Kysymyksiä työhaastatteluun
Ei hyvänen aika miten typeriä kysymyksiä, en tiedä mistä "oppaasta" nämä on revitty. Sanoisin vain, että ole valpas ja kiinnostunut työhaastattelussa, sopiva kysyttävä tulee kyllä siinä mieleen kun olet uteliaalla asenteella liikenteessä. Nämä kysymykset ovat täysin irtonaisia ja vaikuttavat heti ulkoa opetelluilta.
8 kysymystä, jotka itse kannattaa kysyä työhaastattelussa
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/a7a536ae-cc70-481b-b046-d5c30c26c53b
Kommentit (7)
Mielestäni nämä olivat ihan relevantteja kysymyksiä ja kiinnostaa ainakin itseäni:
Minkälainen on position ”normaali” päivärytmi?
Minkälainen kehityspolku tehtävästä on eteenpäin?
Mitkä ovat mielestänne tärkeimmät ominaisuudet, jotta voi menestyä kyseisessä roolissa?
Nämä iltapäivälehtien työmarkkinajutut on pääasiassa napattu amerikkalaisista lehdistä, aika usein käännetty ihan suoraa ja huonosti. Näitä ei oikeasti kannata lukea, jollei sitten ole pyrkimässä oikein amerikkalaiseen työympäristöön.
Tuon ensimmäisen kuvan ihmisellä on muuten sellainen ilme, joka kertoo, että työpaikkaa ei muuten enää olla hakemassa tai tarjoamassa, mutta kuunnellaan nyt loppuun asti, kun kerran aloitettiinkin.
Käyttäjä37218 kirjoitti:
Mielestäni nämä olivat ihan relevantteja kysymyksiä ja kiinnostaa ainakin itseäni:
Mitkä ovat mielestänne tärkeimmät ominaisuudet, jotta voi menestyä kyseisessä roolissa?
Mitä sinä tuolla viimeisellä tiedolla teet?
Käyttäjä37218 kirjoitti:
Sisältö ehkä vähän sinne päin, mutta kaikki tuo ilmenee normaalissa keskustelussa. Ei haastattelijaa pidä tentata "näppärillä" kysymyksillä. Tuo viimeinen, missä pyydetään luettelemaan jotain jo on ihan naurettava.
Minulla on pieni yritys johon olen luontevan keskustelun ja natsaavan osaamisen kautta palkannut kaksi työntekijää. En sitten tiedä onko jossain isossa organisaatiossa tai ulkoistettujen rekrypalvelujen haastatteluissa hyvä "briljeerata" kysymyspattereilla.
Ap
Riippuu aika paljon, mihin tehtäviin hakee. Mielestäni noista pari on ihan relevantteja, mutta jos hakisin vaikka hämeenkyröläiseen ennestään kaksi henkilöä työllistävään kirjanpitopalveluita tarjoavaan firmaan, niin ehkä kannattaisi miettiä vähän muuta kysyttävää kuin tuo listaus. Tai hakiessa kesätyönä osa-aikaiseksi trukkikuskiksi maataloustuotteita toimittavalle varastolle ei varmaan kauheasti kiinnosta joku tiimin dynamiikka tai yrityksen tulosnäkymät seuraavalle vuodelle.
Tosin itse en yleensä hirveästi mieti kysymyksiä tai vastauksia etukäteen, haluan ennemmin käydä avointa keskustelua haastattelutilanteessa. Siinä saa paljon paremman kokonaiskuvan puolin ja toisin. Toki jos yritys on juuri esim. julkistanut jotain mielenkiintoisia uutisia, niin niistä voi saada ihan hyviä kysymyksiä jos tuntuu, että ei ole muuten kovin spontaani tuollaisissa haastattelutilanteissa.
Minä en kysele vaan alan lipomaan tulevan pomon takapuolta.
No mitä niitä sitten tänne kannatti laittaa??