Miksi minua kiusataan maaseudun piireissä mutta ei kaupungissa?
Otsikossa kysymys. Olen maalta kotoisin, mutta muuttanut kaupunkiin. Kun mietin niin minuun on aina suhtauduttu jotenkin oudosti maalla. Kaveriporukassa vittuiltu ja ihan kiusattukin. Katsottu välillä oudoksuen jos puhun, vaatteitakin katsotaan, jotenkin vaan vieroksutaan. Pidetään kai outona senkin takia kun halusin muuttaa ja opiskella yliopistossa. Nämä oudoksujat elävät aika erilaista elämää, perustivat perheitä parikymppisinä. En kuitenkaan ole heitä arvostellut.
Mitään tällaisia ongelmia ei ole ollut kun kaupungissa olen tutustunut ihmisiin.
Kommentit (18)
Maaseutulaisilla (ja sinne jääneillä) on usein aika suppea ja rajoittunut käsitys maailmasta. Sun älykkyytesi ja erilainen elämäntapasi on heille jonkinlainen uhka.
Outo, jos haluaa opiskella yliopistossa?
Asun maalla, lapset 17v - 26 v ja kaksi vanhinta opiskellut/opiskelee yliopistossa, samoin heidän maalla asuneet kaverinsa. Minä ja mieheni olemme molemmat akateemisia, kumpikin oman alansa töissä. Mistä ihmeestä keksit, että maalla asuvat ei voisi opiskella yliopistossa ilman, että ovat kiusattuja?
Yksinkertaista: et sovi heidän piireihinsä ja ihmiskuvaansa. Maalla vielä monin paikoin pidetään kunnon ihmisen mittana sitä, että hommaa jonkun suorittavan työn, pariutuu, perustaa perheen ja elää yhteisön normien mukaan. Vähän pohdiskelevampia ja älyllisempiä ihmisiä pidetään helposti jonain pikkuprofessoreina, jotka eivät ymmärrä oikean elämän päälle mitään. Toisaalta maaltakin löytyy monimuotoisempia ja vapaahenkisempiä yhteisöjä, ja kaupungissa jokin tiivis ja pitkäaikaisten asukkaiden asuttama lähiö voi olla ihan yhtä paha kyttäys- ja juoruilupesäke.
Huomasin ku hakeuduin kouluun joka maalla. Suppeita ihmisiä....
Fiksujen ihmisten joukossa kaltaisesi ääliö erottuu ja kukaan vaan jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla, lapset 17v - 26 v ja kaksi vanhinta opiskellut/opiskelee yliopistossa, samoin heidän maalla asuneet kaverinsa. Minä ja mieheni olemme molemmat akateemisia, kumpikin oman alansa töissä. Mistä ihmeestä keksit, että maalla asuvat ei voisi opiskella yliopistossa ilman, että ovat kiusattuja?
En ottanut kantaa sinun elämäntilanteeseen. Kerroin vaan oman kokemukseni. Sain siis suoraan kommentteja miksi opiskelen sellaista ja mitä järkeä siinä on.
En ole enää näiden arvostelijoiden kanssa tekemisissä mutta tuntuu ikävältä olla kohdannut sellaista.
Mikset liiku siellä maalla kaltaistesi kanssa? Yhtä lailla sinua katsotaan kieroon, jos kaupungissa tunget seuraan, jossa on tyystin eri arvot kuin sinulla.
Sinulle on vain sattunut valikoitumaan maalaistuttaviksi vähän kapeakatseisempi joukko.
Itse olen aito maalainen, tilan emäntä. Eikä täällä tuolla tavalla toisia arvostella, vaan naapurusto on fiksua, pohdistelevaa väkeä, joka tarkastelee asioita monipuolisesti.
Jotkut meistä elelevät peruskoulutuspohjalta, osa on maistereita ja loput siltä väliltä.
Siellä maalla ei käy aivot laukalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla, lapset 17v - 26 v ja kaksi vanhinta opiskellut/opiskelee yliopistossa, samoin heidän maalla asuneet kaverinsa. Minä ja mieheni olemme molemmat akateemisia, kumpikin oman alansa töissä. Mistä ihmeestä keksit, että maalla asuvat ei voisi opiskella yliopistossa ilman, että ovat kiusattuja?En ottanut kantaa sinun elämäntilanteeseen. Kerroin vaan oman kokemukseni. Sain siis suoraan kommentteja miksi opiskelen sellaista ja mitä järkeä siinä on.
En ole enää näiden arvostelijoiden kanssa tekemisissä mutta tuntuu ikävältä olla kohdannut sellaista.
Sinä kerrot oman tilanteesi, minä omani, joten tasoissa ollaan. Sinun elämäntilanteesi ja kokemuksesi kun on ihan yhtä arvokas kuin tämä omani, jota nyt jotenkin näköjään haluat dissata.
Olen tavannut paljon kaltaisiasi uniikkeja lumihiutaleita, jotka leijuvat sinne tänne huuhaillen olettaen, että opiskelupaikka yliopistossa tekee heistä jotenkin paremman, kadehdittavan ihmisen. Kun ne sinua "kiusanneet" on tehneet 10 vuotta töitä ja tiennanneet hyvän elämän, sinä leijailet työkkäriin ihmettelemään, kun kukaan ei arvosta. Miksi todella opiskella asioita, jotka eivät työllistä?
Vierailija kirjoitti:
Koska maalaiset ovat hulluja. Ainut syy asua maalla on insesti ja se, että kukaan ei kuule avunhuutoja. Fiksut asuvat kaupungissa. Täällä on mahdollisuuksia, palveluita ja monenlaisia ihmisiä.
Kyllä ne insestit ja pedofiilit asuu kaupungeissa ainakin mitä viimeiset uutiset kertoo.Siellä ei naapureista tiedetä mitään.Jotenka älä sössötä kun et mitään tiedä dorka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla, lapset 17v - 26 v ja kaksi vanhinta opiskellut/opiskelee yliopistossa, samoin heidän maalla asuneet kaverinsa. Minä ja mieheni olemme molemmat akateemisia, kumpikin oman alansa töissä. Mistä ihmeestä keksit, että maalla asuvat ei voisi opiskella yliopistossa ilman, että ovat kiusattuja?En ottanut kantaa sinun elämäntilanteeseen. Kerroin vaan oman kokemukseni. Sain siis suoraan kommentteja miksi opiskelen sellaista ja mitä järkeä siinä on.
Sinä kerrot oman tilanteesi, minä omani, joten tasoissa ollaan. Sinun elämäntilanteesi ja kokemuksesi kun on ihan yhtä arvokas kuin tämä omani, jota nyt jotenkin näköjään haluat dissata.
Olen tavannut paljon kaltaisiasi uniikkeja lumihiutaleita, jotka leijuvat sinne tänne huuhaillen olettaen, että opiskelupaikka yliopistossa tekee heistä jotenkin paremman, kadehdittavan ihmisen. Kun ne sinua "kiusanneet" on tehneet 10 vuotta töitä ja tiennanneet hyvän elämän, sinä leijailet työkkäriin ihmettelemään, kun kukaan ei arvosta. Miksi todella opiskella asioita, jotka eivät työllistä?
Mikä sinua vaivaa?
Maalla ihmiset ovat aina hieman ilkeitä...
Jotkut ihmiset maalla ovat kuin pikkulapsia. Katsoa möllötetään kuin lehmä uutta veräjää ja lauotaan suoraan mitä sattuu.
Olisiko joain tekemistä myös sillä, että maalla ollessasi olet kohdannut ja joutunut tekemisiin ihmisiin, jotka tuneva sinut läpikotaisin. - Kun taas kaupungissa olet voinut enempi valita ja päättää seurasi ja paikkasi missä ja milloin vietät aikaasi.
Toki oman kokemukseni mukaan,jos käy huono tuuri niin kiusatuksi voi tulla niin yliopistossa kuin sitä ennen ns. huippulukjiossa, - Ja enempiä uhka kuvia maalaamatta niin myös työpaikoilla tapahtuu kiusaamista. Miksi näin onkin jo vaikeampi vastata,
Myönnän itse olleeni hyvin naivi ja hyvä uskoinen kun kuvittelin joskus, että koulutetut ja verraten hyväpalkkaiset ja menestyneet ihmiset eivät kiusaisi. - Valitettavasti olin väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko minäkin lainata kristallipalloasi, jotta vosin olla ehdottoman varma, että ieäsin alan, jota minun kannattaisi opiskella, jotta voisin olla 100 % työllistymisestä.
Huomaa myös, että ei me kaikki, tuskin edes joka toinen voida opiskella lääkäreiksi, jota on yleisesi pidetty lähes 100% varmana alana työllistymisen suhteen.
No, jos meni liian vakeaksi niin voit oki kertoa myös tulevien viikkojen lottoarvontojen oikeat numerot.
Vierailija kirjoitti:
Mikset liiku siellä maalla kaltaistesi kanssa? Yhtä lailla sinua katsotaan kieroon, jos kaupungissa tunget seuraan, jossa on tyystin eri arvot kuin sinulla.
Sivusta.
Usein maalla on pienet piirit.
Ei ole lähipiirissä kaltaisiaan.
Ei minullakaan täällä ole ketään saman tyyppisistä asioista kiinnostunutta kaveria.
Kaupunkiin mahtuu monenlaista väkeä, eikä ihmiset piittaa siitä, jos joku ei ole täsmälleen samanlainen kuin keskiarvo.