Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei neuvokaa! Mikä on normaali arvo sokerirasituksessa?

Vierailija
14.05.2008 |

Minulla oli 6,1 ja sanoi, että raskaana tulisi olla paljon alhaisempi, korkeintaan 5, onko näin?Onko minulla nyt raskausdiabetes?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis se ensimmäinen viitearvo on raskaudiabetesta tutkittaessa 4,8 eikä 5,1. (En ole kyllä ikinä ymmärtänyt MIKSI tuo raja on raskauden aikana matalampi kuin muuten.) Sillä perusteella tuo sinun ensimmäinen arvosi ylitti viiterajan.

Vierailija
22/31 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis se ensimmäinen viitearvo on raskaudiabetesta tutkittaessa 4,8 eikä 5,1. (En ole kyllä ikinä ymmärtänyt MIKSI tuo raja on raskauden aikana matalampi kuin muuten.) Sillä perusteella tuo sinun ensimmäinen arvosi ylitti viiterajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin paastoarvon raja on 5,5. Niitä muita raja-arvoja en muista koska niistä en ole koskaan kiinni jäänyt, paastoista vain. Jos joku arvo ylittää raja-arvon niin periaatteessa sinulla on raskausdiabetes. Jos kotimittauksissa arvot pysyvät raja-arvojen alla, niin asia on sitten sillä ok. Jos ei, niin ruokavaliota rukataan ja aloitetaan mahdollinen insuliinihoito. Mulla on kolmas raskaus meneillään ja joka kerta olen jäänyt kiinni paastoarvosta mutta kotimittauksissa arvot ovat ok olleet kuitenkin. Eli ei mittailua kummempia toimia. Ensin olen mittaillut 2 päivänä viikossa: paasto, aamiaisen jälkeinen, lounaan jälkeinen, päivällisen jläkeinen arvo. Jos nämä pari viikkoa, niin sitten riittää kerran viikossa, ja jos tämäkin ok niin 36 rv:lle tullessa voi lopettaa mittailun. Saat neuvolasta verensokerimittarin, joudut siis tekemään pienellä lansetilla pienen reiän sormeen ja siihen tottuu kyllä vaikka eihän se kauhean kivaa ole. Itse tykkään käyttää lasten lansetteja, ne ovat hellempiä.

Vierailija
24/31 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kunnassani pk-seudulla paastoarvon raja oli viime vuonna 5,4.Edellisessä raskaudessa sallittu arvo oli 5,0.

Vierailija
25/31 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paikkakuntana Oulu! Viitearvot saattavat vaihdella paikkakunnittain hieman! * OYS:n laboratorio ja PPSHP:n terveyskeskukset käyttävät nykyään yleisesti kapillaariplasman sokeripitoisuutta mittaavia pikamittareita. Viitearvot tällöin ovat 5.3-11.0-9.6 mmol/l. Kapillaariveren ja laskimoplasman viitearvot ovat 4.8-10.0-8.7 mmol/l.Ja mistä verikoe oltetaan!!!

Vierailija
26/31 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnin ja kahden tunnin arvot, 10,0 ja 8,7 on samat kaikissa kunnissa. tiedän , että on kummallista, että raskausdiabetes diagnoosikin siis vaihtlee kunnittain. iihen on tulossa kyllä valtakunnalliset yhteiset raja- arvot.

Vierailija
27/31 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toisaalla raja ei ole itse asiassa tiukempi kuin toisaalla, vain määritysmenetelmästä johtuvat viitearvot ovat erilaiset.

Vierailija
28/31 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänäsä hupaisaa että vaikkapa Lahdessa paaston ollessa 5.0, ei mitään seuraamuksia, mutta vaikkapa Tampereella samoilla arvoilla seurantaan..Ja paikkakunnat heitin nyt hatusta, en tiedä ko. paikkakuntien raja-arvoja.

Vierailija
29/31 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toisaalla raja ei ole itse asiassa tiukempi kuin toisaalla, vain määritysmenetelmästä johtuvat viitearvot ovat erilaiset.

On tiukempi, nuo paastoarvot 4.8 - 5.3 koskevat kyynärtaipeesta otettuja näytteitä ja ovat vertailukelpoisiaNäyte voidaan ottaa myös sormenpäästä, mutta siihen on ihan omat raja-arvonsa.

Vierailija
30/31 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kokemusta kahdessa raskaudessa samalla paikakunnalla. Toisessa raskaudessa viitearvoja oli muutettu hieman ylemmäs, ja aikaa raskauksien välillä oli 2 vuotta.

Vierailija
31/31 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoarvon rajaa oli nostettu 2006 ja minulla jäi arvo juuri entisen ja nykyisen väliin. En sitten päässyt jatkotutkimuksiin, vaikka suvussa diabetestä ja tärisin sekä meinasin pyörtyä testissä. Olo oli niin huono, että oksetti ja huippasi. Minulla on ollut nuoresta lähtien oireita diabeteksestä (tunnen oireet hyvin lähisukuni takia), mutta ennen raskauksia kieltäydyttiin tutkimasta (todettiin, että raskaana ollessa sitten katotaan, jos on tarvetta). Onneksi elämä on ihan hyvää, kunhan vain pitää huolen ruokavaliostaan ja riittävästä liikunnasta ja tarpeeksi alhaisesta painosta. Ehkä pääsen joskus työpaikkalääkärin kautta uudelleen tutkimuksiin tarvittaessa. Kunnalliseen "tutkimukseen" en enää luota.