Miten purkaa negatiivista energiaa ja stressiä kun liikunta ei tule kysymykseen?
Ja osittain se, ettei liikunta tule kysymykseen aiheuttaa sitä stressiä. En voi harrastaa edes mitään kevennettyä liikuntaa.
Kommentit (20)
Miksi keksiä pyörää uudelleen? Vuosisadat me suomalaiset olemme luottaneet viinan eheyttävään voimaan. Mikset siis sinäkin? Ei se suotta ole suosituin itsehoitomenetelmä, kunnon känniputki.
Vierailija kirjoitti:
Polta pilvee.
Ei sovi minulle, enkä jaksaisi etsiä sitä käsiini.
Ainakin ahdistusta voi helpottaa niin että ihan paikoillaan istuen jännittelee jokaisen lihasryhmän läpi. En tiedä toimiiko yhtä hyvin stressiin. Mielestäni tätä ei lasketa liikunnaksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi keksiä pyörää uudelleen? Vuosisadat me suomalaiset olemme luottaneet viinan eheyttävään voimaan. Mikset siis sinäkin? Ei se suotta ole suosituin itsehoitomenetelmä, kunnon känniputki.
Totta, sitten karmean krapulan hellittäessä osaa taas arvostaa pieniä arkisia asioita. :D
Vierailija kirjoitti:
En voi juoda kotona ja viikko jossain muualla ei tule kysymykseen.
Hengitysharjoitukset. Netistä varmasti löytyy rentoutusvideoita tai appi.
Tärinäterapia (TRE). Avantouinti. Seksi yksin tai yhdessä. Metsässä tai muualla luonnossa hiljaa istuminen. Tajunnanvirran kirjoittaminen. Musiikki missä muodossa vaan. Perinteinen terapia. Itkeminen. Rentoutuskellunta.
Alkoholi ja tietokonepelit on mun keinot.
Siis menikö joku rajoittunut yksilö poistattamaan sen kommentin, jossa suositeltiin masturbointia? Se on oikeasti hyvä keino.
Musiikki ja lukeminen myös.
Masturbointi nykyään kielletty sana.
Mulla on nyt hemmetisti stressiä, niin olen 3 viikkoa hyvällä omatunnolla näyttänyt ruokaa. Lihonut olen varmaan 5 kiloa, mutta on sen arvoista. Stressinaihe poistuu tänään tai viimeistään muutaman päivän sisällä ja palaan sitten ruotuun.
Meditointi. Musiikin kuuntelu. Laulaminen. Instrumentin soittaminen. Mielikuvaharjoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt hemmetisti stressiä, niin olen 3 viikkoa hyvällä omatunnolla näyttänyt ruokaa. Lihonut olen varmaan 5 kiloa, mutta on sen arvoista. Stressinaihe poistuu tänään tai viimeistään muutaman päivän sisällä ja palaan sitten ruotuun.
Minä en voi mättää ruokaakaan kun tulee heti hirveä närästys. Humalassa teen usein jotain typerää varsinkin stressaantuneena, joten juon harvoin. Vähissä on keinot. Tekisi kyllä mieli hajottaa jotain. En vain keksi mitä hajottaisin.
Liikunta on muutenkin ihan ylihypetetty stressinlievityskeino. Se toimii kohtalaisesti, jos asiat on perushyvin, mutta vaikeasti ahdistuneena tai masentuneena se ylimääräinen ponnistelu ja kohonnut vireystaso tekee olon vain huonommaksi. Tätä on joidenkin ihan hirveän vaikea jostain syystä käsittää.
Omalla kohdallani käytössä on karkit/herkut, kivojen asioiden ostelu, jonnekin lähteminen että saa vain istua ja katsoa bussin ikkunasta ulos, angstisen musiikin kuuntelu ja lemmikin silittely. Joskus voi toimia myös oikein siinä pahassa olossa pyöriminen, ettei edes yritä nostaa omaa mielialaansa millään vaan antaa kunnolla mennä kaikkien huoliensa kanssa ja itkeä ja sääliä itseään. Negatiivisetkin tunteet on kuitenkin tunteita, jotka pitää elää läpi. Ei ne häviä sillä, että suuntaa huomionsa hetkeksi muualle. Yleensä ne on silläkin tavalla tärkeitä tunteita, että niillä on jotain kerrottavaa, jos vain malttaa ja uskaltaa kuunnella. Ehkä esimerkiksi kannattaisi ihan oikeasti vaikka koittaa vaihtaa työpaikkaa tai lopettaa ajan viettäminen raskaiden ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ja tietokonepelit on mun keinot.
Pitkällä tähtäimellä nuo kuitenkin pitävät stressiä yllä ja alkoholi (erityisesti suuremmissa määrin) laittaa kehon stressitilaan ja häiritsee aina myös unta. En siis mainostaisi päihteitä ja ruutua minään lievityskeinona, koska niistä aiheutuu helposti epäterveellinen kierre. Toki ne hetkellisesti auttavat vähän samaan tapaan kuin tunteisiin herkuttelu ja shoppailu. Mutta jos jää päälle niin stressi lisääntyy. Ap:ta suosittelen kokeilemaan terveellisiä keinoja. Enkä nyt yritä moralisoida sillä olen itsekin koukuttunut elämässäni ahdistuneena moneen epäterveelliseen keinoon ja niistä on tosi vaikea opetella pois, kun ne kuitenkin hetkellisesti toimivat. Vähän sama asia kuin tupakoitsija saa joo hetkellisen helpotuksen tupakasta stressitilanteessa. Lopulta haitat kuitenkin voittaa hyödyt.
Tietokonepelit (ei liian myöhään illalla, eikä tuntikausia kerrallaan).
Laulaminen, musiikki.
Luonnossa liikkuminen.
Seksi, hieronta.
Lakata viettämästä aikaa raskaiden ihmisten kanssa.
Muuttaa asumismuoto vähemmän kalliiksi tai työlääksi, työmatka helpommaksi ja lyhyemmäksi.
Lopettaa omat tai lapsen harrastukset jotka aiheuttavat jatkuvaa kiirettä arkeen.
Eroaminen alkoholistista.
Ala kiusata jotakuta, se tuntuu olevan suurimman osan rakentava oman pahanolon purkukeino. Nythän mallia voi ottaa nuoresta sukupolvesta. Parempi toki, jos saa kiusatun itse päättämään päivänsä, niin välttyy itse vankilalta, ja elämä jatkuu parempana, kun paha olo on kanavoitu kohteeseen, eikö?
Saunominen, ääneen huutaminen, saviesineiden murskaus vasaralla (ääritapauksessa), oksentaminen.