Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanha kissa alkanut paskoa lattialle hiekkalaatikon viereen

Vierailija
07.01.2021 |

Hiekkalaatikko on kodinhoitohuoneessa ja pidän hiekan aina siistinä ja puhtaana. Nyt meidän vanha kissa (melkein 15-vuotias) on alkanut kakata aamuyöstä/aamulla metrin päähän hiekasta, keittiön ja kodinhoitohuoneen välillä olevan oven viereen. Harva se aamu herään kuopimisääniin, kun kissa yrittää peittää lattialla olevaa köntsää. Päivällä ei koskaan tee tarpeitaan muualle kuin laatikkoon. On terve ja hyväkuntoinen muuten, joten ihmettelen mistä tää nyt yhtäkkiä johtuu.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee mieleen kaverin kissa, joka kans ikääntyessään laihtui ja karva muuttui hissukseen ohuemmaksi, ja tämä kissa alkoi myös tehdä tarpeitaan lattialle. Menehtyi 13-vuotiaana, vaikka omistaja ramppasi eläinlääkärillä jatkuvasti. Kai se on dementiaa, nivelkipuja, huonontuvaa näköä ja kuuloa niin kuin ihmisvanhuksillakin.

Aloittaja

Vierailija
22/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kannellinen astia? Kissa ei välttämättä näe sinne sisälle eikä uskalla mennä. Meillä helpotti kun otettiin ensin luukut ja sitten koko kannet pois ja jäi pelkkä avolaatikko.

Ennen oli kannellinen laatikko vuosia, siirryin kannettomaan malliin kun muutettiin tänne.

Aloittaja.

Kissa kaipaa sitä kannellista laatikkoaan? Omalle kissalleni tuo olisi varmasti järkkyttävä muutos, johon reagoisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kannellinen astia? Kissa ei välttämättä näe sinne sisälle eikä uskalla mennä. Meillä helpotti kun otettiin ensin luukut ja sitten koko kannet pois ja jäi pelkkä avolaatikko.

Ennen oli kannellinen laatikko vuosia, siirryin kannettomaan malliin kun muutettiin tänne.

Aloittaja.

Tuo muutto ja vessan tyypin vaihdos samassa voivat olla jo riittävä tekijä sille, että kissa oirehtii, vaikka oireilu ei olisi heti alkanutkaan. Molemmat ovat isoja muutoksia pienelle kissalle ja vielä tuossa iässä. Olisiko vanha, rakas vessa vielä jossain tallessa? Voi toki olla fyysistäkin vaivaa.

Vanha vessa on kyllä tallella. Voisin kokeilla ottaa sen uudelleen käyttöön.

Aloittaja

Vierailija
24/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikille vaan.

Vierailija
25/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kans uutta kissan käytöksessä, että vaikka se on aina nukkunut vieressäni tai jalkopäässä samassa sängyssä, niin nyt se hakeutuu samalle tyynylle ja haluaa olla ihan päätäni vasten yöllä. Painaa tassujaan mun päätä vasten tai kietoutuu muuten pääni ympärille nukkumaan.

Aloittaja

Vierailija
26/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissalla voi olla stressi tai ummetusta. Kumpikin voi saada aikaan kakkimista muualle kuin pottaan. Lisäksi kannattaisi käyttää kissaa eläinlääkärissä vanhuudenvaivojen varalta.

Monikaan kissa ei osaa käydä potalla, joten tuossa tilanteessa on hyvin todennäköistä, että kissa ulostaa mielummin lattialle.

Kutsun kissan hiekkalaatikkoa potaksi.

Minä taas lautasta kahvikupiksi.

Vierailija
27/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissalla voi olla stressi tai ummetusta. Kumpikin voi saada aikaan kakkimista muualle kuin pottaan. Lisäksi kannattaisi käyttää kissaa eläinlääkärissä vanhuudenvaivojen varalta.

Monikaan kissa ei osaa käydä potalla, joten tuossa tilanteessa on hyvin todennäköistä, että kissa ulostaa mielummin lattialle.

Kutsun kissan hiekkalaatikkoa potaksi.

Minä taas lautasta kahvikupiksi.

No siinäpä kutsut, senkin viisastelija. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että potta tarkoittaa astiaa, johon ulostetaan tai virtsataan.

Vierailija
28/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanha kissa (pian 18-vuotias) ja hänellä nämä samat kakkavaivat jo parisen vuotta. Eläinlääkärin mukaan vanhuuden nivelvaivoja (lääkitys on) sekä ummetusta (Levolac). Kissa huutaa todella kovaa, kun kakka on tulossa, tietysti yleensä öisin.

Vierailija
29/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kisalla saisi olla aina kaksi laatikkoa käytössä

Vierailija
30/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun terve kissa alkaa tehdä tarpeensa muualle kuin hiekkalaatikkoon, laatikko on likainen tai kissa kipeä.

Kissat eivät valita.

Meillä vanhoille kissoille alkoi tuossa iässä tulla kipirauhasen liikatoimintaa ja munuaisten vajaatoimintaa.

Eläinlääkäri osaa vastata kissan terveyskysymyksiin. Sinne.

Vierailija
31/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se teki persut.

Vierailija
32/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat itse käydä paskomassa ja syytät kissaa.

Vierailija
33/40 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sitä vanhaa kannellista laatikkoa. Jos se ei auta ja kissa tekee tarpeet aina siihen samaan kohtaan lattialle, niin siivoat ne sitten vaan. Minulla on monta kissaa, aikuisina otettu eri paikoista piikkiä pakoon. Vanhin kissa on ollut minulla yli 9 vuotta, ja se ei koskaan käytä laatikkoa. Tekee kakat aina samaan kohtaan kylppärin seinän viereen,  ja pissaa suihkun lattiakaivoon. Ei se minua haittaa, ei ole iso vaiva siivota niitä.  Tämä kissa on suljetun paikan kammoinen, mutta ei se suostunut käyttämään avolaatikoitakaan. 

Vierailija
34/40 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile sitä vanhaa kannellista laatikkoa. Jos se ei auta ja kissa tekee tarpeet aina siihen samaan kohtaan lattialle, niin siivoat ne sitten vaan. Minulla on monta kissaa, aikuisina otettu eri paikoista piikkiä pakoon. Vanhin kissa on ollut minulla yli 9 vuotta, ja se ei koskaan käytä laatikkoa. Tekee kakat aina samaan kohtaan kylppärin seinän viereen,  ja pissaa suihkun lattiakaivoon. Ei se minua haittaa, ei ole iso vaiva siivota niitä.  Tämä kissa on suljetun paikan kammoinen, mutta ei se suostunut käyttämään avolaatikoitakaan. 

Meillä kans toinen kissa pissasi aina suihkun lattiakaivoon yhdessä vanhassa asunnossa, vaikka hiekka oli ihan vieressä 😂 Mutta kun se ei haissut eikä haitannut, niin kissa sai tehdä sinne pissat ihan rauhassa.

Vierailija
35/40 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin eläinlääkäriin, kissa on jo iäkäs. Meillä vanhus sairasteli kipeitä niveliään, ja hiekkalaatikoita piti madaltaa ja laittaa aputasoja eri paikkoihin, että kissa pääsi kiipeämään huonekalujen päälle. Kun hiekkalaatikon paikka unohtui kokonaan, alkoi kissan käytös muutenkin muuttua oudoksi, ja lääkärissä löytyi aivokasvain. Emme antaneet nukuttaa kissaa vielä silloin, sillä kesä oli tulossa ja se näytti nauttivan ulkoilusta ja hiirijahdista entiseen malliin. Kissa eli diagnoosin jälkeen vielä kaksi vuotta, 19-vuotiaaksi. 

Vierailija
36/40 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä eläinlääkärissä. Voi olla niin kipeä, että laatikolle kiipeäminen on epämiellyttävää. Ja voi olla muuten normaalin oloinen jos ei vaan näytä kipua.

Itse oon vetänyt siihen rajan että vanha kissa menee piikille kun ei enää jaksa kiivetä laatikolle, kun ei se ole enää kissan elämää. Tämä meinasi tulla vastaan, mutta ruokavaliomuutoksella parani vointi. Nyt kiipeilee ja on virkeä. Kaikki vaihtoehdot kannattaa selvittää ennen eutanasiaa tietenkin.

Vierailija
37/40 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä päivitystä.

Pesin vanhan katollisen laatikon ja laitoin sen avolaatikon viereen kodinhoitohuoneeseen,. Kissa on siitä asti käynyt siellä tarpeillaan, eikä yhtään yllärikakkaa ole löytynyt lattioilta sen jälkeen.

Eli kyse oli lopulta siitä, että kissa koki avonaisen laatikon epämiellyttävänä, ja käy mieluummin tutussa vanhassa laatikossa, jossa pääsee vähän piiloon katseilta.

Toinen kissoistamme käy edelleen avolaatikossa, eli molemmille on nyt omat huussinsa.

Ap.

Vierailija
38/40 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pientä päivitystä.

Pesin vanhan katollisen laatikon ja laitoin sen avolaatikon viereen kodinhoitohuoneeseen,. Kissa on siitä asti käynyt siellä tarpeillaan, eikä yhtään yllärikakkaa ole löytynyt lattioilta sen jälkeen.

Eli kyse oli lopulta siitä, että kissa koki avonaisen laatikon epämiellyttävänä, ja käy mieluummin tutussa vanhassa laatikossa, jossa pääsee vähän piiloon katseilta.

Toinen kissoistamme käy edelleen avolaatikossa, eli molemmille on nyt omat huussinsa.

Ap.

Oi, ihana uutinen, että vanhuksella on taas kaikki (ja kakki) hyvin, kun sai vanhan, rakkaan vessansa takaisin :). 

Vierailija
39/40 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakka on pehmeä spiraali, eli hankala siivota lattialta kun hiekka ei ole sitä kovettanut. Ummetusta se ei siis ole, ja muutenkin kissa ulostaa pari kolme kertaa päivässä laatikkoon.

Aloittaja

Kylläpä käy usein ulostamassa, jos tekee pari-kolme kertaa päivässä. En ole tällaiseen ennen törmännyt. Pitkäkarvaisilla kissoilla uloste voi jäädä ihan pepun karvoihin kiinni ja levitä sen takia pidemmälle.

Vierailija
40/40 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakka on pehmeä spiraali, eli hankala siivota lattialta kun hiekka ei ole sitä kovettanut. Ummetusta se ei siis ole, ja muutenkin kissa ulostaa pari kolme kertaa päivässä laatikkoon.

Aloittaja

Kylläpä käy usein ulostamassa, jos tekee pari-kolme kertaa päivässä. En ole tällaiseen ennen törmännyt. Pitkäkarvaisilla kissoilla uloste voi jäädä ihan pepun karvoihin kiinni ja levitä sen takia pidemmälle.

Käyn minäkin ulostamassa pari kolme kertaa päivässä, mikä kummeksuttaa niitä jotka käyvät vain kerran päivässä 😄 Kissa syö kolmesti päivässä märkäruoan, ja joskus myös raksuja mitä on aina tarjolla, joten mikä ihme se on. Se on aina ollut samanlainen mitä tulee ulostamiseen.

Ap.