Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei jupadapaduu, työkaverin mies sairastui varhaiseen muistisairauteen ja heille ehdotettu

Vierailija
08.01.2021 |

Että rouva jäisi kotiin, mies ei kykene enää olemaan yksin kotona. Saisi miehen hoidosta 430euroa kuukaudessa. Mitä helvettiä, eihän tuosta kerry eläkettä kun pennejä. Tietty miehen eläkkeellä voivat elää sekä Kelan vammaistuella. ENTÄS kun miehestä aika jättää, eläke olematon. Miten yhteiskunta voi ajatella näin, miehelle kuulemma haastavaa löytää laitospaikkaa jonka hinta on 4500 kk, tietty eläke menee siihen ja yhteiskunta maksaa loput. Ei mee vaan järkeen, jos läheinen halusidi hoitaa kotona tuki on olematon.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä ajatella, jos palkkaisi apua kotiin, on varmasti muitakin vaihtoehtoja.

Vierailija
2/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla summalla saisi jo kaksikin hoitajaa palkattua kotiin per päivä. Itse jatkaisin töissä. Olisiko ehdotettu miehelle kotiin jäämistä, jos sairaus olisi tullut vaimolle? Tuskin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tällaista ehdotti?

Vierailija
4/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla summalla saisi jo kaksikin hoitajaa palkattua kotiin per päivä. Itse jatkaisin töissä. Olisiko ehdotettu miehelle kotiin jäämistä, jos sairaus olisi tullut vaimolle? Tuskin!

Millä summalla? 450e? Eikö se ole omaishoidontuki, saako sitä edes haettua kelle vaan?

Vierailija
5/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän voi myös erota ja antaa suvun/yhteiskunnan hoitaa. Kuulostaa sydämettömältä ja kieltämättä onkin. Pienen ihmisen on itse huolehdittava itsestään ja omista eduistaan, koska kukaan muu ei sitä tee.

Tiedän muutaman pariskunnan ja näissä joko miehen tai naisen sairastunut muistisairauteen. Naisille on aina melkein ainoana vaihtoehtona tarjottu omaishoitajan roolia, miehille ei yhdellekään. Miehille kerrotaan heti erilaisista tukipalveluista ja hoivakodeista yms. Huvittaisi jollei raivostuttaisi liikaa.

Viisi tapausta 15 vuoden aikana.

Vierailija
6/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän voi myös erota ja antaa suvun/yhteiskunnan hoitaa. Kuulostaa sydämettömältä ja kieltämättä onkin. Pienen ihmisen on itse huolehdittava itsestään ja omista eduistaan, koska kukaan muu ei sitä tee.

Tiedän muutaman pariskunnan ja näissä joko miehen tai naisen sairastunut muistisairauteen. Naisille on aina melkein ainoana vaihtoehtona tarjottu omaishoitajan roolia, miehille ei yhdellekään. Miehille kerrotaan heti erilaisista tukipalveluista ja hoivakodeista yms. Huvittaisi jollei raivostuttaisi liikaa.

Viisi tapausta 15 vuoden aikana.

On kyllä väärin ja sydämetöntä, kun tietää mitä yhteiskunnan "hoito" voi olla. 

Ihannetapauksessa kotiin hoitaja.

Vierailija
7/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä summalla? 450e? Eikö se ole omaishoidontuki, saako sitä edes haettua kelle vaan?

Tarkoitti varmaan laitospaikan hintaa.

Vierailija
8/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin yritettiin sovitella äitini hoitajuutta, kun hän ei pärjännyt yksin kotona. Itsellä kouluikäiset lapset ja työ ja koti hoidettavana. Ei siinä paljon kyselty, että haluatko, vaan pidettiin itsestäänselvänä, siis terveyskeskuksessa, missä äiti oli vuodeosastohoidossa jonkin aikaa.

Vierailija
9/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitopaikan voi saada työpäivän ajaksi. Sellaista varmaan kannattaa kysyä. Aikanaan sitten mies kokonaan laitoshoitoon.

Vierailija
10/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo vaan ettei jaksa, sanoo, että mies lyö eikä voimat riitä puolustautumaan. 

Vierailija
11/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ehkä nyt koko totuus tuossa. Tuo yksi vaihtoehto. Realisoituu pikkuhiljaa vaan nyt tässä omaiselle mikä on naisen palkka tässä elämässä. Miehen palkkaan ja eläkkeeseen ei kannata luottaa. Laitoshoidossakin olevan miehen eläkkeestä tosin laskettava osuus naisen elinkustannuksiin jos nainen miehen elatuksesta riippuvainen.

Vierailija
12/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta sekinhän menee sitten kunnan/kaupungin pussista, eihän sitä kellään itsellä ole maksaa.

Vierailija
13/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omainen voi kokea niin vahvasti että

Olisi velvollisuus siihen ettei ymmärrä että

Muitakin vaihtoehtoja tarjottu.

Kotihoito käymään kotona ja jos ei se riitä niin sitten laitospaikka. Ei tarvitse vaimon hoitaa mutta jos samassa talossa asuvat niin ei voi ajaa puolisoa laitokseen jos ei kaupunki sitten katso laitospaikkaa välttämättömäksi. Tuolloin käytännössä paljon jää vaimon vastuulle kuitenkin. Se kannattaako omaishoitajiuden vastuu ja raha ottaa riippuu omista voimavaroista. Ja muistakaa että terveys on sattumaa vain, jokaiselle meistä.

Vierailija
14/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis millä summalla?

Tuo 4500 euroa on vain vertaisluku siihen, mitä laitospaikka maksaa yhteiskunnalle.

Vierailija
15/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta sekinhän menee sitten kunnan/kaupungin pussista, eihän sitä kellään itsellä ole maksaa.

Niinpä. Kela yhä enenevässä määrin oikein teetättää erityislapsia niille jotka ei edes ajattele asiaa. Eikä ole veroja maksaneet.

Sitten aloituksen kaltaiset herättää moraalista pohdintaa. Tietysti apn tapauksella on oikeus saada apua.

Vierailija
16/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n aloitus trolli.

Ja muistisairas ihmine ei saa mitään vammaistukea.

Vammaistuen saa aivan eri sairauksiin, muistisairas ei ole vammainen.

Eikä muistisairaus etene niin nopeasti, että heti joutuu joku henkilöä vahtimaan 7 / 24.

Huonomuistisia vanhuksiakin hoidetaan kotiin aivan viimeiseen asti,

En usko sanaakaan koko aloituksesta, sen on tehnyt joku hörhö, joka ei käsitä asioista yhtään mitään.

Vierailija
17/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ei todellakaan saa , minulla käy viikossa  kolmesti TUNNIN kerrallaan hoitaja (käsi pois pelistä) hinta kuukaudelta yli kaksisataa , 12 tuntia kuukaudessa ja minulla on palveluseteli käytössä , olen 65 vuotias

Vierailija
18/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin yritettiin sovitella äitini hoitajuutta, kun hän ei pärjännyt yksin kotona. Itsellä kouluikäiset lapset ja työ ja koti hoidettavana. Ei siinä paljon kyselty, että haluatko, vaan pidettiin itsestäänselvänä, siis terveyskeskuksessa, missä äiti oli vuodeosastohoidossa jonkin aikaa.

Sama meillä. Yllättäen luin Kanta-palvelusta, että äiti palaa kotiin, tytär auttelee, ei tarvita kotiapua. Soitin, että tytär ei aio autella saati auttaa, tytär on muualla töissä, joten vaikka äidille olin 17v lukiolainen (todellisuudessa 37v insinööri), niin apua ei 150 km päästä heru.

Äiti pääsi hyvään pieneen muistisairaiden yksikköön. Yhteiskunta maksaa siitä 4500 e/kk, äiti alle 600 e/kk.

Vierailija
19/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoidontuki pitäisi nostaa vähintään tonniin kuussa. Silloinkin yhteiskunta säästäisi vielä valtavat summat.

Vierailija
20/29 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloitus trolli.

Ja muistisairas ihmine ei saa mitään vammaistukea.

Vammaistuen saa aivan eri sairauksiin, muistisairas ei ole vammainen.

Eikä muistisairaus etene niin nopeasti, että heti joutuu joku henkilöä vahtimaan 7 / 24.

Huonomuistisia vanhuksiakin hoidetaan kotiin aivan viimeiseen asti,

En usko sanaakaan koko aloituksesta, sen on tehnyt joku hörhö, joka ei käsitä asioista yhtään mitään.

Jaa. Sain vammaistukea diagnooseilla keskivaikea masennus ja traumaperäinen stressireaktio koska noiden hoidosta aiheutui kuluja. Tietääkseni en ole vammainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme