Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jakautuuko pariskunnan ja sinkun yhteiset kustannukset puoliksi vai 3 osaan?

Vierailija
06.01.2021 |

Minä olen siis yhden lapsen yksinhuoltaja. Ystäväni on naimisissa ja heillä on kaksi lasta. Vietetään usein juhlia (nyt esim viimeisempänä uv) ja lomia yhdessä. Jos ostetaan jotain lippuja/syödään ulkona tms niin kaikki tietysti maksaa omansa/lastensa omat. Mutta kun puhutaan esim bensarahoista, ruoista (kotona syödyistä ja yhdessä valmistetuista) tms niin kustannukset jaetaan aina puoliksi. Aikaisemmin en ole asiaa edes ajatellut kun olen ollut töissä, mutta nyt kun aloitin opinnot syksyllä ja tuloni ovat pienentyneet, olen alkanut kiinnittää tähän huomiota.

En ole itse pikkutarkka, en nyt siis tässä puhu mistään aamupalaleipien kustannuksista tai kaupungissa ajelusta (ei me tommosia edes lasketa). Mutta jos tehdään yhdessä isolla autolla joku reissu toiseen kaupunkiin, niin että bensat maksaisi jo vaikka 50e, tai jos tehdään jotain vähän arvokkaampaa ruokaa johon ostetaan kalliit lihat tms, niin kyllä se alkaa jo tuntua jos maksan aina puolet näistä 6hengen kustannuksista.

En ole ottanut asiaa puheeksi, pitää varmaan jossain kohtaa ottaa enkä usko että siitä mitään riitaa tulee. Mietin vaan että olenko ihan pikkumainen ajatuksineni?

Taustatiedoksi kerron että heidän perheessään äiti on kotona mutta isä hyväpalkkaisessa työssä, eli heidän perheen tulot olivat huomattavasti omiani parempia myös silloin kun kävin töissä. Kyse ei siis ole rahasta. Käydään yleensä yhdessä kaupassa jos meinataan yhdessä ruokaa laittaa ja silloin aina joku maksaa kaikki ostokset ja toinen osapuoli sitten maksaa puolet summasta tälle. Heidän perheessään siis 4 syöjää, minun perheessä 2. Lapset suunnilleen saman ikäisiä eli ei edes ole kyse siitä että mulla olisi paljon paljon syövä teinipoika ja heillä kaksi pk ikäistä tyttöä.

Minulla on myös tapana silloin tällöin kutsua heitä luokseni ja tarjota ilta ihan itse. Tähän saattaa kuulua esim viiniä ja pikkusyötävää (siis aikuisten kesken), mutta tällaisia vastakutsuja ei koskaan tule minulle päin. Näistä en siis pyydä mitään rahaa vaan emännöin illan ihan itse kuten kenen tahansa kaverin kanssa. Tykkään kutsua ihmisiä luokseni syömään ja silloin toki katan nämä kustannukset aivan itse. Kyse on nyt siis niistä yhteisistä illanvietoista jolloin yhdessä suunnitellaan, ostetaan ja valmistetaan ruoat. Tai pidemmistä autoreissuista.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen naimisissa mieheni kanssa mutta kavereissa paljon sinkkuja. Meillä menee yleensä niin, että esimerkiksi lahjoja ostaessa olemme ns. yksi henkilö, mutta jos teemme ruokaa yhdessä kavereiden kanssa jaetaan kustannukset kaikkien kesken, jolloin maksamme kaksi annosta.

Olemme nuoria opiskelijoita suurin osa, joten kellään ei kovin paljoa ylimääräistä ole :) Lapsia ei ole kellään vielä.

En ymmärrä miksi te lahjaa ostaessa olette yksi henkilö?

Minusta olisi outoa, jos pariskunta veisi erilliset lahjat. Ja jos tarkoitit lahjan arvoa, niin eiköhän se määräydy sen mukaan, kuinka läheiselle ihmiselle lahja tulee, millaiseen tilaisuuteen ja mikä on lahjan antajan taloudellinen tilanne.

Meillä molemmat hoitavat omien sukulaistensa ja ystäviensä lahjat omista rahoistaan tai yhteisistä rahoista tilanteen mukaan. Puolison siskon lahja ostettiin yhteisistä rahoista, koska hän on minullekin tuttu ja osallistuimme molemmat juhliin. Sen sijaan puolison siskonpojan lapsen syntymäpäiville hän osallistuu yksin ja huolehtii itse myös lahjan. Puoliso on ollut muistaakseni kaksissa häissä, joissa hän on samoin hankkinut itse lahjansa, ja minä vuorostaan pidin itsestäänselvyytenä maksaa omalla rahallani oman lapseni ison häälahjan.

Vierailija
22/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen naimisissa mieheni kanssa mutta kavereissa paljon sinkkuja. Meillä menee yleensä niin, että esimerkiksi lahjoja ostaessa olemme ns. yksi henkilö, mutta jos teemme ruokaa yhdessä kavereiden kanssa jaetaan kustannukset kaikkien kesken, jolloin maksamme kaksi annosta.

Olemme nuoria opiskelijoita suurin osa, joten kellään ei kovin paljoa ylimääräistä ole :) Lapsia ei ole kellään vielä.

Tää lahja-asia on muuten toinen mitä mietin tässä joulun alla. Aikuisten kesken ei osteta lahjoja. Minä olen heidän vanhimman lapsen kummi ja he ovat minun lapseni kummeja (siis pariskunnan molemmat osapuolet ovat virallisesti kummeja). Ostan silti yksin lahjat heidän molemmille lapsille, kun taas he yhdessä ostavat yhden lahjan minun lapselleni... Synttäriöahjat tietysti ostetaan eikä siinä ole mitään epäselvää. Mutta nyt tänä jouluna aloin miettiä sitäkin että ostaako yleensä ihmiset joululahjan myös kummilapsen pikkusisarukselle? 🤔 Tämä kun siis pienelle lapselle tulee vielä "joulupukilta" eli lapsi ei edes tiedä sen olevan minulta.. Tämähän ei siis ole heidän vika 😄 olen vaan automaattisesti alkanut ostaa lahjan siitä asti kun toinen lapsi on syntynyt. Toinen ystäväni vaan ihmetteli tätä ja sanoi ettei hän osta kummilastensa sisaruksille joululahjoja vaikka nämä olisivatkin hänen ystäviensä lapsia...

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pääluvun mukaan, eli 3 ihmistä jakaa 3 osaan.

En itse kehtaisi edes ehdottaa, että sinkku ystäväni maksaisi puolet ja minä miehen kanssa toiset puolet - meitähän on 2!

Vierailija
24/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa väärältä jos pienemmät tulot omaavana maksat suurperheen ruuat, tulee aika isot summat. Bensarahan ymmärtää. Mutta heillä on omat tulot joilla maksaa. Oman ja lapsen osuuden ymmärtäisi siinä ruuassa. Haluaako lapsesi heidän seuraa ja sellaisia reissuja, vai olla omassa kodissa rauhassa - matkustaen joskus kanssasi vaikka ulkomaille.

Joo lapseni viihtyy tämän perheen kanssa. Heidän lapset ja minun lapsi on keskenään kavereita ja haluavatkin aina viettää uv:t, vaput, juhannukset jne yhdessä 😊

-ap

Vierailija
25/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet on helppo, siksi te varmaan tähänkin asti ootte niin tehneet. Ystävyyssuhteissa on helpointa kun kukaan ei mieti liian tarkkaan kuka on "hyötynyt" eniten muuttoavuista, lastenhoidosta tai ilmaisista kahveista.

Vierailija
26/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuta ole sovittu, olettaisin että nuppiluvun mukaan. Lapset laskisin vain puolikkaiksi.

Vierailija
27/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai maksat vain kolmasosan! Törkeää, jos maksat enemmän. Meitä on neljä ja siskoni perheessä kaksi ja aina maksamme 2/3, tietenkin.

Vierailija
28/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ostaa toiselle lapselle mitään ellet itse koe haluavasi antaa.

Ostan kummilapsen perheeseen lahjan vain kummilapselle, sisaruksia on viisi. Sitten taas ostan joskus huvikseen lahjoja ystäväni kahdelle lapselle, joiden kummankaan kummi en ole.

Vierailija
29/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, "puolet on helppo" on sellainen ajatus, jonka vuoksi sinkku päätyy yleensä maksamaan kaikesta tässä elämässä tuplasti verrattuna pariskuntiin.

Ilman muuta kulut pitää jakaa pääluvun mukaan.

Vierailija
30/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet on helppo, siksi te varmaan tähänkin asti ootte niin tehneet. Ystävyyssuhteissa on helpointa kun kukaan ei mieti liian tarkkaan kuka on "hyötynyt" eniten muuttoavuista, lastenhoidosta tai ilmaisista kahveista.

No joo. Ei näitä voi eikä kannata laskea. He varmasti ovat hoitaneet minun lastani huomattavasti enemmän kun minä heidän. Toisaalta minä haen välillä heidän lapsiaan päiväkodista/eskarista tms koska heidän yhteinen auto on usein miehellä töissä kun äidin pitäisi hakea lapsia. Näitä ilmaisia apuja ei lasketa tietenkään. 😊 Nämä on avunantoa ystävien kesken eikä minua haittaisi yhtään vaikka minä jäisinkin näissä aina "antavaksi" osapuoleksi. Nyt on kyse vain rahasta.

-ap

Vierailija
31/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi te lahjaa ostaessa olette yksi henkilö?

Eri vastaa lahja-asiaan: No ehkä siksi, että asian voi ajatella myös talouskohtaisesti, jos pariskunta on yksi talous ja eivät muutenkaan kahta lahjaa ostaisi? Toisaalta voi kyllä ajatella niinkin, että parikunnalta voi odottaa vähän kallimpaa lahjaa kuin yksittäiseltä henkilöltä. Mutta itseasiassa taloudellinen tilanne ratkaisee vielä henkilömäärääkn enemmän, kuinka paljon voi tai haluaa rahaa lahjaan laittaa. (Ja toki lisäksi vaikuttaa myös esim. kuinka tärkeä ihminen lahjansaaja itselle on.)

Monestihan on myös niin, että lahja tulee esim. pariskunnan toisen osapuolen ystävälle, jolle toinen pariskunnan osapuoli yksistään ei mitäänlahjaa edes olisi ostamassa. Voi myös tehdä niin, että jos lahjansaaja on esim. pariskunnan molempien osapuolten ystävä, niin molemmat ostavat omat lahjat. Tämä varsinkin silloin, kun pariskunta ei elä yhteisessä taloudessa. Asiaa voi siis katsoa monesta vinkkelistä ja se vaihtelee tilanteen mukaan.

Vierailija
32/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää lahja-asia on muuten toinen mitä mietin tässä joulun alla. Aikuisten kesken ei osteta lahjoja. Minä olen heidän vanhimman lapsen kummi ja he ovat minun lapseni kummeja (siis pariskunnan molemmat osapuolet ovat virallisesti kummeja). Ostan silti yksin lahjat heidän molemmille lapsille, kun taas he yhdessä ostavat yhden lahjan minun lapselleni... Synttäriöahjat tietysti ostetaan eikä siinä ole mitään epäselvää. Mutta nyt tänä jouluna aloin miettiä sitäkin että ostaako yleensä ihmiset joululahjan myös kummilapsen pikkusisarukselle? 🤔 Tämä kun siis pienelle lapselle tulee vielä "joulupukilta" eli lapsi ei edes tiedä sen olevan minulta.. Tämähän ei siis ole heidän vika 😄 olen vaan automaattisesti alkanut ostaa lahjan siitä asti kun toinen lapsi on syntynyt. Toinen ystäväni vaan ihmetteli tätä ja sanoi ettei hän osta kummilastensa sisaruksille joululahjoja vaikka nämä olisivatkin hänen ystäviensä lapsia...

-ap

Joo, samaa olen vähän miettinyt ystäväni perheen kohdalla. Kummilapsellani on kaksi sisarusta (äitinsä on ystäväni). Minulla ei ole juuri ylimääräistä rahaa. Ratkaisuni oli, että hankin kummilapselle pienen lahjan ja muille vähän herkkuja. Lisäksi sisarella perheessä kaksi lasta, joista toinen on kummilapsi. Molemmille lapsille lahjat, ja vanhemmillekin vähän jotakin (ja heiltä sain pienen lahjan). Minä olen sinkku eikä lapsia.

Vierailija
33/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa kenen kotona ollaan ja kenen autolla mennään. Ei olla enää aikuisiällä jaettu kuluja vaan vastavuoroisesti järjestetty juttuja.

Vierailija
34/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa kenen kotona ollaan ja kenen autolla mennään. Ei olla enää aikuisiällä jaettu kuluja vaan vastavuoroisesti järjestetty juttuja.

Mutta jos vain toisella on tarpeeksi iso auto kaikille tai tilaa majoittaa koko porukka yhteisen illanvieton jälkeen, niin ei sekään ole reilua että toinen perhe joutuu maksamaan kaikki kulut aina yksin.

-ap

Vierailija
35/35 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että olette todella lähesiä kun vietätte niin paljon aikaa yhdessä, jopa kaikki juhlapyhät. Niin että miksi et ole saanut suutasi auki jo kauan sitten?