Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla reikiintyy herkästi hampaat

Vierailija
05.01.2021 |

Oletteko saaneet reikiintymistä kuriin?
Itsellä reikiintyy tosi helposti.
Tosi monta juurihoitoa tehty. Etuhampaitakin paikattu mutta hampaani ovat onneksi vielä toistaiseksi esteettiset ja kauniit.

Pesen hampaat kahdesti päivässä. Illalla huolellisemmin ja silloin käytän myös hammasväliharjaa ja hammaslankaakin joskus.
Aamulla pelkkä pesu. Hammastahnaa käytän. Laitan sitä tahnaa myös siihen hammasväliharjaan.
Okei, myönnän että ehkä kerta viikkoon saattaa iltapesu jäädä mutta silloin panostan aamulla ja käytän sitä hammasväliharjaa.

En syö purkkaa. Varmaan pitäisi?

Syön aika paljon karkkia ja napostelen. Tiedän, huono tapa.

Välillä käytän suuvesiä. Nyt on vähän jäänyt. Sitä elmexin kariessuojaa olen käyttänyt.

Onko se parodontiittitahna parempaa?

Minulla ei ole ientulehduksia. Ikenet ei vuoda koskaan verta hammaspesun yhteydessä eikä hammasvälejä puhdistaessa. Pidän siis oikeasti huolta hampaistani.

Hammaskiveä ei ole ollenkaan. Ollut ikinä. Miettinytkin että onko noilla yhteyttä reikiintymisen kanssa? Kavereillä joilla ei reikiä ole ollenkaan on hampaat ihan hammaskiven peitossa. Tai ne hammasvälit on.

Olen 38-vuotias eli aika nuori vielä ja haluan pitää hampaat suussani vielä pitkään.

Hampaita on poistettu pari. Viisurit on yhtä vaille poistettu. Yhtä ei ole poistettu kun kasvoi poistetun poskihampaan tilalle. Onneksi. Yksi poskihammas puuttuu.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on kavereilla paljon hammaskiveä, hyi. (sivusta)

Vierailija
2/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmella kaverilla näin.

Ei todellakaan näytä hyvältä. Mutta reikiä 0.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä käytän suuvesiä. Nyt on vähän jäänyt. Sitä elmexin kariessuojaa olen käyttänyt.

Karkit ja napostelu varmaan se suurin syy reikiintymiseen sinulla. Annas kun arvaan: Limua ja/tai mehuja menee myös?

Suuvedet on turhia. Parodontiittitahna auttaa ientulehdukseen, ei reikiintymiseen.

Ksylitolipurkka aina aterian jälkeen on hyvä kyllä, mutta jos napostelet pitkin päivää, ei sekään mitään varmaan toinna.

Vierailija
4/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut kuriin. Ei auta mikään

T. Kohtalotoveri

Vierailija
5/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaskiveä ei ole ollenkaan. Ollut ikinä. Miettinytkin että onko noilla yhteyttä reikiintymisen kanssa? Kavereillä joilla ei reikiä ole ollenkaan on hampaat ihan hammaskiven peitossa. Tai ne hammasvälit on.

Kuulemma on yhteys, ja se on kiinni syljen koostumuksesta. Näin on jossakin ihan vakavassa lähteessä väitetty, enkä tietenkään sitä lähdettä tähän nyt löydä.

Yleensä niin, että nuorilla ei ole hammaskiveä, mutta jos on kariesbakteerin suuhunsa saanut niin reikiä tulee. Vanhemmiten syljen koostumus muuttuu niin, että tulee pikemmin hammaskiveä. En kyllä tiedä mikä juttu tuo oikein on. Ehkä vanhemmiten sylkeen erittyy enemmän kalsiumia (siinä on sitä), joka seka paikkaa pieniä reiänalkuja että kertyy hammaskiveksi.

Vierailija
6/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syljen koostumus, geenit ja se onko saanut jo vauvana kariesbakteerin vaikuttavat. Omia hampaitani ei penskana harjattu, osa pysyvistä jo puhkesi täynnä reikiä. Lisäksi huono vastustuskyky ylipäänsä, joten nyt keski-iässä on kaikki hampaat paikattu useaan kertaan. Tuskin selviän hautaa asti ilman tekareita.

Mielenkiintoinen tuo aloittajan huomio hammaskivestä. Itsellä kävi niin, että kun hammaskivet poistettiin, reikiintyminen hetkeksi kiihtyi niissä kohdin.

Vierailija
7/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma on yhteys, ja se on kiinni syljen koostumuksesta. Näin on jossakin ihan vakavassa lähteessä väitetty, enkä tietenkään sitä lähdettä tähän nyt löydä.

"Myös syljen koostumus vaikuttaa reikiintymiseen. Joidenkin sylki suojaa hampaita paremmin, mutta toisaalta nämä ihmiset saavat hanakammin hammaskiveä, koska heidän sylkensä kovettaa plakkia helpommin."

(https://www.oral.fi/karies-tarttuu-ja-periytyy-ala-kuitenkaan-pelkaa-pu…)

Vierailija
8/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne karkit limut suklaat sokerit . Ei voi välttää ei voi luopua . Justiin paikattiin hammas heti ostaan karkkipussi .

Vierailija
9/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain kerran päivässä nykyisin.

Vierailija
10/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen hampaat aamuin illoin ja illalla käytän lankaa. Joka ruokailun jälkeen xylitol pastilli.Työnantaja maksaa 2 lääkärissä käyntiä vuodessa. Kollega keksi kun tilaa hammaskiven poiston hygienistilta, saa samalla tarkastuksen ja tämä menee läpi kirjanpidossa.

Käyn aina joka marras/joulukuu hammaskiven poistossa ja joka toinen kerta löytyy reikiä. Hygienisti kertoo A5 on 3 paikka, vai mitä se termologia onkaan ja varaan ajan kunnalliselle. 

Joka kk laitan 20 euroa sivuun lääkärikuluihin, sis käynnit ja lääkkeet ja tämä riittää myös tähän hammaslääkärikäyntiin kunnallisella. Viimeksi reikiä oli 2, sitä edellisellä kerralla, 4 v sitten oli 3. Aina hammaslääkäri kehuu hampaat on hyvin hoidetut mutta pohjatyö aikoinaan tehtiin lapsena huonosti, kun annoin reikiintyä.

Vierailija
11/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun karies etenee sinne juureen saakka -> juurihoito. Kannattaa mennä oireilevan hampaan kanssa heti hammaslääkäriin niin vältyy hyvässä lykyssä juurihoidoilta. On nääs tosi kallistakin.

Vierailija
12/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tosi huono tilanne opiskelijana ja koko ajan sai olla paikkaamassa. Kierre päättyi kun kaikki viisaudenhampaat poistettiin... tai no ainaki reikiintyminen väheni. Kyllähän niitä tulee edellenkin mutta harvemmin. Juurihoidon olen toistaiseksi onnistunut välttämään. Onneksi en harrasta napostelua, silloin näistä ei olisi varmaan jäljellä enää mitään.

Vierailija
13/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkit ja napostelu varmaan se suurin syy reikiintymiseen sinulla. Annas kun arvaan: Limua ja/tai mehuja menee myös?

Suuvedet on turhia. Parodontiittitahna auttaa ientulehdukseen, ei reikiintymiseen.

Ksylitolipurkka aina aterian jälkeen on hyvä kyllä, mutta jos napostelet pitkin päivää, ei sekään mitään varmaan toinna.

Ei mee. En ole edes lapsena tykännyt mehusta enkä hiilihapollisista juomista. Nyt kyllä voin juoda laihaa mehua mutta tosi harvoin ostan.

En pidä myöskään maidosta.

Juon vettä. Satunnaisesti piimää ruuan kanssa.

Epäsäännöllinen ruokarytmi kyllä varmaan se pahin. En nyt silti koko aikaa jotain syö.

Hedelmiä syön tosi paljon. Myös sitruksia.

Ap

Vierailija
14/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan yököttelet. Tuskin sinunkaan suusi kovin steriili on.

Vierailija
15/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tosi huono tilanne opiskelijana ja koko ajan sai olla paikkaamassa. Kierre päättyi kun kaikki viisaudenhampaat poistettiin... tai no ainaki reikiintyminen väheni.

Minulla oli lapsena paljon reikiä, oli jo maitohampaissa. Opiskeluaikoina poistettiin kaikki viisaudenhampaat minultakin. Mutta reikiintyminen loppui jo vähän aikaisemmin. En usko, että viisaudenhampaat sinänsä aiheuttavat reikiintymistä. Ehkä tosiaan syljen koostumus sitten iän myötä muuttuu. Nyt olen päältä viisikymppinen, reikiä ei enää tule, mutta hammaskiveä joudutaan rapsuttelemaan pois, vaikka koetan hoitaa hampaitani.

Vierailija
16/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjaan ja lankaan hyvin. En napostele tai syö paljon karkkia, huuhtelen ruuan jälkeen hampaat vedellä ja otan purkan tai ksylitolipastillin. Nuorempana reikiä tuli tuon tuosta. Enää ei niin paljon.

Vierailija
17/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tosi huono tilanne opiskelijana ja koko ajan sai olla paikkaamassa. Kierre päättyi kun kaikki viisaudenhampaat poistettiin... tai no ainaki reikiintyminen väheni.

Minulla oli lapsena paljon reikiä, oli jo maitohampaissa. Opiskeluaikoina poistettiin kaikki viisaudenhampaat minultakin. Mutta reikiintyminen loppui jo vähän aikaisemmin. En usko, että viisaudenhampaat sinänsä aiheuttavat reikiintymistä. Ehkä tosiaan syljen koostumus sitten iän myötä muuttuu. Nyt olen päältä viisikymppinen, reikiä ei enää tule, mutta hammaskiveä joudutaan rapsuttelemaan pois, vaikka koetan hoitaa hampaitani.

Joo mullakin lapsena jo reikiä mutta silloin ei tarvinnut harjata hampaitakaan.

Vähän kiukuttaa kyllä ettei hampaistani ole huolehdittu.

Omien lasteni hampaat olen pessyt ja heillä reikiä 0. Tai yhdellä neljästä reikiintyy mutta reikiintyminen alkoi yli 10-vuotiaana kun alkoi itse huolehtia hampaistaan. Hän nyt 13-vuotias ja reikiä ollut 4. Onneksi pysyvissä ei ole ollut yhtään ja nyt vahdinkin että hoitaa hampaansa. Hän varmaan saanut karies bakteerin eli reikiintyy jos ei hoida superhyvin.

Enkä usko että hammaskivi johtuisi siitä ettei huolehdi hampaistaan. Sille on joko alttius tai sitten ei ole.

Ottaisin itse ennemmin hammaskiven kun reiät.

Niin ja käyn hammaslääkärissä joka vuosi eli myös paikatutan reiät.

Nytkin tunnen että yhdessä hammasvälissä on reikä ja varmaan on monta muutakin taas.

Sen verran on vähentänyt etten hammassäryistä ole kärsinyt vuosikausiin. Jistuu varmaan siitäkin kun niin moni hammas juurihoidettu ettei mitään tuntisikaan. =/

Ap

Vierailija
18/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla reikiintyminen loppui kun aloin käyttämään xylitolpurukumia - sitä on aina mukana. Sen lisäksi hampaiden harjaus sähköhammasharjalla ennen nukkumaanmenoa + hammasvälit langalla 2 kertaa viikossa. Mutta tuo xylitolpurkka ja miten se poisti happohyökkäyksen kait oli se juttu. Lisäsi, muodostui rutiini : ruuan jälkeen meni jonkun aikaa ja suussa alkoi maistua happamalta, sen jälkeen käsi meni automaattisesti taskulle ja suorastaan *itutti jos purkat oli loppu.

Vierailija
19/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjaan ja lankaan hyvin. En napostele tai syö paljon karkkia, huuhtelen ruuan jälkeen hampaat vedellä ja otan purkan tai ksylitolipastillin. Nuorempana reikiä tuli tuon tuosta. Enää ei niin paljon.

Olen napostelua ja karkin syöntiä vähentänyt ja koitan ajoittaa karkin syönnin ruokailujen yhteyteen.

Olisi hyvä jos arkena pystyisi olemaan erossa makeasta kokonaan.

Täytyy koittaa tuota vedellä huuhtelua syömisten jälkeen.

Tosin juon kyllä paljon vettä ja silloin joskus purskuttelen hampaani lopuksi.

Ap

Vierailija
20/29 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napostelu ja makeat ovat pahinta. Suussa koko ajan happohyökkäys menossa.

Hammastahnaksi suosittelen Yotuelia. Ylivoimaisesti parasta. (siis ei sitä, missä valkaisuainetta)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä