Lääkärit etuilleet rokotejonossa OYS:ssa
https://www.kaleva.fi/koronarokotteita-on-saatu-ouluun-lisaa-mutta-oysi…
Jutun mukaan lääkärit, jotka eivät työskentele koronapotilaiden kanssa (eivätkä muutenkaan missään etulinjassa) ovat etuilleet rokotejonossa ja tämän vuoksi osalta esim. tehohoidon työntekijöistä on rokotteen saanti viivästynyt.
On kyllä kerrassaan röyhkeää toimintaa! Vertautuu hussin johtajalääkärin lapin riemulomaan, jossa ei tarvitse yhteisistä säännöistä välittää koska ”minulla on oikeus”.
Kommentit (58)
Tytär on lääkäri ja saa rokotteen samaan aikaan kuin tavikset - tätä hämmästelin. Ei hoida koronapotilaita mutta maski naamalla ottaa vastaan ja tekee kierroksia osastoilla, tuuraa välillä toisessa sairaalassa viikonloppuna. Minusta vähän eri juttu sairastuuko lääkäri tai vaikka kaupan kassa mutta samalla viivalla ovat kun ei kuulu riskiryhmään.
Uskomattominta on kuitenkin se, että Suomi onnistuu tärväämään vuoden ennen kuin saa 4,5 milj. ihmistä rokotettua.
Suon ilomielin lääkäreille rokotteen ensimmäisten joukossa. Jospa se vähentäisi sairaanhoidossa asioinnin vaarallisuutta nykyisestä.
Kotikaupungissani on 40 000 asukasta, kuukaudessa voidaan rokottaa 400 asukasta. Eli kaikki rokotettu 10 vuoden aikana. Paitsi jos pitää antaa se 2.rokote- niin aikaa kuluu 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Väärinhän tuo on, mutta ihan kaikki sairaaloiden työntekijät pitäisi priorisoida ennen tavallista kansaa. Nythän näin ei ole.
Itsekin olen töissä sairaalassa (enkä voi olla etätöissä, joudun oleskelemaan potilastiloissa, ja tarpeen vaatiessa koronaosastollakin on hommat hoidettava), mutta näillä näkymin rokotetteeseen ei ole oikeutta ennen kesää/syksyä.
Korona-aika on vaatinut ja vaatii meiltä kaikilta sairaaloissa paljon, ja alan olla kyllästynyt perheeni ja oman terveyteni vaarantamiseen vain, jotta minua voidaan kohdella rokotusjonossa tavallisena kansalaisena. Erona vaan on se, ettei minulla ole ollut mahdollisuutta tehdä etätöitä yli vuoden ajan ja joudun joka päivä menemään tiloihin, jossa jollain voi olla korona.
Ilmeisesti on mahdollista, että jossain vaiheessa ulkomailla tulee olemaan mahdollista saada ostettua rokote yksityiseltä taholta. Olen valmis maksamaan ja lähden heti, jos ja kun tilaisuus tulee.
Harkitsen myös työpaikan vaihtoa, kun nyt on tullut selväksi, ettei minun terveyteni ole minkään arvoinen.
Yhtä lailla se kaupan kassa ja bussikuski jne on vaarassa
Lääkärit sai niitä ylimääräisiä annoksia jotka on se kuudes tai seitsemäs annos viiden pakkauksessa
Lisäksi hoitajat jotka Piti piikittää saikuttaa
Vierailija kirjoitti:
Uskomattominta on kuitenkin se, että Suomi onnistuu tärväämään vuoden ennen kuin saa 4,5 milj. ihmistä rokotettua.
Suon ilomielin lääkäreille rokotteen ensimmäisten joukossa. Jospa se vähentäisi sairaanhoidossa asioinnin vaarallisuutta nykyisestä.
Varallisuuteen hoitohenkilökunnan tai lääkäreiden rokottamisella ei mitään merkitystä. Enemmän siellä varaa aiheuttaa koronaa ja muita sairauksia sairastavat ihmiset. Enemmän he aiheuttaa vaaraa muille potilaille kuin henkilökunnalle. Henkilökunnan ainakin periaatteessa pitäisi osata suojautua niin koronalta kuin muilta infektiolähteiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas se olikaan joka kertoi ettei rokotejonossa voi etuilla, kaikki saa vuorollaan?
Näköjään voi etuilla, jos on tarpeeksi arvokkaan akateemisen tutkinnon ammatti. Ja hyvin röyhkeä luonne.
No kyllähän lääkärin sairastuminen aiheuttaa enemmän harmia kuin monen muun ammatinharjoittajan. En usko että kaikista on toisia hoitamaan eikä ainakaan reseptinkirjoittamiseen ole siivoojalla oikeutta. Tosin en ymmärrä miksi elämänsä viimeisiä kuukausia elävät monisairaat rokotetaan ensin. Influenssaa kuolee vuosittain enemmän vanhuksia, mutta korona on mediaseksikäs aihe. Aiempien vuosien influenssa ja keuhkokuumekuolemista ei juuri kirjoitella.
Toivottavasti röyhkeät etuilijat saavat koronan tai jonkun haittavaikutuksen rokotteesta.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit sai niitä ylimääräisiä annoksia jotka on se kuudes tai seitsemäs annos viiden pakkauksessa
Lisäksi hoitajat jotka Piti piikittää saikuttaa
Tämä on aivan höpöpuhetta, tuolloin kun räikein etuilu ilmeisesti tapahtui ei annettu vielä niitä ”ylijäämä-annoksia”.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkärit kuuluu varmaan siihen ensin rokotettavien ryhmään, ihme ulinaa taas.
.
To l lo. Rokotteita on todella vähän näin aluksi, ja tarkoituksena on rokottaa ensilinjan työntekijät. Mitäpä lottoat, kumpi tarvitsee rokotteen ensimmäisten joukossa, koronateholla työskentelevä vai joku silmälääkäri (joka ihan viime hädässä kohtaa koronapotilaan)?
Vierailija kirjoitti:
Väärinhän tuo on, mutta ihan kaikki sairaaloiden työntekijät pitäisi priorisoida ennen tavallista kansaa. Nythän näin ei ole.
Itsekin olen töissä sairaalassa (enkä voi olla etätöissä, joudun oleskelemaan potilastiloissa, ja tarpeen vaatiessa koronaosastollakin on hommat hoidettava), mutta näillä näkymin rokotetteeseen ei ole oikeutta ennen kesää/syksyä.
Korona-aika on vaatinut ja vaatii meiltä kaikilta sairaaloissa paljon, ja alan olla kyllästynyt perheeni ja oman terveyteni vaarantamiseen vain, jotta minua voidaan kohdella rokotusjonossa tavallisena kansalaisena. Erona vaan on se, ettei minulla ole ollut mahdollisuutta tehdä etätöitä yli vuoden ajan ja joudun joka päivä menemään tiloihin, jossa jollain voi olla korona.
Ilmeisesti on mahdollista, että jossain vaiheessa ulkomailla tulee olemaan mahdollista saada ostettua rokote yksityiseltä taholta. Olen valmis maksamaan ja lähden heti, jos ja kun tilaisuus tulee.
Harkitsen myös työpaikan vaihtoa, kun nyt on tullut selväksi, ettei minun terveyteni ole minkään arvoinen.
Teillä on siellä sentään kunnon suojavälineet koronaa sairastaneita kohdatessa. Me opet pyöritään päivittäin satojen nuorien seassa ahtaissa tiloissa ja saadaan rokotteet vasta viimeisenä (toisin kuin esim. Israelissa, jossa opet tuli rokotusjärjestyksessä heti alkupäässä). Ja ainoat suojavälineet on suunenäsuojain ja käsidesi (eikä näitäkään ole läheskään kaikilla nuorilla, joihin olemme kokoajan lähikontaktissa).
Ainiin mutta eihän Suomessa lapset tartuta. Mitä nyt jossain koulussa on ollut jopa 10% koulun henkilöistä koronapositiivisia, jos kaikki on testattu kerralla. Mutta varmaan nämä kaikki sai sen koronan jostain muualta kuin koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on siellä sentään kunnon suojavälineet koronaa sairastaneita kohdatessa. Me opet pyöritään päivittäin satojen nuorien seassa ahtaissa tiloissa ja saadaan rokotteet vasta viimeisenä (toisin kuin esim. Israelissa, jossa opet tuli rokotusjärjestyksessä heti alkupäässä). Ja ainoat suojavälineet on suunenäsuojain ja käsidesi (eikä näitäkään ole läheskään kaikilla nuorilla, joihin olemme kokoajan lähikontaktissa).
Ainiin mutta eihän Suomessa lapset tartuta. Mitä nyt jossain koulussa on ollut jopa 10% koulun henkilöistä koronapositiivisia, jos kaikki on testattu kerralla. Mutta varmaan nämä kaikki sai sen koronan jostain muualta kuin koulusta.
Ihan samanlaiset suojavarusteet ja käsidesit on meillä tavan osastoilla ja poleilla työskentelevillä hoitajilla, jotka voimme ihan yhtä lailla tavata koronaan sairastuneen potilaan sattumalta, samalla lailla kuin te oppilaan. Ja ette te joka päivä heitä tapaa, teillä on ylivertaisen pitkät loma-ajat mihinkään muuhun ammattiryhmään verrattuna jolloin voitte vältellä altistuksia kaikessa rauhassa kotonanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaiset suojavarusteet ja käsidesit on meillä tavan osastoilla ja poleilla työskentelevillä hoitajilla, jotka voimme ihan yhtä lailla tavata koronaan sairastuneen potilaan sattumalta, samalla lailla kuin te oppilaan. Ja ette te joka päivä heitä tapaa, teillä on ylivertaisen pitkät loma-ajat mihinkään muuhun ammattiryhmään verrattuna jolloin voitte vältellä altistuksia kaikessa rauhassa kotonanne.
Joo lomalla ei toki kohdata töissä nuoria, kuten ei kukaan muukaan lomalla oleva. Mutta joka työpäivä tulee noin 60-120 vähintään 75min pituista lähikontaktia ahtaissa sisätiloissa. Ja eri päivinä nämä kontaktit ovat eri oppilaisiin eli viikonaikana eri kontakteja onkin jo lähemmäs 300. Tuskin näin montaa potilasta itse kohtaat joka päivä näin pitkiä aikoja kerrallaan? Väittäisin siis että mun ja muiden yläkouluun aineenopettajien on todella paljon todennäköisempää kohdata koronapositiivinen työpäivänä aikana kuin perus osastolla työskentelevän hoitajan. Ja koronaosastolla taas suojavarusteet on jotain ihan eri luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo lomalla ei toki kohdata töissä nuoria, kuten ei kukaan muukaan lomalla oleva. Mutta joka työpäivä tulee noin 60-120 vähintään 75min pituista lähikontaktia ahtaissa sisätiloissa. Ja eri päivinä nämä kontaktit ovat eri oppilaisiin eli viikonaikana eri kontakteja onkin jo lähemmäs 300. Tuskin näin montaa potilasta itse kohtaat joka päivä näin pitkiä aikoja kerrallaan? Väittäisin siis että mun ja muiden yläkouluun aineenopettajien on todella paljon todennäköisempää kohdata koronapositiivinen työpäivänä aikana kuin perus osastolla työskentelevän hoitajan. Ja koronaosastolla taas suojavarusteet on jotain ihan eri luokkaa.
Tuo on kyllä totta, että tapaamanne kontaktit ovat määrällisesti huomattavasti suuremmat ja täten sattuman todennäköisyys paljon korkeampi kuin itselläni. Itsekin kuulun työstäni huolimatta siihen ryhmään, joka saa rokotteen tavan kansalaisten tapaan viimeisten joukossa, ainakin viimeisimpien tietojen mukaan. En oikein osaa sanoa pohdinnastani huolimatta, että mikä olisi se toimivin rokotejärjestys. Yhteiskunnan rattaat pitää pitää pyörimässä, mutta myös heikoimpia tulisi suojella.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia voidaan tuoda lisää jostain aasiasta, mutta lääkäreitä ei.
Hoitajaksi tulijoita on jonoksi saakka, Espanjasta ja Filippiineiltä saa hoitajia. Siellä on erittäin tasokas sairaanhoitajakoulutus ja asenne työtä kohtaan aivan erilainen kuin Suomessa.
Tämä pitää täysin paikkaansa. Olen itse töissä Oys:ssa. Työkaverini olivat olleet hakemassa rokotusta ja nähneet itse paikalla rokotusta hakemassasairaalan hallinnon porukkaa jakkupuvuissaan sekä myös lastenlääkäreitä, jotka eivät tee potilastyötä. Kaiken huippu oli ollut se, että he olivat nähneet jonossa jo eläkkeelle jääneen lastenlääkärin, joka ei ole enää töissä. Aika röyhkeää meininkiä minä ensin periaatteella!
Valhetta, yksikään lääkäri ei etuilisi koronarokotejonoon, koska eivät aio ottaa sitä myrkkypiikkiä lainkaan.
Tilanne olisi kyllä kummallinen jos lääkärit eivät haluaisi olla ensimmäisten joukossa.