Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla on niin huono omatunto, kun en pysty vahtimaan lapsia koko aika :(

Vierailija
06.01.2021 |

Olen kotona kahden alle viisivuotiaan kanssa. Asumme 80-luvun rivarissa, jossa keittiö on sisäänkäynnin vasemmalla ja olohuone sisäänkäynnin oikealla puolella. Välissä on iso halli, josta lähtee portaat ylä- ja alakertaan. Hallista pääsee myös talon takaosaan, missä on kodinhoitohuone, kylppäri/wc sekä työhuone ja takapihalle johtava eteinen. Makuuhuoneet on yläkerrassa ja portaissa on lapsiportit.

Katselen paljon remonttiohjelmia tv:stä ja niissä aina naiset haluaa keittiöön sitä open conceptia, että ne pystyy näkemään koko aika mitä niiden lapset tekee. Minulle on nyt tullut ihan paniikki siitä, että en näe lapsiani kun ne leikkii olohuoneessa. Olen yrittänyt siirtää lasten lelut ym halliin, mutta se on kolkko ja synkkä tila, eikä lapset tykkää olla siellä. Kun teen ruokaa tai muuta keittiössä joudun keskeyttämään noin viiden minuutin välein ja mennä katsomaan mitä lapset tekee. Vielä pahempi jos olen kodinhoitohuoneessa, koska sieltä on pidempi matka olohuoneeseen.

Kauhulla ajattelen kesää ja sitä että lapset alkavat leikkiä takapihalla, missä on hiekkalaatikko, leikkimökki ja keinu. Miten voin vahtia lapsia, kun ne on pihalla?

Voin kyllä vahtia lapsia muut ajat, mutta mun on tehtävä ruuat ja hoidettava pyykki. Nyt yritän tehdä ne asiat iltaisin ja viikonlopulla, kun mies on kotona. Tämä on vähän hankalaa, kun meille ei jää yhteistä perheaikaa yhtään, kun teen iltaisin kotitöitä ja mies vahtii lapsia.

Olemme asuneet tässä nyt kolme vuotta, eli muutimme kuopuksen syntymän jälkeen. Asunto on muuten hyvä ja aivan upeassa kunnossa, mutta haluaisin tehdä koko alakerrasta sellaisen open concept tilan, jossa olisi open concept kitchen ja familyroom. Myös kodinhoitohuobeen voisi yhdistää keittiöön ja samalla laajentaa kylppäri, wc ja takaeteinen mudroomiksi. Olisi kyllä ihanaa olla ja puuhailla isossa tilassa ilman huolta lapsista!

Ongelma vvaan on se, että muutostyöt tulisi maksamaan yli 100 000 € (keittiö, kodinhoitohuone, kylppäri/wc, eteiset, kaikki lattiat ja vielä portaat ylä-ja alakertaan kokonaan uusiksi. Lisäksi katot, sähköt, seinien maalaus melkein kokonaan) tästä on siis kolmelta firmalta pyydetty tarjous. Lisäksi pitäisi asua 2-3 kk muualla.

Tällä hetkellä meillä ei ole varaa moiseen, koska jtalosta on velkaa ja molemmilla on opintolainaa sekä kahden auton osamaksut. Mies yksin käy töissä.

Olen ihan sairas huolesta ja huonosta omastatunnosta, kun en pysty valvomaan lapsia koko aika. Onko teillä jotain vinkkejä, miten saisi arjen sujumaan, niin että saan kotityöt tehtyä niin että valvon samalla lapsia?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trololol taas.

Vierailija
2/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö ne lapset voi puuhailla keittiössä kun teet ruokaa? Toki tää ei ole niin hieno ratkaisu kuin 100 000 e maksava... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö osaa kunnolla suomea vai mitä nuo anglismit ovat? Mutta joka tapauksessa, jos ongelmana on lähinnä ruoanlaitto ja pyykkääminen, niin voisikohan lapset osallistaa noihin hommiin tai keksiä hetkeksi heille tekemistä samaan huoneeseen? Tai sitten yrität saada muut tilat riittävän lapsiturvallisiksi, jolloin jatkuvaa katsekontaktia ei tarvita.

Vierailija
4/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö millään keksi laittaa valvontakameraa sinne avuksi.

Vierailija
5/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten ruuanlaittoon ja pyykkäämiseen saa kulumaan kaikki illat, etenkään kaksilapsisessa perheesssä. Pesetkö pyykit nyrkkipyykkinä ja teurastatko itse eläimet ruuaksi?

Vierailija
6/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan ei itse päätä menevätkö pihalle, vaan siihen pyydetään äidin lupa, ja jos äidin arvion mukaan siellä ei yksin pärjätä (2 alle 5v ei todellakaan pärjää!), niin se aika ollaan sisällä kun äiti ei pääse mukaan. Joku 4v pärjää usein aidatulla pihalla yksin jonkin aikaa tai vanhemman lapsen kanssa, mutta ei todellakaan pienemmän lapsen tai edes samanikäiset kanssa. Eli lapset nyt vaan eivät mene sinne pihalle ilman sinua. Et sano lasten ikinä, mutta oletan että vanhempi on ainakin sen 4v, kun pidät yksin olla pihalla edes mahdollisuutena.

Jos lapset eivät pärjää eri huoneessa ilman sinua (tulee esim. vaaratilanteita) niin silloin on pöytäpuuhat kokkauksen ajan keittiössä. Sinä päätät. Alle 5-vuotiaat eivät päätä sellaisia asioita, mitä vanhemmat pitävät vaarallisina. Normaalilla 4-5-vuotiaalla on jo selkeä vaarantaju, mutta 2-3-vuotias ei kyllä ymmärrä mistään mitään eikä näin saa olettaa. Eli voit tehdä niin, että mikäli esikoinen on riittävän iso, niin hän leikkii yksin siellä olohuoneessa ja pienempi on sinun kanssa. Pienempi voi olla mukana, jos 4-5-vuotias osaa tulla kertomaan asioista ja olohuoneessa ei ole mitään vaarallista. Meillä ainakin lapset leikkivät tuossa iässä keskenään eri huoneessa, mutta en olisi antanut jos olisi ollut syytä pelätä että jotain tapahtuu, toinen kiusaa toista tms.

Jos teillä 4-vuotiaalla jo ei ole mitään vaarantajua (joka varmasti helpottaisi elämäänne) niin kannattaa puhua asiasta neuvolassa, jos olisi kasvatusvinkkejä asiaan tai ihan huolen aihetta.

Vierailija
7/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö ne lapset voi puuhailla keittiössä kun teet ruokaa? Toki tää ei ole niin hieno ratkaisu kuin 100 000 e maksava... 

Keittiö on kyllä tosi iso ja siinä on 8-hengen ruokapöytä joten lapset voi istua sen ääressä ja piirtää tai rakentaa legoilla, mutta noin pienet ei kauaa pysy paikallaan. Lattia on laattaa, joten lapset ei voi sen takia eikä muutenkaan leikkiä keittiön lattialla. Ap

Vierailija
8/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset roskikseen ja ap holhoukseen

Vierailija
9/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten ruuanlaittoon ja pyykkäämiseen saa kulumaan kaikki illat, etenkään kaksilapsisessa perheesssä. Pesetkö pyykit nyrkkipyykkinä ja teurastatko itse eläimet ruuaksi?

Ruuanlaitto ja leipominen on mulle rakkaita harrastuksia ja tykkään kokeilla eri juttuja netistä ja tv:stä. Pyykkääminen ei vie tietenkään paljon aikaa mutta silittäminen ja muu vaatehuolto vie. Sulla ei selvästikään ole perhettä, et tiedä miten kauan neljän hengen vaatteiden silittämiseen kuluu. Lisäksi kaikki vuodevaatteet, pöytäliinat ym. Ap

Vierailija
10/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa ja helppo ratkaisu: Lopeta niitten open concept -ohjelmien katsominen. Oliko muuta?

Vierailija
11/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuanlaitto ja leipominen on mulle rakkaita harrastuksia ja tykkään kokeilla eri juttuja netistä ja tv:stä. Pyykkääminen ei vie tietenkään paljon aikaa mutta silittäminen ja muu vaatehuolto vie. Sulla ei selvästikään ole perhettä, et tiedä miten kauan neljän hengen vaatteiden silittämiseen kuluu. Lisäksi kaikki vuodevaatteet, pöytäliinat ym. Ap

Ai etkö sä silitä sohvanpäällisiä päivittäisen pesun jälkeen? Oooot todella huono kotiäiti.

Vierailija
12/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsethan ei itse päätä menevätkö pihalle, vaan siihen pyydetään äidin lupa, ja jos äidin arvion mukaan siellä ei yksin pärjätä (2 alle 5v ei todellakaan pärjää!), niin se aika ollaan sisällä kun äiti ei pääse mukaan. Joku 4v pärjää usein aidatulla pihalla yksin jonkin aikaa tai vanhemman lapsen kanssa, mutta ei todellakaan pienemmän lapsen tai edes samanikäiset kanssa. Eli lapset nyt vaan eivät mene sinne pihalle ilman sinua. Et sano lasten ikinä, mutta oletan että vanhempi on ainakin sen 4v, kun pidät yksin olla pihalla edes mahdollisuutena.

Jos lapset eivät pärjää eri huoneessa ilman sinua (tulee esim. vaaratilanteita) niin silloin on pöytäpuuhat kokkauksen ajan keittiössä. Sinä päätät. Alle 5-vuotiaat eivät päätä sellaisia asioita, mitä vanhemmat pitävät vaarallisina. Normaalilla 4-5-vuotiaalla on jo selkeä vaarantaju, mutta 2-3-vuotias ei kyllä ymmärrä mistään mitään eikä näin saa olettaa. Eli voit tehdä niin, että mikäli esikoinen on riittävän iso, niin hän leikkii yksin siellä olohuoneessa ja pienempi on sinun kanssa. Pienempi voi olla mukana, jos 4-5-vuotias osaa tulla kertomaan asioista ja olohuoneessa ei ole mitään vaarallista. Meillä ainakin lapset leikkivät tuossa iässä keskenään eri huoneessa, mutta en olisi antanut jos olisi ollut syytä pelätä että jotain tapahtuu, toinen kiusaa toista tms.

Jos teillä 4-vuotiaalla jo ei ole mitään vaarantajua (joka varmasti helpottaisi elämäänne) niin kannattaa puhua asiasta neuvolassa, jos olisi kasvatusvinkkejä asiaan tai ihan huolen aihetta.

Poika täyttää pian viisi ja tyttö on kolme ja puoli. Ei niillä mitään ongelmia ole ja leikkivätkin ihan kiltisti lähinnä omia juttujaan, mutta inhottaa olla eri huoneessa kuin he. Tietenkään en voi päästää lapsia ulos valvomatta, ja siksi olisikin kiva, jos näkisi pihalle keittiön ikkunasta ja olisi vaikka ovi keittiöstä pihalle. Ap

Vierailija
13/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kyllä kuulostaa, että sulla ei ole prioriteetit kohdillaan. Mulla on kolme alle kouluikäistä lasta ja en todellakaan käytä aikaa lakanoiden silitykseen ja pitkiin kokkaussessioihin, vaan teen suht nopeasti päivän ruoat ja silitän vain harvakseltaan, jos on tarpeen, esim. jonkun 1-2 kauluspaitaa. Ei ihme, jos tuntuu laimlyövänsä lasten valvonnan, jos käyttää valtavasti aikaa melko turhiin kotitöihin.

Vierailija
14/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodista pitää tehdä sillä lailla turvallinen, että mitään isoa vahinkoa ei voi sattua. Kaapit ja hyllyt porata seinään kiinni, pistorasiat tukkia ja terävät kulmat pyöristää. Sitten ei tarvitse koko ajan vahtia. Meillä 3- ja 6-vuotiaat leikkii tunteja päivässä yläkerrassa keskenään, eikä se stressaa mua ollenkaan.

Vierailija
15/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa. Musta on ihanaa kun meidän suurin piirtein saman ikäiset lapset kuin omasi menevät huoneeseensa ja laittavat oven kiinni. Kyllä tuon ikäiset jo osaa. Joku 1-v on asia erikseen. Relaa.

Vierailija
16/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilut tiettynä aikana yhdessä ja sit sisäjuttuja ruuan teon aikaan. Voit ottaa myös lapset mukaan ruokaa tekemään ja pöytää kattamaan.

Silittämisen voi lopettaa kokonaan, se on lapsiperheessä täysin turha toimi tai jos välttämättä haluat silitellä menemään niin teet sen olkkarissa siirettävän laudan kanssa ja samalla vahdit lapsia.

Ole hyvä, 50k voit maksaa näistä neuvoista mun tilille. Tuli puolet halvemmaksi.

Vierailija
17/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Musta on ihanaa kun meidän suurin piirtein saman ikäiset lapset kuin omasi menevät huoneeseensa ja laittavat oven kiinni. Kyllä tuon ikäiset jo osaa. Joku 1-v on asia erikseen. Relaa.

No meidän lasten huoneet on yläkerrassa ja portaissa on portit. Ei lapsia voi tietenkään jättää yksin yläkertaan, kun itse olen alakerrassa. Enkä tykkää yhtään, että lapset leikkivät eri huoneissa, koska silloin en pysty valvomaan kuin yhtä kerrallaan.

Siksi lapset leikkii olohuoneessa missä on kokolattiamatto ja muutenkin turvallista, eli ei teräviä kulmia, lasia yms. Ap

Vierailija
18/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilut tiettynä aikana yhdessä ja sit sisäjuttuja ruuan teon aikaan. Voit ottaa myös lapset mukaan ruokaa tekemään ja pöytää kattamaan.

Silittämisen voi lopettaa kokonaan, se on lapsiperheessä täysin turha toimi tai jos välttämättä haluat silitellä menemään niin teet sen olkkarissa siirettävän laudan kanssa ja samalla vahdit lapsia.

Ole hyvä, 50k voit maksaa näistä neuvoista mun tilille. Tuli puolet halvemmaksi.

No niinhän me ulkoillaankin omalla pihalla tai mennään kesällä uimarannalle. Puistoa tässä ei ole lähellä ja metsään me ei mennä tietenkään.

Mutta ne sisäjutut juuri on se ongelma, koska minun täytyy olla keittiössä ja kodinhoitohuoneessa enkä pysty valvomaan lapsia. Siirrettiin jo juoksumatto olohuoneeseen, niin pystyn valvomaan lapsia samalla kun juoksen. Ap

Vierailija
19/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä olen kyllä oikein onnellinen jos minun 2v ja 5v leikkii tyytyväisenä toisessa huoneessa kun minä teen ruokaa tms. Ja todellakin 5v voi olla yksin omalla turvallisella pihalla, meidän 5v saa käydä kysymässä naapurista kaverin ja mennä esim viereiseen leikkipuistoon. 2v ei tietysti vielä voi olla mukana, mutta 3,5v varmastikin jo voisi ainakin tuossa omalla pihalla. Ja ei, en todellakaan silitä kenenkään vaatteita! No, en olekaan kotiäiti joten ei mitenkään olisi aikaa hoitaa kaikkia kotihommia ja tuijottaa samalla lapsia 24/7.

Vierailija
20/44 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minä olen kyllä oikein onnellinen jos minun 2v ja 5v leikkii tyytyväisenä toisessa huoneessa kun minä teen ruokaa tms. Ja todellakin 5v voi olla yksin omalla turvallisella pihalla, meidän 5v saa käydä kysymässä naapurista kaverin ja mennä esim viereiseen leikkipuistoon. 2v ei tietysti vielä voi olla mukana, mutta 3,5v varmastikin jo voisi ainakin tuossa omalla pihalla. Ja ei, en todellakaan silitä kenenkään vaatteita! No, en olekaan kotiäiti joten ei mitenkään olisi aikaa hoitaa kaikkia kotihommia ja tuijottaa samalla lapsia 24/7.

Oikeesti annat lapsien olla ulkona valvomatta? Ja viisivuotiaan käydä puistossa toisen lapsen kanssa? En kyllä tiedä mitä sinusta ajatella, sorry! Ap