Te joilla reikiintyy herkästi hampaat
Oletteko saaneet reikiintymistä kuriin?
Itsellä reikiintyy tosi helposti.
Tosi monta juurihoitoa tehty. Etuhampaitakin paikattu mutta hampaani ovat onneksi vielä toistaiseksi esteettiset ja kauniit.
Pesen hampaat kahdesti päivässä. Illalla huolellisemmin ja silloin käytän myös hammasväliharjaa ja hammaslankaakin joskus.
Aamulla pelkkä pesu. Hammastahnaa käytän. Laitan sitä tahnaa myös siihen hammasväliharjaan.
Okei, myönnän että ehkä kerta viikkoon saattaa iltapesu jäädä mutta silloin panostan aamulla ja käytän sitä hammasväliharjaa.
En syö purkkaa. Varmaan pitäisi?
Syön aika paljon karkkia ja napostelen. Tiedän, huono tapa.
Välillä käytän suuvesiä. Nyt on vähän jäänyt. Sitä elmexin kariessuojaa olen käyttänyt.
Onko se parodontiittitahna parempaa?
Minulla ei ole ientulehduksia. Ikenet ei vuoda koskaan verta hammaspesun yhteydessä eikä hammasvälejä puhdistaessa. Pidän siis oikeasti huolta hampaistani.
Hammaskiveä ei ole ollenkaan. Ollut ikinä. Miettinytkin että onko noilla yhteyttä reikiintymisen kanssa? Kavereillä joilla ei reikiä ole ollenkaan on hampaat ihan hammaskiven peitossa. Tai ne hammasvälit on.
Olen 38-vuotias eli aika nuori vielä ja haluan pitää hampaat suussani vielä pitkään.
Hampaita on poistettu pari. Viisurit on yhtä vaille poistettu. Yhtä ei ole poistettu kun kasvoi poistetun poskihampaan tilalle. Onneksi. Yksi poskihammas puuttuu.
Kommentit (29)
Kun pesette illalla hampaat, niin huuhtokaa ihan pienellä vesitilkalla isoimmat leivänmurut ja muut roskat pois, mutta jättäkää sitä tahnaa hampaisiin. Älkää huuhtoko kaikkea tahnaa pois. Antakaa sen suojata ja hoitaa hampaitanne yön yli.
terkuin
1 reikä,
ikä n. 40
Syömisen jälkeen on hyvä ottaa kulaus maitoa tai pala juustoa. Maitotuote neutraloi ruoassa olleet voimakkaat hapot, ja lähes katkaisee happohyökkäyksen. Maitosokeri eli laktoosi ei vahingoita hampaita, toisin kuin kasveissa olevat sakkaroosit ja fruktoosit, jotka ovat bakteerien kasvualusta.
Tuo karkinsyönti ja napostelu lienee se avaintekijä.
Eikä tarvi mitään karkkia tai erityisen makeaa, napostelu yhdistettynä muuten reikiintymisalttiisiin hampaisiin on tuhoisa yhdistelmä.
Minulla alkoivat hampaat reikiintyä 35 jälkeen kun vaihdoin säännöllisen päivätyön elinkeinonharjoittajan epäsäännölliseen työaikaan.
Ikää 49 ja jo 4 poskihammasta poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tosi huono tilanne opiskelijana ja koko ajan sai olla paikkaamassa. Kierre päättyi kun kaikki viisaudenhampaat poistettiin... tai no ainaki reikiintyminen väheni.
Minulla oli lapsena paljon reikiä, oli jo maitohampaissa. Opiskeluaikoina poistettiin kaikki viisaudenhampaat minultakin. Mutta reikiintyminen loppui jo vähän aikaisemmin. En usko, että viisaudenhampaat sinänsä aiheuttavat reikiintymistä. Ehkä tosiaan syljen koostumus sitten iän myötä muuttuu. Nyt olen päältä viisikymppinen, reikiä ei enää tule, mutta hammaskiveä joudutaan rapsuttelemaan pois, vaikka koetan hoitaa hampaitani.
Joo mullakin lapsena jo reikiä mutta silloin ei tarvinnut harjata hampaitakaan.
Vähän kiukuttaa kyllä ettei hampaistani ole huolehdittu.
Omien lasteni hampaat olen pessyt ja heillä reikiä 0. Tai yhdellä neljästä reikiintyy mutta reikiintyminen alkoi yli 10-vuotiaana kun alkoi itse huolehtia hampaistaan. Hän nyt 13-vuotias ja reikiä ollut 4. Onneksi pysyvissä ei ole ollut yhtään ja nyt vahdinkin että hoitaa hampaansa. Hän varmaan saanut karies bakteerin eli reikiintyy jos ei hoida superhyvin.Enkä usko että hammaskivi johtuisi siitä ettei huolehdi hampaistaan. Sille on joko alttius tai sitten ei ole.
Ottaisin itse ennemmin hammaskiven kun reiät.Niin ja käyn hammaslääkärissä joka vuosi eli myös paikatutan reiät.
Nytkin tunnen että yhdessä hammasvälissä on reikä ja varmaan on monta muutakin taas.
Sen verran on vähentänyt etten hammassäryistä ole kärsinyt vuosikausiin. Jistuu varmaan siitäkin kun niin moni hammas juurihoidettu ettei mitään tuntisikaan. =/Ap
Jos tunnet että hammasvälissä on reikä, ei kannataisi vuositarkastusta jäädä odottamaan. Se reikä vaan syvenee ja mahdollisesti kohta se (karies)hammas on taas juurihoidettava.
Assburger kirjoitti:
Tuo karkinsyönti ja napostelu lienee se avaintekijä.
Eikä tarvi mitään karkkia tai erityisen makeaa, napostelu yhdistettynä muuten reikiintymisalttiisiin hampaisiin on tuhoisa yhdistelmä.
Minulla alkoivat hampaat reikiintyä 35 jälkeen kun vaihdoin säännöllisen päivätyön elinkeinonharjoittajan epäsäännölliseen työaikaan.
Ikää 49 ja jo 4 poskihammasta poistettu.
Purentahan painuu jo iän myötä + poistetut poskihampaat. On varmaan tullut laatikkoleuka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla reikiintyminen loppui kun aloin käyttämään xylitolpurukumia - sitä on aina mukana. Sen lisäksi hampaiden harjaus sähköhammasharjalla ennen nukkumaanmenoa + hammasvälit langalla 2 kertaa viikossa. Mutta tuo xylitolpurkka ja miten se poisti happohyökkäyksen kait oli se juttu. Lisäsi, muodostui rutiini : ruuan jälkeen meni jonkun aikaa ja suussa alkoi maistua happamalta, sen jälkeen käsi meni automaattisesti taskulle ja suorastaan *itutti jos purkat oli loppu.
Täytyy kyllä opetella syömään purkkaa.
Sähköhammasharja on, oli tosi kalliskin. Siihen en vaan ole raaskinut ostaa uusia harjoja.
Nyt latasin sen ja totesin että toimii vielä täydellisesti.
Lapset sai sähköhammasharjat niin nyt tulee ostettua vaihtoharjojakin.Ap
Vaihtoharjat on ne millä ne tienaa, joten toki kannustavat vaihtamaan harjoja. Vaan järkevä vaihtaa harjan kun kulunut ja ja pesutulos alkaa kärsiä. Minulla kestää pitkälle toista vuotta vaihtoharja. Ja jos stressaa hygieniasta, niin voi upottaa vaihtoterän 90°c veteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla reikiintyminen loppui kun aloin käyttämään xylitolpurukumia - sitä on aina mukana. Sen lisäksi hampaiden harjaus sähköhammasharjalla ennen nukkumaanmenoa + hammasvälit langalla 2 kertaa viikossa. Mutta tuo xylitolpurkka ja miten se poisti happohyökkäyksen kait oli se juttu. Lisäsi, muodostui rutiini : ruuan jälkeen meni jonkun aikaa ja suussa alkoi maistua happamalta, sen jälkeen käsi meni automaattisesti taskulle ja suorastaan *itutti jos purkat oli loppu.
Sähköhammasharja on, oli tosi kalliskin. Siihen en vaan ole raaskinut ostaa uusia harjoja.
Lapset sai sähköhammasharjat niin nyt tulee ostettua vaihtoharjojakin.Ap
Vaihtoharjat on ne millä ne tienaa, joten toki kannustavat vaihtamaan harjoja. Vaan järkevä vaihtaa harjan kun kulunut ja ja pesutulos alkaa kärsiä. Minulla kestää pitkälle toista vuotta vaihtoharja. Ja jos stressaa hygieniasta, niin voi upottaa vaihtoterän 90°c veteen.
Harjat vaihdetaan joka kolmas kuukausi.
Minulla reikiintyy helposti vaikka yritän hoitaa huolellisesti, karkkeja syön harvoin. Taustalla tyypi 1 diabetes jonka uskon olevan syy miksi hammasluustoni on huono ja tietty geenit. Hammaskiveä minulla muodostuu jonkun verran ja käyn putsaamassa, hammaslääkärin mukaan johtuu syljessä olevista mineraaleista se.
Lapset sai sähköhammasharjat niin nyt tulee ostettua vaihtoharjojakin.
Ap