Hirsitalon rakentamiskustannukset
Onko mitään mahdollisuuksia rakentaa hirsitaloa maks 200 000 euroa? Tulee kasvukeskuksien ulkopuolelle periferiaan, jonne ei todella edes kannattaisi rakentaa, mutta huonon tarjonnan ja ylihinnoiteltujen kohteiden vuoksi vissiin pakko :(
Ja se, joka kysyy onko pakko asua täällä: On, koska työt. On, koska me viihdytään.
Miksei vuokralla tai asunto-osake: Koska me halutaan omaa rauhaa, koiralle tilaa ja edes yrittää maksaa omaa ja mahdollisesti hyvällä tuurilla hyötyäkin siitä joskus (edes vähän).
Kommentit (37)
Asutaan siis lähes 100 vanhassa hirsitalossa, joka nykymääräysten mukaan on kesämökki, eikä uutta samanlaista saisi rakentaa, kuin kesäasunnoksi. Hyvin ollaan pärjätty 30 asteen pakkasilla. 😉[/quote]
Paljon teillä on lämmityskustannukset per kuukausi ja kuinka pohjoisesta kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla hirsitalo? Samanlaisen puurunkoisena saa noin 25% halvemmalla
Olisi parempi monelta eri kantilta. Minun mielestä. Ja minun tulevaa kotiahan tässä rakennettaisiin, että jos jostain pitää joustaa, niin sitten muusta.
Siis on parempi, siinä olen samaa mieltä! Mutta 200 000 on talon budjetiksi muutenkin tiukka, ja hirsitalo nyt maksaa enemmän kuin puurunkoinen. Ja saahan niitä ulkoverhouksia, jotka näyttää hirreltä, ei toki sama asia mutta ulkonäöltään samaa sarjaa kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi parempi monelta eri kantilta. Minun mielestä. Ja minun tulevaa kotiahan tässä rakennettaisiin, että jos jostain pitää joustaa, niin sitten muusta.
Siis on parempi, siinä olen samaa mieltä! Mutta 200 000 on talon budjetiksi muutenkin tiukka, ja hirsitalo nyt maksaa enemmän kuin puurunkoinen. Ja saahan niitä ulkoverhouksia, jotka näyttää hirreltä, ei toki sama asia mutta ulkonäöltään samaa sarjaa kuitenkin
Ulkonäkö ei ole missään intresseissä eli siis en ole perinteinen "sisustan, siis olen" -nainen. Yhtään ei kiinnosta tämmöset "kuhan näyttää hyvältä"-hommat.
Joo sepä voi olla, että unohettava koko asia.
Tampereen korkeudella, joten näistä 30 pakkasista on tietty jokunen vuosi, mutta ei ole vaikuttanut asumismukavuuteen.
Talossa oli öljylämmitys, jolloin meni noin 1500-2000 litraa löpöä vuodessa. 180 neliötä.
Litra lämpöä on noin 10 kWh.
Nykyään mennään lämpöpumpuilla lähes täysin. Ainoastaan huuppupakkasilla joutuu vähän klapeja heittämään uuniin.
Hirret omasta metästä, ja siitä sitten talo pystyyn. Mutta uunille kunnon perusta, ettei hae paikkaansa kuin Kallio-Herkon uuni.
Käyttäjä34791 kirjoitti:
Tampereen korkeudella, joten näistä 30 pakkasista on tietty jokunen vuosi, mutta ei ole vaikuttanut asumismukavuuteen.
Talossa oli öljylämmitys, jolloin meni noin 1500-2000 litraa löpöä vuodessa. 180 neliötä.
Litra lämpöä on noin 10 kWh.Nykyään mennään lämpöpumpuilla lähes täysin. Ainoastaan huuppupakkasilla joutuu vähän klapeja heittämään uuniin.
Juu, no Lapissa näitä pakkasjaksoja ja kelejä vallan vielä riittää, joten lämmitysmuoto ja muut rakennustekniset ominaisuudet ei ole mikään pikku seikka. (toki jos on massia ja on ihan sama mitä se sähkölasku maksaa, mut näin ny ei vaan satu olemaan)
Entisajan pelkka on yleensä 15 cm paksua ja sillä mentiin kaikissa keleissä ja ilman sähköä. Vanhan kehikon saa kymppitonnilla, jos sellaisen lisäeristää puukuitulevyllä ulkoa ja laittaa lautavuorauksen, sen luulisi pelittävän. Sisällä on elämää nähnyt hirsipinta tai mitä haluaa.
Vanha kehikko voi olla edullinen, mutta työtä siinäkin piisaa. Vanhat nurkkasalvokset eivät liene yhtä tiiviit kuin virolaisten viikinkinurkka. Kannattaa tutkia kirjallisuutta, esim. Ojalan Hirsitalo Virosta. Hobbitton on erinomainen firma, mutta kannattaa kilpailuttaa.
Lapissa näyttää olevan Ekoina-niminen firma, jolla on 74 m2 hirsitalomalli. Kysy tuosta tarjous, niin pääset kärryille siitä, missä mennään. (Onkohan firma yhä toiminnassa? Onko kellään kokemusta?)
Jos vaikka Honkatalojen hirsitalon hinta on tyyliin 150 000€
https://www.honkatalot.fi/tuotevalikoima/hirsitalot/
Mitä kalliotontille rakennetun kokonaisen talon kustannukset olisi suurinpiirtien?
Yleisesti talopaketin hinta kertaa 2-3x taitaa olla aika yleinen "nyrkkisääntö", mutta minkäverran suunnilleen hirsitalojen kohdalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirsitalon etu on se, että kun runko on pystytetty, seinille ei tarvitse tehdä enää mitään, jos ei halua. Puurunkoinen talo tarvitsee pysryrungon lisäksi ulko- ja sisäverhouksen ja eristyksen. Mitä valmiimpi elementti on, sen hinnakkaampi se on.
Jos tämä ei kuitenkaan ole se viimeinen talo, voisi ostaa purkukuntoisen talon, jonka remontoi itse asumiskuntoon.
Rakennat ihan skutsiin?
Olethan laskenut kustannuksiin rakennustarveharkinnan hakemisen ja sen keston (esim 6kk), tien tekemisen rakennuspaikalle kääntö/purkupaikkoineen, oma kaivo, jätevesi ym järjestelmät, sähköliittymän hintakin voi yllättää metsässä jnejne.
Mulla olis ollut syrjäisemmässä perintönä saatuja tontteja useampi kappale. Laskin että huomattavasti halvemmaksi tulee rakentaa kunnan taajamaan, missä kaikki liittymät rajalla ja tiet valmiina.
M41
Käyttäjä34791 kirjoitti:
Litra lämpöä on noin 10 kWh.Nykyään mennään lämpöpumpuilla lähes täysin. Ainoastaan huuppupakkasilla joutuu vähän klapeja heittämään uuniin.
Ja ihanko vakavalla naamalla siis väität että öljylämmitys on halvempi kuin sähkö?
Ei ole mahdollista nykyhinnoilla missään päin Suomea, ellet sitten tee itse lähes kaikkea. Ja siis silloin sinun tulisi olla mm. sähköalan ammattilainen. Unohda koko juttu suoraan ja osta käytetty talo.
Terv. Edellinen itse rakennettu okt maaseudulle 104m2 maksoi 220 000 eur, eikä todellakaan ollut hirsitalo.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittakaa siihen taloon periferiassa nyt 250 tonnia, niin voitte muutaman vuoden päästä myydä sen 120 tonnilla tai pankin pakkohuutokaupassa alle satkulla.
Oikea hirsitalo on helppo siirtää, jää vaan muutama harkko tontille ja liittymät.
Kyllä se onnistuu kun teette paljon itse ja laskette tarkkaan.
Ei ole vielä tonttia, rakentamisessa onnistuu moni asia, muttei kaikki.