Vieläkö pyydetään työtodistuksia?
Siinäpä se kysymys olikin. Olen ollut niin pitkään, kymmenkunta vuotta saman työnantajan palveluksessa, että aloitettuani uudella alalla keikkatyössä, kysymys on ajankohtainen.
Tein muutaman kuukauden kestäneen työkeikan ja nyt sen loputtua jäin miettimään, eikö nykyään vielä saada työtodistus itselle tehdystä työstä? Ainakaan sitä ei ole minulle kuulunut, joten soittelen kai sitten perään työpaikkaan asiasta? Keikkatyö hoitoalalla..
Kommentit (15)
Työtodistuksen saa vain pyynnöstä. Ja ellei itse muuta pyydä, saa perusmuotoisen työtodistuksen.
Todistus pitää itse pyytää ja kannattaa huolehtia, että sellaisen saa. Aika vähän niitä kuitenkaan ainakaan minun alallani oikeasti kysytään uutta työpaikkaa hakiessa. En muista, että kukaan olisi halunnut nähdä rekrytointivaiheessa edellisten työpaikkojen todistuksia.
Kysytäänkö vuelä tutkintotodistuksia?
Vierailija kirjoitti:
Kysytäänkö vuelä tutkintotodistuksia?
Kysytään. Palkka riippuu pätevyydestä.
Kiitos vastauksista, minäpä pyydän sitten sellaisen. Ehkä se on tavallaan turha ellei sitä koskaan kysytä ehkä missään, mutta ehkä parempi varmuudeksi ottaa nyt samantien omaan kansioon talteen.
Ap.
Jos valitaan työhön, niin sitten ne todistukset pitää esittää. Alkuperäisinä. Ei voi siis satuilla jonnekin sähköiseen rekrylomakkeeseen mitä mielii.
Kokemuslisäsi lasketaan myös niiden aiemmankin työnantajan todistusten perusteella seuraavassakin paikassa julkisella sektorilla. Jollei joku uudessa paikassa niitä huomaa kysyä, niin tarjoat ne itse esitettäviksi.
Itse työskentelen yksityisellä sektorilla eikä siellä tutkintotodistuksia tai työtodistuksia juuri kysellä. Silti ne tulee olla, niitä voi tarvita. Kuvittelisin, että johonkin valtion/kunnan virkaan, johon on selkeästi määritelty koulutus. ja työkokemusvaatimus, halutaan myös nähdä, että se vaade täyttyy.
Työtodistus on todistus, että olet tehnyt sitä työtä mitä työhakemuksessa tai linked-in profiilissasi väität. Niitä ei välttämättä kysytä (riippuu alasta) mutta nuo on pakko olla, että voit tarvittaessa todistaa työkokemuksesi.
Kannattaa tehdä itse tiivistelmä työkokemuksesta, tehtävistä, vastuista ym. ja antaa se esimiehelle, joka ottaa sen osaksi työtodistusta. Tällöin itsellekin jää dokumentti mitä kaikkea sitä tulikaan tehtyä. Yllättävän vaikea muistaa kaikkea, jos vasta vuosien päästä alkaa muistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos valitaan työhön, niin sitten ne todistukset pitää esittää. Alkuperäisinä. Ei voi siis satuilla jonnekin sähköiseen rekrylomakkeeseen mitä mielii.
Minun ei ole koskaan tarvinnut esittää alkuperäisiä eikä kopioita, mutta toki työpaikat on lähinnä olleet kauppoja joten ei varmaan niin suuri merkitys työtodistuksilla kuin joillain muilla aloilla.
Kyllä työtodistuksia kysytään, jokaikisessä työhaastattelussa haastattelijat ovat lukeneet todistukseni läpi.
Julkiselle puolelle jos joskus hakee, niin siellä todennäköisesti tarkastetaan todistukset. Ainakin minun kohdallani on tarkastettu. On ne hyvä muutenkin olla. Rekryfirmat taitaa myls tarkastaa.
Mitä töitä olette hakeneet te joilta on kysytty työtodistuksia? Entä te joilta ei ole kysytty?
Pitää itse pyytää se, jos tekee keikkana.