Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö lapselle kertoa?

Vierailija
02.08.2006 |

Lapseni, nyt 17 vuotias nuori on saanut alkunsa inseminaatiolla, eli minut on hedelmöitetty tuntemattoman luovuttajan siittiöillä. Lapsi on hyvin paljon " sosiaalisen" isänsä näköinen, eikä itse tiedä asiasta mitään. Myöskään meidän kummankaan sukulaiset eivätkä ystävät asiasta tiedä. Alunperin ajattelimme, ettemme koskaan tule lapselle kertomaan, mutta nyt olen vähän miettinyt, että pitäisikö lapselle kertoa, kun hän on täysi-ikäinen ja kypsä käsittelemään asiaa. Toisaalta maailmassa on vaikka kuinka paljon lapsia, jotka luulevat olevansa isänsä lapsia, mutta eivät oikeasti ole. Mitä mieltä olette, antaako asian olla vai alkaako mietttiä, miten asian kertoisi?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

25: onhan sillä merkitystä vaikka perinnöllisyys juttujen takia. Jos on vaikka jotain mikä täytyy tietää omia lapsia ajatellen.

Vierailija
22/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei sitä biologista isää ole saatavilla. Tosi kurja homma, jos vaikka onnettumuudessa menehdytte (en yritä manata!) ja lapsi vaikka veriryhmästään myöhemmin päättelee, ettei isä voinutkaan olla biologisesti isä. Luulee sitten lopun elämäänsä, että kyseessä on isompikin draama kuin keinohedelmöitys. Kertokaa heti ja varovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki perusteet tiedon saannin kielteisistä vaikutuksista viittaavat aikuisten kykenemättömyyteen ottaa vastuuta omista ratkaisuistaan, jotka ovat johtaneet tilanteen tämän hetkiseen tilaan.

Lapsi voi ja saa reagoida tietoon tunteella, hän saa kritisoida vanhempiaan, jopa katkaista suhteensa heihin. Ymmärrän lasta, joka niin tekisi - onhan hänen kaikista luotettavimmat aikuisensa, omat vanhemmat salanneet oleennaista häneen liittyvää tietoa.

Tiedon anto lapselle varmasti lisää vanhempien tuskaa, sitä tuskaa, jonka perusteella he ovat jättäneet asian kertomatta lapselleen.

Valehtelin sinulle kaikella rakkaudella ja suojeluhalullani ei ehkä lämmitä nuoren tai aikuisenkaan mieltä.

Kysymykset siitä, mikä on alkuperäni, on luonnollisia, eikä sen enempää mikään todellinen ongelma, ei sen todellisempi kuin epäluotettaviksi osoittautuvat vanhemmat.

Vierailija
24/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ajankohta kannattaa harkita tarkkaan. Millaisessa vaiheessa murrosiän kuohunta on ja elämäntilanne muuten? Jos on muitakin ns. rankkoja juttuja, niin kannattaa kertomista lykätä.

Vierailija
25/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut maailman luonnollisin asia lapselle, nyt voikin olla vaikeampaa mutta ehdottomasti tulee kertoa.

Vierailija
26/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös lahjoitetuilla sukusoluilla saatu lapsi. Aivan ehdottomasti kerromme hänelle alkuperänsä jo varhaislapsuusiässä, niin kuin tutkimustietokin aiheesta kannustaa tekemään.

Mutta mutta, koska on hyvä ikä? Tuossa joku antoi ymmärtää, että 2v:lle olisi hyvä kertoa, meidän lapsi täyttää kohta kolme ja puoli, eikä ole mitenkään kiinnostunut ihmisen lisääntymisestä, vaikka vähän ollaan vauvakirjoja luettukin (saadaksemme selville, onko aihe kenties nyt kiinnostava).

Missä iässä teillä on käyty tätä " mistä ne lapset tulee" keskustelua?

Vierailija
27/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa jäädä vaivaamaa ja surettamaan kun ei voi sitten " oikeaa" isää selvittääkään..

mutta kun luin tätä ketjua eteenpäin, niin kantani muuttui. Täällä moni osas ajatella asiaa aivan eri kanteilta ja todellakin olen nyt sitä mieltä, että pitäisi kertoa!

Selittäkää hänelle yhdessä isän kanssa asia ja painottakaa sitä, että hän on isällensä todella rakas vaikkei olekkaan biologinen lapsi.

Vierailija
28/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on todella mielenkiintoisia omakohtaisia kokemuksia asiasta. Kirja on rankka, mutta auttaa oman ratkaisun tekemiseen.

Jos lapseni olisi saatu lahjasolulla aikaiseksi, kertoisin siitä. em. artikkeleihin tutustuneena. Milloin... kouluikäisenä tai vähän alle, riippuisi lapsen tavasta käsitellä asioita.

Vierailija
29/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia kommentteja, puolesta ja vastaan. Veriryhmistä ei tässä tapauksessa muuten pysty päättelemään mitään, veriryhmät " natsaa" . Ja kaikki maksa/munuasis ym. siirrot tuntuu vähän kaukaa haetulta. Itse olen ajatellut, että lapsi turhaan järkyttyy tiedosta, kun kerran biologista isää ei pystytä mitenkään jäljittämään. Ja mitä sitten jos pystyttäisiinkin? Oma sosiaalinen isä on aina pitänyt poikaa omana poikana ja poika tietenkin isää isänä. Omasta mielestänikään solujen luovuttaja ei ole isä. Aika hauska tuo kommentti, että dementoituneena alkaa asiasta höpistä. Eiköhän siinä tapauksessa poika ymmärrä asian niin, että dementia pistää päästelemään suusta tälläisiä juttuja? Haen kuitenkin kirjastosta tuon kirjan ja luen. Kiitos kaikillle asiallisista kommenteista.

Vierailija
30/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen adoptiolapsi ja minulle adoptioistani kerrottiin kun olin muistaakseni n.8v. Eikä siitä mitään traumoja tms ole tullut. Parempi vaan kun kertoivat, vaikkei sillä mitään merkitystä ole ollut minun ja vanhempieni suhteeseen, yhtä rakkaita olivat sen tiedon jälkeenkin.

Hyvä se tieto on ollut esim. lääkärissä käyntejä ajatellen kun on kysytty perityvistä sairauksista tms. Mitä suotta sitä kertomaan adoptiovanhempien suvuissa olevia sairauksia kun ei niillä minulle ole mitään merkitystä kun en biologinen lapsi ole.

Lapsesi on jo aikuisuuden kynnyksellä ja mielestäni hänellä on oikeus tietää alkuperänsä.

Vierailija
31/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko viestiketjua, mutta miks vasta nyt?

Mun mielestä ois pitänyt kertoa jo aiemmin.

Vierailija
32/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos itse olisin ko lapsi, saisin tietää tuosta niin haluaisin tietää kuka oikea isäni on.

Vierailija
33/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi väittää, ettei tieto vaikuta perhesuhteisiin? Missä näissä vastauksissa kuuluu lapsen ääni? Hänen puolestaan on päätetty se mikä hänelle on hyväksi ja parasta ja kaiken lisäksi häntä ikään kuin vaaditaan siihen sitoutumaan, hänen tietämättään.

Vastaavia kysymyksiä voisi olla, tarvitseeko puolisolle kertoa, että minulla on aikaisemmista suhteista lapsia, en halua lisätä hänen tuskaansa? Tarvitseeko perheelle kertoa, että sairastan tappavaa tautia ja elinennusteeni on 2 vuotta, en halua lisätä heidän tuskaansa? Tarvitseeko minun kertoa miehelleni, että odotan toisen miehen lasta, en halua lisätä hänen tuskaansa, lapsi on toivottu? Kannattaako minun kertoa istukkabiobsian tulosta miehelleni, kun siitä selvisi, että lapsi on dowin syndrooma-lapsi, en halua tehdä aborttia?

Vierailija
34/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mitä muita tarinoita asiaan liittyy??

Vierailija
35/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, maailma on vaikeita kysymyksiä täynnä.

Vierailija
36/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo perinnöllisten sairauksienkin vuoksi. Törkeetä, että hän ajattelee koko ajan, missä hän on perinyt isänsä ja missä ei. Totuus tietenkin julki.

Vierailija
37/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan voi saada selville sosiaalisen isänsä steriliteetin vaikkapa sitten kuoleman jälkeen.

Vai oletko valehdellut lapselle hänen syntyneensä suhteessa vaikka onkin syntynyt yksinäiselle naiselle?

Vierailija
38/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi kertoa, heti. Tälle toiselle, 3,5 vuotiaalle kertomista voit kyllä odottaa, hänelle kertoisin samoihin aikoihin kuin tälle ensimmäisellekkin, eli n. 17 - 18 vuotiaana. Mielestäni se on hyvä ikä siksi, että silloin lapsi osaa käsitellä asian jo monelta eri kantilta, eikä ainoastaan syyllistä teitä siitä, että ette ole asiasta ennemmin kertoneet. Näin varmaan olisi käynyt, jos olisitte kertoneet lapselle n. 12-15 vuotiaana.

Kuitenkin nyt, kun jo ensimmäinen lapsenne tietää, ettei ole isänsä oikea lapsi, voi olla, että voitte kertoa jo hieman ennemmin, mutta kuitenkin välttäisin tuota murrosikää... Ehkä sitten kertoisin jo vielä nuorempana? Kuinka pienelle tuollaisen asian voi sitten jo kertoa niin, että hän sen ymmärtää kunnolla? 6 vuotiaalle?

Vierailija
39/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on olemassa lastenkirjoja, joilla asiaa voi tuoda esiin. Itselläni on kotimainen adoptiolapsi ja hänen kanssaan asiaa käsiteltiin ihan pienestä pitäen, että hän muistaa tienneensä asiasta aina. Ja hyvä niin, tulin nimittäin sitten yhtäkkiä kumminkin raskaaksi, kun esikoinen oli noin 10 ja siinä vaiheessa möläyttelijöitä riitti (esim. sukulaisia).

Vierailija:

Minulla on myös lahjoitetuilla sukusoluilla saatu lapsi. Aivan ehdottomasti kerromme hänelle alkuperänsä jo varhaislapsuusiässä, niin kuin tutkimustietokin aiheesta kannustaa tekemään.

Mutta mutta, koska on hyvä ikä? Tuossa joku antoi ymmärtää, että 2v:lle olisi hyvä kertoa, meidän lapsi täyttää kohta kolme ja puoli, eikä ole mitenkään kiinnostunut ihmisen lisääntymisestä, vaikka vähän ollaan vauvakirjoja luettukin (saadaksemme selville, onko aihe kenties nyt kiinnostava).

Missä iässä teillä on käyty tätä " mistä ne lapset tulee" keskustelua?

Vierailija
40/41 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää aina kommentoida etä provo, jos ei itsellä ole mitään sanottavaa aiheeseen?