WhatsApp-käyttäjien joukkopako alkoi
https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000007726825.html
Eikö helpompi olisi lopettaa Facebookin käyttö?
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä mikä tässä tuli yllätyksenä, johan Facebook ja google muutenkin keräävät kaikki tiedot ja whatsapp on ollut vuosia Facebookin omistuksessa. Ainoa tapa estää tietojen kerääminen on luopua koko puhelimesta.
Yksi ongelma ainakin on se että nyt WA omistaa sinun muille lähettämät kuvat/videot ja luvalla myyvät ja käyttävät niitä kuten haluavat.
Sen takia kannattaakin käyttää samaa varovaisuutta kuin muutenkin netissä, älä jaa mitään minkä et halua jäävän nettiin ikuisesti.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa suomeksi mitä nyt tapahtuu jos jatkan whatsuppin käyttöä?
Kaikki puhelimessasi olevat tiedot siirtyy whatsapille. Yhteystiedot, muistio, kuvat, tekstiviestit, sijaintisi, kaikki. puheluthan ne jo kuunteleekin.
Watsappihan kysyy lupaa noiden käyttöön jo silloin kun sen lataa puhelimeen 😃
Ja samoja kyseli tuo signal, kun sen yritin ladata.
Kaikki Android-sovellukset, joissa käytetään kuvia yhtään mitenkään (esim. mahdollisuus lähettää kuvia) vaativat luvan käyttää kuvia. Mutta nyt onkin kyse siitä, mitä kaikkea Facebook/WhatsApp omissa käyttöehdoissaan itselleen mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poimintoja Iltalehden suomennoksesta WhatsAppin uusista käyttöehdoista:
>Palvelujen käyttämiseksi ja tarjoamiseksi myönnät WhatsAppille maailmanlaajuisen, ei-yksinomaisen, rojaltivapaan, alilisensoitavan ja siirrettävän lisenssin käyttää, jäljentää, levittää, luoda johdannaisia teoksia, näyttää tietoja (mukaan lukien sisältö) jonka lataat, lähetät, tallennat, lähetät tai vastaanotat palveluissamme tai sen kautta.
>Osana Facebookia Whatsapp saa tietoa muilta Facebook-yrityksiltä sekä jakaa tietoja niiden kanssa.-Eli jos esim. otat valokuvan ja lähetät sen Whataupilla tai Facebookilla kaverille siirtyy kuvan käyttöoikeudet näille yhtiöille.
Jep, tosi huono uutinen valokuvaajille.
Voisiko joku nyt tarkentaa, onko kyse AINOASTAAN valokuvista joita lähetät facen tai whatsupin kautta? Vai puhelimen KAIKISTA kuvista? Aika iso ero nimittäin.
Mistä sen kukaan voisi tietää?
Joku kyttää kuitenkin jotain kautta. Esim. Google kerää kyllä käyttäjiltä tietoja. Samoin monet sovellukset.
PS.
"Whatsapp ei jaa Euroopan alueen Whatsapp-käyttäjän käyttäjätietoja Facebookin kanssa siinä tarkoituksessa, että Facebook käyttäisi tätä tietoa tuotteidemme tai mainostemme kehittämiseen”, tiedotteessa sanotaan."
Vierailija kirjoitti:
Mihin voi paeta? Vain 10-20% kavereista käyttää jotain Signalia tai Telegrammia joten jos lopettaa Whatsapin käytön, ei voi pitää yhteyttää kavereihin. Olen kokeillut ja korkeintaan viidesosa kavereista jossain telegrammissa, eli kelvoton. 99% käyttää whatsappia.
Ihmettelen myös mitä te lähettelette Whatsapissa jos noin kauheaa jos FB saa jotain tietoja?
FB:llä, yhdellä firmalla, alkaa olla pelottavan paljon tietoa meistä. Ei ole kyse välttämättä siitä, että kyttäilisivät sitä kautta jotain sun alastonkuvia tai poliittisia mielipiteitäsi tai pankkitilisi tietoja (tosin kaikki tämä on mahdollista), vaan siitä, että sua ohjaillaan pian kuin sätkynukkea, siis koko elämää. Mitä teet, mitä syöt, missä liikut, mitä ajattelet, mitä tunnet jne. Jos mainonta ei vaikuttaisi meihin eikä siitä saisi voittoa, eihän sitä tehtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puhelimessasi olevat tiedot siirtyy whatsapille. Yhteystiedot, muistio, kuvat, tekstiviestit, sijaintisi, kaikki. puheluthan ne jo kuunteleekin.
Jos minulla ei ole Whatsappia, mutta kaverilla on, siirtyykö minun nimeni ja puhelinnumeroni hänen yhteystiedoistaan Whatsappille?
Kyllä.
Jep, siksi tämä on vaikea ongelma. Vaikka itse käyttäisi whatsappia kirjautuneena nimimerkillä Mikki Hiiri niin kaverisi on todennäköisesti kirjannut sinut ja puh.nrosi puhelimeensa sinun oikealla nimellä. Ja näin whatsapp saa sinusta tiedot.
Sama Facebookissa!
Ilta-Sanomat 28.9.2018:
Facebook käyttää puhelinnumeroasi – vaikket sitä ole koskaan antanut
Varjoprofiilin tietoihin kuuluvat muun muassa käyttäjien puhelinnumerot, joita he eivät ole itse missään vaiheessa Facebookille luovuttaneet.
Facebook kerää ihmisten puhelinnumeroita kolmella tavalla:
Niitä pyydetään suoraan käyttäjiltä itseltään turvallisuussyihin vetoamalla. Harva kuitenkaan ymmärtää, että turvallisuustarkoitukseen annettua numeroa käytetään myös mainonnan kohdistamiseen.
Toisessa tavassa ihmisten puhelinnumerot päätyvät Facebookille näiden tuttavien kautta näiden luovuttaessa – tietäen tai tietämättään – puhelimiensa yhteystiedot Facebookille. Kun Facebook- tai Messenger-sovellus asennetaan Android-puhelimeen, yrittää Facebook kaapata laitteessa olevan yhteystietolistan.
Kolmas tapa on se, että Facebookissa mainostavat yritykset lataavat hallussaan olevat ihmisten yhteystiedot Facebookiin. Käyttäjällä ei ole todennäköisesti itse aavistustakaan siitä, että Facebook pääsee näin yhdistelemään eri tahoilta saamiaan tietoja.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005844482.html
Vähän ehkä off topic, mutta liittyy kuitenkin yksityisyyteen ja teknologiaan. Olen ihmetellyt miksi Yle mainostaa koko ajan tuota Lahjoita puhetta -kampanjaa?
Isolla volyymillä mainostavat tuota kun useasti ollut mainos juuri ennen puoli yhdeksän uutisia. Ja nettisivuilla monesti myös näkyvästi mainostettu. Miksi tällaistä edes mainostetaan noin positiiviseen sävyyn? Nyt ja tulevaisuudessa nuo tekoälyt kääntyvät tavallisia ihmisiä vastaan, kun kännyköiden ja muiden laitteiden mikrofonit tunnistavat entistä helpommin puhetta
"Pänniikö korona? Päästele höyryt ulos lahjoittamalla puhettasi – samalla autat suomenkielisen tekoälyn kehittämisessä!"
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/12/05/panniiko-korona-paastele-hoyry…
Vierailija kirjoitti:
Meidän "kahvikerholla" on WhatsApp-ryhmä, johon kuulun, mutta missään muussa sosiaalisen median orjuutusryhmässä en ole. Kun en feispuukissa ole, mitä feispuuk voi tehdä numerollani ja muilla tiedoillani, joita minulla WhatsAppissa on? Pärstäkuvaani ne eivät sentään saa, sillä minulla on kaunis syreeninoksa avattarena.
Tottakai saavat jos sinulla on yksikin pärstäkuva puhelimessasi.
Facebook kerää tietoja myös ihmisistä, jotka eivät käytä Facebookia. Tämä on ollut tiedossa jo pitkään. Ei-käyttäjistäkin siis tehdään samanlainen varjoprofiili kuin Facebookin käyttäjistä.
Lisää voi lukea vaikkapa alla olevasta lehtijutusta.
Zuckerberg myönsi: Myös muista kuin Facebookin käyttäjistä kerätään tietoja
12.4.2018
Mark Zuckerbergin mukaan Facebook kerää tietoja ihmisistä, jotka eivät käytä Facebookia.
– Yleisesti ottaen keräämme tietoa ihmisistä, jotka eivät ole liittyneet Facebookiin, turvallisuustarkoituksiin, Zuckerberg myönsi keskiviikkona.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005639024.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin ladata uuden ohjelman, mutta ei lähettänyt koodia. 7x yritin. Ei onnistunut. Onko muilla samoja ongelmia ilmennyt?
Minäkin olin liian hätäinen...koodi tulee kyllä kun maltat ootella.
Ei kyllä vieläkään ole kuulunut, täällä on tarkistettu kaikki numerot varmaksi. Mutta ei vain kuulu. Hyvä jos sinulla toimii. Ehkä pitää kokeilla huomenna uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
miljoonat ihmiset ovat kaikkien muiden tietojensa lisäksi lahjoittaneet myös 𝐝𝐧𝐚-𝐧ä𝐲𝐭𝐭𝐞𝐞𝐧𝐬ä monikansallisille yhtiöille. Jos tässä ei näe minkäänlaista mahdollisuutta väärinkäyttöön, pitää olla jo melko siniset silmät.
Minkälaisia väärinkäytön mahdollisuuksia dna-näytteet sitten tarjoaa suuryrityksille ja muille roistoille? Selittäkää tyhmälle rautalankaa käyttäen! Yritin selvittää asiaa englanninkielisistä lähteistä ja tuli vaan hämäriä sepustuksia uhkasta että joudut "tuotteeksi" "hyväksikäytetyksi" "loukatuksi" "höynäytetyksi" ja yksi perustelu oli jotain että "koska 𝗕𝗜𝗚 𝗣𝗛𝗔𝗥𝗠𝗔" 😕
Kuvittele vaikka sellainen tulevaisuus, jossa maapallon kantokyky ihmisen toiminnan suhteen on loppumaisillaan, ja ihmiskuntaa johtava ekofasistinen diktatuuri joutuu lopulta tekemään sen vääjäämättömän päätöksen, joka ei ole ehkä eettisesti kovin kaunis, mutta siinä tilanteessa nähtynä ainut mahdollisuus täydellisen peruuttamattoman ympäristökatastrofin estämiseksi: he päättävät vähentää ihmisten määrää maapallolla. Sanotaan vaikka, että uudeksi ihmiskunnan maksimikooksi päätetään 2 miljardia. Sitten he päättävät, että ihmiskunnasta karsitaan "huonompi" aines. Kootaan asiantuntijatiimi selvittämään, mitä geenejä tulevan ihmiskunnan geenipoolissa suositaan ja mitä poistetaan...
Ei ole ehkä realistista, että ihmisiä aletaan tämän perusteella ampua (ei tosin poissuljettuakaan), mutta lisääntymisoikeus päätetäänkin kytkeä geeneihin, joita ihmisellä on / ei ole. Luodaan pisteytysjärjestelmä, jonka perusteella määräytyy, onko sinulla oikeus tuottaa 0, 1 vai jopa 2 lasta. Jos rikot lakia ja lisäännyt yli sallitun, niin lapsesi otetaan sinulta väkivalloin ja.... poistetaan geenipoolista.
Tällaisessa yhteiskunnassa geenit tutkittaisiin varmaan väkipakolla, mutta vain mielikuvitus on rajana, kun alkaa miettiä, mitä pahaa yksilön geenitiedoilla voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ensin houkutellaan ihmiset tuohon Signal appiin kuten whatsappi teki. Sitten kun ihmiset tottuneet siihen eivätkä osaa elää ilman niin alkaa tietojen kalastelu ja rahastus. Luuletteko että tuo appi on sen kummoisempi ja että se on tehty vaan hyvää hyvyyttä ja ihmiset saisivat käyttää sitä ilmaiseksi. Mikään ei ole ilmaista.
Ihmiset työntää itse facebookkiin, instaan, snapsätteihin ja tiktokkeihin kaiken mahdollisen, koko elämä on kaikille tarjottimella ja nyt yhtäkkiä säikytään jotain whatsappia.
WA on ainoa, mitä olen koskaan noista käyttänyt ja nyt sekin vaihtuu Signaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla ei ole Whatsappia, mutta kaverilla on, siirtyykö minun nimeni ja puhelinnumeroni hänen yhteystiedoistaan Whatsappille?
Kyllä.
Jep, siksi tämä on vaikea ongelma. Vaikka itse käyttäisi whatsappia kirjautuneena nimimerkillä Mikki Hiiri niin kaverisi on todennäköisesti kirjannut sinut ja puh.nrosi puhelimeensa sinun oikealla nimellä. Ja näin whatsapp saa sinusta tiedot.
Sama Facebookissa!
Ilta-Sanomat 28.9.2018:
Facebook käyttää puhelinnumeroasi – vaikket sitä ole koskaan antanut
Varjoprofiilin tietoihin kuuluvat muun muassa käyttäjien puhelinnumerot, joita he eivät ole itse missään vaiheessa Facebookille luovuttaneet.Facebook kerää ihmisten puhelinnumeroita kolmella tavalla:
Niitä pyydetään suoraan käyttäjiltä itseltään turvallisuussyihin vetoamalla. Harva kuitenkaan ymmärtää, että turvallisuustarkoitukseen annettua numeroa käytetään myös mainonnan kohdistamiseen.
Toisessa tavassa ihmisten puhelinnumerot päätyvät Facebookille näiden tuttavien kautta näiden luovuttaessa – tietäen tai tietämättään – puhelimiensa yhteystiedot Facebookille. Kun Facebook- tai Messenger-sovellus asennetaan Android-puhelimeen, yrittää Facebook kaapata laitteessa olevan yhteystietolistan.
Kolmas tapa on se, että Facebookissa mainostavat yritykset lataavat hallussaan olevat ihmisten yhteystiedot Facebookiin. Käyttäjällä ei ole todennäköisesti itse aavistustakaan siitä, että Facebook pääsee näin yhdistelemään eri tahoilta saamiaan tietoja.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005844482.html
Ja siis nythän näihin varjoprofiileihin päästään lisäämään myös WhatsAppin keräämät tiedot!
Monissa paikoissa lukee, että ei koske EU- ja ETA-alueita. Onko varma tieto?
No hyvä, luovun whatsAppista ja Signal tilalle.
Mutta entäs ne kaikki muut sovellukset, joita on pakotettu tällä hetkellä käyttämään? Nämä etätyön/-opiskelun Teamsit, Zoomit ym..? Niitä on nyt vaan pakko kiltisti käyttää. Kai niistäkin joskus vuosien päästä selviää, millaista epämääräisiin porsaanreikiin sisältyvää tietojen keräilyä tms niiden varjolla on tehty..
Vierailija kirjoitti:
Joku kyttää kuitenkin jotain kautta. Esim. Google kerää kyllä käyttäjiltä tietoja. Samoin monet sovellukset.
PS.
"Whatsapp ei jaa Euroopan alueen Whatsapp-käyttäjän käyttäjätietoja Facebookin kanssa siinä tarkoituksessa, että Facebook käyttäisi tätä tietoa tuotteidemme tai mainostemme kehittämiseen”, tiedotteessa sanotaan."
Niin, ei siinä tarkoituksessa. Mutta jossain muussa tarkoituksessa.
Huoh. Ei tämä uudistus koske EU-maita: https://mobiili.fi/2021/01/07/whatsappin-kayttoehdot-paivittyvat-ja-muu…;
Äkkiä pois WhatAppista! Kaikki kaverit kans!
Tää saattaa olla myös älypuhelinten loppu. Itse kuitenkin tykkään enemmän käyttää läppäriä ja olen harkinnut siirtyä takaisin tavalliseen, tekstarit ja soittaminen riittää.
Miten toi Skype, vieläkö se on voimissaan ja olisko se turvallinen käyttää?Olis kiva kun joku kehittäisi jonkun näistä isoista riippumattoman. Itse en osaa niin paljon.
Tuo poistaa tilin vain siltä laitteelta, jolla tuo toiminto tehdään. Tili on silti edelleen olemassa ja sille voi kirjautua.