Lapsi oksentaa välillä aamulla
Lapsi 11v oksentaa välillä aamulla. Tätä on tapahtunut nyt 3-4 krt kuukauden aikana satunnaisesti. Ei osaa itse sanoa, mistä voisi johtua. Kokemuksia? Koronaa tuskin on, kun ollaan oltu koko loma omalla porukalla kotona ja tänään oksensi viimeksi. Olisiko maha päässyt liian tyhjäksi tms.
Kommentit (18)
Kova stressi jostain, mistä ei kehtaa puhua.
Oksentaanko yllättäen, sattumalta, ihan ilman mitään syytä? Onko itse yllättynyt tai ihmeissään? Voi olla mahdollista myös että kyseessä syömiseen (ja häiriöön) liittyvä asia. Olisi hyvä seurata lapsen käytöstä ruuan ympärillä ja oksentamista ennen ja sen jälkeen. Onko oma kuva hyvä? Miten teillä puhutaan ruuasta ja vartalonkuvasta?
Mun lapsella oli joskus aina huono olo aamuisin, kun piti niin aikaisin aamulla syödä jotain ennen kouluun menoa. Minullekin tulee paha olo jos pitää syödä aikaisin. Oksensi joskus jopa. Nykyään ei ole enää oksennellut, mutta edelleen tulee kuvottava olo syötyään aamulla. Koitetaan syödä jotain kevyttä, ettei ihan tyhjällä vatsalla lähde kouluun mutta ei kuitenkaan kylläisesti jottei paha olo tulisi.
Syitä voi olla lukuisia, vaarattomia mutta myös todella vaarallisia. Pitkään kestäneen oksentelun syy tulee aina selvittää lääkärissä.
Onko tuo ainoa oire, ei pääkipua tms?
Syitä voi tosiaan olla vaikka mitä mutta pahin mahdollinen on aivokasvain.
Olisi tuo hyvä käyttää lääkärissä jos jatkuu.
Refluksi? Onko muita vatsaoireita? Tai pääoireita? Syitä voi olla monia, vakaviakin. Kävisin tutkimassa.
Kokeilkaa muuttaa aamupalan sisältöä. Voi olla liian raskas.
Vierailija kirjoitti:
Refluksi? Onko muita vatsaoireita? Tai pääoireita? Syitä voi olla monia, vakaviakin. Kävisin tutkimassa.
Aamulapassa tietysti jotakin vikaa?
Osalla ihmisistä tosiaan jos maha pääsee liian tyhjäksi, niin mahahapot väkevöityy niiin paljon, että tulee paha olo. Jos olisi aikuisesta kyse, voisi kokeilla ottaa esim. Somacia tai muuta mahahappoihin vaikuttavaa lääkettä ja katsoa auttaako, mutta lapsen tapauksessa ei kannata, vaan jos tuota on niin usein että hoitoa kaivataan, lääkäriin.
Noihin vakaviiin syihin en kyllä oikein usko, koska oksentelua on noinkin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Osalla ihmisistä tosiaan jos maha pääsee liian tyhjäksi, niin mahahapot väkevöityy niiin paljon, että tulee paha olo. Jos olisi aikuisesta kyse, voisi kokeilla ottaa esim. Somacia tai muuta mahahappoihin vaikuttavaa lääkettä ja katsoa auttaako, mutta lapsen tapauksessa ei kannata, vaan jos tuota on niin usein että hoitoa kaivataan, lääkäriin.
Noihin vakaviiin syihin en kyllä oikein usko, koska oksentelua on noinkin harvoin.[/quote
Tiedän tapauksen, että lapsi oksensi kerran viikossa muutaman kuukauden ja kyseessä oli aivokasvain. Hyvälaatuinen oli ja kaikki ollut jo vuosia ok.
Jännitystä ehkä? Jotkut meistä reagoivat vatsallaan hyvinkin voimakkaasti stressaavissa tilanteissa. Itse olen tuossa iässä oksentanut silkasta jännityksestä jos jotain jänskättävää oli tulossa.
Ei kai häntä kiusata koulussa?
En itse tuon ikäisenä pystynyt syömään aamuisin jogurttia tai puuroa, niiden koostumus tuntui jäävän kurkkuun ja tuli oksettava olo. Murot tai leipä tuoremehulla toimi paremmin.
Migreeni, jännitys, bulimiaa... Lääkäriin..
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo ainoa oire, ei pääkipua tms?
Tänään kertoi, että särkee päätä, kun kyselin onko muita oireita. Annoin särkylääkettä ja söi kevyemmin. Nyt on ollut ihan normaali ja pääkipu helpotti. Ei muistanut onko muilla kerroilla ollut pääkipua. Vien tottakai lääkäriin, jos vielä jatkuu. Aiemmin ajattelin, että olisi jännityksestä mutta nyt kun tapahtui myös lomalla, niin mietin onko joku muu syy. Ja hämää muutenkin, kun alkoi ihan yhtäkkiä. Aiemmin on saattanut oksentaa, jos on noussut nopeasti kova kuume mutta nyt ei ole ollut muuten sairas. Ap
Syöpä