmärretään, että se tekee pääasiassa yhteistyötä muiden kanssa.
En tiedä kun ei ole kokemusta. Mieheni koirat kyllä huomasivat kuka on lauman johtaja ja siirtyivät minun "alamaisikseni".
Vierailija kirjoitti:
Koira on läheisin sen kanssa, joka sitä eniten ruokkii.
Mitään laumanjohtaja-alistumiskuvioita ei koieärankoilutuksessa ole ollut enää aikoihin, ne teoriat ovat täysin vanhentuneet. Nykyään koira nähdään lauman jäsenenä ja ymmärretään, että se tekee pääasiassa yhteistyötä muiden kanssa.
Ja minkähän rotuisia koiria sinulla on?
Johtajuus on eri asia kuin se, että koira alistuu.
Puolustavien rotujen kanssa on tärkeää, että ihminen päättää milloin puolustetaan. Minun iso koira ei reagoi lenkillä provosoiviin pikkukoiriin, koska minä olen sitä mieltä että antaa olla. Ihan liian moni iso koira ei ole kunnolla hallinnassa ja sitten niiden omistajat valittaa, että pieniä koiria ei kouluteta kun tulee koirahyökkäys.
Meillä kävi niin, että miehen koira (jämpti) päätti hyvin äkkiä että minä olen se Rakastettu Johtaja ja jumalasta seuraava.
Johtuu varmaan siitä että ollaan molemmat narttuja ja minä olen se pahapäisempi.
Tiedän muuten tapauksen, jossa suojelukoiraksi koulutettu schäfer kävi isäntänsä ja kouluttajansa kimppuun, kun tämä alkoi kuristaa emäntää. Emäntä kun oli se joka, ruokki. Heti kun mies irrotti emännästä, koira irrotti hampaansa eikä sitten puolustanut itseään, vaikka mies alkoi piestä sitä. Kyseinen mies sittemmin otti yliannostuksen ja menehtyi, joten loppu hyvin, kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo kyllä tätä kuullut, mutta monesti koirista tai hevosista sanotaan, että ne pelkäävät miehiä. Koskaan en ole yhdenkään koiran tai hevosen kuullut pelkäävän naisia.
Ehkä teidän feministien fantasioissa, jossa kaikki miehet on pahoja.
Minun kokemukseni mukaan valtaosa narttukoirista pitää miehistä enemmän, ja ennen vanhaanhan nimenomaan miehet teki hevosten kanssa töitä. Yhteistyö hioitui niin saumattomaksi, että tukkimetsällä hevonen tiesi mitä pitää tehdä, ei tarvinnut ohjata, ei käskeä. Se tunsi koska kuorma on valmis ja lähti kotiapäin.
Eipä ole vielä koskaan käynyt noin. Yhden kerran kävi jopa niin, että exän kanssa otettiin yhdessä isokokoinen alkukantaista rotua oleva koira (oltiin siis silloin vielä yhdessä) ja koirapa ei ottanutkaan exää johtaakseen vaan minut. Exä kyllä kovasti yritti olla machoäijä koirallekin, mutta kun koira pääsi siltä karkuun, soitti vihaisena mulle, että "tuu ottaan toi piski kiinni". Menin paikalle ja vain kutsuin koiraa, niin sepä oli heti mun vieressäni.