Mummoni oli Anni Polva, joka asui lapsuutensa Tampereen Tammelassa, ja minäkin asuin Tammelassa aikuisena yhden kesän
Pienenä käytiin ukin ja mummon kanssa katselemassa seutuja, joissa mummo oli elänyt, mutta en sen koomin muistanut niitä, kun itse muutin Tampereelle
Kommentit (42)
Millaisia mummomuistoja sulla on ?
Unto Polviander oli syntynyt Tampereella. Osaatko siis selittää, miksi häntä sanottiin ukiksi?
Tampereen seudulla isoisät eivät ole ukkeja vaan vaareja, pappoja tai taatoja. Polvianderit asuivat 30-luvulta lähtien Turussa, eikä sielläkään isoisästä käytetä nimitystä ukki.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Anni asunut Lammilla?
Lammilla asuu ja on asunut montakin Lammia, mutta Polvasta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Anni asunut Lammilla?
Anni Polvan sukujuuret ovat Lammilta, vaikka hän itse syntyikin Pietarissa.
Voi kuin kiva.
En muistanut koko anni polvaa...
Täytyykin heti laittaa bookbeatista päälle äänikirja.
Juuri mietin, mitä kivaa, rentouttavaa voisi kuunnella porkkanoita kuoriessa.... Yleltä yms. Tulee nykyisin pelkkää "sontaa". Juuri anni polvaa tarvitaan korona-kaamos aikana!
Vierailija kirjoitti:
Unto Polviander oli syntynyt Tampereella. Osaatko siis selittää, miksi häntä sanottiin ukiksi?
Tampereen seudulla isoisät eivät ole ukkeja vaan vaareja, pappoja tai taatoja. Polvianderit asuivat 30-luvulta lähtien Turussa, eikä sielläkään isoisästä käytetä nimitystä ukki.
ohiksena,
En ole ap, mutta nimityshän voi tulla jostain muulta murrealueelta. Minun ukkiani sanottiin paapaksi siksi, että ukin vanhin tytär muutti Tampereen seudulle ja lapset omaksuivat sieltä paapa nimen, mitä sitten myös käyttivät, kun vierailivat ko tädin kotona Etelä-Pohjanmaalla. Paapa-sana oli sitten käytössä meillä kaikilla serkuilla, millään muulla nimellä en vieläkään pysty ajattelemaan nyt jo kuollutta iso-isääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohiksena,
En ole ap, mutta nimityshän voi tulla jostain muulta murrealueelta. Minun ukkiani sanottiin paapaksi siksi, että ukin vanhin tytär muutti Tampereen seudulle ja lapset omaksuivat sieltä paapa nimen, mitä sitten myös käyttivät, kun vierailivat ko tädin kotona Etelä-Pohjanmaalla. Paapa-sana oli sitten käytössä meillä kaikilla serkuilla, millään muulla nimellä en vieläkään pysty ajattelemaan nyt jo kuollutta iso-isääni.
No juuri tällaista selitystä ap:lta odotin kuulevani, mikäli hän olisi todellisuudessa kirjailija Polvan ja hänen miehensä Unto Polvianderin jälkeläinen.
Unto Polvianderin vanhemmat olivat Virroilta ja Mouhijärveltä eli läntisestä Suomesta, missä ei käytetä ukki-nimitystä.
Sukujutut kiinnostaa korkeintaan sukulaisia. T. Sukututkimuksen harrastaja
Onhan kaikilla julkkiksilla ihan tavissukulaisia. Mullakin on yksi sukulainen tunnettu pääjohtaja, itse ihan tavistallaaja. Jos mä tänne kirjoittaisin olevani hänen lähisukulainen, sanottaisiin provoksi. Mutta kyllä hänellä on vaan meitä rahvaita suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Pienenä luin Tiina-kirjoja innolla ja vähän isompana niitä romanttisia kirjojakin. En tiennyt Anni Polvan turkulaisuudesta, vaikka itsekin asuin siellä. Vasta myöhemmin, kun olimme laivareissulla, äitini sanoi, että tuossa meni Anni Polviander, joka tunnetaan myös Polvana.
No, joka tapauksessa, vaikka oltiin ihan turkulaisia kaikki, niin minulla oli ukki, ja äidin puolelta pappa.
Oletko itse lukenut kirjat? Onko teissä samaa näköä? Kiva että muistat häntä. Moni ei edes mieti aiempia sukupolvia.
Pelkkää humpuukia kaikki. Joku on kaikki keksinyt jutut!
Ihan vahingossa tuli tämmönen ketju vastaan niin kommentoinpa. Anni Polvianderilla oli 12 lastenlasta (yksi on nyt edesmennyt) ja KUKAAN ei kutsunut Untoa ukiksi vaan hän oli meille kaikille vaari eli tuo paljasti. Tämän tiedän koska itse olen heidän tyttärenpoikansa.
Ja jos aloittaja oikeasti on joku serkuistani tai sisaruksistani jolla muisti vähän pätkii niin pistäpä viestiä niin oikaisen tämän kommentin.
-Kalle-
Vierailija kirjoitti:
OT mutta olen syntyjäni tamperelainen ja minulla on sekä mummu ja pappa, että mummi ja ukki.
Oletko lukenut sen paskan kirjasarjan :D
Olen lukenut paljon Anni Polvan kirjoja. Ne ovat hauskoja ja viihdyttäviä.
Ne ovat tietysti myös aikansa tuotteita, mutta sellaisina ne pitää ottaakin.
Anni Polva ei kuulemma koskaan valehdellut.
Vierailija kirjoitti:
Höpönhöpön, tamperelaisella äidilläni oli ukki (karjalainen), ja ukki hän oli minullekin. Äidilläni on turkulainen mies, ja kun tyttäreni syntyi, tämä turkulainen toivoi itseään kutsuttavan ukiksi. Karjalaista perua oleva isoisäni oli minulle vaari, satakuntalainen isoisäni oli minulle pappa, samoin tytön tamperelainen isoisä on pappa. Taataksi en tiedä yhdenkään Tampereen seudulla asuvan isoisäänsä kutsuvan.
Leena Härmän, Tuittupää-sarja oli myös suosikkilukemistani.