Suostutko käteiskauppaan isommissa kirppariostoksissa?
Olen myymässä vaunuja ja ihmetyttää että ostaja haluaa ostaa ehdottomasti 300€ vaunut käteisellä, ei käy tilisiirto eikä ole mobilepayta..
Kommentit (46)
Pienyrittäjä täällä moi.
Otan käteistä vastaan joka päivä.
Tietty jos tyyppi näyttää tosi roistomaiselta ja olet julkisella paikalla sano: muutin mieleni.
En suostuisi käteiskauppaan tässä tilanteessa. Epäilyttävää. Oletan siis, että myös verkkomaksun yhteydessä hän hakisi/saisi rattaat fyysisesti eikä esim. lähettämisestä ole kyse.
Jos on saanut erikseen rahat vaunuja varten käteen?
Tai sitten ajattelee että sinä huijaat?
Sano että lataa mobilepayn että et tee kauppoja muulla tyylillä kun verkkomaksuilla. Valehtelet vaikka että siitä syystä kun olet saanut väärennetyn setelin joskus.
Jos ostaja ei suostu niin älä myy.
Olen myös pienyrittäjä ja otan vastaan käteistä, kortteja ja tilisiirtoja. Yksityiselämässäni olen kohdannut paljon erilaisissa tilanteissa olevia ihmisiä. Esimerkiksi nuoret opiskelijat ja tuoreet vanhemmat saavat toisinaan taloudellista tukea lähipiiriltään, tarkoitus helpottaa suurempia hankintoja, joita lahjanantaja ei välttämättä osaa tehdä vaan jättää valinnan lahjan saajalle. Jos lahjarahat laittaa tilille, ne saattavat syödä tukia tai niitä joutuu muuten selvittämään tarpeettoman tarkasti.
Oikeasti tuntuu välillä, että käteisen laillinen käyttö on nykyään tehty turhan vaikeaksi. Otan tosiaan asiakkailta käteistä, jos ne sillä haluavat maksaa. Käteistä ei tule päivittäin, ei edes viikoittain, joskus taas suuria määriä lyhyessä ajassa. Pankkiin käteisen vieminen ei sekään ole ilmaista, varsinkaan kun ei voi tehdä sellaista säännöllistä sopimusta. Jokainen satunnainen toimitus maksaa. Siksi pidän yrityksen käteiskassaa kassakaapissa ja teen kaikki mahdolliset firman hankinnat käteisellä pitääkseni kassan kohtuullisen kokoisena.
Ostajan näkökulmasta: tilillä ei välttämättä ole tarpeeksi rahaa ja ainut maksutapa on silloin käteinen.
Käteinen voi olla lahjaksi saatua tai esimerkiksi toimeentulotuesta säästöön nostettua, jolloin sitä ei voi tallettaa takaisin tilille vaunut maksaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on saanut erikseen rahat vaunuja varten käteen?
Tai sitten ajattelee että sinä huijaat?Sano että lataa mobilepayn että et tee kauppoja muulla tyylillä kun verkkomaksuilla. Valehtelet vaikka että siitä syystä kun olet saanut väärennetyn setelin joskus.
Jos ostaja ei suostu niin älä myy.
Jos ostajakandi saa toimeentulotukea, ei se voi tallettaa rahoja tilille koska sossu vähentää ne tt-tuesta. On voinut esim. saada sukulaiselta rahat vaunun ostoa varten. Käykää vaikka pankissa tai kaupassa tarkistamassa että setelit on aitoja.
Olen myynyt jopa auton käteisellä. Setelit olivat aitoja kaikki, toki tarkistin ne samalla.
Pienyrittäjällä on varmaan joku setelintunnistuslaite, jolla setelit laittaa?
Moni autonmyyjä nimenomaan vaatii että maksetaan käteisellä. En ole ikinä kyseenalaistanut tätä ja itseasiassa itse mielummin maksan myös käteisellä. Mobilepay kerää mm. Sinun sijaintitietoa. Miksi pitäisi olla taas yksi ylimääräinen maksutapa?
Vierailija kirjoitti:
Setelintunnistinlaitteita on erilaisia markkinoilla. Ne myös vanhenevat samaan tahtiin kun väärennökset kehittyvät. En alkaisi kirppariostoksia varten hankkia laitetta.
Vierailija kirjoitti:
Jokin aika sitten olin pienessä yrityksessä myyjänä ja seteleistä tarkistettiin leimat takahuoneessa kirkasta valoa vasten.
Mobilepay ei suinkaan toimi kaikissa mahdollisissa puhelimissa tai kaikki eivät muuten vaan halua käyttää sitä.
Ostaja voi olla tt asiakas ja saanut rahat vaikka äidiltään? Jos ne olisi tilillä niin tulisi heti leikkuri. Mutta toki voi olla väärennöksiä tms. mistä noita koskaan tietää. Kannattaa vähän tsekata nuo setelit (vesileimat).
Ei ne kaikki käteisen käyttäjät ole tt-tukihuijareita. Käteistä voi olla kertynyt esim. omista torimyynneistä, autokaupasta jne.
No jep, olisi moni kauppa meillä jäänyt tekemättä jos ei voisi käteistä käyttää.
Miksi joillakin on niin kova tarve päästä käteisestä eroon?
Mulla ainakin on kotona muutaman satasen käteisvara,jonka olen onnistunut säästämään.
Jos pitäisin tilillä niin se olis toimeentulotuesta pois.
Huijaus,väärennettyjä seteleitä välissä. Itse sanoin väärennetyn 50e setelin, sen jälkeen vaan mp kaupat.