Vanhemmat: päästäisitkö 16-vuotiaan yökylään poikaystiksen luokse ja toisin päin?
Missä menee raja? Onko liian nuori, olenko puskemassa liian aikaisin tuohon maailmaan? Kaveri saman ikäinen.
Kommentit (34)
Itse olen jo +30 vuotias mutta hyvässä muistissa teiniajat.
Itse sain 16v mennä poikaystäväni luokse yöksi, kävin heidän mökillä myös ja poikkis matkusti meidän perheen mukana ja oli myös meillä yötä. Ehkäisy kunnossa ja lapsettomia olemme molemmat vieläkin, yhdessä ei kyllä enään.
Parhaan kaverini äiti ei antanut tyttärensä ja poikaystävänsä olla edes päivisin kaksin jommankumman kotona saati öitä ja arvosteli äitiänikin siitä kuinka vastuutonta kun antaa minun olla. Ehkäsyä ei heille hankittu kun eihän sitä tarvittu kun kahden ei koskaan oltu. Liirumlaarun loppu tulos oli se että 18v synty söpö tyttövauva. Ne pani koulun vessoissa, luistelukopissa, roskakatoksessa, metrin lumikinoksessa...
Ilman muuta ja kortsut mukaan. Jos teinit haluavat harrastaa seksiä, niin kyllä ne sitä harrastavat ilman yökyläilyjäkin.
Mielestäni on aika pervoa puuttua omien lastensa intiimielämään. Seksin harrastaminen alaikäisenä ei ole laitonta. Eri asia jos oikeasti on syytä epäillä että voi tapahtua jotain pahaa, käytös holtitonta, liikkuu itseään paljon vanhemman kanssa tms. Silloinkaan mikään kielto auta, vaan tuki ja asiallinen keskusteli.
Meillä 16 v ei kysynyt vaan ilmoitti että samanikäinen tyttöystävä tulee yöksi.... vai oliko se toisin päin ensimmäisellä kerralla. Hiukan tuli nikoteltua, kun aika tuoreesta seurustelusta oli kyse. Vuosipäivä kohta tulossa. Parin kolmen viikon välein yökyläilevät. Seurakunta-aktiiveille sukulaisille ei kerrota.
Aiemmin olisin varmaan vastannut, että ei ehkä vielä tuonikäisenä.
Jälleen kaksinaismoralismi kukkii. Oman kulttuurin tyttäret saavat vapaasti paneskella vaikka alaikäisinä täysi-ikäisten kanssa, mutta annas olla jos tyttö onkin vieraan kulttuurin kasvatti.
Miltä muuten tuntuu kulkea naama peitettynä? Eikö lainkaan ahdista yhteisön painostus siihen, ettei naamaa saa näkyä?
En päästäisi. Sen nyt tietää, miksi teinipoika haluaa tytön luokseen yöksi. Sen ikäisten kuuluu vasta harjoittaa halailua ja pussailua. Yhdynnän aika tulee vakituisessa seurustelusuhteessa sitten, kun pystyy elättämään mahdollisen jälkikasvunsa itse. Lisäksi se altistaa tytön maineenmenetykselle ja huo*ittelulle ja muulle kiusaamiselle.
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi. Sen nyt tietää, miksi teinipoika haluaa tytön luokseen yöksi. Sen ikäisten kuuluu vasta harjoittaa halailua ja pussailua. Yhdynnän aika tulee vakituisessa seurustelusuhteessa sitten, kun pystyy elättämään mahdollisen jälkikasvunsa itse. Lisäksi se altistaa tytön maineenmenetykselle ja huo*ittelulle ja muulle kiusaamiselle.
Khyyllä...näinhän se menee teoriassa ja uskovaisilla. Joopa joo... Minusta tuntuu, että nykyajan nuoret ovat näissäkin asioissa fiksumpia kuin vanhempansa. Piruako sitä kyttäämään kuin stasi, ei siitä mitään tule kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Khyyllä...näinhän se menee teoriassa ja uskovaisilla. Joopa joo... Minusta tuntuu, että nykyajan nuoret ovat näissäkin asioissa fiksumpia kuin vanhempansa. Piruako sitä kyttäämään kuin stasi, ei siitä mitään tule kuitenkaan.
Jotkut kasvattavat lapsensa, vaikka eivät olisi uskovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Järki käteen. Tottakai päästät. Mutta ihan oikeasti kannattaa heittää kortsuja mukaan. Ilman mitään palopuheita.
Mikä takaa, että niitä kortsuja kanssa käytetään? Kundi haluaa kuitenkin paljaalla. Pillerit tytölle lisäksi, muuten pysyköön kotona.
Ei mitään kortsuja.
Ei tunnu hyvältä.
Ehkä lähtisin asian käsittelyyn enempi yhteisen keskustelun pohjalta. Moni 16-v ei oikeasti tiedä, että mikään ehkäisy ei ole 100 % varma. Toisaalta yökyläilyillä suhde vedetään vakavammalle tasolle, jos se ei kestäkään, suru on suurempi kuin ihastusvaiheen halailusuhteen päättyminen. Myös taudit on riski.
Jos on rippikoulut jo käyty niin en näe mitään estettä.
Teineillä on jo itsemääräämisoikeus. Se ei mene ihan niinkään että vanhemmat päättävät kaikesta ja perustelematta asioita hyvin teinille, se voi aiheuttaa ahdistushäiriötä /masennusta ja se on vääränlaista tukahduttamista, jos käsitellään teiniä kuin pientä lasta. Olisi hyvä valistaa mieluummin vaaroista, ohjeviholla /kirjoilla vaikka ja tietoa kaikista asioista - siten kuitenkin ettei synny traumaa. Normaali teini osaa itsekin jo varoa monia asioita omilla päätöksillä, kun vaan on tarkkaa tietoa niistä kaikista aiheista. Ilman tietoa asia on toinen.