Kuinka muuttaa ulkomaille?
Haluan pois Suomesta. Miten te, jotka asutte muualla, olette sen tehneet? Opiskelin aikoinaan ulkomailla, mutta se oli ennen lapsia, ja nykyään tuohon entiseen kotimaahani ei ole enää helppo muuttaa. Oletteko muuttaneet työn perässä, puolison perässä? Onko joku muuttanut ensin ja löytänyt työn sitten? Kertokaa nimenomaan onnistuneita tarinoita, tarvitsen puhtia ja vinkkejä! Oma työni ei ole ehkä niin helpolla toteutettavissa muualla maailmassa, tai tarvitsisin ehkä ainakin lisäkoulutusta. Toki nykyään internet mahdollistaa melkein minkä tahansa tekemisen missä vaan, eli sinällään tarvitsisin varmaankin vain toimivan idean.
Kommentit (13)
Opiskelin ulkomailla ja jäin sille tielle.
Miksi et itse jäänyt? Hukkasit hyvän tilaisuuden palaamalla Suomeen ja hankkimalla lapsia. Nyt se on sata kertaa monimutkaisempaa.
Jos täältä tosissasi kyselet neuvoja, niin kannattaa unohtaa koko juttu. Ei tule tapahtumaan.
Muutin lukion jälkeen Englantiin opiskelemaan. Tästä on aikaa pian 20 vuotta. Maa vaihtunut useamman kerran ja nykyään elän onnellisena brittimieheni kanssa Keski-Aasiassa. Mä pystyn tekemään töitä etänä ja miehelle työmahdollisuuksia on vähän siellä sun täällä ympäri maailmaa. Ei lapsia.
Se on ihan totta että helpointa olisi ollut jäädä! Mutta enää ei auta sitä jossitella. Silloin oli silloin ja nyt on nyt.
Kiitos tähänastisista tarinoista, laittakaa lisää!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos täältä tosissasi kyselet neuvoja, niin kannattaa unohtaa koko juttu. Ei tule tapahtumaan.
Samaa mieltä. Tuolla tyylillä eläminen täysin vieraassa maassa ja yhteiskunnassa ei ole helppoa. Pitäisi olla sen tyyppinen luonne, että etsii aktiivisesti tietoa itsenäisesti, eikä aina kysy muilta apua. Ei siellä uudessa maassakaan olisi ihmisiä, joilta kysellä, vaan itse tarvittavat tiedot pitäisi saada selville.
Ja jos haluaa vain "ulkomaille" eikä edes sen tarkemmin ole maata mielessä, niin kannattaa myös unohtaa koko juttu. On hieman eri asia muuttaa Ruotsiin, USA:han tai vaikkapa Brasiliaan. EU:n alueella voit maksimissaan 3 kk ajaksi muuttaa mihin tahansa maahan rekisteröitymättä asukkaaksi ja etsiä itsellesi sinä aikana työn. 3 kk jälkeen käytännöt vaihtelevat maittain. Joistakin EU:n ulkopuolisista maista tarvitsee ensin työpaikan, jonka jälkeen työnantaja voi hakea viisumia jne.
Lasten kanssa melkein ainoa mahdollisuus on expat-sopimus. Silloin maksetaan lasten koulut sun muut.
Säästin rahaa ja muutin haluamaani maahan ja sen jälkeen hankin asunnon ja työn. Osasin kyllä maan kielen jo etukäteen.
Ei kyllä onnistu lasten kanssa tuollainen improvisointi.
Minut pyydettiin töihin ulkomaille, muuten en varmaan koskaan olisi lähtenyt, kun ei ollut muutto suunnitelmissa. Silloin ajattelin, että kokeillaan nyt ja sille tielle jäin.
Yleisin tapa on muuttaa ulkomailla asuvan miehen luo .
Tai miehen mukana kun mies menee komennukselle.
Harvemmin nainen menee töihin ja yksin asumaan.
Ensin tulisi päättää mihin maahan haluaa asumaan, ja hallita kyseisen maan kieli hyvin tai erittäin hyvin. Suomessa levitetty urbaani legenda "Englannin kielellä pärjää missä vaan" ei käytännön kokemuksen perusteella pidä paikkaansa. Kielitaidon jälkeen pitäisi saada töitä kyseisestä maasta, onko sinulla jonkin alan erikoisosaamista? Jos haluat kaiken kukkuraksi kouluttautua uudessa maassa, tullaan jälleen kielitaito asiaan: osaatko sitä tarpeeksi hyvin? Millä rahoitat opiskelun? Entä lasten päivähoidon? Minkälainen verotus on haluamassasi maassa? Joissakin on vielä perheverotus käytössä, joten voisi olla harkitsemisen paikka sille, että menisikö vain toinen ensin aktiivisesti hakemaan töitä kun toinen puolisko vielä kouluttautuu? Joka tapauksessa pitkä tie, mahdollista tehdä, mutta kielitaitoa korostan erityisesti. t. nimim, kymmenen vuotta töissä Euroopassa
Helppo homma, läpsyttelet ilman henkilöpapereita maahan ja sanot asyl. Sitten alat kaveerata vihervasemmistopoliitikkojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yleisin tapa on muuttaa ulkomailla asuvan miehen luo .
Tai miehen mukana kun mies menee komennukselle.
Harvemmin nainen menee töihin ja yksin asumaan.
Minä olen nainen ja olen mennyt yksin ulkomaille asumaan ilman miestä tai kenenkään miehen perässä. Kyllä meitä on.
Mä olen kahdesti ollut ulkomailla, Espanjassa ja Briteissä. Mutta mulla se oli helppoa, koska olen töissä kansainvälisessä it-alan firmassa, ja ulkomaille pääsee ihan vaan talon sisällä hakeutumalla halutussa maassa oleviin projekteihin. Työnantaja vieläpä auttaa asumisen järjestämisessä ja tarjoaa säännölliset käynnit Suomeen ja muuta etua. Ihmisiä kun on vaikea saada expateiiksi, koska monella lapset ja perhe sitoo Suomeen.