Mulla on niin huono omatunto, kun en pysty vahtimaan lapsia koko aika :(
Olen kotona kahden alle viisivuotiaan kanssa. Asumme 80-luvun rivarissa, jossa keittiö on sisäänkäynnin vasemmalla ja olohuone sisäänkäynnin oikealla puolella. Välissä on iso halli, josta lähtee portaat ylä- ja alakertaan. Hallista pääsee myös talon takaosaan, missä on kodinhoitohuone, kylppäri/wc sekä työhuone ja takapihalle johtava eteinen. Makuuhuoneet on yläkerrassa ja portaissa on lapsiportit.
Katselen paljon remonttiohjelmia tv:stä ja niissä aina naiset haluaa keittiöön sitä open conceptia, että ne pystyy näkemään koko aika mitä niiden lapset tekee. Minulle on nyt tullut ihan paniikki siitä, että en näe lapsiani kun ne leikkii olohuoneessa. Olen yrittänyt siirtää lasten lelut ym halliin, mutta se on kolkko ja synkkä tila, eikä lapset tykkää olla siellä. Kun teen ruokaa tai muuta keittiössä joudun keskeyttämään noin viiden minuutin välein ja mennä katsomaan mitä lapset tekee. Vielä pahempi jos olen kodinhoitohuoneessa, koska sieltä on pidempi matka olohuoneeseen.
Kauhulla ajattelen kesää ja sitä että lapset alkavat leikkiä takapihalla, missä on hiekkalaatikko, leikkimökki ja keinu. Miten voin vahtia lapsia, kun ne on pihalla?
Voin kyllä vahtia lapsia muut ajat, mutta mun on tehtävä ruuat ja hoidettava pyykki. Nyt yritän tehdä ne asiat iltaisin ja viikonlopulla, kun mies on kotona. Tämä on vähän hankalaa, kun meille ei jää yhteistä perheaikaa yhtään, kun teen iltaisin kotitöitä ja mies vahtii lapsia.
Olemme asuneet tässä nyt kolme vuotta, eli muutimme kuopuksen syntymän jälkeen. Asunto on muuten hyvä ja aivan upeassa kunnossa, mutta haluaisin tehdä koko alakerrasta sellaisen open concept tilan, jossa olisi open concept kitchen ja familyroom. Myös kodinhoitohuobeen voisi yhdistää keittiöön ja samalla laajentaa kylppäri, wc ja takaeteinen mudroomiksi. Olisi kyllä ihanaa olla ja puuhailla isossa tilassa ilman huolta lapsista!
Ongelma vvaan on se, että muutostyöt tulisi maksamaan yli 100 000 € (keittiö, kodinhoitohuone, kylppäri/wc, eteiset, kaikki lattiat ja vielä portaat ylä-ja alakertaan kokonaan uusiksi. Lisäksi katot, sähköt, seinien maalaus melkein kokonaan) tästä on siis kolmelta firmalta pyydetty tarjous. Lisäksi pitäisi asua 2-3 kk muualla.
Tällä hetkellä meillä ei ole varaa moiseen, koska jtalosta on velkaa ja molemmilla on opintolainaa sekä kahden auton osamaksut. Mies yksin käy töissä.
Olen ihan sairas huolesta ja huonosta omastatunnosta, kun en pysty valvomaan lapsia koko aika. Onko teillä jotain vinkkejä, miten saisi arjen sujumaan, niin että saan kotityöt tehtyä niin että valvon samalla lapsia?
Kommentit (44)
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap vahdit lapsia joka sekunti?
Ohis- mulla on 3 alle kouluikäistä lapsenlasta ja niitä pitää vahtia koko ajan kun ne on mulla :) Kaksi vanhempaa mätkii toisiian kun siltä tuntuu ja nuorin 2 v on ihan apina= kiipeilee everywhere.
Eli vahdin koko ajan ettei tule mitään draamaa. Natsimummu.
Minun lapset ovat aina kiinni toisissaan. Kuopus, kun täytti vuoden, esikoisen mielestä oli kiva töniä häntä kumoon.
Kiva, että teillä lapset leikkivät kiltisti yhdessä, meillä ei.
Silittäminen jäi eläkepäiviin.
Pääsen helpolla, kun teen lounaan aamulla, kun lapset nukkuvat ja päiväunien aikaan teen päivällisen.
Me käydään 2 krt påivässä ulkona. Tullaan kotiin päiväunille ja syödään, sitten takaisin.
Onneksi puisto on ihan vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkäs ikään asti olet ajatellut tuota lasten loputonta kyttäämistä jatkaa? Toiselle kymmenelle?
Mutta oletkos remonttisuunnitelmissa huomioinut, vieraiden entertainmentin?
Entä eihän teillä vaan ole spareroom ilman full bathroomia? Entäpä lasten jack&jill, onko double sink? Ja teidän ensuite, onko tarpeeksi tilaa? Laske nyt samalla nämä budjettiin mukaan.
Jos olisit oikein fiksu, suunnittelisit sen spice kitchenin nyt myös.
Vahdin niin kauan ku tarvii. Natsimummu sanelee house rules kun lapset on mulla.
En oikeen käsitä mitä kysyt - mulla ei ole mitään remppatarvetta.
Meillä on 2 lasta ja ovat olleet vauvasta asti yksin/keskenään sisällä kun mun täytyy käydä ulkona monta kertaa päivässä. En todellakaan ole raahannut mukana jos olen vaikka puita hakenut.
Onhan se toisinaan ikävä jättää niitä yksin etenkin illalla kun ovat väsyneitä tai sairaina mutta pakko tehdä hommat.
siis lapsillehan ostetaan häkit, joihin heidät sijoitetaan siksi aikaa kun äiti ei voi olla heitä tuijottamassa.