Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotikaupungissani alkaa heti hirveä valitus, kun joku pyytää lapsille jotain

Vierailija
07.01.2021 |

Facebookissa ja paikallislehden kommenteissa on nyt muutaman viikon ollut jupinaa siitä, miten lapset laskevat pulkalla paikoissa joissa ei saisi. Samoin on jupinaa, kun latujen poikki on kävelty metsään pulkkamäkeen. Että ladut on hiihtäjille ja metsiä on "jossain muualla", niin että lähimetsään voi joko leijua ladun yli, tai olla menemättä.

Joku kehtasi pyytää lehden palstalla ulkojäitä ja mainitsi, että lapsillekin se olisi kivaa, niin johan on kommenttikenttä (ja Facebook) täynnä valitusta. Että ei nykylapset mitään muuta tee kuin ole padeilla ja pelaa kotona.

Yksi epäonninen äiti sai yksityisviesteinäkin sitä itseään, kun kehtasi ehdottaa että paikkaan x ajettaisiin helpot ladut vain lapsille, että eivät olisi isojen ihmisten tiellä muualla. Itse kuulemma pitää luisteluladutkin tampata, että lapsia hyysätään jo liikaa, ja sitä paitsi eihän lapset edes liiku.

Kesällä täällä oli polemiikkia pihaleikkien äänimaailmasta sekä uimarannoista, joilla on liikaa lapsiperheitä.

Ihan oikeasti!! Kun itse olin lapsi, pulkkamäkiä oli siellä täällä ja laduille mahtui alakouluikäiset ihan hyvin. Luistelukenttiä oli jäädytetty heti, kun ensimmäiset pakkaset tuli. Tällä hetkellä täällä on yksi ulkojää, ja se on täynnä aikuisia pelaamassa kiekkoa, eikä sinne ole pienen lapsen kanssa asiaa mennä harjoittelemaan.

En ymmärrä, mikä suomalaisia vaivaa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrajestas, eikö nuo ole itsestään selviä, että niitä on?

Vierailija
2/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei halua olla tekemisissä nykylasten kanssa, koska niin harvalla heistä on käytöstavat ja maalaisjärkeä päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun ei ole. Hiihtolatuja on, mutta joka talvi siellä joku hosii sauvoilla hitaampia pois alta ja joku (ehkä jopa sama henkilö) kirjoittaa lehteen, että lapset ovat jossain liikuntapaikassa tiellä.

Nyt on puhjennut kukkaan tämä pulkkamäkikeskustelu, ja selvää on, että missään ei ole hyvä lasten laskea, koska ovat aina tiellä.

Vierailija
4/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuohon lähimpään tekojääkaukaloon laitettu erikseen mailalliset ja mailattomat vuorot (8-15 ja 15-21). Vaihtelevat vuoropäivinä ja toimivat oikein hyvin.

Harmi, että kaupungin muissa kaukaloissa näitä ei ole ja kiekkoilijat valtaavat kaikki kaukalot. Ei sinne oikein muut pysty samaan aikaan menemään, kun saa pelätä kiekon tulevan päähän, ja jäähallitkin ovat kiinni.

Vierailija
5/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen nyt ymmärtää, että joku hyvinkin voi pahoittaa mielensä, jos ladut rikotaan niiden yli kävelemällä tai jos vaarannetaan muiden terveys tai vahingoitetaan muuhun ulkoilukäyttöön tarkoitettuja alueita tai estetään niiden tarkoituksenmukainen käyttö laskemalla pulkilla siellä, missä niillä ei kuulu laskea. Mutta miten nyt joku  ulkojää olisi keltään muulta pois ja miksei sitä saisi jäädyttää? Voisivathan ne valittajat tisekin sitä käyttää ja saada vaihteeksi erilaista liikuntaakin.

Vierailija
6/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on vuosi vuodelta vähemmän, samalla mielenterveysporukka sietää heitä päivä päivältä heikommin. Pitäkää vaan lasten puolta. Ei tehdä tästä lapsetonta maata. 

Vierailija
7/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, ne lyhyet ladunpätkät tehtiin itse. Siellä oli 5-6 vanhempaa tamppaamassa 300 m ladun kuntoon, ei tarvittu latukoneita sitä varten perhepuiston viereen. Nykyvanhemmille tuo on mahdoton ajatus, että itse pitäisi tehdä jotain lastensa iloksi. Mieluummin odotellaan 2 vko sitä konetta, joka tekee ensin kisaladut.

Sama pulkkamäkien kanssa. Lapsuudessani ei menty laskemaan hautausmaan viereen mäkeen ja vaadittu seurakuntaa varmistamaan, että mäki on turvallinen ja päätyminen mäen alla olevalle tielle estetään. Jos ihmettelee, miksi vanhemmat itse ei katso lastensa perään, saa vastauksen, että sehän on seurakunnan maalla ja siksi seurakunnan vastuulla. Vaikka se on pelkkä mäki, kesällä puistokaistale, ei mikään erikseen pulkkailuun tarkoitettu alue. Vanhemmat vetoavat siihen, että maanomistaja on vastuussa, jos jotain sattuu, joten hopihopi kasaamaan mäen alle vallia, jotta talvileikit on turvallisia.

Vierailija
8/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen nyt ymmärtää, että joku hyvinkin voi pahoittaa mielensä, jos ladut rikotaan niiden yli kävelemällä tai jos vaarannetaan muiden terveys tai vahingoitetaan muuhun ulkoilukäyttöön tarkoitettuja alueita tai estetään niiden tarkoituksenmukainen käyttö laskemalla pulkilla siellä, missä niillä ei kuulu laskea. Mutta miten nyt joku  ulkojää olisi keltään muulta pois ja miksei sitä saisi jäädyttää? Voisivathan ne valittajat tisekin sitä käyttää ja saada vaihteeksi erilaista liikuntaakin.

Niin ja luulisi, että erilliset lasten ladutkin otettaisiin innolla vastaan, jos kerran jollekin himohiihtäjälle on ongelma, että joku etenee ladulla hitaammin ja epävarmemmin. Mutta nämä ovat varmasti niitä tyyppejä, jotka sitten valittavat kaikesta, tehdään sitten niin tai näin. Näitähän on tämä palstakin täynnä alkaen kornatoimien kritisoijista, päättyen ties mihin.

9/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden lapsen äitinä voin todeta että omat lapset on omasta mielestäni äänekkäitä mutta alueen yleisellä tasolla hiljaisia. Kalliin alueen leikkikenttä on kuin suoraan öö luokan ooppera harjoituksista. Lapset karjuu, kiljuu, ja kimittää niin paljon kuin kurkusta lähtee. En ymmärrä miten noiden lasten äänet kestää.

En ihmettele jos tuo mökä saa jotkut valittamaan

Vierailija
10/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi, ne lyhyet ladunpätkät tehtiin itse. Siellä oli 5-6 vanhempaa tamppaamassa 300 m ladun kuntoon, ei tarvittu latukoneita sitä varten perhepuiston viereen. Nykyvanhemmille tuo on mahdoton ajatus, että itse pitäisi tehdä jotain lastensa iloksi. Mieluummin odotellaan 2 vko sitä konetta, joka tekee ensin kisaladut.

Sama pulkkamäkien kanssa. Lapsuudessani ei menty laskemaan hautausmaan viereen mäkeen ja vaadittu seurakuntaa varmistamaan, että mäki on turvallinen ja päätyminen mäen alla olevalle tielle estetään. Jos ihmettelee, miksi vanhemmat itse ei katso lastensa perään, saa vastauksen, että sehän on seurakunnan maalla ja siksi seurakunnan vastuulla. Vaikka se on pelkkä mäki, kesällä puistokaistale, ei mikään erikseen pulkkailuun tarkoitettu alue. Vanhemmat vetoavat siihen, että maanomistaja on vastuussa, jos jotain sattuu, joten hopihopi kasaamaan mäen alle vallia, jotta talvileikit on turvallisia.

Menepä nyt tekemään tuollaiset ladut, niin muut aikuiset valittaa sitten siitäkin. Että ei saa kaupungin maille omin luvin tehdä omia latuja. Tai käyvät kävelemässä tai läskipyöräilemässä ne pilalle, koska "se ei ole virallinen latu ja siinä saa muutkin kulkea".

Vierailija
11/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei ole. Hiihtolatuja on, mutta joka talvi siellä joku hosii sauvoilla hitaampia pois alta ja joku (ehkä jopa sama henkilö) kirjoittaa lehteen, että lapset ovat jossain liikuntapaikassa tiellä.

Nyt on puhjennut kukkaan tämä pulkkamäkikeskustelu, ja selvää on, että missään ei ole hyvä lasten laskea, koska ovat aina tiellä.

No tuskinpa tuossa pulkkamäkiasiassa nyt pelkästään siitä on kyse, ettei missään olisi hyvä laskea, vaan siitä, että olisi hyvä laskea niissä virallisissa pulkkamäissä. Monesti kun noiden epävirallisten pulkkamäkien ongelmana on joko se, että ne ovat oikeasti vaarallisessa paikassa, jolloin lapsi laskee helposti auton tai pyöräilijän tai jalankulkijan päälle, tai luonto tai omaisuus on vaarassa vahingoittua tai aluetta ei voida käyttää siihen, mihin olisi tarkoitus, kuten esimerkiksi meillä päin ulkoiluportaiden viereinen rinne, jota pitkin olisi tarkoitus kävellä alas, jotta portaat eivät ruuhkaudu alasmenijöistä - no ei voi tällä hetkellä raajojen katkeamisen pelossa kävellä, kun lumi on tamppautunut pulkkailijoiden seurauksena liukkaaksi ja koko ajan saa pelätä jonku tulevat vauhdilla päälle pulkalla tai kelkalla. Eli kyllä monesti kannattaa myös vilakista sinne peiliin ja varmistaa, onko sille valitukselle ehkä olemassa ihan pieni aihekin, sen sijaan, että heti tyrmäisi sen turhasta nipottamiseski ja lapsivihaksi.

Vierailija
12/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peku kirjoitti:

Kahden lapsen äitinä voin todeta että omat lapset on omasta mielestäni äänekkäitä mutta alueen yleisellä tasolla hiljaisia. Kalliin alueen leikkikenttä on kuin suoraan öö luokan ooppera harjoituksista. Lapset karjuu, kiljuu, ja kimittää niin paljon kuin kurkusta lähtee. En ymmärrä miten noiden lasten äänet kestää.

En ihmettele jos tuo mökä saa jotkut valittamaan

Moi Silppu, taas olet keksinyt itsellesi uuden identiteetin! Ei voi kuin ihmetellä kuinka jaksat tätä umpitylsää trollausta.

Vierailija
13/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä nyt tekemään tuollaiset ladut, niin muut aikuiset valittaa sitten siitäkin. Että ei saa kaupungin maille omin luvin tehdä omia latuja. Tai käyvät kävelemässä tai läskipyöräilemässä ne pilalle, koska "se ei ole virallinen latu ja siinä saa muutkin kulkea".

Tehtiin jo viikonloppuna, ei ole ollut yhtäkään tuollaista valittajaa, mutta käyttäjiä sitäkin enemmän. Sen sijaan turhan moni isä valittaa sitä, että pohja on tehty huolimattomasti tai liian kapeaksi tai lapsia on liikaa tai ei pääse harjoittelemaan luisteluhiihtoa tai... Meidän vähän yli kolmekymppiselle sukupolvellemme mikään ei tunnu koskaan olevan tarpeeksi hyvää, vaikka harva vaivautuu tekemään itse yhtään mitään.

Vierailija
14/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sama homma täälläkin. Asutaan varmaan Suomen lapsikielteisimmässä kunnassa. Facen puskaradio on täynnä aloituksia joissa haukutaan lapsia ja niitten olemista, haukutaan vanhempien kasvatus kun lapset leikkii pihalla ja haukutaan jos ei leiki. Yleisillä leikkipaikoillakin saattaa päiväsaikaan tulla joku lähitalon mummo huutamaan, että menkää siitä kotiinne.

Vierailija
15/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunta lopetti jäädytykset, kun kentät ammotti tyhjyyttään.

Ennen me hiihdettiin ne ladut itse, eikä vaadittu niitä esim kunnilta. Ja nyt yksittäinen ihminen vaatii, että MEIDÄN perhe tarvii ja miksi tämä asia ei ole räätälöity juuri MEIDÄN perheelle...

Vierailija
16/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnassa, jossa asun kunta on osoittanut paikat, johon voi ladut tehdä, tuonut jäädytys välineet, aurat, jne, mutta...

17/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai ne lapset sitten liiku kun ilmeisesti missään ei saa liikkua. Huhhuh taas mitä menoa. Aikuiset vois taas vähän muistella omaa lapsuuttaan, mennä itteensä ja antaa lasten olla lapsia.

Vierailija
18/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi hiihtäminen on kyllä niin pyhä asia, että oksat pois. Voisivat vähän löysätä pipoa ja sukkahousujaan.

Vierailija
19/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on todella lapsivastainen yhteiskunta verrattuna vaikka Espanjaan tai Italiaan. Sama kokemus myös Hollannista ja Saksasta, ainakin käymiltäni alueilta: lapset saavat näkyä ja kuulua elämässä.

Onko se suomalainen luonteenlaatu, kun inhotaan kaikkea ja valitetaan joka risauksesta?

Vierailija
20/41 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on todella lapsivastainen yhteiskunta verrattuna vaikka Espanjaan tai Italiaan. Sama kokemus myös Hollannista ja Saksasta, ainakin käymiltäni alueilta: lapset saavat näkyä ja kuulua elämässä.

Onko se suomalainen luonteenlaatu, kun inhotaan kaikkea ja valitetaan joka risauksesta?

Saattaa olla sekin, että Saksassa alle 7v lapset on harvoin keskenään missään, aina on aikuiset paikalla. Suomessa tuntuu olevan sääntönä, että vanhemmat ei perään katso.