Miksi vanhat ihmiset jättävät ruoan valmistuksen jälkeen niin pitkäksi aikaa pöydälle, vaikka se pitäisi laittaa kylmään?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Minä jäähdytän aina ruoan valmistuksem jälkeen ennen kuin laitan sen jääkaappiin. Näinhän se pitää tehdä. Laittaako joku muka kuumia ruokia jääkaappiin? Jääkaappihan menee rikkikin tuolla tavalla. Voihan sen ruoan jäähdyttää nyt vaikka ulkona jos on bakteerihysteerikko.
Lääkkeet!
Olen huomannut saman! Ihan oman ikäiseni, 30v tuttu tekee samaa. On varmaan oppinut vanhemmiltaan, jotka hänen vanhemmiltaan. Ei kuulemma mene miksikään. Okei..miksi hänellä sitten on jatkuvia suolisto-ongelmia? En ole kehdannut ottaa asiaa puheeksi. Itse viilennän aika nopeasti nopeasti. Ei jääkaappi ole hajonnut.
Myös esim voi saattaa olla pöydällä tuntikausia. Omassa perheessä opin että laitetaan heti takaisin kylmään.
Enkä tosiaan laita kuumana ruokaa jääkaappiin, vaan odotan joku max 30 min että lämmin enää, sitten kaappiin. Nää vanhan kansan ihmiset pitää ruokaa pöydällä oikeesti puoli päivää ainakin!
Sama havainto kuin ap:llä. Iäkäs (yli 80) äitini pitää ruokaa "jäähtymässä" vähintään vuorokauden. Usein perustelee pöydälle jättämistä sillä, että syö sen huomenna siitä pois. Kun pakkaan jäähtyneitä ruokia hänen jääkaappiinsa tulee suuttumus, että kyllä ruoka ennen vanhaankin huoneenlämmössä säilyi. Aika viileä kämppä ollut. Tai todella vahvasti suolattua ruokaa.
Äidillä on vatsa kipeä tuon tuosta, ripulia melkein koko ajan. Ei vain suostu uskomaan että pari päivää pöydällä haudutetut leikkeleet tai lihapullat tai lohi voisivat sitä aiheuttaa. Toivoton tapaus.
Elimistö tarvitsee oikeasti haastetta jotta pysyy terveenä.
Joo, vanhemmilla on tätä vikaa. Yksi kaveri kanssa tekee ruoan valmiiksi, mutta ei syö sitä heti. Antaa olla muutaman tunnin ja ottaa sitten jos tulee nälkä. Monesti tarjoaa ruokaansa, mutta ei tietoa kuinka kauan se on siinä ollut.
Vanhemmat kuitenkin ärsyttää eniten, kun jättävät juustot ja levitteet pöydälle, jos joku vaikka ottaa. No, eipä sielläkään tarvi käydä kuin jouluna.
En ikinä jätä ruokia lämpimään. Teen niin että valmistan isomman satsin kerralla, pakkaan ne annosrasioihin ja viilennän ensin kylmässä vedessä ja sitten laitan jääkaappiin. Ja ei, ei ole allergioita tai flunssia vaikka elintarvikkeiden hygieniasta huolehdinkin.
Jos ruoka on valmistettu oikein eikä sitä ole käyty likaisin sormin napsimassa (tai samalla lusikalla, jolla on juuri syönyt) ja peitetty kannella, niin ei se siinä pöydällä ennätä parissa tunnissa pöpöjä saamaan. Eri asia sitten ovat nämä nuorten napostelulautaset, joista monet omin käsin ottaa ruokaa (tacoja tms.), niissä on bakteerit samantien.
No en tiedä olenko sun mielestä vanha ihminen, mutta ruoka pitää jäähdyttää ennen jääkaappiin laittoa, muutoin lämmittää koko jääkaapin. Käytän usein parveketta jäähdytykseen, jos kelit sallii. N55+
Meillä mies on tällainen hygienahysteerikko töissä. Minä olen suurpiirteisempi. Liekö sattumaa, mutta vatsani ei ole koskaan kipeä. Mies on ripulilla heti jos syö jotakin sopimatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vastoin "asiantuntijoiden" mielipiteitä ruoka säilyy huoneenlämmössä hyvin.
Siihen ei muodostu tappavia bakteereja heti kun ruuan lämpötila laskee alle 100 asteen.
Juuri aamulla vetelin hyvällä ruokahalulla yöksi pöydälle unohtunutta valkohomejuustoa ja
hyvää oli.
Olisit syönyt sen juuston kun ruokahaluakin oli. Mitä sitä turhaan vetelemään. Tollo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on tällainen hygienahysteerikko töissä. Minä olen suurpiirteisempi. Liekö sattumaa, mutta vatsani ei ole koskaan kipeä. Mies on ripulilla heti jos syö jotakin sopimatonta.
Töissä = keittiössä :D
On aivan eri asia käsitellä ruokaa laitoskeittiössä tai ravintolassa kuin kotona. Itse kukin saa syödä mitä parhaaksi näkee ja säilyttää ruokansa miten tahtoo. Vanhoilla ihmisillä ei ole mitään syytä enää olla niin varovaisia kuin ylihygieenisissä vauvaperheissä.
Eräät hygieniapassitestiin ruuanvalmistuksen ja -säilytyksen perustavat varmaan järkyttyvät, kun kerron monien ihmisten säilyttävän voita huonelämmössä.
En ole, mun äiti yli 80 aina kiirehti laittamaan kylmään.
Palstalla nuoret ja keski-ikäiset aina toitottaa ettei ruoka muka mene pilalle, vaikka olisi lämpimässä yön yli.
Vierailija kirjoitti:
Joo, vanhemmilla on tätä vikaa. Yksi kaveri kanssa tekee ruoan valmiiksi, mutta ei syö sitä heti. Antaa olla muutaman tunnin ja ottaa sitten jos tulee nälkä. Monesti tarjoaa ruokaansa, mutta ei tietoa kuinka kauan se on siinä ollut.
Vanhemmat kuitenkin ärsyttää eniten, kun jättävät juustot ja levitteet pöydälle, jos joku vaikka ottaa. No, eipä sielläkään tarvi käydä kuin jouluna.
Jaa, minulle monet vanhemmat valittavat, että nuoriso jättää aamupalan jälkeen kaiken pöydälle, nostavat perceen penkistä ja matelevat pois. Kiistämättömät penikat.
Vierailija kirjoitti:
Emme ole omaksuneet tätä ruokahygieniahysteriaa. Siksi.
Eipä meillä juuri olekaan allergioita, nykyään räjähdysmäisesti lisääntyneitä suolistosairauksia ym.
Ihan hyvin läpikypsennetty ruoka voi olla huoneenlämmössä tuntitolkulla, jopa vuorokauden.
Ihan terveenä olen pysynyt ja muutkin ikätoverini. Toki tietyt asiat esim. syöpien esiintyvyys lisääntyy puhtaasti iän myötä. Mutta tuskin on tällä asialla yhteyttä.
Mä noudatan ihan aina hyvää hygieniaa ja pidän kylmäketjun huolellisesti. Ei ole kuule yhtään räjähtänyttä suolistosairautta tai allergiaa meistä kellään.
Paskaisuus tai huono elintarvikehygienia ei ole keino pysyä terveenä.
Koska ne tietää ettei se siinä miksikään mene.
Jossakin oli hiljattain asiantuntijan kirjoitus, että eletään liian hygieenisesti, pitäisi syödä enemmän suoraan luonnosta, eikä ihmisen taustaa voida poispyyhkäistä, siitä on vain tehty niin kamala kammo jos on vähääkään vatsaoireita, lisäksi oma lukunsa sekin, että vanhat eivät saisi luottaa intuitioonsa tai ylipäätään arvostelukykyynsä, koska nuoremmat ovat niin paljon fiksumpia, pohjimmiltaan on vain vallankäyttöpyrkimystä ja kompensaatiota sille, että omia pikkutenavia ei saa enää ruotuun.
Tyylikkäin ja asiallisin kommentti minun kommentin jälkeen.