Listaa lähisukusi (perinnölliset) sairaudet
Lähisuku = isovanhemmat, vanhemmat, sisarukset, lapset
Meillä ainakin nämä (esiintyvyys suluissa):
- astma (4)
- atopia (2)
- epilepsia (1)
- uniapnea (3)
- aneurysma (+aivoverenvuoto) (2)
- verenpainetauti (2)
- diabetes (3)
- kilpirauhasen vajaatoiminta (1)
- syöpä (1)
Olen pitänyt tätä ihan normaalina aiemmin mutta alkanut vähän kyseenalaistamaan. Millainen on muiden tilanne? Osa on (onneksi) elintavoilla vältettävissä mutta esimerkiksi astma on minulla ja kaikilla sisaruksillani 👌
Kommentit (17)
Mitään perinnöllistä ei ole tiedossa. Sairauksiakaan ei ole muuta kuin allergiaa. Syöpään on kuollut lähisuvusta 4 mutta ovat olleet eri syöpiä, eikä perinnöllisiä tekijöitä havaittu.
Taipumus korkeaan verenpaineeseen.
Veikkaan, että joku vitamiinien tai hivenaineiden imeytymishäiriö. Lääketiede ei ole kehittynyt tarpeeksi seuloakseen nämä. Suvussa tästä johtuen vakavaa massennusta ja im. Hoitona lääkkeet, mutta eihän ne auta kun kroppa on hälytystilassa ja joku rakennuspalikka puuttuu.
Itse seulottava vitamiinit ja hivenaineet, mitkä auttaa.
Reuma, sydänsairaudet, korkea verenpaine (itselläni kyllä tosi matala)
Miehen suvussa on paljon autismin kirjoa
Äidin puolella alzheimer ja masennus, atooppinen iho.
Isän puolelta reumaattisia nivelvaivoja.
Itsellä astma, atopia ja vahvasti epäilen aspergerin syndroomaa, isän nivelvaivat taitavat periytyä minulle, oireita.
Vaimolla on epilepsia, sairastanut yhden syövän.
Vaimon puolella suvussa epilepsiaa, skitsofreniaa, poikkeuksellisen paljon syöpää.
Lapsillamme kahdella autismi/kv, kahdella epilepsia, yhdellä vahva riski tyyppi 1 diabetekseen(toivottavasti ei puhkea).
Joo aika huonot geenit, täytyy sanoa.
Kukaan ei toistaiseksi ole kertonut tässä ketjussa yhtään periytyvää sairautta. Perinnöllinen taipumus ei ole sama asia kuin periytyvä.
Mikä tässä on lähisukua??
Mä tiesin ennen muutaman vanhuuden sairauden, mutta nykyään tiiän paljon enemmän ja oon luullu että meiän suku on jotenki tosi sairas kun niin paljon kaikkea, mutta sairaudet etenki vanhuudessa on yleisiä ja kaikille vanhuksille viimeistään niitä tulee.
ei meillä niin paljoa olekkaan perinnöllisiä mitä luulin.....
Mitkä perinnölliset sairaudet kulkee naislinjassa ja siirtyy lapsille jne jos serkukset menneet naimisiin? Ainahan niitä ei tiedetä mutta jos löytyy suku tutkimus historiassa. Ikävä juttu. Pitäisi tutkia jokaisen tausta ennekuin maana avioon ja aikoo hankkia lapsia.
Pitkäikäistä ja tervettä sukua äidin puolelta.
Isän puolelta on usein kuoltu saappaat jalassa sydänvaivoihin.
Perinnöllistä tai ei, mutta näitä tiedä olleen:
Suolistosyöpä (2)
Korkea verenpaine (5)
Diabetes vanhana (2)
Sepelvaltimotauti useammalla ja yksittäisiä osumia näistä, alzheimer, suolistosyöpä, alopeia, atopia,
skitsofrenia, 2-tyypin diabetes
Sydän- ja verisuonivaivat
Tuki- ja liikutaelinvaivat
Kilpirauhasen häiriöt
Yliliikkuvatnivelet
Monet allergiat
Liikahikoilu
Syöpäriski
Diabetes
Astma
Jättikyrpä ja korkea äo taitavat olla ainoat.
Alzheimeriin tauti. Ja on ollu/on kaikilla lähisukulaisilla niin jotta odotettavissa on että itelleni tulee...
Kilpirauhasen taudit kiinnostaa.
Kun joskus sanottiin että johtuu maaperän jodin puutteesta jos sisarukset saivat struuman? Tiedän että on Naispuoliset siskot ja heidän tyttärensä joilla on struuma kasvanut vasta aikuisiällä näkyvästi. Mies puolisilla ei ole. Jos se johtuu vanhempien serkku liitosta?Entäs muut aineenvaihdunta ja umpieritys sairaudet.
Tuntuu todella ikävältä kun paljastuu tälläistä melkein sukurutsaa. Olisi pitänyt tajuta ettei se ollut normaalia käytöstä. Sitten on niitä jotka tietämättään ovatkin eri miehen siitoksia kuin pitäisi olla ja sek sitten jotkut ehkä seurustelee jne.
Joskus avioparit näyttävät saman näköisiltä.
Tehty geenitestit, joissa etsittiin tunnettujen perinnöllisten sairauksien markkereita. Ei löytynyt yleisimpiä ainakaan, kuten uistisairaudet, syövät ym.